Kirjoittaja Aihe: Tänään 2  (Luettu 34760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tänään 2
« Vastaus #30 : 12.03.10 - klo:22:11 »
Yritin tarkkailla piispaehdokkaiden kehonkieltä ja eleitä ja ilmeitä.
Tuntui kuin Mäkinen olisi esittänyt "minä olen rauhallinen ja vakaa"-roolia
ihan kuin olisi opetettu (media-psykologit?) puhumaan hitaammin kuin luonto olisi vaatinut.
Ruokanen taas tuntui aidolta, oli vilpittömästi innoissaan kuin pieni lapsi.

Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tänään 2
« Vastaus #31 : 13.03.10 - klo:02:29 »
...niin, kun ei halunnut siunata.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Tänään 2
« Vastaus #32 : 13.03.10 - klo:06:45 »
Minä ainakin haluan arkkipiispaksi itsensä hillitsevän ja rauhallisesti esiintyvän aikuisen enkä innostunutta lasta. Onhan se jo papin ammattitaitoakin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Tänään 2
« Vastaus #33 : 13.03.10 - klo:08:12 »
innoissaan kuin pieni lapsi.

Jumalan lapsi?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tänään 2
« Vastaus #34 : 13.03.10 - klo:09:22 »
innostuvaisuus ja pidättyväisyys ovat kai enemmän tempperamentti-
ominaisuuksia, eivätkä ehkä vaikuta niin kykyyn hoitaa (mitä tahansa) virkaa. ?
Herra armahda.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Tänään 2
« Vastaus #35 : 13.03.10 - klo:09:28 »
Yritin tarkkailla piispaehdokkaiden kehonkieltä ja eleitä ja ilmeitä.
Tuntui kuin Mäkinen olisi esittänyt "minä olen rauhallinen ja vakaa"-roolia
ihan kuin olisi opetettu (media-psykologit?) puhumaan hitaammin kuin luonto olisi vaatinut.
Ruokanen taas tuntui aidolta, oli vilpittömästi innoissaan kuin pieni lapsi.


Sama vaikutelma tuli minullekin. Tosin Ruokasta tunnen vähän myös muista kuvioista,
ja sen perusteella sanoisin hänestä, että hän oli oma itsensä.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tänään 2
« Vastaus #36 : 13.03.10 - klo:12:11 »
Sama vaikutelma tuli minullekin. Tosin Ruokasta tunnen vähän myös muista kuvioista,
ja sen perusteella sanoisin hänestä, että hän oli oma itsensä.

Sain aivan erilaisen vaikutelman. Ruokanen näytti siltä, ettei pysy nahoissaan. Jollain tavalla ahdistuneen ja angstisen oloinen.
Acta, non verba.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Tänään 2
« Vastaus #37 : 13.03.10 - klo:20:59 »
Ehkä katsottiin eri ohjelmaa!  :icon_biggrin:  Mutta ei minusta Ruokasta voi
pahalla tahdollakaan sanoa ahdistuneeksi. Vaikutelmasta en tietenkään mene sanomaan,
millaisen kukin hänestä muodostaa.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tänään 2
« Vastaus #38 : 13.03.10 - klo:21:08 »
Lainaus
Jollain tavalla ahdistuneen ja angstisen oloinen.
mitä ihmettä salis, puhutaanko me nyt samasta Ruokasesta? :003:

vai onko näin kuin amanda sanoo:
Lainaus
Ehkä katsottiin eri ohjelmaa!
- voi kuinka eri tavalla me tulkitsemme näkemäämme ja kuulemaamme! :017:


Herra armahda.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 2
« Vastaus #39 : 14.03.10 - klo:09:07 »
innostuvaisuus ja pidättyväisyys ovat kai enemmän tempperamentti-
ominaisuuksia, eivätkä ehkä vaikuta niin kykyyn hoitaa (mitä tahansa) virkaa. ?
Alun perinhän temperamentti merkitsi ammattikielellä vain nopeutta, puhuttiin "vilkkaasta"/"levollisesta" temperamentista, sitten Liisa Keltikangas-Järvinen loi uudert temperamenttikäsitteensä, jossa siihen liitetään luonteenpiirteitä: "Introversio" "taipumus pahoittaa mielensä" ja mitä niitä loplta jäikin.

Hyvä esimerkki "levollisesta" temperamentista olisi Väinö Linnan Vilho Koskela, Ville Vaitelias.  
......................................

Ei, toden totta:  60-luvulla sielunhoitaja Erik Ewalds taisi luoda omat "temperamenttityyppinsä" joita esitteli peräti "Raamatun valossa".

Perusajatus kai on ollut pitkin matkaa, Ewaldsista Keltikangas-Järviseen,  niin nerokas, kuin että ihmiset nyt vain ovat erilaisia.  
......................................

Jos nämä kaksi herrasmiestä vaikuttavat kovin erilaisilta sen osalta, kuinka vilkkaita ja spontaaneja/harkitsevia ja kuuntelemaan kykeneviä  esiintyjiä ovat, voitaneen miettiä kummasta ominaisuudesta on enemmän hyötyä sellaisen viran hoidossa jossa täytyisi saada suunsa harkitusti auki , mutta mahtaako se todella yksin riittää.

Lapsenomaisuudestakin voidaan olla montaa mieltä. Tuo virka edellyttää kai kypsyneisyyttä ja mielellään aikuisuutta? Jos sitä nyt ehkä ei Ruokasesta löydy niin, että sitä voi varsinaisesti sanoa hänen vahvuudekseen, niin eihän se vielä ole tae siitä että sitä  Mäkiselläkään on.

Minusta on muuten yksi lysti, onko piispa nyt eronnut ja uusissa nainmisissa, onhän Riekkinenkin, mutta kun niitä eroja alkaa olla yli kahden ja mies vielä ihan viriilissä iässä, alan kyllä miettiä, onko se muussakaan sitten järin vakaa ja harkitsevainen, kun ei kerrasta opi katsomaan kenet nai. Katsottaisko nyt ensin kestääkö kolmaskaan kierros?  Meneekö välillä niin lujaa että siinä innossa lelut jo lentelee tarpeettomallakin spontaniteetilla? Mikäs siinä jälleen muuten, mutta jos sais vähän lepoa ja rauhaa kirkon johtoon, ei olis kai ihan paha.



« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:09:19 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 2
« Vastaus #40 : 14.03.10 - klo:09:27 »
Katsottaisko nyt ensin kestääkö kolmaskaan kierros?  Meneekö välillä niin lujaa että siinä innossa lelut jo lentelee tarpeettomallakin spontaniteetilla? Mikäs siinä jälleen muuten, mutta jos sais vähän lepoa ja rauhaa kirkon johtoon, ei olis kai ihan paha.

Jos nimittäin olisi niin hullusti että sama tempoilu ulottuisi muuhunkin ratkaisuntekotapaan ja toleranssiin  Elämässä kun on kaikenlaista sietämätöntä.  Mitäs jos arkkipiispa vaikka hikeentyy kirkkoon ja haluaa siitä eroon, onhan hän vaimoistaankin päässyt? 

Jos tämä rikkoo netikettiä, niin ota Seppos pois...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Tänään 2
« Vastaus #41 : 14.03.10 - klo:13:03 »
Minä olen pitänyt temperamenttia vanhana 'ruumiin nesteisiin' liittyvänä käsitteenä. Sen mukaan me jakaudumme sangviinisiin (veri), flegmaattisiin (lima), koleerisiin (keltainen sappi) ja melankolisiin (musta sappi). Luonteet voisi vaikka nimittää reippaaksi, veltoksi, äreäksi ja apeaksi.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tänään 2
« Vastaus #42 : 14.03.10 - klo:13:58 »
Minä olen pitänyt temperamenttia vanhana 'ruumiin nesteisiin' liittyvänä käsitteenä. Sen mukaan me jakaudumme sangviinisiin (veri), flegmaattisiin (lima), koleerisiin (keltainen sappi) ja melankolisiin (musta sappi). Luonteet voisi vaikka nimittää reippaaksi, veltoksi, äreäksi ja apeaksi.

Mielestäni Myer-Briggsin tyyppi-indikaattorit on parempia kuten introvertti, ekstrovertti, intuitiivinen, tosiasioihin nojautuva, ajatteleva, tunteva, harkitseva ja spontaani.



Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 2
« Vastaus #43 : 14.03.10 - klo:16:13 »
Minä olen pitänyt temperamenttia vanhana 'ruumiin nesteisiin' liittyvänä käsitteenä. Sen mukaan me jakaudumme sangviinisiin (veri), flegmaattisiin (lima), koleerisiin (keltainen sappi) ja melankolisiin (musta sappi). Luonteet voisi vaikka nimittää reippaaksi, veltoksi, äreäksi ja apeaksi.
Se on oletettavasti vanhin tapa. Tässäkin "temperamentti" merkitsee melko kokonaisvaltaista luonnekuvausta. Ewaldskin kuvasi niitä ihmisluonteitaan Raamatun valossa joskus 60-luvulla tähän nojautuen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 2
« Vastaus #44 : 14.03.10 - klo:16:23 »
Mielestäni Myer-Briggsin tyyppi-indikaattorit on parempia kuten introvertti, ekstrovertti, intuitiivinen, tosiasioihin nojautuva, ajatteleva, tunteva, harkitseva ja spontaani.
Keltikangas-Järvisellä oli muistaakseni viisi tyyppi-indikaattoria, osa näistä samoja.

Välillä "temperamentilla" tarkoitettiin psykologisessa kirjallisuudessa vain jonkinlaista sisäänrakennettua tempomerkintää. Ajattelutavaltaan ja valinnoiltaan ja ratkaisulitaan nopea ja ns "vilkas" siis saattoi olla sisäänpäinkääntynyt ja ujo yhtä lailla kuin hidas ja "levollinen". No, maallikkokäytössähän "vilkas" nyt yleensä on useimpien mielestä juuri semmoinen ulospäinkääntynyt, sosiaalinen, puhelias,   aktiivinen, eli konstikastahan tämä on niin tai näin.  

- Tästä syntyi kerran ihan hullunkurinen rähäkkä, minua oli pyydetty kuvailemaan postuumisti erään henkilön persoonallisutta, ja aloitin selvittämällä alkuun, että lukemastani päätellen temperamentti oli pikemmin vilkas kuin levollinen. Olin kyllä selittänyt eron, mutta varmaan huonosti, koska sain kipakkaa palautepostia: Kyseinen henkilö ei ollut mikään boheemi riehuja vaan hyvinkin harkintakykyinen ja vielä lisäksi hyvä kuntelija!  Siinäpä se. Kun hän oli ollut nopea ajattelija, nopea toimija, päättänyt ja ratkaissut asioita hurjan nopeasti, niin eihän se sitä vienyt pois, että ne ratkaisut olivat harkittuja! Hän harkitsi nopeasti ja päätti nopeasti...käveli nopeasti, mieluiten juoksi...

En ollut ihastunut siihen, että nämä temperamentit taas viriteltiin tässä muodossa käyttöön, kun nyt näitä välityyppejä ja sekatyyppejä pitää sitten ihmetellä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo:16:28 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.