Kirjoittaja Aihe: 2. Korinttolaiskirje 11. luku  (Luettu 22379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
2. Korinttolaiskirje 11. luku
« : 23.03.17 - klo:04:53 »

   http://raamattu.fi/1992/2Kor.11.html

Lainaus

Paavali ja väärät apostolit


1 Kunpa sietäisitte minulta hiukan mielettömyyttä! Varmaan te siedättekin. 2 Vartioin teitä intohimoisesti Jumalan puolesta. Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen. 3 Pelkään kuitenkin, että niin kuin käärme kavalasti petti Eevan, teidän mielenne turmeltuu ettekä te enää ole vilpittömiä ja puhtaita suhteessanne Kristukseen. 4 Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. 5 En minä kuitenkaan katso olevani mitenkään huonompi kuin nuo mainiot apostolit. 6 Puhetaitoni on ehkä kehno, mutta tietoni ei, ja tietoni olen kaikin tavoin, kaikissa asioissa saattanut teidän nähtäväksenne.



Paavali on mustasukkainen. Nimittäin srk on utelias. Ymmärrettävästi hän kuitenkin vahtii omiaan. Paimentaa. Huolehtii.
Väärien apostolien kuulemiselta ei voi välttyä, ja hyvähän vihollinen on tuntea. Mukaan menemisestä Paavali kuitenkin on huolissaan.

Vilkuilu vieraisiin pöytiin on perin inhimillistä. Vertailu. Kyllä löytänytkin etsii. Hän etsii reittiä, sillä monta vaaraa on liikenteessä. Ei jatkuvasti voi rukoillakaan, vaikka siihen kehoitetaan. Keskittyminen tärkeimpään on uhattuna alati. Taivaan linnuista on hyvä ottaa mallia.


Lainaus

7 Olenkohan tehnyt suurenkin synnin, kun auttaakseni teitä nousemaan olen alentanut itseni julistamalla teille Jumalan evankeliumia ilman korvausta? 8 Voidakseni auttaa teitä olen riistänyt muita seurakuntia ottamalla niiltä vastaan rahaa. 9 Teidän luonanne en ollut kenellekään rasituksena, vaikka jouduinkin puutteeseen, sillä Makedoniasta tulleet veljet antoivat minulle kaiken mitä tarvitsin. Olen varonut olemasta teille millään tavoin rasitukseksi ja varon vastedeskin. 10 Niin totta kuin Kristuksen totuus on minussa, tätä ylpeilemisen aihetta ei minulta Akhaian maakunnassa riistetä! 11 Kuinka niin? Enkö muka rakasta teitä? Sen tietää Jumala.

12 Näin minä toimin nyt ja edelleenkin, jotta en antaisi halukkaille tilaisuutta ylpeilemiseen; eivät he ole hiukkaakaan meitä parempia. 13 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. 14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.

Paavalin kärsimykset


16 Toistan vielä: älkää pitäkö minua järjettömänä. Mutta vaikka olisinkin hullu, niin antakaa minun olla hullu, jotta minäkin voisin hiukan kerskailla. 17 Mitä nyt puhun, sitä en puhu Herran mielen mukaan. Puhun kuin järjetön, kun nyt kerran kerskailen. 18 Koska niin monet kerskuvat ihmisten tavoin, kerskun minäkin. 19 Mielellännehän te siedätte järjettömiä, te jotka itse olette niin järkeviä. 20 Tehän siedätte sen, että teidät orjuutetaan, teitä riistetään, teidät alistetaan, teitä kohdellaan tylysti ja lyödään kasvoihin. 21 Häpeäkseni totean, että olemme olleet heikkoja. Mutta mitä joku toinen uskaltaa -- puhun nyt kuin järjetön -- uskallan minäkin.

22 He ovat siis heprealaisia? Niin minäkin. He ovat israelilaisia? Niin minäkin. He ovat Abrahamin jälkeläisiä? Niin minäkin. 23 He ovat Kristuksen palvelijoita? Minä vielä enemmän -- puhun kuin järjetön. Olen saanut raataa kovemmin kuin he, olen ollut enemmän vankeudessa, minua on ruoskittu ylen määrin, monesti olen ollut kuolemanvaarassa. 24 Olen juutalaisilta viisi kertaa saanut "yhtä vaille neljäkymmentä" ruoskaniskua, 25 kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua on kivitetty, kolme kertaa olen joutunut haaksirikkoon, olen ajelehtinut meressä vuorokauden. 26 Olen yhtenään ollut matkoilla, olen ollut vaarassa hukkua jokiin ja joutua rosvojen käsiin, vaarassa niin maanmiesteni kuin vierasheimoisten joukossa, vaarassa kaupungissa ja autiomaassa, vaarassa merellä, vaarassa valeveljien parissa. 27 Olen raatanut ja nähnyt vaivaa, valvonut paljon, kärsinyt nälkää ja janoa, paastonnut usein, palellut vähissä vaatteissa. 28 Kaikkien näiden hankaluuksien lisäksi minua joka päivä painaa huoli kaikista seurakunnista. 29 Jos joku on heikko, niin minäkin olen heikko. Jos joku lankeaa, se polttaa minua.

