Kirjoittaja Aihe: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?  (Luettu 7322 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« : 07.11.09 - klo:12:55 »
Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
Keskustalaisen Suomenmaa-lehden päätoimittaja Timo Laaninen ehdotti perjantaina politiikkaan eettisiä ohjeita, vähän samaan tapaan kuin tiedotusvälineitä ohjaavat journalistin ohjeet ja lobbareita EU-parlamentin ohjeet. Niistä voi lukea seuraavalta sivulta http://www.suomenmaa.fi/
Niin kuin tiedämme kaikki että elämässä on jokaisella oma arvo maailmansa ja omat henkilökohtaiset eettiset arvot. Tämän lisäksi hyvin monella on ammattinsa puolesta pyrittävä noudattamaan niitä eettisiä ohjeita, mitä on ammatin suhteen säädetty.
Mutta onko foorumilla eettisiä ”ohjeita”?
Säännöt meillä on ja sekä muutama yleinen tarkennus, nämähän kaikkia keskustelualueelle osallistuvat ovat rekisteröinti vaiheessa lukeneet ja näitä meidän pitäisi noudattaa(välillä kyllä tulee tietoisesti tai tiedostamatta rikottua sääntöjä, nyt tarkoitan sitten itseäni).

Lainaan osittain Timo Laanisen eettisiä arvoja, mitkä hän ehdottaa keskustalaisille luottamus henkilöille ja muutan niitä hieman sopivammaksi keskustelu alueen suhteen(körttifoorumi).

1. Muista, että valta on aina vain lainassa. 
2. Ajattele valtaa ison kirjan leiviskävertauksen valossa: kenelle paljon annetaan, siltä paljon vaaditaan. Toimi niin, että viestisi päättyessä voit tehdä tiliä tekemisistäsi hyvällä omallatunnolla.
3. Muista, että et edusta vain itseäsi. Olet itsesi käyntikortti, käyttäydy sen mukaisesti.
4. Kun mietit jotain tärkeää päätöstä, harkitse eri vaihtoehtojen paremmuutta seuraavan tärkeysjärjestyksen perusteella:
Mikä vaihtoehto palvelee parhaiten koko keskustelualuetta etua?
Mikä ratkaisu olisi paras keskustelualueella?
Mikä vaihtoehto edistää parhaiten keskustelua viestien kannalta?
Mikä on muiden keskustelu alueella osallistuvien etu tässä asiassa?
Viimeiseksi, mikä ratkaisu toteuttaa parhaiten meidän kaikkien körttifoorumilaisten vuorovaikutusta?
5. Sano ja tee vain sellaista, mitä voit puolustaa kenen tahansa nimimerkin edessä. Lähde siitä, että foorumilla ei mikään pysy salassa.

 :kahvi:


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #1 : 07.11.09 - klo:16:47 »
Tulin juuri koulutuksesta, jossa Kotkan opettajille kerrottiin mm 'eettisestä ristikosta'. Sillä tarkoitettiin kaaviota erilaisista päätöksenteon arviointiperusteista, joiden avulla voi pohtia (loputtomiin?) miten toisaalta näin ja taas toisaalta noin on hyvää ja oikeaa ratkaista ongelmia. Taas meni yksi päivä hukkaan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #2 : 07.11.09 - klo:17:53 »
Tulin juuri koulutuksesta, jossa Kotkan opettajille kerrottiin mm 'eettisestä ristikosta'. Sillä tarkoitettiin kaaviota erilaisista päätöksenteon arviointiperusteista, joiden avulla voi pohtia (loputtomiin?) miten toisaalta näin ja taas toisaalta noin on hyvää ja oikeaa ratkaista ongelmia. Taas meni yksi päivä hukkaan.

Vähän tuntuu viestissäsi väsyneen miehen ...

