Kirjoittaja Aihe: kumpi peukalo päällä?  (Luettu 29618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #15 : 15.01.07 - klo:21:09 »
Miten nuo silmäisyydet sitten menee?

Minä olen oikeakätinen ja oikeaa peukaloa pistän päälle, mutta osaan tehdä toisinkinpäin :)
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #16 : 15.01.07 - klo:22:32 »
Mielenkiintoista.

Kokeilin käsien ristiin laittamista enkä osannut sanoa, kummin päin on luontevampi. Pitänee joskus yrittää muistaa, kun ei tietoisesti tee tutkimusta. Joissakin asioissa (kuten nyt vaikka ripsiväri, silitys ja näppäimistö) kädet ovat yhtä vahvoilla. Kirjoitus ei suju kuin oikealla.

Aikanaan olin vasenjalkainen jalkapallossa ja mailapeleissä mailan lapa on oikealla (eli siis "väärällä puolella" useimpien mielestä). Vartalon hallintaa ja koordinaatiota vaativissa jutuissa (karate, luistelu) vasen jalka on se varmempi tukijalka.

Miten, an-na, määritellään se, kumpisilmäinen sitä on? Meinaan, että itselläni ainakin vahvempi silmä on kulloinkin se, jossa on parempi tarkennuskyky kyseiselle etäisyydelle.

Mitä tämä kaikki siis kertoo aivoistani?

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Oikea
« Vastaus #17 : 15.01.07 - klo:23:43 »
Oikea!  ( Oikea peukalo  päällimmäisenä ollessani kädet ristissä ).

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #18 : 16.01.07 - klo:10:56 »
Silmäisyys menee seuraavasti:

Osoita sormella johonkin muutaman metrin etäisyydellä olevaan kohteeseen, esim. johonkin pisteeseen, taulun keskelle, ym. Sulje vasen silmäsi (jolloin katsot oikealla silmällä). Jos sormi "ei liiku" (siis pysyy siinä pisteessä johon katsoit), olet oikeasilmäinen. Avaa vasen ja sulje oikea silmäsi. Jos sormi "liikkuu", ts. ei osoita samaa pistettä kuin mitä sen pitäisi osoittaa, se varmistaa sen, että olet oikeasilmäinen. Jos tilanne on toisinpäin, eli oikean silmän sulkiessa ja vasemman katsoessa sormi "pysyy paikalla" olet vasensilmäinen. Käytännön hommissa itselläni tämä menee siten, että esim. (perinteistä) kameraa ja videokameraa käytettäessä (jossa ei ole isoa näyttöä) tarkennan ja katson aina vasemmalla silmällä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #19 : 16.01.07 - klo:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Mä olen oikeakätinen, mutta kädet ristissä on vasen peukalo päällä. Sen lisäksi olen oikeajalkainen, mutta vasensilmäinen. Onko muita vasensilmäisiä? En ole kovin montaa oikeakätistä ja vasensilmäistä tavannut (toisaalta en nyt niin kovin monelta ole asiaa kysynytkään).


Onko Sulla vain vasen silmä?  :lol:
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #20 : 16.01.07 - klo:11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Silmäisyys


Vau mitä verbaaliakrobatiaa. Olemme siis silmäisiä = ihmiset ovat silmäisiä? Ja silmäisyys syntyy siitä, että on silmiä. Entäs silmäisyttömyys? :lol:
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #21 : 16.01.07 - klo:11:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Silmäisyys


Vau mitä verbaaliakrobatiaa. Olemme siis silmäisiä = ihmiset ovat silmäisiä? Ja silmäisyys syntyy siitä, että on silmiä. Entäs silmäisyttömyys? :lol:


No nyt voin kyllä siteerata itseäsi jostain toisesta ketjusta: onko tämä kysymys vähän turha.

Jos on oikeakätisyys ja -jalkaisuus, niin miksei voisi olla myös silmäisyys, kun sellainen ilmiö selkeästi on kuitenkin olemassa. Se olisi muuten varmaan silmättömyys, jos ei olisi silmiä. Joo, on mulla molemmat silmät, mutta vasen on dominoiva. Olen oikeakätinen, mutta on mulla molemmat kädet. En nyt ihan tajunnut piikittelypointtiasi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #22 : 16.01.07 - klo:11:27 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Jos on oikeakätisyys ja -jalkaisuus, niin miksei voisi olla myös silmäisyys, kun sellainen ilmiö selkeästi on kuitenkin olemassa. Se olisi muuten varmaan silmättömyys, jos ei olisi silmiä. Joo, on mulla molemmat silmät, mutta vasen on dominoiva. Olen oikeakätinen, mutta on mulla molemmat kädet. En nyt ihan tajunnut piikittelypointtiasi.


Olen pahoillani, että ilkikurinen pilani loukkasi Sinua. Pyydän anteeksi.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #23 : 16.01.07 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Olen pahoillani, että ilkikurinen pilani loukkasi Sinua. Pyydän anteeksi.


Ei loukannut, mutta en oikein ymmärtänyt pointtia. No ei se mitään. Saat anteeksi ;)

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #24 : 16.01.07 - klo:14:38 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Silmäisyys


Vau mitä verbaaliakrobatiaa. Olemme siis silmäisiä = ihmiset ovat silmäisiä? Ja silmäisyys syntyy siitä, että on silmiä. Entäs silmäisyttömyys? :lol:


No nyt voin kyllä siteerata itseäsi jostain toisesta ketjusta: onko tämä kysymys vähän turha.

