Kirjoittaja Aihe: naispappeus  (Luettu 128790 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
naispappeus
« Vastaus #180 : 15.11.06 - klo:16:03 »
'Perinteinen virkakäsitys' ei halua säilyttää apostolien ajan seurakuntavirkoja, vaan roomalaisen kirkon 300 vuotta myöhemmin legioonien tapaan järjestämän kirkollisen virkakoneiston. Apostolien, paimenten ja vanhinten toimenkuvista ei tiedetäkään tarpeeksi. Ei voi olla varma heidän sukupuolestakaan.
Jo Martti Luther kävi tämän perinnäissäännön kimpuun. Silloin oli kuitenkin viisasta paavin ja keisarin pelosta päätyä jonkinlaiseen sovittelevaan kantaan asiassa. Nyt kehitystä on jatkettu tasa-arvon suuntaan. Se on mielestäni Jumalan tahto. Galatalaiskirjettä kannattaisi vilkaista.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
naispappeus
« Vastaus #181 : 16.11.06 - klo:14:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
'Perinteinen virkakäsitys' ei halua säilyttää apostolien ajan seurakuntavirkoja, vaan roomalaisen kirkon 300 vuotta myöhemmin legioonien tapaan järjestämän kirkollisen virkakoneiston. Apostolien, paimenten ja vanhinten toimenkuvista ei tiedetäkään tarpeeksi. Ei voi olla varma heidän sukupuolestakaan.
Jo Martti Luther kävi tämän perinnäissäännön kimpuun. Silloin oli kuitenkin viisasta paavin ja keisarin pelosta päätyä jonkinlaiseen sovittelevaan kantaan asiassa. Nyt kehitystä on jatkettu tasa-arvon suuntaan. Se on mielestäni Jumalan tahto. Galatalaiskirjettä kannattaisi vilkaista.


Hyvin sanottu. Evlut kirkossa on yleinen pappeus ja se koskee myös naisia. Minusta kaikki jotka kirkon virassa vastustavat naispappeja, pitää erottaa välittömästi.
Acta, non verba.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #182 : 16.11.06 - klo:14:42 »
Seurakuntavirat pitäisi olla niin kuin apostolien aikana ja niin kuin Paavali neuvoi Timoteuksellekin :) Näin olisi hyvä, oltaisiin lähimpänä sitä, mitä Jumala tahtoo. Virat ovat myöskin Jumalan antamia, ihmiset vain toimivat Jumalan välikappaleina nähden, kuka on soveliain tiettyyn virkaan. Ei henkilökohtaisten kykyjen mukaan vaan Jumalan vaikuttamien. Ei ole esimerkiksi hyvä jos diakoni laitetaan paimeneksi, koska Jumala on antanut armoituksen jollekin toimia diakonina muttei paimenena ja jollekin opettajana muttei diakonina. Mikään näistä viroista ei ole vähemmän tärkeä kuin toinen, kaikkia tarvitaan että seurakuntarakenne on kunnossa.

Valintaperiaate jopa diakoniksi, jota olisi hyvä noudattaa nykyään:

Lainaus
1. Niinä päivinä, kun opetuslasten luku lisääntyi, syntyi hellenisteissä nurinaa hebrealaisia vastaan siitä, että heidän leskiänsä syrjäytettiin jokapäiväisessä avunannossa.
2. Niin ne kaksitoista kutsuivat kokoon opetuslasten joukon ja sanoivat: "Ei ole soveliasta, että me laiminlyömme Jumalan sanan toimittaaksemme pöytäpalvelusta.
3. Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.
4. Mutta me tahdomme pysyä rukouksessa ja sanan palveluksessa."
5. Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen,
6. ja asettivat heidät apostolien eteen, ja nämä rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä.

Ap.t 6.

Eli täysin Jumalan vaikutuksesta valittu, ei omien kykyjen tai henkilökohtaisten halujen mukaan. Henkeä ja viisautta täynnä... Henkeä ja uskoa täynnä. Siinä valintaperiaatteet tuossakin tapauksessa. Jos myöskin seuraa Jumalan antamaa virkaa, ihmeet ja merkit seuraavat eikä loppuunpalamistakaan voi tulla koska Jumala antaa voiman palvelutyöhön johon Hän on jonkun valinnut.