30 Jos on pakko kerskailla, kerskun heikkoudestani. 31 Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ikuisesti ylistetty, tietää etten valehtele. 32 Damaskoksessa kuningas Aretaksen alainen päällikkö antoi vartioida kaupunkia pidättääkseen minut, 33 mutta minut laskettiin muurinaukosta korissa alas, ja niin pääsin pakenemaan hänen käsistään.


 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #1 : 23.03.17 - klo:07:33 »
Otit Pekka, rakas veljeni, erittäin mielenkiintoisen  luvun käsitettäväksi.
Näin puhuu Ihminen-Paavali; omia töitään esiin tuoden, mutta totuudessa kertoen. Opiksi seurakunnalle siitä mitä on olla Kristuksen palveluksessa.

Meitä, nöyriksi pyrkiviä oppilaita vaivaa pelko kerskaamisesta. Kaikesta pitäisi olla hiljaa toisten ihmisten edessä, etenkin onnistumisista, nehän ärsyttävät.

Tämä on eräs keskeisistä ajatuksista Paavalilta, joka tässä luvussa on tosi;

Toistan vielä: älkää pitäkö minua järjettömänä. Mutta vaikka olisinkin hullu, niin antakaa minun olla hullu, jotta minäkin voisin hiukan kerskailla. 17 Mitä nyt puhun, sitä en puhu Herran mielen mukaan

...

p.s. Tähän tapaan käyty ' raamattukoulu' on hyvä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #2 : 26.03.17 - klo:16:06 »
Onhan tuo aika mielenkiintoinen, ja ehkä vaikea luku.
Sen ymmärtäminen vaatinee aika paljon syventymistä ja pohtimista, minusta ei siihen
ainakaan nyt ole.
Aika kovia jakeita esim. nuo 12-15.

Mietin vaan heikkona ja puutteellisena, hiljaisena ja arkana ihmisenä, kuitenkin olen saanut
armon pelastua.
Koen että ihmisen osa ei ole "uskoa ja istua ja olla hiljaa sivussa nauttien kuulemastaan"...
vaan meille on tarkoitettu jotain muuta!!
Ajoittain mietin mitä on olla "Kristuksen kirje"?
Mitä tarkoittaa Jeesuksen antama lähetyskäsky minun kohdallani?
Mitä tarkoittaa olla esirukoilija, Herran palvelija?
Mikä on paikkani seurakunnassa, muurin aukossa, oksana viinipuussa?

Mitä tarkoittaa tuo 11 luvun teksti?
Onko syytä pelätä, vetäytyä kuoreen, olla hiljaa, ettei vaan sano mitään väärää?
Vai voinko olla rohkea Herran todistaja, luottaen siihen kun töppään, Jumala korjaa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #3 : 26.03.17 - klo:18:38 »
"Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen." Seurakuntaa kuvataan Kristuksen morsiamena. Pidän tätä yhteisöllisyyden korostuksena. Kukaan ei ole yksinään Kristuksen morsian - mieleen nousee kiusallisia mielikuvia itämaisesta haaremista. 'Te' tai me kaikki kristityt olemme yksi morsian, kuin puhdas neitsyt.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #4 : 27.04.18 - klo:22:13 »
"Olenhan kihlannut teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen." Seurakuntaa kuvataan Kristuksen morsiamena. Pidän tätä yhteisöllisyyden korostuksena. Kukaan ei ole yksinään Kristuksen morsian - mieleen nousee kiusallisia mielikuvia itämaisesta haaremista. 'Te' tai me kaikki kristityt olemme yksi morsian, kuin puhdas neitsyt.

Penasta ja hänen teologiastaan

https://www.youtube.com/watch?v=ph8SqIttKgo
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #5 : 11.06.18 - klo:20:22 »
Ei tarvitse olla huolissaan. Muija ei anna eroa ja melkein Mansessakin ollaan tällä hetkellä. Pirkammaalla ny ainaski.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #7 : 18.06.18 - klo:21:29 »

Itse aiheeseen.

Olen kuullut tulkinnan tästä luvusta, että Paavailla paloi käämi, siis meni hermot tai jotenkin suuressa tunnekuohussa lateli nämä sanat?

