Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 24  (Luettu 8623 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #15 : 20.11.23 - klo:13:42 »
Se on muunnos samoista sanoista kuin Kirjain kuolettaa, Henki tekee eläväksi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #16 : 21.11.23 - klo:07:31 »
Sen verran kuin minä olen elämää nähnyt kokonaisuudessaan, en ole missään nähnyt ihmisraukkain oilevan niin ahtaalla kuin siinä. Olen saanut sitä seurata omista vanhemmistani hyvin läheltä. Voi kun se ottaa kipeää, kun äiti ja isä alkavat hyljätä maailmaa. Kyllä sitä jumalinen saisi olla ja, sen parempi, elää hurskasta elämää, mutta äläpäs mene liika kauas siinä asiassa: - pian ollaan suurella hädällä lyömässä maahan.
Olen nähnyt senkin omista vanhemmistani, että omat sukulaisetkin ne leimasivat niin mitättömiksi, että sellaiset ihmiset eivät nyt tästäpuoleen enää kelpaa mihinkään. Ja voi, jos ne olisivat niitä totelleet! Mutta Jumalan Henki tarttui kiinni niin väkevästi, että oli pakko myöntyä. Kyllä se niin on, että kaikkein vaikeinta on se, kun pitäisi jättää maailma. Siinä on kohta evästykset läheisiltä sukulaisilta ja muilta ystäviltä ja tuttavilta, että sinä joudut niin kurjaksi ihmiseksi, niin halveksituksi, niin hyljättäväksi, niin moitittavaksi.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #17 : 22.11.23 - klo:07:31 »
Ei osaa muuta sanoa kuin suuresti kiittää Jumalaa siitä, että tästä asiasta antoi näin täällä puhua. Sillä se tuntuu aivan niinkuin pitäisi mennä kuolemaan sen, joka on pyrkimässä ahtaasta portista sisälle. Ei sen sovi itseänsä kovin hyväksi arvostella, joka siitä portista sisälle yrittää. Mikä on sen ahtaampaa - en minä ainakaan ymmärrä. On olevinansa paljon kunniallisempaa, olipahan nuori tai vanha, varsinkin, jos on ulkonainen elämä jotenkin siveellisesti ja raittiisti eletty, kuin anautuminen ahtaan portin läpi. Mutta elävä kristillisyys on aivan eri asia kuin luonnollinen, siveellisesti elävä ihminen. Eivät ne ole sama asia.

Juho Malkamäki

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #18 : 22.11.23 - klo:08:21 »
Mikä parempi tapa körttiläiselle aloittaa päivä kuin antaa päivän haasteet nöyrästi ja aralla tunnolla Jumalan kannettavaksi.  :icon_xmaslol:

Ah herää sydämeni

1. Ah herää sydämeni,
uskomaan, toivomaan,
kun uusi päivä jälleen
valaisee valollaan.
Herraasi armollista,
ystävää taivaallista,
ylistä veisaten!

2. Näin auttoi Herra taaskin
terveenä nousemaan,
avuksi että häntä
oppisin huutamaan.
Kumarrun edessäsi,
ylistän hyvyyttäsi,
elämän antaja.

3. Armosi anna loistaa
sydämen pimeyteen,
ja vedä valollasi
elämään, yhteyteen.
Nyt poista epäusko
ja ole aamurusko
myös sydämelleni.

4. Veresi tähden, Jeesus,
anteeksi synnit suo.
Nälkäistä ruoki, hoida,
vie runsaan pöydän luo.
Elävää leipää anna,
kuormani kaikki kanna,
minua lohduta.

5. Varjele kovuudesta
ja pahan vallasta.
Vapaaksi sielu päästä
tuskasta, pelosta.
Suo minun kilvoitella,
nöyryyttä opetella,
valvoa rukoillen.

6. Vapahtajani Jeesus,
henkeni vahvista.
Suo kuuliainen mieli,
minua uudista,
niin että ilon saisin,
ylistää haluaisin.
Soi, kiitos, ikuinen!
SV 214

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #19 : 23.11.23 - klo:08:07 »
Siellä meidän lähellä tuli herätykseen kaksi miestä samoihin aikoihin. Toinen oli kyllä mitä huonointa lajia renttu, juoppo ym hyvin pahankurinen ihminen. Paikkakunnan herrat sanoivat hänestä, että hänelle se kyllä oli hyvin tarpeellista. Ja sitten toinen, jonka elämä oli siveellisesti hyvää ja arvokastam, meni myös ahtaasta portista sisälle - mutta sitä kun maailma ihmetteli! Ja hän kesti loppuun asti. Näin se maailma jakaa: Kaikkein huonoimman se kyllä sallii heräävän, mutta jos on siveellisesti elävä ihminen, sitä ei antaisi joukostansa, ei millään hinnalla.