Kaikki teot ovat kumminkin eettisiä tekoja ja sen vuoksi on tärkeää käyttää harkintaa ja aikaa tekojensa pohdintaan. Itse en ole paljon pohtinut tai edes harkinnut, ennen kuin …
Siksi pohdin, yhdistääkö mikään minua muihin nimimerkeillä esiintyviin ihmisiin foorumilla ja miten pitäisi aina toimia kun minua ei miellytä nimimerkin mielipiteet tai hänen arvonsa.
Tai avartaako näkemyksiäni koko keskustelu foorumi, nyt se on ollut aika kaukana siitä mitä itse toivoisin.  Huomio, tämä on minun mielipiteeni.
Toisaalta olen myös itsekin vaikuttanut foorumin sisältöön …

Yhdistä, kehitä, toimi ja avara itseäsi… pitkä on matka kotiin.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #3 : 07.11.09 - klo:20:08 »
En oikein ymmärrä, mitä tuolla listalla haetaan. Tämä on paikka, jossa ihmiset keskustelevat keskenään jokseenkin samalla tavalla kuin reaalimaailmassa, ja täällä pätevät samat hyvän käytöksen periaatteet kuin missä tahansa keskusteluympäristössä. Tämä ei ole mikään poliittinen foorumi, eikä keskustelijoilta vaadita, että kirjoituksissa pitäisi noudattaa jonkin puolueen tai yhteisön virallista linjaa. Jokainen kirjoittaa täällä yksityishenkilönä ja vastaa omista mielipiteistään. Foorumilla ei myöskään ole mitään erityistä missiota, eikä se ole mikään päätöksiä tekevä organisaatio, joten minusta keskustan luottamushenkilöille tarkoitetut eettiset ohjeet eivät oikein sellaisenaan sovellu tänne. Sitä paitsi foorumilaiset taitavat enimmäkseen kannattaa kokoomusta ja vihreitä. :icon_wink:

Joskus tuntuu, että jotkut kirjoittajat pitävät tätä foorumia jonakin paljon suurempana ja mahtavampana kuin mitä se oikeasti on. Tämä on kuitenkin loppujen lopuksi vain keskustelufoorumi. Ja keskustelufoorumin muodostavat sen käyttäjät.

Mitä mieltä Seppo on asiasta?

santtu-62

  • Vieras
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #4 : 07.11.09 - klo:20:43 »
En oikein ymmärrä, mitä tuolla listalla haetaan. Tämä on paikka, jossa ihmiset keskustelevat keskenään jokseenkin samalla
Joskus tuntuu, että jotkut kirjoittajat pitävät tätä foorumia jonakin paljon suurempana ja mahtavampana kuin mitä se oikeasti on. Tämä on kuitenkin loppujen lopuksi vain keskustelufoorumi. Ja keskustelufoorumin muodostavat sen käyttäjät.