Esimerkki elävästä elämästä: Meidän seurakuntamme pastori, hänellä on Jumalan kutsu evankelistaksi. Olosuhteet kuitenkin valitsivat hänet pastoriksi. Ihmeet ja merkit vähenivät, tuli loppuunpalaminen.

Amerikassa tapahtui niin, että oli evankelista joka julisti Jumalan sanaa palavasti ihmeiden ja merkkien seuraten julistettua sanaa, tämä päätti että "nyt haluan ruveta opettajaksi". Ihmeet ja merkit loppuivat, mies joutui sairaalahoitoon loppuunpalamisen vuoksi koska omassa voimassaan yritti olla jotain muuta kuin mihin Jumala oli tämän valinnut.

Taas kun ihmiset täysipainoisesti ovat virassa, jonka rakenne on suunniteltu perustumaan ihmisjärjelle ja tunteille, jaksavat he pitkään tehdä työtään vaikkei olisi kutsumusta mutta halu tehdä tuota työtä.

Lainaus
4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

Efesolaiskirje

Eli Jeesus antoi nuo virat, toiset toiseen virkaan ja toiset toiseen. Tuossa kerrotaan myös miksi. Jos näin ei ole, ei noita seuraavia asioitakaan tapahdu niin kuin Jumala haluaisi.

Meitä ei silloin enää viskeltäisi kaikissa opintuulissa, ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa. Olisimme suojassa! Olisimme yhtenäisiä! :)

Siunausta veljet ja sisaret Kristuksessa Jeesuksessa :) rukoilen, että Jumalan tunteminen kaikilta osin kasvaisi meidän keskuudessamme. Siksi, että vaikka meitä on monta, olemme silti toistemme jäseniä! Jeesus Kristus olkoon meidän päämme!

HeinoM

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #183 : 16.11.06 - klo:15:21 »
Siis suutari pysyköön lestissään.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #184 : 16.11.06 - klo:17:02 »
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Siis suutari pysyköön lestissään.


Aivan. Jumala voi toisaalta kutsuakin toiseen tehtävään, esimerkiksi Stefanus julistikin evankeliumia ja sairaat paranivat, kunnes hänestä tuli marttyyri.

Jeesuksen seuraamisella on hintansa, kun tämä tapahtuu niin kuin Jumala on tarkoittanut ja Jumalan viisaudella ja voimalla, ei ihmisen omalla:

Lainaus
10. Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
11. Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.
12. Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
13. vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
14. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.

15. Älköön näet kukaan teistä kärsikö murhaajana tai varkaana tai pahantekijänä tahi sentähden, että sekaantuu hänelle kuulumattomiin;
16. mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.

1Piet.4

Lainaus
2.Timoteuksen kirje:
3:12 Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.


Jeesuksen seuraamisella on tosiaan hintansa, kun tahtoo palvella Häntä niin kuin Hän on tarkoittanut. Hinta on koko elämä:

Lainaus
Luukkaan evankeliumi:
14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.


Lainaus
Matteuksen evankeliumi:
16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.


Eli oma elämä vaihdettuna "jumaliseen" elämään, joka on nöyrää ja palvelualtista, joka teistä on suurin, palvelkoon toista. Oma elämä vaihdettuna sellaiseen elämään, jossa eletään kuin Jeesus eli. Emme siihen itse pysty, mutta onneksi Jumala on suurempi kuin synti tai liha. Onneksi se on Jumalan tahto. Onneksi Jeesus tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot.

Lainaus
2.Pietarin kirje:
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,


Lainaus
3. Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.

1Joh.2

Lainaus
6. Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

1Joh.2

Lainaus
12. Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
13. Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
14. Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha.

15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.

1Joh.2

Eikä Jeesus tullut vain anteeksiannon tähden, vaan myös kantoi meidän syntimme niin ettei meidän tarvitse kantaa sitä taakkaa. Jeesus myöskin toi vapauden niistä.

