Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku  (Luettu 19684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #1 : 18.12.16 - klo:18:19 »
"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."

Rakkauden tavoitteleminen on se ykkösjuttu, kakkosena tulee profetoimisen lahja.

"profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu."

"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. "
Lahjoja tulee siis pyrkiä saamaan runsaasti, seurakunnan rakentumiseksi.

"Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää."
Tämä ei taida koskea meitä. Koskee vain sitä, joka puhuu kielillä.



« Viimeksi muokattu: 18.12.16 - klo:18:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #2 : 18.12.16 - klo:18:25 »
"
Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.
"

Missä ovat ne veljet, jotka harrastavat profetoimista?
Mitä on profetointi?


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #3 : 18.12.16 - klo:18:34 »
Paavo Ruotsalaisella oli yksi tytär, joka puhui kielillä.
Suhteellisen varman muistikuvani mukaan kyseessä oli Eeva.
Paavo ymmärtääkseni pyrki tässä asiassa asennoitumaan Raamatun linjan mukaan: kielillä puhumista ei pidä halveksia, vaan kannustaa. Kuitenkin kaiken pitää tapahtua säädyllisesti.
Olen ymmärtänyt, että jos Paavo koki jonkun kielilläpuhujan olevan epäterveellä pohjalla, hän puuttui asiaan ja tietojeni mukaan saattoi lopettaa puheen alkuunsa ja jos Paavo koki jonkun kielilläpuhumisen olevan tervettä, hän ei tukahduttanut sitä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #4 : 23.12.16 - klo:09:37 »
Luku tuntuu varsin tiiviiltä paketilta. Paljon asiaa, paljon vieraalta tuntuvaa asiaa.

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa."
Väitän, että nykyajan seurakunnassa ei juurikaan tavoitella rakkautta, eikä profetoimisen lahjaa.
Ennemminkin uskotaan omaan rakkaudellisuuteen ja tuo profetoimisen lahjan olemassa olo lienee monin paikoin unohtunut.

Jakeessa 2 kerrotaan, että kielillä puhuja puhuu salaisuuksia hengessä.
Tämäkin on meille niin vieras asia, kuin olla voi. Vai ajatteleeko joku puhuvansa salaisuuksia kielillä?
Meillä ei ole myöskään mitään käsitystä siitä, että kuinka kielillä puhuja rakentaa itseään, tai edes siitä, että kielillä puhuva jollain salatulla tavalla rakentaa itseään.  Paavali kuitenkin sanoo, että kielillä puhuiva rakentaa itseään.

"Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan;"
Nykyään soisimme asioiden olevan juuri päinvastoin, kuin Paavali tässä soisi.


"ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja"
Kolme ensimmäistä ovat jo unohtuneet, neljättä olemme nykyään unohtamassa.


"jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun"
Väitän, että tämä kyllä on arkipäivää nykyään.


"Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti."
Väitän, että tätä ei juuri missään tapahdu Paavalin tarkoittamalla tavalla. Vai tietääkö joku, missä tällaista tehdään?


"Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää."
Ensin pitäisi puhua kielillä, ennen kuin voisi tätä ruveta rukoilemaan.


"Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni."
Me korkeintaan rukoilemme ymmärryksellämme.

"Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan"
Mitä tähän voisi sanoa?


"Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra"."
Tämä voitaneen paljolti soveltaa myös siihen suuren suureen nykyajan ihmisryhmään, joka uskoo olevansa seurakunta.


"jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. "
En ole koskaan ollut todistamassa tällaista tapausta.
Oletko sinä?


"Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."
Pitäisikö seurakunnaksi itsensä uskovan ryhtyä elämään tämän mukaan?
Luulen, että ei juuri nyt pidä. Ensin pitäisi herätä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #5 : 23.12.16 - klo:10:28 »
"Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä. Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta. Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä." Siitä, mikä on tuo 'Herran käsky', ollaan hyvinkin monta mieltä. Minulle se on tuo viimeinen lause: 'Kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja hyvässä järjestyksessä.' Profetoimisen ja kielillä puhumisen ymmärrän lähinnä luvan antamiseksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #6 : 23.12.16 - klo:12:28 »
Nämä ns. henkilahjat ovat mielenkiinnon kohteena liikaakin. Jos jollakin on jotakin näistä, kiittäköön ja käyttäköön seurakunnan ja lähimmäisten tarpeisiin.
Henkilahjojen korostaminen ei saa mennä Armon yläpuolelle.

Paavalin kielilläpuhumisesta on sanottu, että se oli hänen rukouskielensä. Hengessä rukoileminen ei taida olla sittenkään harvinaista. Onko se äänekästä tai äänetöntä on henkilökohtaista. Kyllä on selvä ero kun kammiossa rukoilee Henki minussa, verrattuna tavanomaiseen iltarukoukseen opetelluin sanoin.

Penan tarkoittama lupa, voi olla; Tapahtukoon sinun tahtosi, tai vaikkapa;  Käytä minua !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Raamattupiiri, 1. Korinttolaiskirje 14. luku
« Vastaus #7 : 23.12.16 - klo:13:59 »
Väitän, että nykyajan seurakunnassa ei juurikaan tavoitella rakkautta, eikä profetoimisen lahjaa.

Minä en oikein pidä siitä, kun yhtenään arvostelet seurakuntia, kuinka niissä on milloin mikäkin asia pielessä. Miksi et puhuisi itsestäsi vain? Sinäkö noita tavoittelet?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.