Juho Malkamäki

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #20 : 24.11.23 - klo:09:01 »
On jotain lohdullista siinä, että voimme jättäytyä uskon ja Jumalan armon varaan. Keskittyä elämään tätä elämää uskoen, hyvin eläen ja toisia kunnioittaen.  :eusa_pray:

Herra, opeta meille, miten lyhyt on aikamme, että saisimme viisaan sydämen.
Ps. 90:12



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #21 : 24.11.23 - klo:09:08 »
Minä aavistan, että täällä opistossa olevan nuorison ei ole aivan helppoa olla, jos se tahtoo Herraa seurata. Sillä kun totuus tahdotaan puhua, niin enimmästi käy niin, että rauha tulee rikottavaksi, vaikka pitäisi rauhaa rakastaa. Mutta kun on toteltava totuutta, ei käy sitä katsominen, joskin rauha tulee rikotuksi. Rauhaa ei saisi rikkoa, sillä luonnontilassa oleva iminen ei sitä mitenkään kärsisi ja se löytää itsellensä hyvin paljon puolustuksia. Sentähden, jos joitkain täällä sääli tulee, niin johtajia ja opettajia. Te ette mitenkään tärkiää rikkoisi rauhaa, mutta se on vaarassa tulla rikotuksi, kun totuus tulee ilmi. Ei sovi sanoa jumalatonta hurskaaksi, eikä hurskasta jumalattomaksi. Joka sen sanoo, se on kirottu. Niin Jumalan Henki sanoo.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #22 : 25.11.23 - klo:11:09 »
Kyllä sinä tulee koetelluksi, mitä on sanottava ja mitä ei. On niin mahdottoman tyhmä asia luonnolliselle ihmiselle ottaa pilkkaa. Sen tietää jo omasta kokemuksestansakin. Mutta silloin ensi aikoina, kun meidänkin seudullamme alkoi ihmisiä herätä, juuri tämä maailman pilkka ajoi heitä yhteen tapaamaan toisiansa vaikka edempääkin. Kun ne ymmärsivät toisiansa ja olivat saman hengen vaikuttamia, niin niiden kesken syntyi keskinäinen kanssakäyminen ja rakkaus. Maailma ne siihen ajoi. Se ajoi ne pois niinkuin rannoille joukostansa. Ja sellaista se on vielä tänä päivänä ja sellaisena pysyy.
Mikä sitten on pitänyt niitä yhdessä? Jumalan rakkaus siinä on kyllä päätekijä, mutta kyllä on muutakin, mikä on niitä yhteen vetänyt. Se on se, että niillä on niin yhdenlaiset kiusat, jollei aivan kokonansa, niin ainakin hyvin suurella osalla.


Juho Malkamäki

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #23 : 25.11.23 - klo:23:14 »
Minulla on kokemus ja yhäkin tunto siitä mikä on ahdas portti pelastukseen.

Se on se ihmistekoinen pyhittäytyminen, jolle ei Kristuksen sovitustyö yksinään riitä !

Itse asetetaan raamit joiden sisään sopivat vain oikeat uskovaiset. Niitä sitten vahditaan muidenkin puolesta omassa pelastusvarmuudessa.

Piikkejä ja pilkkakirveitä lentää syntistä uskovaa kohtaan.
Raamit kaulassa ollaan menossa ahtaan portin läpi ! Se on väkivaltaa armon sanomaa kohtaan.

Raamattu on heille käärinliina. Alatien kulkijalle se on kapalo josta loistaa valo.

Ymmärrän huolesi ja kokemuksesi, jotka koskevat ahdistusta ja rajoittuneisuutta, jotka voivat syntyä, kun uskoa lähestytään tiukasti ja kirjaimellisesti. Kristinuskon ydin on kuitenkin Kristuksen sovitustyössä, joka on avoin kaikille, eikä se vaadi lisäehtoja tai ihmistekoisia rajoituksia.