Lainaus
27. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Hes.36



Eli ainoa mitä meidän tarvitsee tehdä, on antautua :) Jumala tekee kaiken, vaikuttaa myös antautumisenkin. Silloin tiedämme, mitä Jumala tahtoo meille, koska Hän itse sen ilmoittaa. Hän myös vahvistaa puhutun sanan sitä seuraavien merkkien kautta.

Jumala kertoo myös meille sanansa raamatun kautta, mitä Hän haluaa ja MITKÄ ASIAT SISÄLTYVÄT HÄNEN ARMOONSA.

Tällöin tiedämme, mikä on meidän virkamme tai osamme muuten seurakunnassa ja mitä Jumala haluaa.

Ei enää sitä mitä me halutaan, vaan mitä Jumala haluaa. En enää elä minä vaan Kristus minussa (Lainaten Apostoli Paavalin sanoja, jotka Hän puhui Pyhän Hengen vaikutuksessa)

Kiitos Jeesus :)

Etsikäämme ensin Jumalan valtakuntaa ja kaikki tämä meille annetaan... Jeesuksen kasvoja... Hänen vanhurskauttaan.

Voi, kuinka janoankaan sitä että kristityt toimivat yhtenäisesti, yhtenä ruumiina ja pysyvät siinä opetuksessa jonka apostolit ja profeetat ovat antaneet! Niin janoan, että me kaikki saisimme janon TUNTEA Jumala... tuntea Hänet täällä ollessamme, niin kuin Johannes kirjoitti opetuslapsille kirjeessään että he tunsivat Hänet. Kun saamme tämän janon ja rukoilemme yhdessä näitä asioita, Jumala vastaa! Kun astumme askeleen Jumalaa kohti, Hän tulee kaksi askelta meitä kohti! Hän myös johdattaa askeleitamme.

Kiitos Jeesus!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
naispappeus
« Vastaus #185 : 16.11.06 - klo:17:38 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Virat ovat myöskin Jumalan antamia, ihmiset vain toimivat Jumalan välikappaleina nähden, kuka on soveliain tiettyyn virkaan. Ei henkilökohtaisten kykyjen mukaan vaan Jumalan vaikuttamien.


Ja Sinulla on nyt oikeus ja vain Sinulla sanoa, mitä mieltä Jumala on naispapeista. Seurakuntien viroista päätetään seurakunnissa. Virat ovat siis ihmisten asettamia. Näin muuten tehtiin Paavalinkin aikana.
Acta, non verba.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #186 : 16.11.06 - klo:17:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Virat ovat myöskin Jumalan antamia, ihmiset vain toimivat Jumalan välikappaleina nähden, kuka on soveliain tiettyyn virkaan. Ei henkilökohtaisten kykyjen mukaan vaan Jumalan vaikuttamien.


Ja Sinulla on nyt oikeus ja vain Sinulla sanoa, mitä mieltä Jumala on naispapeista. Seurakuntien viroista päätetään seurakunnissa. Virat ovat siis ihmisten asettamia. Näin muuten tehtiin Paavalinkin aikana.


Virat ovat raamatun mukaan Jeesuksen asettamia, niin kuin lainasin tuossa raamatun kohtaa :) taisit missata sen kohdan.

Paavalin aikana niin tehtiin, mutta ei ihmisten tahdon mukaan vaan Jumalan ilmoituksen mukaan ja sen perusteella että virkaan otettavalla SELVÄSTI oli Jumalan antama armoitus kyseiseen asiaan ja oli täynnä Henkeä, viisautta jne.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
naispappeus
« Vastaus #187 : 16.11.06 - klo:20:18 »
Minusta on vaarallista jakaa päätökset noin selkeästi toisaalta ihmisten tahdon ja toisaalta Jumalan tahdon mukaisiksi. Seurakunta muodostuu ihmisistä, jotka tekevät yhdessä päätöksiä muun muassa papinvirasta ja sen hoitajista. Kuitenkin he ovat Kristuksen ruumis maan päällä ja saavat uskoa toteuttavansa hänen tahtoaan. Tässä asiassa uskon Pyhään Henkeen.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
naispappeus
« Vastaus #188 : 17.11.06 - klo:11:28 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
--- sen perusteella että virkaan otettavalla SELVÄSTI oli Jumalan antama armoitus kyseiseen asiaan ja oli täynnä Henkeä, viisautta jne.

