Kirjoittaja Aihe: Luontoon !  (Luettu 23985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33771
Luontoon !
« : 26.01.09 - klo:09:07 »
Tiitiäinen, hm ja kaikki luonnonystävät.

Aloitin tämän uuden palstan, ettei mene sarat ja puurot sekaisin.

Tiitiäinen, minä olen lopen kyllästynyt niihin korkeisiin sulkatähkäisiin saroin jotka valtaavat kaikki metsien aukkohakkuut, harvennetut pihapuistikot, ja
etenkin meidän mökin ihanan entisen vasikkalaidun-osan jossa kasvaa kevätlinnunhernettä, näsiää, päivänkakkaraa ja vielä jopa ketoneilikkaa kuivimmilla paikoilla. Vaan tuo ilkeä sara työntyy joka paikkaan. Mistä se johtuukin. Ei sitä ennen pihassa ollut 30 vuoteen. Onko sen leviäminen siemenistä super,super  tehokasta. Maiseman pitämisen avoimena alkoi
hankaloitua 4 -5 v. sitten. Ensin jaksoin leikellä syksyisin kuivat korret sirpillä. Nykyisin ajelen trimmerillä jo ennen kuin tähkät aukeavat. Mitä
olisi paras tapa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33771
Luontoon !
« Vastaus #1 : 26.01.09 - klo:09:10 »
Liisa !

 Olin Seurauvassa kun aloitin edellisen. Meni väärään osioon. Väännätkö yleiseen?
Kiitos.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Luontoon !
« Vastaus #2 : 26.01.09 - klo:09:11 »
Onhan luonto toki monen suomalaisen 'seuratupa'.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Luontoon !
« Vastaus #3 : 26.01.09 - klo:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Liisa !

 Olin Seurauvassa kun aloitin edellisen. Meni väärään osioon. Väännätkö yleiseen?
Kiitos.


Ollos hyvä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33771
Luontoon !
« Vastaus #4 : 26.01.09 - klo:10:36 »
Kiitos Liisa ! Kirjoitusvirheitä pukkaa näköjään eilisten Körttiseurojen jälkeen
olihan iltaseuratkin nimetty Väsyneitten iltaseuroiksi.

Liisa, sinulla on hienoja luontokuvia ja muitakin www-sivustoillasi. Minun
tyttärenpoika tekee myös melkein ammatikseen valokuvausta. Kävi Jyväskylässä 1 v. kestävän opin. Pyrkii edelleen Lahden muotoilu-instituuttiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Luontoon !
« Vastaus #5 : 26.01.09 - klo:19:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Liisa, sinulla on hienoja luontokuvia ja muitakin www-sivustoillasi. Minun
tyttärenpoika tekee myös melkein ammatikseen valokuvausta. Kävi Jyväskylässä 1 v. kestävän opin. Pyrkii edelleen Lahden muotoilu-instituuttiin.


Kiitos. Viime aikoina jäänyt harmillisen vähiin luontovalokuvaus. Hienoina hetkinä on mielessä mm. huuhkajan, kahden hirven ja supikoiran yllätyskohtaamiset. Kahden ensimmäisen kohdalla vaan ei ollut kunnollista kameraa mukana, mutta juuri ja juuri kännykkäkameraotoksistakin saa selvää, mitkä metsässä minua vastaan tuijottivat.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Luontoon !
« Vastaus #6 : 26.01.09 - klo:20:36 »
Minäkin pidän paljon valokuvaamisesta vaikken mikään pro olekaan. Olen kuitenkin hankkinut kunnollisen digijärkkärin ja kohtuullisen hyvän yleisputken (18-200). Meriluontoa käyn mielelläni kuvailemassa. Mukana on usein sekä videokamera, järkkäri jalustoineen ja vieläpä lähikuvaamista varten tavallinen pokkari. En ole viitsinyt ostaa makrolinssejä kun noihin välineisiin tuppaa muutenkin menemään paljon rahaa.  Olen jo pari vuotta kerännyt järjestelmällisesti matskua eri vuodenaikoina mereltä ja saaristosta, tarkoituksena koostaa sellainen dvd, jossa vuorottelisi valokuva slide show ja elävä videokuva ja tietenkin taustalla aiheeseen sopivaa musiikkia.  Vähän harmittaa kun viime syksynä olin montakin kertaa aikeissa lähteä syysmyrskyjen aikaan kuvaamaan videolla mutta jäi vaan tekemättä... no- ehkä ensi syksynä sitten tai voihan se keväälläkin myrskytä riittävästi.

 Pidän valokuvaamisesta kovasti, etenkin kameralla jolla voi itse säätää aukot, suljinajat ym. Siinä saa ikäänkuin itse "tehdä" kuvan.



En tunne kaveria, mutta käykääs katsomassa näitä kuvia jos pidätte luontokuvista!  

http://www.kahlsved.com/suomi/index_suomi.html
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Luontoon !
« Vastaus #7 : 26.01.09 - klo:21:30 »
en ole tyhmä vaikka asunkin pääkaupunkiseudulla... kun odottelin meidän väkeä seuramatkalle uudenvuodenpäivänä raittiissa ilmassa sauhutellen piipua... sieltä lensi idästä länteen kurkiaura... yhdeksän lintua... :-?
wilhelmi niskasen jäljillä

hm

  • Vieras
Luontoon !
« Vastaus #8 : 26.01.09 - klo:22:31 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
en ole tyhmä vaikka asunkin pääkaupunkiseudulla... kun odottelin meidän väkeä seuramatkalle uudenvuodenpäivänä raittiissa ilmassa sauhutellen piipua... sieltä lensi idästä länteen kurkiaura... yhdeksän lintua... :-?


Harmaalokkeja. 8)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Luontoon !
« Vastaus #9 : 26.01.09 - klo:22:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
En tunne kaveria, mutta käykääs katsomassa näitä kuvia jos pidätte luontokuvista!  

http://www.kahlsved.com/suomi/index_suomi.html

kiitos linkistä, upeita kuvia!

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Luontoon !
« Vastaus #10 : 26.01.09 - klo:23:12 »
Kiusalliseen riesaan kysyisin neuvoja: on nimittäin erittäin paljon pihapiirissäni ja yleensäkin täälläpäin mustia, pieniä taapertajia, taitavat olla jotakin myyräsukua, näille kiusallisille elikoille torjuntakeinoja. Pientä "ruokkimista" olen harjoitellut, ja laitellut "rämpsyjäkin", niihin ei ole yhtään eliötä jäänyt. Polttopuita minulla on kolmessa liiterissä ja pinoja on ulkonakin, enkä haluaisi saada sitä surullisen kuuluisaa myyräkuumetta polttopuiden kanssa puuhastellessa. Kun jonkun pöllölajin tms. saisi pihapiiriin torjumaan ongelmaani. Kissaa en voi ottaa, olisiko siitä edes apuakaan. Luontokysymys? Kuinka olette tämän asian kohdalla toimineet?

hm

  • Vieras
Luontoon !
« Vastaus #11 : 26.01.09 - klo:23:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti Juhani"
Kiusalliseen riesaan kysyisin neuvoja: on nimittäin erittäin paljon pihapiirissäni ja yleensäkin täälläpäin mustia, pieniä taapertajia, taitavat olla jotakin myyräsukua, näille kiusallisille elikoille torjuntakeinoja. Pientä "ruokkimista" olen harjoitellut, ja laitellut "rämpsyjäkin", niihin ei ole yhtään eliötä jäänyt. Polttopuita minulla on kolmessa liiterissä ja pinoja on ulkonakin, enkä haluaisi saada sitä surullisen kuuluisaa myyräkuumetta polttopuiden kanssa puuhastellessa. Kun jonkun pöllölajin tms. saisi pihapiiriin torjumaan ongelmaani. Kissaa en voi ottaa, olisiko siitä edes apuakaan. Luontokysymys? Kuinka olette tämän asian kohdalla toimineet?


Nyt on erittäin hyvä myyrävuosi muualla paitsi Lapissa.

Torjuntakeinoista vaan en osaa sanoa. Pöllö olisi kyllä ekologinen myyräntappaja.  :wink:

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Luontoon !
« Vastaus #12 : 26.01.09 - klo:23:55 »
Voisin rakennella pönttöjä, jos olisi jotakin mittoja. Netistä saa ilmeisesti ohjeita niistä. Sankkaa metsää on lähettyvillä, en vain oikein tiedä mitä kaikkea siellä asustaa. Huhuilua kuuluu kyllä iltaisin, olen huono tuntemaan äänestä. Taitaa olla huuhkaja. Sisälle asuntoon onneksi näitä pikku elikoita  ei ole päässyt - vielä ainakaan. Tosi kiusalliselta tuntuu nyt tämä lämmitystapa puilla näiden myyrien vuoksi.

hm

  • Vieras
Luontoon !
« Vastaus #13 : 27.01.09 - klo:00:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti Juhani"
Voisin rakennella pönttöjä, jos olisi jotakin mittoja. Netistä saa ilmeisesti ohjeita niistä. Sankkaa metsää on lähettyvillä, en vain oikein tiedä mitä kaikkea siellä asustaa. Huhuilua kuuluu kyllä iltaisin, olen huono tuntemaan äänestä. Taitaa olla huuhkaja. Sisälle asuntoon onneksi näitä pikku elikoita  ei ole päässyt - vielä ainakaan. Tosi kiusalliselta tuntuu nyt tämä lämmitystapa puilla näiden myyrien vuoksi.


http://www.linnunpontto.com/index.php

Tuosta linkistä löytyy rakennusohjeet (ko. pönttöä klikkaamalla) pöllön pöntöille.

Hyvä merkki se on, jos huhuilua kuuluu. Myyrille tietysti huono - niille tulee noutaja. Jos lähistöllä on vesistöä ja kallioista, korkeampaa maastoa, kyseessä voisi olla huuhkaja. Muuten varmaan viirupöllö, jonka huhuilu muistuttaa jonkin verran huuhkajan ääntä. Viirupöllö lopettaa yleensä vuh vuh ääntelyyn.

Huuhkaja tosin pesii maassa eikä pöntöistä näin ollen ole sille apua. Sen pesiminen ei myöskään ole sidoksissa myyräkantoihin.

Varpuspöllö syö myyriä, mutta mielellään myös pikkulintuja. Sen sijaan helmi-, viiru- ja lapinpöllö ovat varsinaisia myyräspesialisteja ja kyllähän lehtopöllöllekin myyräpaisti kelpaa.

t. yhden 0-pöllöretken tänä vuonna tehnyt hm

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22067
Luontoon !
« Vastaus #14 : 27.01.09 - klo:08:01 »
Kissa lienee laiska tappaja rottakoiraan verrattuna. Pieni ja vikkelä pinseri voisi olla aikamoinen myyrästäjä.