Kirjoittaja Aihe: Heippa!  (Luettu 13051 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Vs: Heippa!
« Vastaus #45 : 22.11.09 - klo:22:51 »
Moderniin karismaattisuuteen liittyy pyhyysvaatimus ja menestysteologia lähes poikkeuksetta. Pyhyysvaatimus: Ole sellainen kuin saarnaajat vaativat, vaikka heidän vaatimuksensa olisivat ristiriitaisia, tai päädyt helvettiin. Menestysteologia: Usko oikein ja sinusta tulee rikas/parannut/saat kultaa/mitä ikinä keksitkään. Kiitos Calvinille, joka petasi tien tälle linjalle opettamalla, että valitun valittuna oleminen näkyy hänen menestymisenään ja hyvyytenä.

Pitäisi varmaan kaivaa, miten karismaattisuus näkyi vanhoissa liikkeissä.  Tuskin kuitenkaan täydellisen pyhyyden ja synnittömyyden tavoitteluna.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Heippa!
« Vastaus #46 : 22.11.09 - klo:22:55 »
Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumisesta oli yksityisasia maininta verotietojen julkisuutta koskettelevassa jutussa.

 Ero tilasto oli lainattu Kotimaa24.fi Manu Ryösön blogista, joka luku myöhemmin korjaantui vuosi eroamaksi, eikä tämän vuoden marraskuun lukemaksi.
 Minulla ei ole tarvetta mollata herännäisyyttä, eikä mitään muutakaan hengellistä liikettä.
 Sattuneesta syystä en vain tunne tabujanne.....Ruotsalaisen aikana Savossa ilmeisesti oli runsaastikin karismaattisia vaikutuksia ja Kalajokilaaksossa.
 Historiassanne olen vasta 1850-luvulla Malmberg-Lagus-Niskanen-Ruotsalainen probleemissa.
Ehkä kun olen kahlannut tuon runsaan 160 vuotta nyky-aikaan voin päätellä mikä nykyisessä herännäisyydessä on entistä ja kenen opettamaa.. :icon_rolleyes:
 

Lainaus on sinänsä vaarallinen, kun siitä puutuu liittyneiden määrä ja vertailu kunnan vastaavaan tilastoon eli lyhyemmin sanottuna se ei ole kirkosta eronneiden määrä. Meidän seurakunnassa oli viime vuonna yksi kirkkoon liittynyt enemmän kuin eronnut. Tänä vuonna on liittyneitä selkeästi enemmän kuin eronneita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Heippa!
« Vastaus #47 : 23.11.09 - klo:00:02 »
Pitäisi varmaan kaivaa, miten karismaattisuus näkyi vanhoissa liikkeissä.  Tuskin kuitenkaan täydellisen pyhyyden ja synnittömyyden tavoitteluna.

Teme, yksi hyvä lähde varhaisen herännäisyyden karismaattisista kokemuksista on herätysliikehistorian klassikko, Martti Ruuthin kirja Abraham Achrenius. Ajan merkki ajoiltaan. Se on alkujaan julkaistu kahtena osana ja myöhemmin molemmat osat yhtenä niteenä. Hurmoskokemusten kannalta keskeisempi lienee ensimmäinen osa. Kirjaa on saatavana joistakin yleisistä kirjastoista, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudun kirjastoista. Kaukolainaksi järjestyy kyllä, ja divareistakin löytyy varsin helposti.

Kirjassa siteerataan mm. Achreniuksen omia kuvauksia, kuten erästä saarnaa Ähtävällä:
--- tuli Herran voima ihmeellisesti ylitseni, ikäänkuin ylhäältäpäin alas, ja tarttui minua leukoihin, ett'en enää itse, vaan Herra ihmeellisen kaikkivaltansa voimalla liikutti niitä niin väkevästi lausuessani aivan tunnettavasti ja niin nopeaan, ett'en kuten minusta tuntui ennättänyt saada lausutuksi sanoja kokonaisinaan, jotka Herran armovaikutuksesta minulle annettiin---.

Kyse ei ole Achreniuksesta pelkästään, sillä paikkakunnalla oli toiminnassa apostolinen separatistinen liike, joka oli kirkonmiehen kannalta tietysti ongelmallinen. Achreniuksen hurmosten aikana seurakunnassa virisi herätysliikehdintää, jonka johtoon A. asettui. Liikkeen kokouksissa "liikutuksilla" oli keskeinen sija. Tuomiokapitulin ja hovioikeuden kuulustelujen jälkeen A. matkusti Tukholmaan ja sai siellä Kunink. Majesteetilta luvan palata pappisvirkaan. Samalla hänen avioliittonsakin vahvistettiin - herätyksen melskeissä avioliiton laillisen solmimisen merkitys oli Achreniukselta unohtunut.

Kiinnostavaa Achreniuksen tapauksessa on mm. se, että myöhemmin kirkkoherrana toimiessaan hän piti edelleen arvossa varhaista herätyskuohuntavaihettaan, vaikka hän toisaalta näki separatistisen liikkeen puutteet ja vaarat. Nousiaisten kirkkoherranakin hän oli herätysliikehdintöjen johdossa.

Mt