Se, että sinä et näe tai ymmärrä toisen kutsumusta tai "selvästi Jumalan antamaa armoitusta" papin duuniin, ei tietenkään vielä tarkoita, ettei sitä ole.

Vocatio interna, sisäinen kutsumus työhön, on nähdäkseni ihmisen ja Jumalan välinen asia. Vocatio externa, ulkoinen kutsumus, taas on seurakunnan suorittama kutsu: sinut me haluamme meille töihin, sinä olet sopiva tähän hommaan. Ei siihen pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista, kun joku on näissä merkeissä saateltu työtehtävään siunauksin.

Pikkuisen tökkii tuo sinun julistava tyylisi, nimimerkki uskova. Opetat muita ikään kuin siitä asetelmasta, etteivät he tiedä uskon asioista yhtä paljon kuin sinä. Ylettömän pitkät raamattusitaatit eivät ainakaan helpota keskustelua. Lisäksi en ymmärrä, mihin tähtäät julistuksellasi tällä foorumilla, kun herännäisyydessä kuitenkin yleisesti pidetään naispuolisiakin pappeja ihan oikeina pappeina. Jos sinun yhteisössäsi näin ei ole, se on ihan jees, muttei tarkoita, että meidän pitäisi muuttua samanlaisiksi. Uskon, että useimmat tämän foorumin lukijat ovat jo kuulleet ne argumentit, joilla naisten kelvottomuutta papinvirkaan sukupuolensa perusteella on perusteltu jo vuosikymmenet. Niiden toistaminen tuntuu pahalta ja väsyttävältä.

Raamatusta voi lukea yhtä sun toista ja käyttää sitä toista ihmistä vastaan. Eikä tarvitse edes kantaa vastuuta sanomisistaan, kun on samaa mieltä Jumalan kanssa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
naispappeus
« Vastaus #189 : 17.11.06 - klo:12:42 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"


Raamatusta voi lukea yhtä sun toista ja käyttää sitä toista ihmistä vastaan. Eikä tarvitse edes kantaa vastuuta sanomisistaan, kun on samaa mieltä Jumalan kanssa.


Amen!
 Juuri tästä syystä herännäisyydessä on vältetty Raamatulla koreilemista. Olen aivan llian paljon nähnyt Raamattua käytettävän lyömäaseena, mihin se ei totisesti ole tarkoitettu ja joka ei taatusti ole pyhän hengen johdatusta
Kuinka moni on noudattanut säännöllisesti Paavalin kolmessa eri kirjeesään antamaa määräystä tervehtiä toisia pyhällä suudelmalla? Jos tällainen henkilö löytyy, niin tulkoon esille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
naispappeus
« Vastaus #190 : 17.11.06 - klo:12:58 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Kuinka moni on noudattanut säännöllisesti Paavalin kolmessa eri kirjeesään antamaa määräystä tervehtiä toisia pyhällä suudelmalla? Jos tällainen henkilö löytyy, niin tulkoon esille.

*nostaa käden*

Tervehdimme pyhän (s.o. kristityn) heilani kanssa toisiamme suudelmin joka päivä ja useimpina öinä. Myös muita pyhiä (ja pakanoita) suutelen usein ja mielelläni, mikäli heidän kanssaan vallitsee yhteisymmärrys suutelemisen tavasta ja edellytyksistä (kiintymys, läheisyys jne.). Se on hieno tapa, jonka soisi yleistyvän. Niinkuin haliminenkin. :)
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #191 : 17.11.06 - klo:14:18 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
--- sen perusteella että virkaan otettavalla SELVÄSTI oli Jumalan antama armoitus kyseiseen asiaan ja oli täynnä Henkeä, viisautta jne.

Se, että sinä et näe tai ymmärrä toisen kutsumusta tai "selvästi Jumalan antamaa armoitusta" papin duuniin, ei tietenkään vielä tarkoita, ettei sitä ole.