Ei aiheen tarkoitus ollut tuoda foorumille politiikka ja sen varmaan huomaat koska viestissä puhutaan esimerkistä. Toiseksi on kysymys eettisistä arvoista yleensä, arvoista keskustellaan tällä hetkellä nimittäin vähän joka alueella yhteiskunnassamme.  eikä minulla ole tarkoitus muuttaa foorumi minua miellyttäväksi tai minun arvo maailmalle sopivaksi. Niin ja listojahan tällä keskustelu alueella riittää ja tulee varmasti riittämään. Vuorovaikutus on joskus hankalaa näin …
ps. sorry en kuulu mihinkään puolueeseen enkä mihinkään muuhunkaan aateliseen järjestöön  ja paljastakoon nyt sitten vielä että en edes  myöskään herättäjä- yhdistykseen.
Vai mitä mieltä itse olet?  :icon_cool:
« Viimeksi muokattu: 07.11.09 - klo:20:45 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #5 : 07.11.09 - klo:23:02 »
Eettinen arvo, joka näin väsyneen miehen mielestä sopisi tämän foorumin johtotähdeksi on vanhan kouluni konventin (teinikunta) säännöissä mainittu hupaisa kumppanuus. Kolmen iloisen rosvon Kardemumman laissa taas julistetaan upeasti: Ketään kiusata ei saa, muuten sopii tehdä mitä huvittaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #6 : 07.11.09 - klo:23:21 »
En oikein ymmärrä, mitä tuolla listalla haetaan. Tämä on paikka, jossa ihmiset keskustelevat keskenään jokseenkin samalla tavalla kuin reaalimaailmassa, ja täällä pätevät samat hyvän käytöksen periaatteet kuin missä tahansa keskusteluympäristössä. Tämä ei ole mikään poliittinen foorumi, eikä keskustelijoilta vaadita, että kirjoituksissa pitäisi noudattaa jonkin puolueen tai yhteisön virallista linjaa. Jokainen kirjoittaa täällä yksityishenkilönä ja vastaa omista mielipiteistään. Foorumilla ei myöskään ole mitään erityistä missiota, eikä se ole mikään päätöksiä tekevä organisaatio, joten minusta keskustan luottamushenkilöille tarkoitetut eettiset ohjeet eivät oikein sellaisenaan sovellu tänne. Sitä paitsi foorumilaiset taitavat enimmäkseen kannattaa kokoomusta ja vihreitä. :icon_wink:

Joskus tuntuu, että jotkut kirjoittajat pitävät tätä foorumia jonakin paljon suurempana ja mahtavampana kuin mitä se oikeasti on. Tämä on kuitenkin loppujen lopuksi vain keskustelufoorumi. Ja keskustelufoorumin muodostavat sen käyttäjät.

Mitä mieltä Seppo on asiasta?

Olen samaa mieltä. Foorumilla on säännöt, joita noudatetaan tai sitten ei kirjoiteta tänne. Jokainen kirjoittaja vastaa kirjoituksestaan henkilökohtaisesti ja edustaa mielipiteillään vain itseään eikä mitään ryhmää. Moderaattorit siivoavat pois ne, jotka eivät tätä ymmärrä. Yksinkertaista vai kuinka?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #7 : 07.11.09 - klo:23:25 »
Hei!

Minä olen sitoutunut tälläkin foorumilla oman ammattikuntani eettisiin ohjeisiin. Niitä noudatamme työssämme ja muualla. Nuorisotyöntekijät olivat kirkon ensimmäinen ammattikunta, joka työsti työlleen, elämälleen ja olemiselleen eettiset ohjeet. Itsekin olin niitä värkkäämässä muutaman seminaarin ja vuoden ajan aikanaan.

Sitten meni muutamia vuosia ja toisetkin ammattiryhmät alkoivat pohtia toimintaansa eettisistä näkökulmista ja - arvoista katsoen.

muistelee Mauno

santtu-62

  • Vieras
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #8 : 07.11.09 - klo:23:26 »
Kolmen iloisen rosvon Kardemumman laissa taas julistetaan upeasti: Ketään kiusata ei saa, muuten sopii tehdä mitä huvittaa.

Olen Paavali, poliisimestari.
Olen laatinut myös Kardemummanlain:
Täytyy aina olla kiltti,
muita kiusata ei saa,  
muuten sopii tehdä mitä huvittaa.
Olen Paavali, poliisimestari,
ja kiltti vekkuli,
sillä kiltti pitää olla tietysti.
Käyskentelen katsomassa,
että kaikki hyvin voi,
sillä hyvinvointiin Luoja kaikki loi.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #9 : 07.11.09 - klo:23:56 »
Säännöt meillä on ja sekä muutama yleinen tarkennus, nämähän kaikkia keskustelualueelle osallistuvat ovat rekisteröinti vaiheessa lukeneet ja näitä meidän pitäisi noudattaa(välillä kyllä tulee tietoisesti tai tiedostamatta rikottua sääntöjä, nyt tarkoitan sitten itseäni).
...
Olen samaa mieltä. Foorumilla on säännöt, joita noudatetaan tai sitten ei kirjoiteta tänne. Jokainen kirjoittaja vastaa kirjoituksestaan henkilökohtaisesti ja edustaa mielipiteillään vain itseään eikä mitään ryhmää. Moderaattorit siivoavat pois ne, jotka eivät tätä ymmärrä. Yksinkertaista vai kuinka?
En oikein ymmärrä, mitä tuolla listalla haetaan. Tämä on paikka, jossa ihmiset keskustelevat keskenään jokseenkin samalla ...

