Kirjoittaja Aihe: Toisin sanoen  (Luettu 18482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #45 : 25.10.09 - klo:18:15 »
Väitän, että ainakin Jumalan nimen väärin käyttäminen on syntiä. Jos minulla on hätä ja sanon: "Jumala auta!" Se ei ole syntiä. Jos lyön vasaralla peukalooni ja sanon: "Jumalauta!" Se on syntiä. Se on nimenomaan Jumalan nimen turhaan lausumista, siitä ei pitäisi olla kenelläkään epäilystäkään.

Kyllä kiroilemista voi oppia ja voi siitä oppia poiskin. Huomaahan sen siitäkin, kun toisilla on joka toinen sana kirosana. Perkele ja saatana ovat tietääkseni sielunvihollisesta käytettyjä nimiä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Kuten mainitsin, vihaa voi purkaa myös huutamalla ja tasajalkaa hyppimällä, polkemalla jalkaa j.n.e. Siitä olen Jampen kanssa samaa mieltä, että viha täytyy purkaa pois myrkyttämästä mieltä. Teeskentelyä minustakin on semmoinen, että yrittää olla ulospäin ihan viilipyttymäisen rauhallinen, kun joku asia ottaa tosissaan päästä.

Muuan pilapiirtäjä piirsi äitienpäivän aikaan vitsin, jossa isä oli keittiössä kokkaamassa äitienpäivänä. Uunista nousi savu ja kaikki näytti menevän pieleen. Siinä isältä pääsi :096: :074: Siihen oli sitten piirretty itse Piru, joka tuli kysymään: "Kutsuit minua, mitä asiaa sinulla oli?"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #46 : 25.10.09 - klo:18:24 »
 Vasara taitaa olla ihan ulkokultainen, kun sanoo vasaralla sormeen lyödessään ja muissa yllättävissä tilanteissa "Hallelujaa"   ja ihan spontaanisti.... :icon_eek: Vuosikymmenien opetuksella sormilleni olen näi todennut.... JOS sormia on vielä 10 tallella tai telineeltä pudottua tai kompastuessaan tai liikenteessä on ollut tiukka paikka... Voi vain todeta, että on varjeltunut pahemmalta... :icon_rolleyes:

Henkilökohtaisesti minua kiusaavat kyllä, Jessus, jessuikkeri, jestas, jessiunakkoon ilmaisutkin......
Vaan nyt on lopetettava pihdinta, kiun ovikello soi. :icon_lol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #47 : 25.10.09 - klo:19:48 »
Hugo Simbergin pirunkuvia voi katsella tilanteina, jolloin suomalaiselta pääsee: 'Piru!' Esimerkiksi Piruparka kaksosineen pyytää puuroa emännältä, joka on näköjään tarttunut kuumaan padan reunaan ja polttanut näppinsä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #48 : 25.10.09 - klo:20:56 »
Äskeisen tuomasmessun saarnassa kirkkoherramme kertoi vanhan jutun hurskaasta miehestä. Hän kutsui köyhän miehen luokseen illallisille. Kaikki alkoi hyvin. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Kesken illallisen vieton köyhä mies alkoi kuintenkin äänekkäästi kiroilla ja sadatella. Tosta hurskas mies pöyristyi ja suuttui, heitti köyhän miehen ulos kesken illallisten.
Yöllä unessa tuli hurskasta miestä puhuttelemaan enkeli. "Sinä et sietänyt köyhää miestä edes tuntia ja Jumala on joutunut sietämään sinua jo 50 vuotta"
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #49 : 27.10.09 - klo:20:04 »
Tuli mieleeni, että kun pikkulapsella on paha olla, hän huutaa ja heiluttaa käsiään ja jalkojaan. Ellei hän kuule kiroilemista, hän ei opi liittämään sitä vihastumiseensa. Hän saa silti vihansa purettua, jos vanhemmat antavat hänen purkaa sen omalla tavallaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #50 : 27.10.09 - klo:21:31 »
... optimistisesti Sinä voit luulla
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #51 : 27.10.09 - klo:21:42 »
... optimistisesti Sinä voit luulla
Voisitko joskus selittää kokonaisella lauseella. En tahdo ymmärtää näistä lauseen puolikkaista, mitä yrität sanoa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #52 : 27.10.09 - klo:21:47 »
Voisitko joskus selittää kokonaisella lauseella. En tahdo ymmärtää näistä lauseen puolikkaista, mitä yrität sanoa.

