Kirjoittaja Aihe: körtit ja helluntailaisuus  (Luettu 80031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #120 : 19.01.07 - klo:21:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."
Simo Peura selittää tätä kirjassa "Pieni kirja Jumalasta": Usko on Jumalan ja hänen todellisuutensa oivaltamista. Koska Jumalan todellisuus merkitsee itsensä lahjoittamista toiselle, siis rakastamista, usko on Jumalan hyvyyden jatkuvaa vastaanottamista. Samalla usko on osallisuutta Kristuksessa sovitettuun Jumalaan -- Usko on Kristuksen sovitusteon ja sen merkityksen todesta ottamista, sen huomaamista, että Jumala on tullut ihmiseksi, Jumalaksi minulle."


...huh huh..ilmoittaudun edelleenkin rivikristityksi. Tuo uskon ilmiöiden selitys on minulle liikaa. Uskoni ei ylety Jumalan todellisuuteen, koska pidän sitä absoluuttisena, jota ihminen ei voi saavutta. Voin vain tukeutua Jumalaan..


Joo näinhän se on eikä uskoa kannatakaan ponnistella. Jumala ohjasi minut tekemään parannuksen "omasta uskosta" joka oli ponnisteltua. Tämä ns. usko johtui tieni alussa vastaan tulleista uskon sana opetuksista, ja siitä että opetettiin uskomaan itsensä terveeksi. Ainoastaan Jumala voi antaa tämän kaltaisen uskon sanansa kautta.

Ihmisen oma usko ei tosiaan voi riittääkkään noin pitkälle, mutta kun katsomme uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen Kristukseen, Hän täyttää meidän uskomme jolloin usko riittää pidemmälle kuin koskaan. Mutta tosiaan, tämä on ainoastaan Jumalan työ eikä sitä saavuteta ponnisteluilla tai muutenkaan omilla teoilla.

Ei minunkaan uskoni riitä mihinkään. Jumala on antanut uskon Jeesuksen täytettyyn, täydelliseen työhön toisen uskovan julistuksen kautta, ja tällä uskolla olen voinut katsoa Jeesukseen ja Hänen täytettyyn työhönsä, jolloin Hän on vaikuttanut uskon pidemmälle. Itselleni tuo ei mitenkään olisi mahdollista, ainoastaan Jumalan armosta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #121 : 20.01.07 - klo:10:02 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Jumala on antanut uskon Jeesuksen täytettyyn, täydelliseen työhön toisen uskovan julistuksen kautta, ja tällä uskolla olen voinut katsoa Jeesukseen ja Hänen täytettyyn työhönsä, jolloin Hän on vaikuttanut uskon pidemmälle. Itselleni tuo ei mitenkään olisi mahdollista, ainoastaan Jumalan armosta.


....eli siis armo, rakkaus ja anteeksianto kestävät hyvin uskon perusteena. Ja siksi en tarvitse tuekseni uskontoon liitettyjä abstrakteja käsitteitä. Voin luottaa armoon, rakkauteen ja anteeksianto. Se riittää minulle.
Acta, non verba.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #122 : 20.01.07 - klo:10:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Jumala on antanut uskon Jeesuksen täytettyyn, täydelliseen työhön toisen uskovan julistuksen kautta, ja tällä uskolla olen voinut katsoa Jeesukseen ja Hänen täytettyyn työhönsä, jolloin Hän on vaikuttanut uskon pidemmälle. Itselleni tuo ei mitenkään olisi mahdollista, ainoastaan Jumalan armosta.


....eli siis armo, rakkaus ja anteeksianto kestävät hyvin uskon perusteena. Ja siksi en tarvitse tuekseni uskontoon liitettyjä abstrakteja käsitteitä. Voin luottaa armoon, rakkauteen ja anteeksianto. Se riittää minulle.


En ymmärrä teologisia hienoja sanoja ollenkaan, eikä se vaikuta hengelliseen elämään ollenkaan :) abstrakteja käsitteitä? Mitä ne sinulle tarkoittavat tarkalleen jos täsmentäisit?

Armo, rakkaus ja anteeksianto :) Ne ovatkin tärkeimpiä asioita. Armo on vain niin suuri asia että siihen sisältyy paljon asioita.

Jumalan armo raamatussa, alkuperäisenä käsityksenä on ilmaista, vapaata, absoluuttista suosiota Jumalan edessä ja rakastavaa hyvyyttä. Usein me suomessa käsitämme armon jotenkin toisin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #123 : 20.01.07 - klo:16:25 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Jumalan armo raamatussa, alkuperäisenä käsityksenä on ilmaista, vapaata, absoluuttista suosiota Jumalan edessä ja rakastavaa hyvyyttä. Usein me suomessa käsitämme armon jotenkin toisin.