Montakohan toistoa tulee, uskoin että ilmaisin asian jo ensinmäisessä viesti ketjun alussa.  Sille en voi mitään jos mahdollisesti ette havaineet sitä tekstistä.
Se eettisyydestä ja arvoista.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #10 : 08.11.09 - klo:13:13 »
Montakohan toistoa tulee, uskoin että ilmaisin asian jo ensinmäisessä viesti ketjun alussa.  Sille en voi mitään jos mahdollisesti ette havaineet sitä tekstistä.
Se eettisyydestä ja arvoista.

En nyt kyllä ihan vieläkään ymmärrä, kun olen tyhmä. Siis halusitko yleistä keskustelua arvoista?

Vaikea tuohon on mitään sanoa. Ei kai foorumi oikein voi ohjailla sitä, millaisia henkilökohtaisia arvoja kirjoittajilla on. Jokainen on vastuussa omasta moraalistaan. Foorumin säännöt antavat minusta ihan riittävän hyvän viitteen siitä, millaiset arvot täällä katsotaan hyviksi. Se, kunnioittaako kirjoittaja noita arvoja, on kiinni hänestä itsestään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #11 : 08.11.09 - klo:13:22 »
Foorumilla ei epähumaanina palvelualustana ole mitään arvoja. Sen sijaan toivon, että kirjoittajilla on arvot kunnossa ja foorumille kirjoitetut viestit parantavat ihmisten eettisiä ja muita arvoja. Arvotyhjiön tuhovoiman olemme hyvin nähneet entisissä ateistimaissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #12 : 08.11.09 - klo:17:01 »
... kun olen tyhmä.

Ihmisarvon kunnioittaminen ja ihmistä arvostava kohtaaminen...

Joten et ole tyhmä... jokaisella meillä on arvonsa, mutta en oikein aina, no joo.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #13 : 08.11.09 - klo:19:41 »
Etiikka on ku etikka, yhtävaikeaa niellä.

Mulla on yksifirma missä olen mukana ja siinä on 6 ihmistä meitä jotka sitä pyöritämme.
Virolainen yhtiö jossa olen mukana ulkomaankaupan eristyisosaajana. Heh heh.
Heh heh lisäys on itselleni laitettu, kun nyt niin asiantuntija ole.

Siis niinku aina kun meillä on tää yhteinen palaveri pari kolme kertaa kuussa ja käydään läpi mitä kukakin on säheltänyt tahollaan samalla on pari niistä nuoremmista kavereista aina painottamassa erilaisia etiikkaan liittyviä asioita.
 Ihan kivahan se mutta kun ei ne ihan helppoja ole aina niellä.
Helppo on olla samaa mieltä kokouksessa, että juu tehdään niin ja pidetään se linja, mutta olen huomannut että mitä enempi teemme niitä eettisiä rajoituksia ja painotuksia sitä enempi niitä rikotaan ja kokoukset ovat muuttuneet enempi riitelyiksi kun joku ei ole pysynyt linjassa mitä on sovittu.
 Vaikeeta mutta toisaalta sääntöjäkin pitänee olla.
Hassuista säännöistämme, jos myöhästyy sakot. Jos ottaa alkoholia työaikana siis illalla kun on kokous sakot. Jos juoruu firman sisäisistä asioista sakot ja niinpäin pois.
 Sitten joitain hassuja uskomuksia näillä liikemiehillä on kuten, sen kaverin yllä on kirous sen kanssa me ei tehdä kauppoja ja muita sellaisia outoja, joille tälläinen suomalainen enemmän nauraa, vaikkakin kauppa jos joku on ihan henkimaailman juttuja.

