Kirjoittaja Aihe: Heippa!  (Luettu 13054 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Heippa!
« Vastaus #15 : 19.11.09 - klo:16:51 »
      KIRSI:     Olipa outo tuo kesäinen selvityksesi, oli kuin lestadiolaisuudesta eronneilla....
 Oletko nyt kaikkien uskonnollisten liikkeiden ulkopuolella, vai kiikutitko kirjasi luterilaiseen kirkkokansliaan...?
Älä ole niin utelias :icon_cool:

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Vs: Heippa!
« Vastaus #16 : 19.11.09 - klo:19:20 »
Silloin kun ME erottiin, kiikutettiin kirjat heti luterilaiseen kirkkoon. Nyt mietin omia kirjojani pois sieltä, kun ei kirkko voi kumartaa yhtä aikaa sekä liberaali- ja konservatiivilaitaa. Hajonneet eivät mahdu siihen väliin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Heippa!
« Vastaus #17 : 19.11.09 - klo:19:41 »
Silloin kun ME erottiin, kiikutettiin kirjat heti luterilaiseen kirkkoon. Nyt mietin omia kirjojani pois sieltä, kun ei kirkko voi kumartaa yhtä aikaa sekä liberaali- ja konservatiivilaitaa. Hajonneet eivät mahdu siihen väliin.

Teme
Jos tuolle tielle lähtee, niin saa veivata jatkuvasti yhdestä porukasta toiseen. Sen kun pysyt luterilaisessa kirkossa niin kauan, että Sinut ajetaan sieltä pois.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Vs: Heippa!
« Vastaus #18 : 19.11.09 - klo:19:49 »
No jos lähden, en liity mihinkään, vaan olen.

Kuvaan ongelmaa tuossa: Olen siis hajonnut. Tietyt tilanteet hajottavat minua tai vievät emotionaaliseen helvettiin. Liberaaliin kristillisyyteen pystyisiin ottamaan osaa, mutta kirkko, joka yrittää istua sekä liberaalilla että konservatiivisella pallilla, jättää hajonneen auttamatta alleen. Joten en voi sitten lopulta käydä enää missään, koska meni  luottamus viimeisen hajoamisen myötä. Se sysäsi minut lopullisesti kristillisyyden - jopa sen liberaalin tulkinnan - ulkopuolelle. Miksi siis kuulua organisaatioon, joka kahdella pallilla istumisen seurauksena vetäsi sen viimeisen mutterin irti ja hukkasi pultin?

En siis olettanut viimeisessä istumassani tilaisuudessa joutuvani konservartiivinuotin käsiin ja sitä kautta aivojen palautumaan jonnekin menneisyyteen koko tunnehelvettineen. Niin pitkään kun kumarrataan molemmille, ne konservatiivit eivät perusta omaa liikettään, vaan jäävät kirkon sisään. Kirkko tarjoaa mukavan lämpimän paikan, jossa maitokin tarjotaan. Siitä on hieman reilu 3 vuotta.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Heippa!
« Vastaus #19 : 19.11.09 - klo:20:01 »
No jos lähden, en liity mihinkään, vaan olen.

Kuvaan ongelmaa tuossa: Olen siis hajonnut. Tietyt tilanteet hajottavat minua tai vievät emotionaaliseen helvettiin. Liberaaliin kristillisyyteen pystyisiin ottamaan osaa, mutta kirkko, joka yrittää istua sekä liberaalilla että konservatiivisella pallilla, jättää hajonneen auttamatta alleen. Joten en voi sitten lopulta käydä enää missään, koska meni  luottamus viimeisen hajoamisen myötä. Se sysäsi minut lopullisesti kristillisyyden - jopa sen liberaalin tulkinnan - ulkopuolelle. Miksi siis kuulua organisaatioon, joka kahdella pallilla istumisen seurauksena vetäsi sen viimeisen mutterin irti ja hukkasi pultin?

En siis olettanut viimeisessä istumassani tilaisuudessa joutuvani konservartiivinuotin käsiin ja sitä kautta aivojen palautumaan jonnekin menneisyyteen koko tunnehelvettineen. Niin pitkään kun kumarrataan molemmille, ne konservatiivit eivät perusta omaa liikettään, vaan jäävät kirkon sisään. Kirkko tarjoaa mukavan lämpimän paikan, jossa maitokin tarjotaan. Siitä on hieman reilu 3 vuotta.