Jos on oikeakätisyys ja -jalkaisuus, niin miksei voisi olla myös silmäisyys, kun sellainen ilmiö selkeästi on kuitenkin olemassa. Se olisi muuten varmaan silmättömyys, jos ei olisi silmiä. Joo, on mulla molemmat silmät, mutta vasen on dominoiva. Olen oikeakätinen, mutta on mulla molemmat kädet. En nyt ihan tajunnut piikittelypointtiasi.


En kyllä minäkään. Vaikka olen oikeakätinen, en ole kätinen, vaan kädellinen. Eli mistä johdat tuon "ihminen on silmäinen"?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #25 : 16.01.07 - klo:18:34 »
Tämä piikittelyhän uhkaa käydä ihan silmittömäksi!

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #26 : 17.01.07 - klo:09:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tämä piikittelyhän uhkaa käydä ihan silmittömäksi!

Joten palataan otsikkoon: Jos minulla on kaksi peukaloa, olenko minä peukalollinen, peukalokas vai peukaloinen? :-?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #27 : 17.01.07 - klo:09:44 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tämä piikittelyhän uhkaa käydä ihan silmittömäksi!

Joten palataan otsikkoon: Jos minulla on kaksi peukaloa, olenko minä peukalollinen, peukalokas vai peukaloinen? :-?


Peukaloinen, siis kaksipeukaloinen.

Mullon oikea päällä.
Oikeassaolevat, siis oikeistolaiset ovat leimallisesti säilyttäviä. Vasenta päällä pitävät pääsääntöisesti ns. luovia, koska heidän mielenkiintonsa on suuntautunut yhteiskunnan rakenteiden ohi. Jotta säilyttäjä-enemmistössä veri vaihtuisi ja jotta perusrakenteet kestäisivät, oikeiston on kanavoitava luovuus palvelemaan olemassaolevaa. Tässä kohtaamme sen ominaisuuden, josta puhumme ja kirjoitamme, kun kirjoitamme ja puhumme yhteisöjen tasapäistämisestä, väkivaltaan perustumisesta, valtiokoneiston nojaamisesta aseeseen.
Jotta luovuus meissä integroituisi yhteiseen hyvään, kilvoittelu on tarpeen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #28 : 17.01.07 - klo:10:01 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
En kyllä minäkään. Vaikka olen oikeakätinen, en ole kätinen, vaan kädellinen. Eli mistä johdat tuon "ihminen on silmäinen"?


Jos sinulta kysytään, millä kädellä kirjoitat, vastaat että oikealla. Voit myös vastata, että olen oikeakätinen. Oletko koskaan vastannut, että oikeakädellinen? Et varmaankaan, koska se on huonoa suomen kieltä. Tokihan olet kädellinen, jos sinulla on kädet. Samaan tapaan jos oikea silmäsi on dominoiva, voit kutsua itseäsi oikeasilmäiseksi. Ei ole ehkä yhtä käytetty termi kuin kätisyys, mutta siinä selitys, mistä johdan sanan "silmäinen". En ole vasensilmällinen vaan vasensilmäinen. Toki kun omistan silmät, olen silmällinen.

Peukaloista puhuttaessa, joskin harvemmin niitä mitenkään vertaillaan, olisi sitten oikeapeukaloinen. Toisaalta olen peukalollinen, kun minulla on peukalot.

En ymmärrä, miksi tästä nyt tehtiin näin iso juttu. Selkeää suomen kielen johtamista. Ehkä harvinaisemmassa käytössä, mutta ei ymmärtääkseni kuitenkaan ihan väärin perustein johdettu.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
kumpi peukalo päällä?
« Vastaus #29 : 17.01.07 - klo:10:54 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
En kyllä minäkään. Vaikka olen oikeakätinen, en ole kätinen, vaan kädellinen. Eli mistä johdat tuon "ihminen on silmäinen"?


Ei ole ehkä yhtä käytetty termi kuin kätisyys, mutta siinä selitys, mistä johdan sanan "silmäinen".


En minä sinulle tässä vinoillut - ymmärsin oikein hyvin sinun johdoksesi tai lyhennyksen vasensilmäisyys/oikeasilmäisyys > silmäisyys -vaan Salikselle, hänhän se kirjoitti

Lainaus
Olemme siis silmäisiä = ihmiset ovat silmäisiä?


Kun on näitä sisäkkäisiä lainauksia, niin pitäisi kai olla hieman tarkempi :oops:

Eli kun sinä vastasit Salikselle:
 
Lainaus käyttäjältä: "Anna"
En nyt ihan tajunnut piikittelypointtiasi.


Niin siihen sitten minä kommentoin, että "en minäkään" [siis hänen pointtiaan ymmärtänyt] ja häneltä sitten yritin kysellä, mistä oli tuon "ihminen on silmäinen" johtanut.

Sainko asian selvitettyä, vai sotkinko vielä enemmän?

(Tämä ei aina näytä onnistuvan tämä "verbaaliakrobatia", jos on enemmän kuin kaksi akrobaattia kerrallaan sanoilla pallottelemassa... tuo minun peukalokysymyskin oli tarkoitettu lähinnä sanaleikiksi, mutta olkoon - tänään ei näköjään mikään onnistu. :(