Myöhästynyt kiitos Penalle. En ole huomannut kirjoitusvirhettä, mikä saattaa olla ajatusvirhekin. Virheet on korjattava jotta totuus ei vääristy.
Nyt olen ollut muutaman päivän kuulolla Heini Junkkaalan* yli 31-tuntisen eepoksen parissa. Kirjalija, näyttelijä yym. taiteilija Pirkko Saisio on kohde jota Junkkaala puhuttelee
sinämuodolla.
Minulle tämä on erinomaisen kiinnostavaa 'luettavaa'. Olen Saisiota kuutisen-seitsemisen vuotta vanhempi ja muistan samat asiat aikakausiltamme. Helsinki tulee täten entistäänkin tutummaksi. Taitaa minulla olla paljon enemmän tietoja Helsingistä kuin kotikaupungistani Lahdesta, vaikka olen näillä huudeilla asunut vuodesta 1947.
On jännä seurata miten tällaisesta perin tavallisesta työläisperheestä, suvusta aina niin pitkälle kuin Pirkko tietää, putkahtaa tällainen 'renesanssi-ihminen'. Aivan lapsena , alle 11 -12-vuotiaana hän oli tavis, mutta sitten alkoi muuttuminen kun hän pääsi oppikouluun.
Onko siis todella niin, että kun tavis oppii lukemaan ja sitä myöden etsimään tietoa, tätä tapahtuu ? Ihmettelen, miki kaikille ei käy näin. Mitkä ovat perintötekijöiden osuudet, sukupolvia taaksepäin, satojakin vuosia.
Jo Pirkko Saision ulkonäkö saa hänet miettimään mahdollisia kaukaisia juuriaan Romaniaan. Sasion jossakin sukuhaarassa suomessa oli Mamia-nimisiä, kuten Romaniassakin löytyy.
Minulle Mamia on tuttu nimi Karjalan Kannakselta. Kuolemajärvellä ja Uudellakirkolla on heitä ollut.
Neljätoistavuotiaan P S n kirjoituksen näyttävät jo mikä hänestä on tuleva.
Mielenkiintoista ja yllättävääkin minulle on tieto kuinka kiinnostunut hän on ollut Jeesuksesta, Jumalasta ja kristillisyydestä yleensä.
Vielä en ole puolivälissäkään, voihan käydä miten vain näin jännittävän ihmisen parissa.
* Heini Junkkaala
https://fi.wikipedia.org/wiki/Heini_Junkkaala