16 Toistan vielä: älkää pitäkö minua järjettömänä. Mutta vaikka olisinkin hullu, niin antakaa minun olla hullu, jotta minäkin voisin hiukan kerskailla. 17 Mitä nyt puhun, sitä en puhu Herran mielen mukaan. Puhun kuin järjetön, kun nyt kerran kerskailen. 18 Koska niin monet kerskuvat ihmisten tavoin, kerskun minäkin. 19 Mielellännehän te siedätte järjettömiä, te jotka itse olette niin järkeviä. 20 Tehän siedätte sen, että teidät orjuutetaan, teitä riistetään, teidät alistetaan, teitä kohdellaan tylysti ja lyödään kasvoihin. 21 Häpeäkseni totean, että olemme olleet heikkoja. Mutta mitä joku toinen uskaltaa -- puhun nyt kuin järjetön -- uskallan minäkin.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #8 : 24.07.18 - klo:08:04 »
Jukka Norvanto opettaa 2. Korintolaiskirjettä  12: 8-21:

Armo riittää

http://rkk-sansa.net/kuuntele/audio/?k=47&d=ut&mp3=313_2Kor.mp3&n=2.%20kirje%20korinttolaisille&o=2.%20Kor.%2012:8-21&a=Armo%20riitt%C3%A4%C3%A4&t=19:03

Paavali käyttää jopa sarkasmia ja ironiaa puhuessaan ymmärtämättömille
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #9 : 23.12.20 - klo:12:36 »
2 Kor 11:14
Teˀuiwanæækwat shǫ·h; neˀ waih sęˀęh
haǫhǫˀ neh Hanishe·unǫˀ neh kęh
hutǫˀǫh neh teyuhatheˀ huikę·h
hu-ǫyaˀke·-unǫˀ huˀnu·shę·h.

teˀuiwanæækwat ei ihme. shǫ·h juuri. neˀ se on. waih -pa. sęˀęh sillä. haǫhǫˀ hän itse. Hanishe·unǫˀ Saatana. kęh niin kuin on. hutǫˀǫh hän on muuttunut sellaiseksi. teyuhatheˀ valo. huǫyaˀke·unǫˀ enkeli. huˀnu·shę·h kateudessaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #10 : 23.12.20 - klo:13:48 »
Voisiko tuon Hanishe·unǫˀ etymologiaa vähän avata? Ndongassa käytetään muun muassa sanaa Omutondi, vihollinen (muodoltaan oikeastaan vihaaja), tarkoittamaan paholaista.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #11 : 23.12.20 - klo:14:09 »
Voisiko tuon Hanishe·unǫˀ etymologiaa vähän avata? Ndongassa käytetään muun muassa sanaa Omutondi, vihollinen (muodoltaan oikeastaan vihaaja), tarkoittamaan paholaista.

Se on omituinen sana. Ha- on maskuliini yksikön pronomiini-etuliite, elikkä "hän". Päätteenä on populatiivi, eli se viittaa siihen, missä henkilö asuu. Sanan juuri on pikkuisen hämärä, mutta todennäköisesti tarkoittaa "hylly." Kirjaimellisesti "hän joka asuu hyllyssä." Tämä viittaa mielestäni irokeesiluomiskertomukseen, jossa taivaanäidin kaksoset järjestivät maanpäälliset olot. Toinen teki maailman liian hyväksi toisen mielestä, joka meni perästä ja pilasi luomistyön. Eräs hänen tekonsa oli avata maanalaisen luolan suu ja vapauttaa vaaralliset elämet sieltä. Niin tämän luolan nimitys on "hylly". On selvä, etteivät lähetyssaarnaajat keksinyt tätä, vaan se on tullut vanhoista uskomuksista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #12 : 23.12.20 - klo:15:02 »
Toinen teki maailman liian hyväksi toisen mielestä, joka meni perästä ja pilasi luomistyön.

Zarathustra yksinkertaisti varhaisten iranilaisjumalien luetteloa jakaen luettelon kahteen vastakkaiseen voimaan: hyvään Ahura Mazdaan ja pahaan Angra Mainyuhun. Tämä hyvän ja pahan tasaväkinen taistelu taitaa olla yleisinhimillinen tapa hahmottaa maailmaa. Joillekin kristityillekin on tärkeää nostaa saatana Jumalan vastavoimaksi.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #13 : 23.12.20 - klo:17:58 »
Zarathustra yksinkertaisti varhaisten iranilaisjumalien luetteloa jakaen luettelon kahteen vastakkaiseen voimaan: hyvään Ahura Mazdaan ja pahaan Angra Mainyuhun. Tämä hyvän ja pahan tasaväkinen taistelu taitaa olla yleisinhimillinen tapa hahmottaa maailmaa. Joillekin kristityillekin on tärkeää nostaa saatana Jumalan vastavoimaksi.

Professorini Åke Hultkrantz väitti, että tämä Pohjois-Amerikan luomiskertomus oli saanut vaikutteita juuri Persiasta. Hän näki Aasian ja Pohjois-Amerikan läpi miten kertomus muuttui matkan varrella.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: 2. Korinttolaiskirje 11. luku
« Vastaus #14 : 23.12.20 - klo:20:16 »
Professorini Åke Hultkrantz väitti, että tämä Pohjois-Amerikan luomiskertomus oli saanut vaikutteita juuri Persiasta. Hän näki Aasian ja Pohjois-Amerikan läpi miten kertomus muuttui matkan varrella.

Entäpä, jos Persia oli saanut vaikutteita Pohjois-Amerikasta. Jos matkareitin voi nähdä, voiko nähdä kulkusuunnan? Kulttuurin vaellukset ovat hämmästyttäviä. Kaikki muuttuu koko ajan ja jokin säilyy tuhansia vuosia.