Me kaikki käsitämme armon omalla tavallamme. Eikä minulla ole sitä tarvetta selvitellä. Tukeudun yksinkertaisesti armon varaan ilman selityksiä.
Acta, non verba.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #124 : 20.01.07 - klo:17:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."
Simo Peura selittää tätä kirjassa "Pieni kirja Jumalasta": Usko on Jumalan ja hänen todellisuutensa oivaltamista. Koska Jumalan todellisuus merkitsee itsensä lahjoittamista toiselle, siis rakastamista, usko on Jumalan hyvyyden jatkuvaa vastaanottamista. Samalla usko on osallisuutta Kristuksessa sovitettuun Jumalaan -- Usko on Kristuksen sovitusteon ja sen merkityksen todesta ottamista, sen huomaamista, että Jumala on tullut ihmiseksi, Jumalaksi minulle."


...huh huh..ilmoittaudun edelleenkin rivikristityksi. Tuo uskon ilmiöiden selitys on minulle liikaa. Uskoni ei ylety Jumalan todellisuuteen, koska pidän sitä absoluuttisena, jota ihminen ei voi saavutta. Voin vain tukeutua Jumalaan..


Uskosta puhuttaessa on turvauduttava analogioihin ja metaforiin. Emme kykene saavuttamaan salattua Jumalaa, joten asiallista olisi vaieta. Tämä on kuitenkin mahdotonta. Jumalasta on pakko puhua vaikka ymmärrys jää vajaaksi. Usko ei ole meidän aikaan saannoksiamme, joten tässä suhteessa voimme vain tukeutua Jumalaan.

Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton. Kristillisen ilmoituskäsityksen mukaan Jumala on ilmaissut itsensä meille Pojassaan ja tässä on kaikki tarpeellinen tieto hänestä. Ikävä ja kaipaus kertoo minulle siitä, että Jumala etsii jokaista luotuaan yhteyteensä. Tämä etsintä purkautuu ja tyyntyy Kristuksesta julistavassa sanan saarnassa ja sakramenteissä.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #125 : 20.01.07 - klo:22:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Jumalan armo raamatussa, alkuperäisenä käsityksenä on ilmaista, vapaata, absoluuttista suosiota Jumalan edessä ja rakastavaa hyvyyttä. Usein me suomessa käsitämme armon jotenkin toisin.


Me kaikki käsitämme armon omalla tavallamme. Eikä minulla ole sitä tarvetta selvitellä. Tukeudun yksinkertaisesti armon varaan ilman selityksiä.


Kun asiaa tutkitaan kieliopillisesti ja muutenkin, en usko että paljoakaan tulkinnanvaraa on. Sana armo on vain suomenkielen sana, joka helposti ymmärretään väärin. Siksi on tärkeää tietää sanan alkuperäinen merkitys, jolloin päästään lähemmäksi totuutta, jopa totuuteenkin.

Suomen kieli kuitenkin on aika köyhää, kun taas englannin kielessä on sanat "mercy" ja "grace". Molemmat käännetään suomeksi "armo". Mercy kuitenkin on enemmän "armeliaisuutta" kuin "grace". Molempia sanoja käytetään englanninkielisissä käännöksissä, kreikankielessä ja hepreankielessä on kuitenkin niin rikkaasti erilaisia sanoja ja sanamuotoja, että joskus jää tärkeät asiat meiltä suomalaisilta sivuun. Monissa kohtaa suomenkielistä raamattua olisi voitu sana "armo" kääntää muotoon, jossa siitä tuleekin muutama sana, esimerkiksi: "ilmainen ja armahtava ja rakastavan hyvä suosio".

En tiedä onko sitten tuo syy, miksi sana on käännetty vain armoksi, että ei ole montaa sanaa viitsitty käyttää selittämään yhtä. Voipi olla.

Sitten Mikaelilta haluaisin kysyä, että miten niin salattu Jumala, ja miten Häntä ei voi saavuttaa? Ei Hän ole salattu, Hän ilmoittaa itsensä lapsenkaltaisille. Hän on kautta aikojen ilmoittanut itsensä ihmisille. Aabrahamille, Saaralle, Moosekselle, Marialle jne. jne. Sitten nykypäivänäkin monelle ihmiselle.

Sanoohan raamattukin: "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan". Sanotaan myös: "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Herran". Sitten myöhemmin sanotaan: "Jumala puhdistaa sydämet uskolla". Tämä jo kertoo, kuinka Jumala haluaa ilmoittaa meille itsensä, antaa meidän löytää Hänet ja saavuttaa. Emme kuitenkaan aisteillamme.