Vocatio interna, sisäinen kutsumus työhön, on nähdäkseni ihmisen ja Jumalan välinen asia. Vocatio externa, ulkoinen kutsumus, taas on seurakunnan suorittama kutsu: sinut me haluamme meille töihin, sinä olet sopiva tähän hommaan. Ei siihen pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista, kun joku on näissä merkeissä saateltu työtehtävään siunauksin.

Pikkuisen tökkii tuo sinun julistava tyylisi, nimimerkki uskova. Opetat muita ikään kuin siitä asetelmasta, etteivät he tiedä uskon asioista yhtä paljon kuin sinä. Ylettömän pitkät raamattusitaatit eivät ainakaan helpota keskustelua. Lisäksi en ymmärrä, mihin tähtäät julistuksellasi tällä foorumilla, kun herännäisyydessä kuitenkin yleisesti pidetään naispuolisiakin pappeja ihan oikeina pappeina. Jos sinun yhteisössäsi näin ei ole, se on ihan jees, muttei tarkoita, että meidän pitäisi muuttua samanlaisiksi. Uskon, että useimmat tämän foorumin lukijat ovat jo kuulleet ne argumentit, joilla naisten kelvottomuutta papinvirkaan sukupuolensa perusteella on perusteltu jo vuosikymmenet. Niiden toistaminen tuntuu pahalta ja väsyttävältä.

Raamatusta voi lukea yhtä sun toista ja käyttää sitä toista ihmistä vastaan. Eikä tarvitse edes kantaa vastuuta sanomisistaan, kun on samaa mieltä Jumalan kanssa.


En minä naispappeudesta puhu, onhan meillä yleinen pappeus ;) Virkoja sen sijaan on monia, mutta raamatun mukaan opettajuus ja paimenuus ei ole se, minkä Jumala naiselle antaa koska Paavali puhuu Jeesuksen nimessä ja Jumalan tahdon mukaisia asioita, selittääkin myös syyn miksi nainen ei saa opettaa.

Olen törmännyt vapaissa suunnissa ja muuallakin siihen kun nainen opettaa, se ei oikein suju eikä ole mielenkiintoista kuultavaa. Samoin kuin jotkut miehet, selvästi huomaa ettei ole kutsumusta. Paimenen virka on myös sama. Oppii huomaamaan mikä kutsumus kenelläkin on, onko kutsumusta ollenkaan vaikka niin luulisi.

Jalovaaran Pirkon evankelistan kutsumuksen kyllä huomaa, hän opettaa hyvin terveeksitekemisestä raamatun perusteella, tämä on evankeliointia. Opettaminen on taas uskon tiellä eteenpäin viemistä, paimenuus on seurakunnan palvelemista ja auktoriteettina olemista, Jeesus paimenen auktoriteettina kuitenkin. Paimen myös on "virvoittamassa" seurakuntaa ja tuomassa julki Jumalan ilmoitusta seurakuntaa varten.

Profeetta on sellainen virka jossa nainen voi olla ja sitä kautta tulee vähän opettamistakin, olen kolme sellaista naista nähnyt ja kuunnellut heitä jolla on tämä kutsumus. Hyvää, Pyhän Hengen avaamaa raamatullista oppia julistavat, kuitenkin opettamatta mutta tuoden esille Jumalan hyvää tahtoa syvällisemmin.

Diakoni pitää seurakunnan näkyvät asiat kunnossa ja huolehtii rahajutuista, avustamisesta.

Apostoli perustaa seurakuntia ja asettaa perustan seurakunnan rakentumiselle ja julistaen evankeliumia alueella, jossa sitä ei ole kuultu tai on pahoja ongelmia, raivatakseen tien perustettavalle seurakunnalle.

Tuosta pyhästä suudelmasta, on ongelma ettei sitä ole opetettu seurakunnissamme että se olisi luonnollista ja suotavaa. Suurin osa ihmisistä vierastaa ajatusta mutta uskon että tuolla pyhällä suudelmallakin olisi tarkoitus.



Tärkeintä meille kaikille olisi tutustua Jeesukseen henkilökohtaisesti, muistattehan mitä se seppä sanoi Paavolle? Yksi sinulta puuttuu...


Julistavasta tavasta: se kuuluu kutsumukseeni, olisi ehkä väärin pyydellä sitä anteeksi mutta olen pahoillani, jos olet kokenut mielipahaa kirjoituksistani.