Olen huomannnut täälläkin samanilmiön, jos joku ei ihan niin körttiläisittäin painottaen kirjoita, niin kyllä riita syttyy?

Eettiset arvot ovat hyvä itsekunkin mielessään aina välillä palautella itselleen. Vaikkakin eettinen on vähän väärä sana tässä yhteydessä, eikö eettinen ole enempi aatteellinen, kuin mitä kirjoitin noita sääntöjä.

Itseni tulisi palauttaa sellaisia arvoja mieleeni kuten. En aja ylinopeutta.
Herään aikaisemmin.
Olen ystävällinen vaikka saisin huonoa palautetta.
Puhun totta, vaikka se sattuisikin.
Siivoan useammin.
Ja muutamia muita.
 :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:
Tai siis muutamia satoja muita. :102:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Eettiset arvot, onko niitä foorumilla?
« Vastaus #14 : 09.11.09 - klo:12:08 »
Etiikka on ku etikka, yhtävaikeaa niellä.

Mulla on yksifirma missä olen mukana ja siinä on 6 ihmistä meitä jotka sitä pyöritämme.
Virolainen yhtiö jossa olen mukana ulkomaankaupan eristyisosaajana. Heh heh.
Heh heh lisäys on itselleni laitettu, kun nyt niin asiantuntija ole.

Siis niinku aina kun meillä on tää yhteinen palaveri pari kolme kertaa kuussa ja käydään läpi mitä kukakin on säheltänyt tahollaan samalla on pari niistä nuoremmista kavereista aina painottamassa erilaisia etiikkaan liittyviä asioita.
 Ihan kivahan se mutta kun ei ne ihan helppoja ole aina niellä.
Helppo on olla samaa mieltä kokouksessa, että juu tehdään niin ja pidetään se linja, mutta olen huomannut että mitä enempi teemme niitä eettisiä rajoituksia ja painotuksia sitä enempi niitä rikotaan ja kokoukset ovat muuttuneet enempi riitelyiksi kun joku ei ole pysynyt linjassa mitä on sovittu.
 Vaikeeta mutta toisaalta sääntöjäkin pitänee olla.
Hassuista säännöistämme, jos myöhästyy sakot. Jos ottaa alkoholia työaikana siis illalla kun on kokous sakot. Jos juoruu firman sisäisistä asioista sakot ja niinpäin pois.
 Sitten joitain hassuja uskomuksia näillä liikemiehillä on kuten, sen kaverin yllä on kirous sen kanssa me ei tehdä kauppoja ja muita sellaisia outoja, joille tälläinen suomalainen enemmän nauraa, vaikkakin kauppa jos joku on ihan henkimaailman juttuja.

Olen huomannnut täälläkin samanilmiön, jos joku ei ihan niin körttiläisittäin painottaen kirjoita, niin kyllä riita syttyy?

Eettiset arvot ovat hyvä itsekunkin mielessään aina välillä palautella itselleen. Vaikkakin eettinen on vähän väärä sana tässä yhteydessä, eikö eettinen ole enempi aatteellinen, kuin mitä kirjoitin noita sääntöjä.

Itseni tulisi palauttaa sellaisia arvoja mieleeni kuten. En aja ylinopeutta.
Herään aikaisemmin.
Olen ystävällinen vaikka saisin huonoa palautetta.
Puhun totta, vaikka se sattuisikin.
Siivoan useammin.
Ja muutamia muita.
 :icon_rolleyes: :icon_rolleyes: :icon_rolleyes:
Tai siis muutamia satoja muita. :102:


Pidän kymmentä käskyä varsin hyvinä eettisinä ohjeina, jonka voi typistää seuraavaan: Älä tee toiselle sitä, mitä et tekisi itselle.
Acta, non verba.