Jeesus opetti armon, rakkauden ja anteeksiannon merkitystä, ja hän vastusti usein niitä, jotka asettivat ulkoisia sääntöjä ja vaatimuksia ihmisten tielle Jumalan luo. Todellinen pelastus ei perustu ulkoisiin määräyksiin tai muiden määrittelemiin 'raameihin', vaan henkilökohtaiseen suhteeseen Jumalan kanssa, joka on mahdollinen Kristuksen armon kautta.

Raamattu, kun sitä tulkitaan hengessä ja totuudessa, ei ole rajoite, vaan se on tie, joka johdattaa meidät syvempään ymmärrykseen Jumalan rakkaudesta ja armosta. Jokaisella on oma matkansa uskossa, ja on tärkeää muistaa, että Jumalan rakkaus ja armo ovat laajemmat kuin ihmisen asettamat rajat ja tuomiot.


Näin ChatGPT vastasi Riitan tekstiin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #24 : 25.11.23 - klo:23:21 »
Se vain tuntuu vähän pahalta, että jos kristitty ei sovi nykykörttiläiseen muottiin, niin hän saa täällä ynseyttä ja tuomiota osakseen.
Toivottavasti nämä ihmiset, joita täällä välillä arvostellaan, eivät tule tänne näitä arvosteluja lukemaan.
Ei tosin aina ole varmuutta siitä, että onko sellaisia kristittyjä edes olemassakaan, jotka aina silloin tällöin täällä saavat tuomion vitsaa osakseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #25 : 26.11.23 - klo:10:34 »
Se vain tuntuu vähän pahalta, että jos kristitty ei sovi nykykörttiläiseen muottiin, niin hän saa täällä ynseyttä ja tuomiota osakseen.

Olet mielestäni tulkinnut asioita väärin. 'Ynseyttä ja tuomiota' lienee saanut osakseen lähinnä nimimerkki 'luterilainen', mutta ei tuosta syystä. Hänen kohdallaan on kysymys siitä, että hänen 'muotistaan' ei ota selvää. Hän kirjoittelee itse laatimansa naamion takaa. Ainakin minulla on syytä epäillä, ettei hän ole luterilainen lainkaan vaan mahdollisesti adventisti. Hänen kommenttinsa ruoka-asioissa viittaavat siihen suuntaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #26 : 26.11.23 - klo:10:37 »
Näin ChatGPT vastasi Riitan tekstiin.

Sovellus otti nähtävästi huomioon sen, että juuri sinä, karjalaisenkyösti, tuota kysyit. Se on varmaankin pannut merkille, miten itse asiasta ajattelet ja antoi kantaasi sopivan vastauksen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #27 : 26.11.23 - klo:10:44 »
Hyvin merkillisesti puhuu eräs kirjailija kristillisyydestä ja luonnollisesti siveästä ihmisestä. Hän sanoo, että luonnollinen ihminen kulkee omaa kulkuaan, eivätkä sitä ahdista omat lankeemuksensa, eivät mitkään puutokset, kuten asia on sen, jonka puolella on Jumala. Sille tapahtuu lankeemisia ehtimiseen. Ja kun se pyytää Jumalan tahtoa nöyrästi noudattaa, niin sille alkaa ilmaantua vikaa, tulee jälki paljon huonompaa kuin sen luonnontilassa olevan ihmisen. Mutta sitten taas on niin merkillistä, että Jumala on sen puolella, eikä sen toisen. Ja niin siinä käy, ettei voi aina mennä siinä mielessä, että noudattaa Jumalan pyhää tahtoa, vaan sen enemmän alkaa tulla puutoksia ja vikoja, joista mieli on murheellinen, että nyt se on taas mennyt näin huonosti.

Juho Malkamäki

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #28 : 26.11.23 - klo:13:24 »
On tyhmää testailla kenenkään sielua tekoälyllä !

En tekisi sitä vaikka osaisin. En aio opetella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #29 : 27.11.23 - klo:07:22 »
Ja tästä sitten pääsee näkemään, kuinka Jumala tekee syntisiä. Tehdään vain Jumalan pyhää tahtoa, niin emme voi pitkältä päästä, ennenkuin meistä tulee syntisraukkoja. Kun ihminen kaikellansa meinaa: Minä en tee Jumalan tahtoa vastaan, ja koettaa sitä noudattaa, mikä mahdollista on, niin saakin murheeksensa huomata, etää voi sentähden, minkälaista jälkeä on minulta raukalta tullut! Ja niin siitä tulee vaivainen syntinen. Sellaista on Jumalan kasvatustapa.

Juho Malkamäki