Jännä juttu, mutta minulle meni kaaliin tuo seitsemän lapsen isän empiirinen huokaisu. Siinä oli kaikki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #53 : 27.10.09 - klo:21:50 »
Jännä juttu, mutta minulle meni kaaliin tuo seitsemän lapsen isän empiirinen huokaisu. Siinä oli kaikki.
Olkoot vaikka seitsemäntoista lasta, mutta en ymmärtänyt sittenkään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #54 : 27.10.09 - klo:21:55 »
Ymmärsin, että olisiko  (turhan) optimistinen oletus, ettei
lapsi kiroile jos ei kuule vanhempiensa sadattelevan...
Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #55 : 27.10.09 - klo:21:59 »
... optimistisesti Sinä voit luulla, mutta empiirinen ...
Näin se vaan on, että jostain ne ... :eusa_silenced:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #56 : 28.10.09 - klo:09:27 »
Ymmärsin, että olisiko  (turhan) optimistinen oletus, ettei
lapsi kiroile jos ei kuule vanhempiensa sadattelevan...
Sentään täällä joku osaa selkokieltä, että voi edes vastata. Mietin tuossa jo illalla, että pitäisikö laittaa juhanille liuta kysymyksiä eri mahdollisuuksista tulkintoja, joihin hän voisi vastata rasti ruutuun -periaatteella.

Mainitsin, että jos lapsi ei kuule kiroilemista. Tarkoitin siis sekä vanhempien että ulkopuolisten. Itse säästyin melko isoksi, ennen kuin kuulin kiroilemista. Muistan vielä sen tilanteenkin, kun yksi minua monta vuotta nuorempi tyttö sanoi "perkele", ja minusta se kuulosti aivan kauhealta. Meillä eivät äiti ja isä kiroilleet eikä meitä viety tarhaankaan oppimaan kiroilua. Minun kaveritkaan eivät kiroilleet eivätkä heidän vanhempansa ainakaan lasten kuulten.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että ellei lapsi kuule kiroilemista, niin ei hän itsekään keksi kirosanoja.

Vielä haluaisin muistuttaa, että minäkin olen useamman lapsen äiti enkä ole köörännyt heitä muiden hoidettaviksi. Minulla on siis aika tavalla kokemusta lasten kasvatuksesta. Olen antanut lapsilleni sitä "laadutonta aikaa" yllin kyllin ja opettanut heille kaikkea mahdollista. Heitä olen roijannut joka paikassa mukanani ja tehnyt töitä heidän kanssaan. Voi olla, että kokemusta löytyy vieläkin enemmän kuin seitsemän lapsen isältä. Että se siitä optimismista!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #57 : 28.10.09 - klo:10:23 »
Kun lapsi menee kouluun, niin silloin hän viimeistään kuulee kirosanoja tahdomme tai emme ja riippumatta kotikasvatuksesta. Ja jos lapsella on koulua käyviä sisaruksia niin se tapahtuu jo varhemmin. Tämä lienee Juhanin ajatus
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #58 : 28.10.09 - klo:10:53 »
Voi jumaliste!

Voi jumatsuka!

Voi jumpe!

Voi jampe!

Voi jumppu!

Voi juma!

Jumal' auta

*

Voi vittulan väki!

Voi perseen suti!

Voi...jne!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Toisin sanoen
« Vastaus #59 : 28.10.09 - klo:11:31 »
kyllä seppos on oikeassa...
wilhelmi niskasen jäljillä