Johannes esimerkiksi puhuu kirjeessään Isän tuntemisesta. Myöskin hän kirjoittaa monille Isän tunteville. 1Joh.2.

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #126 : 21.01.07 - klo:01:58 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"


Sitten Mikaelilta haluaisin kysyä, että miten niin salattu Jumala, ja miten Häntä ei voi saavuttaa? Ei Hän ole salattu, Hän ilmoittaa itsensä lapsenkaltaisille. Hän on kautta aikojen ilmoittanut itsensä ihmisille. Aabrahamille, Saaralle, Moosekselle, Marialle jne. jne. Sitten nykypäivänäkin monelle ihmiselle.


Mikäli luit huolellisesti sen mitä kirjoitin niin selitin siinä mitä tarkoitin. Toisin sanoen me ihmiset emme voi tietää Jumalasta mitään ellei hän ilmoita itseään meille. Tämä ilmoitus on tapahtunut meille kahdessa muodossa: yleisessä ja erityisessä.

Pohjimmiltaan me ihmiset emme kuitenkaan ymmärrä Jumalasta juuri mitään. Vain joitakin pieniä murusia on ulottuvillamme, mutta se riittää. Tärkeintä on Kristuksen sisäinen tunteminen, kuten edellä on jo mainittu.  

Joku on kääntänyt sanan armo merkitsemään ansiotonta rakkautta meidän osaksemme. Tässä oivalluksessa on sanottu paljon sanan sisällöstä ja merkityksestä.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #127 : 21.01.07 - klo:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikael K."
Lainaus käyttäjältä: "uskova"


Sitten Mikaelilta haluaisin kysyä, että miten niin salattu Jumala, ja miten Häntä ei voi saavuttaa? Ei Hän ole salattu, Hän ilmoittaa itsensä lapsenkaltaisille. Hän on kautta aikojen ilmoittanut itsensä ihmisille. Aabrahamille, Saaralle, Moosekselle, Marialle jne. jne. Sitten nykypäivänäkin monelle ihmiselle.


Mikäli luit huolellisesti sen mitä kirjoitin niin selitin siinä mitä tarkoitin. Toisin sanoen me ihmiset emme voi tietää Jumalasta mitään ellei hän ilmoita itseään meille. Tämä ilmoitus on tapahtunut meille kahdessa muodossa: yleisessä ja erityisessä.

Pohjimmiltaan me ihmiset emme kuitenkaan ymmärrä Jumalasta juuri mitään. Vain joitakin pieniä murusia on ulottuvillamme, mutta se riittää. Tärkeintä on Kristuksen sisäinen tunteminen, kuten edellä on jo mainittu.  

Joku on kääntänyt sanan armo merkitsemään ansiotonta rakkautta meidän osaksemme. Tässä oivalluksessa on sanottu paljon sanan sisällöstä ja merkityksestä.


Oho, anteeksi! Jep, kukaan ei voi tietää mitään Jumalasta ellei Hän itse ilmoita. Uskon kuitenkin, että Jumala haluaa ilmoittaa itsensä meille enemmän kuin ymmärrämmekään mutta Hän tosiaan ilmoittaa itsensä lapsenkaltaisille, Pyhän Hengen kautta.

Juu tuo viestisi lopussa oleva asia siitä, miten armo on käännetty, on hyvä juttu. Nimittäin tuo on osa siitä, mitä tuo sana tarkoittaa ja se onkin aika tärkeä osa siitä! :)

Joskus nimittäin unohdamme, kuinka Jumala ansiottomasti rakastaa meitä, eikä Häneltä tarvitse anoa armahtamista koska Hän valmiiksi, ansiottomasti tarjoaa armahtamistaan ja rakkauttaan meille. Me olemme vain ottamassa vastaan, eli hyväksymässä Jumalan työ. Me vain olemme tottuneet niin vähään, että emme voi mitenkään uskoa että Jumala jatkuvasti tarjoaisi pyytämättäkin todella monia asioita meille.

"Hän joka antoi ainoan Poikansakin meidän edestämme, eikö Hän antaisi kaikkea muutakin Hänen kanssaan".