Teme

Tuota, nyt olen vähän ymmälläni. Mikähän lienee ollut se viimeinen tilaisuutesi? Kuulostaa aika pahalta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Heippa!
« Vastaus #20 : 19.11.09 - klo:20:12 »
Teme

Toivottavasti Sinun rinnallasi kulkee …joku...kuka kuuntelee .

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Heippa!
« Vastaus #21 : 19.11.09 - klo:20:23 »
En minä ainakaan enää jaksa ajatella niin idealistisesti että kirkko sitä tai kirkko tätä. Minusta kirkko ei ole tuota tai tätä vaan laitos jonka sisään mahtuu (ja mielestäni saakin/pitääkin mahtua) kaikenlaista porukkaa ja käsitystä. Eihän tämä nyt oikeastaan ole mikään homogeeninen tunnustava yhteisö vaan sisäisesti hajallaan kuin jokisen eväät. Kyllä kirkossa on tilaa niin hajonneille kuin niille vouhottajillekin. Kyllä siinä piispoille on tasapainottelemista kun vaikka mitä sanoo niin aina joku suuttuu.

Mielestäni kirkkoon kannattaa suhtautua aika rauhallisesti. Minäkään en viitsi sitoutua enää mihinkään yhteisöihin enkä porukoihin samoista syistä kuin Teme. Ei se silti minua haittaa vaikkahan touhuavat mitä tahtovat, enhän kuitenkaan voi sille mitään.  Jos voisin niin alkaisi päitä putoilla!   :003: tai  :icon_eek: tai ehkä sittenkin  :017:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Vs: Heippa!
« Vastaus #22 : 19.11.09 - klo:20:43 »
Mulla viimeinen tilaisuus oli Raamattu-piiri. Normaalisti siinä oli kirkon pappi paikalla, joka piti myös keskustelut hyvällä linjalla. Hän joutui lähtemään sitten kerran kiirekeikalle kesken illan, jolloin vetovastuu meni maallikolle. Sen jälkeen räjähti jutut ja mun pää. Kaksi viikkoa istuin sen jälkeen ahdistuneena oman pääni kanssa . Sen jälkeen syntyi Huitsinnevada kun oli pakko päästä kirjoittamaan muidenkin kanssa.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Heippa!
« Vastaus #23 : 19.11.09 - klo:20:57 »
Vertauskuvallisesti kirkon toiminta muotoja ihmisten palvelemiseksi ja tukemiseksi elämässä voi verrata, tämän päivän terveydenhoitoon Suomessa, karrikoidusti.
Eli ei ole papilla eikä lääkärillä helppoa toteuttaa kaikkien ihmisten haluja ja toiveita. Kumminkin …
 :eusa_think:

ps.vaikeeta on kulkea..

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Heippa!
« Vastaus #24 : 19.11.09 - klo:21:02 »
Mulla viimeinen tilaisuus oli Raamattu-piiri. Normaalisti siinä oli kirkon pappi paikalla, joka piti myös keskustelut hyvällä linjalla. Hän joutui lähtemään sitten kerran kiirekeikalle kesken illan, jolloin vetovastuu meni maallikolle. Sen jälkeen räjähti jutut ja mun pää. Kaksi viikkoa istuin sen jälkeen ahdistuneena oman pääni kanssa . Sen jälkeen syntyi Huitsinnevada kun oli pakko päästä kirjoittamaan muidenkin kanssa.

Teme
Todella harmittava tapaus. Tuosta voisit antaa palautetta k.o. kirkkoherralle. Suosittelisin kuitenkin käymään jumalanpalveluksissa. Siellä ei pitäisi sattua tuollaista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Heippa!
« Vastaus #25 : 19.11.09 - klo:22:50 »
En minä ainakaan enää jaksa ajatella niin idealistisesti että kirkko sitä tai kirkko tätä. Minusta kirkko ei ole tuota tai tätä vaan laitos jonka sisään mahtuu (ja mielestäni saakin/pitääkin mahtua) kaikenlaista porukkaa ja käsitystä. Eihän tämä nyt oikeastaan ole mikään homogeeninen tunnustava yhteisö vaan sisäisesti hajallaan kuin jokisen eväät. Kyllä kirkossa on tilaa niin hajonneille kuin niille vouhottajillekin. Kyllä siinä piispoille on tasapainottelemista kun vaikka mitä sanoo niin aina joku suuttuu
Jampella oli hyvä kirjoitus!

itsekin ajattelen että kirkko on tai sen pitäisi olla erilaisten ihmisten paikka, jossa on tilaa olla. jos aina kaikkien pitää olla samaa mieltä kaikesta, niin syntyy aika monta hiekkalaatikkoa...

ja onhan tällä körttihiekkalaatikollakin monenlaisia hiekkalinnantekijöitä, onneksi.





Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Heippa!
« Vastaus #26 : 19.11.09 - klo:22:57 »
Jampella oli hyvä kirjoitus!

itsekin ajattelen että kirkko on tai sen pitäisi olla erilaisten ihmisten paikka, jossa on tilaa olla. jos aina kaikkien pitää olla samaa mieltä kaikesta, niin syntyy aika monta hiekkalaatikkoa...

ja onhan tällä körttihiekkalaatikollakin monenlaisia hiekkalinnantekijöitä, onneksi.

Vain diktatuurissa kaikki ovat samaa mieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Vs: Heippa!
« Vastaus #27 : 20.11.09 - klo:07:35 »
En käy enää missäänl, koska ei ole varaa päivänkään ylimääräiseen pään räjähtämiskorjaukseen. Tuon jälkeen totesin myös, että en saa millään tavalla kristillistä Jumala-käsitettä toimimaan todellisuuden kanssa. Olisi pitänyt sillloin edes vähän huolta, kun olisin tarvinnut sitä huolenpitoa - mahdollisuuksia oli monta. Aivan liian monta. Mutta eipä tuosta sen enempää. Jos Jumalan joskus kohtaan, kysymyksiä on puoleksi ikuisuudeksi. Varmaan se loppuosa riittää sitten muiden kysymyksiin. Ja jos Jumala haluaa minut tavata, hänkin voi tulla keskustelemaan ihan rauhassa. Mutta tällä kertaa ilman mitään välikäsiä kiitos.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Heippa!
« Vastaus #28 : 20.11.09 - klo:09:48 »
Teme hyvä. Sun painia uskosta ja ihimisistä on ollu ikävä lukia, mutta kaikki sympatiat sulle multa. Oon myäs miättiny, että kun pirät noita vertaistukisivustoja, niin herkkänä ihimisenä vaan korvennat itteäs siinä pahanolos jota koit. Ittensä armahtamista ei tapahru, jos et armahra lähimmääsiäsi.
Sanotahan, että Tuskan paahtehes syrän kypsyy. Jonakin päivänä sinäkin huamaat, että kaikki oli tarkootettu vaan sun hyväksi.
http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/Perspectives.html
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Heippa!
« Vastaus #29 : 20.11.09 - klo:10:01 »
Lainaus
Vain diktatuurissa kaikki ovat samaa mieltä.

SeppoS ehkä osui asian ytimeen.
Raamattua lukiessa tulee kuva, että Jumalan valtakunta ei ole demokratia vaan diktatuuri.
Jumalan valtakunta jotenkin mystisellä tapaa asuu Kristukselle kuuluvissa ihmisissä.
Jumala sanoo ja muut totelkoot.
Siis varsin selvä diktatuuri.

Jos hallitsija on hyvä ja viisas, diktatuuri ei ole huono vaihtoehto.
Mitä parempi hallitsija, sitä kannatettavampi järjestelmä diktatuuri on.
Jos hallitsija on kaikessa täydellinen, diktatuuri on paras mahdollinen hallintomuoto.
Tämä siitä syystä, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Demokratia on juuri sitä, että joukko hallitsee.

Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että ihmisten maailmasa diktatuuri taitaa olla liian monesti kovin huono vaihtoehto, juuri siitä syystä, että diktaattori ei ole sen täydellisempi, kuin kansakaan. Tällaisessa tapauksessa taitaa se demokratia tyhmyyden tiivistymisilmiöstään huolimatta olla varsin kannatattava vaihtoehto.

Luterilainen uskonnollisuus lähtee siitä, että Raamattu on uskon ylin auktoriteetti.
Jumalan valtakunnan diktaattorimaisuus ilmenee siinä, että Jumala on antanut ohjeensa ihmiselle Raamatussa.
Kristityn tulee pyrkiä siitä löytämään juuri ohjeistus toiminnalleen.

Raamattu puhuu seurakunnasta, jossa ollaan yksimielisiä.
En nyt lähde saivartelemaan sen suuremmin tuon "yksimielisiä" merkityksestä, mutta selvää lienee, että kyse ei ole siitä, että kaikki ajattelevat kaikesta samalla tavalla yksi yhteen. Eräs asia, joka tuon käsitteen piiriin kuuluu, on varmasti se usko, että Jumalan Sana on uskovan ihmisen ylin autoriteetti, kuten luterilainen kirkko uskoo.