Raamatun lyömäaseena käytöstä: onhan Hengen miekka Jumalan sana. Raamattu sisältää Jumalan sanaa. Miekka on lyömäase :) Apostolien tekojen aikana puhuttu sana sai aikaan "piston" ihmisten sydämissä, jolloin he kysyivät: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

Uskonnollisilla, eli fariseuksilla se taas aiheutti useimmiten sen, että puhuttu sana ( Hengen miekka ) viilsi heidän sydäntään ja he joutuivat raivon ja kiihkon valtaan. Tätä tekee Pyhä Henki, Hän antaa julistetun sanan vaikuttaa syvälle sydämeen tavalla tai toisella. Joillekin se antaa terveen piston sydämeen ja he kiinnostuvat asiasta kovasti, joillekin jotka eivät itsepäisyyttään ja uskonnollisuuttaan suostu ottamaan vastaan julistettua sanaa ja nuhteita, aiheuttaa se viillon. On hyvä myös rohkeasti puhua sanaa oikein käyttäen Hengen miekkaa:

Lainaus
51. Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä - niinkuin teidän isänne, niin tekin.
52. Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen Vanhurskaan tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet,
53. te, jotka enkelien toimen kautta saitte lain, mutta ette sitä pitäneet."
54. Mutta kun he tämän kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he kiristelivät hänelle hampaitansa.

Ap.t 7

Uskonnollisuutta käytetään tukahduttamaan Jumalan sana, joka on niin ja amen miten Hän sen on ilmoittanut palvelijoidensa kautta.

Siunausta rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
naispappeus
« Vastaus #192 : 17.11.06 - klo:14:49 »
Nimimerkki "Uskova"  heittää taas sen kiven mitä uskoviksi itseään kutsuvat nykyään tuntuvat rakastavan:  väitetään ettäuskonnollisuus on uskon vastakohta ja tekopyhää ja että se on Jumalan tahdon vastaista ja vain ihmisestä, ei Jumalasta lähtöisin.  Kristityt halutaan jakaa vuohiin ja lampaisiin ja määritellään toiset huonommiksi kristityiksi eri sanankääntein.  :!: Ja vielä siunausta toivottaa perään. :shock:
En ole "uskova" MUTTA olen lapsena kastettu ja alusta lähtien osallinen Jumalan rakkaudesta  ja armosta lapsiaan kohtaan  aivan kuin  kaikki muutkin kristitityt.  Olkoon Jumala meille ihmisille armollinen kun emme osaa toisillemme olla.  Vihastuttaa nimittäin.

uskova

  • Vieras
naispappeus
« Vastaus #193 : 17.11.06 - klo:15:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Riku"
Nimimerkki "Uskova"  heittää taas sen kiven mitä uskoviksi itseään kutsuvat nykyään tuntuvat rakastavan:  väitetään ettäuskonnollisuus on uskon vastakohta ja tekopyhää ja että se on Jumalan tahdon vastaista ja vain ihmisestä, ei Jumalasta lähtöisin.  Kristityt halutaan jakaa vuohiin ja lampaisiin ja määritellään toiset huonommiksi kristityiksi eri sanankääntein.  :!: Ja vielä siunausta toivottaa perään. :shock:
En ole "uskova" MUTTA olen lapsena kastettu ja alusta lähtien osallinen Jumalan rakkaudesta  ja armosta lapsiaan kohtaan  aivan kuin  kaikki muutkin kristitityt.  Olkoon Jumala meille ihmisille armollinen kun emme osaa toisillemme olla.  Vihastuttaa nimittäin.


Käytin vain uskonnollisuus nimikettä fariseuksista. Uskonnollisuus on sitä, että asettaa omat asiat ja perinteet tärkeämmiksi kuin Jumalan tahto joka on Hänen sanassaan ilmoitettu. Uskonnollisuus myös taistelee hengellisyyttä vastaan, jota Jeesus, apostolit ja alkuseurakunnan uskovat edustivat.

Uskonnollisuus taistelee Jumalan ihmeitä ja merkkejä vastaan väittäen etteivät ne ole Jumalasta, koska he eivät voi hyväksyä sitä että jollain on erilainen oppi raamatusta kuin heillä ja silti Jumala tekee tekojaan vahvistaen sanan jota he julistavat. Niin tekivät fariseukset ja kaikki ns. ulkokullatut ja tekopyhät, jotka väittivät Jeesuksen tekemien ihmeiden olevan perkeleestä ja apostolien kautta tapahtuneet asiat, niitäkin vastustettiin ja apostoleja vainottiin.

Uskonnollisuus keksii järkisyitä hengellisyyttä vastaan ja peittää synnissä elämisen ja heikkoutensa sanomalla osatotuuden, ettei pysty parempaan, joka on totuus mutta loppu totuudesta on se, jonka uskonnollisuus kieltää, joka on se mitä raamattu ilmoittaa että Jumala tekee tämän työn armoliitossa kunhan vain käännymme synneistämme Jumalan puoleen ja unohdamme ulkokultaisuuden joka sanoo: "Minä olen yhtä vanhurskas kuin publikaani joka huusi armoa koska oli syntinen". Publikaani tuli vanhurskaampana pois koska ei ylentänyt itseään eikä syyllistynyt ylpeyteen, ei hänen syntisyytensä tähden. Armoon kuuluu myös parannuksen teko jonka Jumala vaikuttaa. Armoon kuuluu myös Hengen hedelmät.

Voin kertoa, että itse syyllistyin pidemmän aikaa edellämainittuun uskonnolliseen ulkokultaisuuteen jossa puolustin syntejäni armolla, vääntäen armon irstaudeksi. Puolustin myös lihan mukaan elämistä armolla joka oli väännetty irstaudeksi. Haukuin kaikkia jotka halusivat rakkaudesta neuvoa tien pois tästä ilman lakihenkisyyttä.

Lain alla oleminen ja Lain noudattaminen on kaksi eri asiaa, Jumala haluaa vaikuttaa Lain noudattamisen uudessa liitossa, lihan mukaan eläminen on tavalla tai toisella Lain alla elämistä.

Se, että tuon nykyään Kristusta Jeesusta esiin elämälläni ja olemuksellani ilman ponnistelua, ei ole omaa ansiotani vaan on Jeesuksen ansiota, joka kuoli ristillä.

Armahtakoon Jumala meitä ja antakaamme Jumalan nuhdella meitä sekä sanansa kautta että sydämissämme! Armahtakoon Jumala meitä ja ottakoon meiltä sydämen paatuneisuuden ja ulkokultaisuuden kaikissa muodoissaan pois, ja syntisyydellä kehumisen.

Jumala on hyvä Jumala! Ei Hän halua että elämme synneissämme, joista me kärsimme vaikkemme sitä aina huomaa koska synnin seuraus ei aina ole suorasti yhdistettävissä syntiin. Joskus kyllä, esimerkiksi tupakasta tuleva keuhkosyöpä on synnin seuraus.

Jumala rakastaa meitä! Jumala haluaa meidät vapaaksi perkeleen kavalista juonista ja kahleista, siksi Hän lähetti Poikansa, ei ainoastaan anteeksiannon tähden vaan myös vapauden tähden, vapauden jonka yksin Jumala voi vaikuttaa tässä maailmassa! Täydellisiä meistä ei tule tässä maailmassa mutta vapaita synnistä kyllä, ei omilla ansioillamme vaan Jeesuksen ansioilla! Ei omilla ponnisteluillamme tai stressaamisillamme, ainoastaan armon pyytämisellä Jumalalta, pyydämme armoa että voisimme tuntea Jeesuksen! Jeesuksen tuntemiseen sisältyy KAIKKI TÄMÄ!

Siunausta :)

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
naispappeus
« Vastaus #194 : 17.11.06 - klo:15:24 »
En ymmärrä puoliakaan "Uskovan" julistuksesta.  Mutta en pysty myöskään erottelemaan ihmisiä uskon vahvuuden perusteella.
En kyllä halua myöskään kehua synneilläni tai irstailullani.    En yritä enää keskustella tästä, uskovan julistuksen määrä kaatuu päälleni.
Onneksi on rukous.