Raamatussa, roomalaiskirjeessä sanottu erittäin sisällökäs lause. Ajatelkaa, mitä Jumala teki jo tullessaan lihaksi ja kuollessaan ristillä häpeän alla kantaen koko ihmiskunnan synti- ja sairaustaakan harteillaan, tullessaan kiroukseksi edestämme. Jeesus, Jumalan Poika, teki tämän teon. Näin suuri teko, joten on aika pieniä ja vaivattomia Jumalalle muutkin asiat ja raamatun mukaan lapset saavat ottaa mitä haluavat. Tuhlaajapoikavertauksessa isä sanoo vanhemmalle veljelle: Poikani, mikä on minun, on aina ollut sinun. Olisit milloin vain voinut teurastaa syöttövasikan ja pitää juhlat ystäviesi kanssa.

Jumala tosiaan haluaa tutustua meihin. Siis Hän jo tuntee meidät mutta haluaa meidän kanssamme suhteen, joka on kaksipuolinen ja enemmän kaikkea muuta paitsi anelua ja pyytelyä. Eihän Hän ole asettanut meitä orjan asemaan vaan vienyt orjan asemasta lapsen asemaan.

Tämä on se, mitä olen kokenut Hänen puhuneen sydämelleni hiljaisuudessa, sen minä uskon koska raamatulla koettelin ja osuu yksiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #128 : 21.01.07 - klo:14:59 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Kun asiaa tutkitaan kieliopillisesti ja muutenkin, en usko että paljoakaan tulkinnanvaraa on. Sana armo on vain suomenkielen sana, joka helposti ymmärretään väärin. Siksi on tärkeää tietää sanan alkuperäinen merkitys, jolloin päästään lähemmäksi totuutta, jopa totuuteenkin.


..sitten, kun löydät armo-sanan alkuperäisen merkityksen, pane viestiä tulemaan. Jos armo ilmiöinä, toimintana, tekona ja olosuhteena voidaan tulkita vain yhdellä tavalla, on tulkitsijoissa jotain vikaa.
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #129 : 21.01.07 - klo:16:24 »
Tuli tuosta armo-sanasta mieleen rippikoulunaikainen määritelmä:

Ansaitsematon
Rakkaus
Meidän
Osaksemme

Se on siis lyhennelmä. Huomatkaa allekkain osuvat etukirjaimet. Aika fiksusti on joku keksinyt!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #130 : 22.01.07 - klo:11:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tuli tuosta armo-sanasta mieleen rippikoulunaikainen määritelmä:

Ansaitsematon
Rakkaus
Meidän
Osaksemme

Se on siis lyhennelmä. Huomatkaa allekkain osuvat etukirjaimet. Aika fiksusti on joku keksinyt!


Kannatan :wink:
Acta, non verba.

uskova

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #131 : 22.01.07 - klo:11:20 »
Joo on hyvin keksitty :)

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Körtit ja hell....
« Vastaus #132 : 02.02.07 - klo:22:25 »
Pitkästyttävän elämän minulla on ollut esimiehenä helluntailainen. Miehessä ei ollut moittimista. Joskus keskusteltiin näistä hengen asioista,jotensakin yhteisymmärtäväisesti. Tosin Raamatun syvänmaita emme kahlanneet. Nähtävästi vieläkin rypisimme suossa.

Erästä asiaa olen miettinyt: miten he saavat juopon raittiiksi.

Oli mies, kovakin juoppo, hänestä tuli raitis seuraavaisella tavalla.
Tälle juopolle helluntailainen sanoi: 'Sinun syntisi annetaan simulle anteeksi' Kaveri ei siihen osannut reagoida juurim mitenkään.
Seuraavana aamuna hän ei enää pyytänyt kohmeloryyppyä.
Totesi vain:' Jopa osaavat nuo linnut laulaa uskomattoman nätisti'.
Tuskin tämä mies oli kuullut linnunlaulua pitkiin aikoihin, koska noin loihe lausumaan.
Mies jätti viinan juonnin sillä kertaa, pysyi sitten raittiina. Hän ei ruvennut kerskumaan juonnin lopettamisella, eikä hän muutenkaan puhunut uskostaa. Eleli vain.

Poissa kalur

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
nii tota
« Vastaus #133 : 05.02.07 - klo:03:29 »
Hymyillem luin noita kommentteja helareista.Mie ku kuulun siihen sakkiin tosin kyllä kansan kirkkoonkin.Kun kerran kuulin sanottavan, että vapaissa suunnissa on "oikea oppi" niin mietinkin, että kukas sen sitten elää niin?

 :lol: No joo yksi on tuomari ja sana on niin ja amen.
>}}}*>

kristitty

  • Vieras
körtit ja helluntailaisuus
« Vastaus #134 : 05.11.07 - klo:16:26 »
tunnen vapaiden suuntien mm helluntai-kirkon jäseniä.kovasti arvostelevat luterilaista kirkkoa ja sen oppeja sekä tapoja.eivät muista "älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi."