Kirjoittaja Aihe: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa  (Luettu 23992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #45 : 01.10.09 - klo:16:44 »
Nythän on muotia vanhat nimet, mikä on ihan mukavaa. Yhdeksänkymmentäluvulla annettiin paljon uusia ja keksittyjä nimiä. Niistä on monesti vaikea päätellä onko nimi tytön vai pojan. Naapuri mökillä on Mirko.

Nimethän on osa kieltä. Joissakin kielissä naisten nimet päättyvät tiettyihin kirjaimiin, miesten toisiin, itse nimi voi muutoin olla hyvin samanlainen.
Meilläkin on paljon nimiä, jotka ovat hyvin saman tapaisia Aino - Aimo, Airi - Ari, Eine - Eino, jne.
Venäjänkielen opettajalleni tuotti vaikeuksia muistaa oliko Reija Reija vai Reijo. Samoin Raunosta tahtoi tulla Raunio.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #46 : 01.10.09 - klo:17:05 »
Että ihan venäjää on Pyryharakka lukenut. Siinä sitä onkin varmaan ollut opettelemista, kun kirjaimetkin ovat ihan omanlaisiaan. Olen kuullut, että venäjän kielessä osa sukunimistä on sellaisia, että niistä voi päätellä, onko sukunimi miehen vai naisen: Esimerkiksi Dostojevski on miehen sukunimi ja Dostojevskaja naisen, samoin Vaskinov miehen ja Vaskinova naisen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #47 : 01.10.09 - klo:18:09 »
Että ihan venäjää on Pyryharakka lukenut. Siinä sitä onkin varmaan ollut opettelemista, kun kirjaimetkin ovat ihan omanlaisiaan. Olen kuullut, että venäjän kielessä osa sukunimistä on sellaisia, että niistä voi päätellä, onko sukunimi miehen vai naisen: Esimerkiksi Dostojevski on miehen sukunimi ja Dostojevskaja naisen, samoin Vaskinov miehen ja Vaskinova naisen.

Tässä rapussa asuu venäläinen, jonka sukunimi on Kurvinen. :D Aikaisemmin asui myös Sapozhkova.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #48 : 01.10.09 - klo:21:36 »
Joo mä tajusin joskus ton venäläisten sukunimien logiikan kun katselin taitoluistelua; siellä oli Butyrskaja, Slutskaja, Volchkova, Sokolova jne. Nyt siellä on Leonova. Ja miehissä oli Plushenko, Jagudin, Urmanov, nyt vähän heikompi tilanne, mutta Voronov ja Lutai. Paitsi että Plushenko ehkä yrittää tehdä comebackia tälle kaudelle niin kuin Sveitsin Lambiel ja Jenkkien Cohen. Mutta tämä nyt meni jo niiiin offtopic, että melkein hävettää  :087:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22092
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #49 : 01.10.09 - klo:22:06 »
Minä muistan vain Rodninan ja Zaitsevin, mutta katson sen riittävän mainiosti. Kielissä, joissa kaikki sanat ovat maskuliineja, feminiinejä tai neutreja, nimetkin noudattavat samaa logiikkaa. Julius ja Julia, Claudius ja Claudia, Aemilius ja Aemilia sekä vastaavat ovat latinalaisia sukunimiä, joista on tullut myöhemmin etunimiä miehille ja naisille.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #50 : 01.10.09 - klo:23:08 »
Miepä tunsin rengin, jonka nimi oli Aino. Häläpäti hää.

Kukkuluuruu, mä meen nukkuu. Menkää muutkii, tukkikaa suutkii. Häläpäti häijää tätä äijää.
« Viimeksi muokattu: 01.10.09 - klo:23:11 kirjoittanut satman »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #51 : 02.10.09 - klo:06:49 »
Miina Kenttä
Oo-on, oikeesti
aikuisenoikeesti
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #52 : 02.10.09 - klo:10:08 »
Että ihan venäjää on Pyryharakka lukenut. Siinä sitä onkin varmaan ollut opettelemista, kun kirjaimetkin ovat ihan omanlaisiaan. Olen kuullut, että venäjän kielessä osa sukunimistä on sellaisia, että niistä voi päätellä, onko sukunimi miehen vai naisen: Esimerkiksi Dostojevski on miehen sukunimi ja Dostojevskaja naisen, samoin Vaskinov miehen ja Vaskinova naisen.

Kanjesha, a Ja kavarju pa-ruski tolka tsut-tsut. Pa-finski; Tietysti, mutta minä puhun venäjää vain pikkuisen.
Siis kansalaisopistossa muutamana talvena alkeita olen tavannut. Kirjaimet sujuu, kohteliaisuudet, osaan kysyä mitä kello ja paljonko maksaa.

Pirska on oivaltanut aivan oikein. Naisen sukunimi päättyy aina a-kirjaimeen. Venäjällä on ihmisillä vain yksi etunimi. Sen lisäksi käytetään "isännimeä" päätteen kanssa tarkoittamaan tytärtä tai poikaa. Meilläkin jotkut laittavat lapselle toiseksi tai kolmanneksi nimeksi tällaisen muodon, esim. Jaakonpoika, Jaakontytär.

Käytetäänhän meilläkin joskus naisista a-päätteisiä sukunimiä: Virtaska, Lahtiska.. :icon_wink:

Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22092
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #53 : 02.10.09 - klo:12:32 »
Juu... ja piispaska ja kappalaiska!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #54 : 02.10.09 - klo:15:04 »
Meidän seurakunnassa on muutama Patalaiska. Ehkä vielä ikävämi vaihtoehto olisi olla Märkäläiskä. :107:
Pyryharakka

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #55 : 06.10.09 - klo:16:00 »
Kanjesha, a Ja kavarju pa-ruski tolka tsut-tsut.

Minä luin tuota kaunista kieltä huimat kuusi kurssia lukiossa, mutta sen verran on tainnut unohtua että tietysti-sanan translitteroinnista tuli ensimmäisenä mieleen intialainen jumala Ganesha (joka muuten on miespuolinen, vaikka nimi loppuukin a:han) :)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #56 : 07.10.09 - klo:09:13 »
Minä luin tuota kaunista kieltä huimat kuusi kurssia lukiossa, mutta sen verran on tainnut unohtua että tietysti-sanan translitteroinnista tuli ensimmäisenä mieleen intialainen jumala Ganesha (joka muuten on miespuolinen, vaikka nimi loppuukin a:han) :)
no, siinäs näet, miten tsut - tsut meikäläiselle on kansalaisopistosta päähän jäänyt.  :icon_lol:
Pyryharakka

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #57 : 23.10.09 - klo:23:54 »
Tätini Riitta Yliluoma ja miehensä Marko Pajula tilasivat S-etukortit.
Kortit saapuivat ja Markon kortissa luki ihan oikein että Marko Antero Pajula. Vaan Riitan kortissa lukikin että Riitta Antero Ylimuona  :043:
Tilattiin uusi kortti ja virheellisen kortin saivat perheen tytöt leikkikaluksi.
Jostain syystä tapaus tuli otsikosta mieleen...  :icon_biggrin:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #58 : 24.10.09 - klo:08:38 »
Minulle myönsi aikanaan Valtion Opintotukikeskus ilmaista rahaa opiskeluun.Käsittelijänä päätöksen oli allekirjoittanut Ilta Pimiä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Mies sai myös naisen etunimen Ruotsissa
« Vastaus #59 : 24.10.09 - klo:09:05 »
Pimiät on kannakselaisia. Ilmari Pimiä oli kivenapalainen(kivennappoinen) runoilija.

Onko naapurissa vielä pimiä. Huomenaamuna tähän aikaan on varmasti. Kirkkoonlähtöönkin jää aikaa. Leena sielä Mukkulassa toimittaa palveluksen.  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)