Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 26114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Linnut 32
« : 18.06.19 - klo:21:31 »
Metso on tällä korkeudella pitänyt asemansa paremmin kuin teeri. Omissa rämemetsissäkin uskoni mukaan on koppelolla munillensa kolo. Näitä aikoja haudonta on ohitse. Ja lämmin sää on tuonut monenlaisia hyönteisiä pikku metsonyyteille, kanalinnun poikanenhan tarvitsee muutaman päivän ajan hyönteisiä ravinnokseen ja siitä sitten laventaa eväänsä mustikan lehteen ja muihin "terveellisiin, mitä nyt sattuu löytymään, ruokiin".

Olemme olleet Kaarinan kanssa hyvillämme, kun haarapääskyt ovat pyörineet rustinkien yläpuolella. Ne piipahtelevat sisällekin ja tirskuvat vanhojen pesien liepeillä. Jos asuttu pesä syntyy, niin sen alapuolelle on syytä laittaa lavealti paperia, että kuivunut uloste on helppo toimittaa lustepellon höysteeksi. Luhtiin en pääskysiä ole päästänyt, koska ne niin roskaavat.
Aikoinaan toin Suezilta sotarosvousesineenä rikkinäisen kenttäpuhelimen. En sille parempaa paikkaa löytänyt kuin luhdin moottorikelkan tilassa ison "raaspiikin" seinältä, siihen remmistään roikkumaan, niin pääskyset sen ottivat käymäpaikakseen ja hapan linnun uloste vei messingeistä värit ja pesunkin jälkeen laite haisi pahalle. Poltin puhelimen sitten yhden kerran lustepellon roskapaikalla muitten roskien kanssa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 32
« Vastaus #1 : 20.06.19 - klo:22:34 »
Tavallisesti västäräkki tekee pesän meidän liiterin luo johonkin puupinoon. Nyt se on tainnut vaihtaa paikkaa. Äsken kävin kastelemassa kukkia, niin västäräkki käveli hyvin lähellä. Tepasteli ja katseli puuhaani. Normaalisti se ei niin lähelle ihmistä päästäisi. Oletan, että se yrittää kiinnittää huomion itseensä, etten huomaisi, missä pesä on. Ovela otus.  :icon_cool:
Pyryharakka

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Linnut 32
« Vastaus #2 : 21.06.19 - klo:05:12 »

   Linnut, nuo hengessä väkevät
Jumalan näkevät
Taivaan tavoittavat
vaivan voittavat
kivun koittavat
ruuan löytävät
juoman etsivät
lentävät
laulavat
muuttavat
palaavat
pesän rakentavat
vähenevät
mittarit
saastumisen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 32
« Vastaus #3 : 21.06.19 - klo:15:23 »
Olen jälleen seurannut Eestin Looduskalender-kameroita. Eri lintuja sekä majavia siellä seurataan.
On ollut iloa pesimisten onnistumisista, mutta myös surullisia poikasten menetyksiä.

https://www.looduskalender.ee/n/node/3324#cam

Lisäksi voi seurata merimuseon rantaa Käsmussa. Siellä on välillä konsertteja. Uimareita ei ole paljon näkynyt, merivesi on ilm. vielä liian kylmä. En myöskään ole huomannut nyt koiria rannalla, niitä on aiemmin ollut.

Uusin tuttavuus kameroissa on kehrääjä, Aasta linnu kamerassa se näkyy , jos huomaa. Se pesii maass ja sillä on erinomainen suojaväri. Poikasia on jo silläkin allaan.
« Viimeksi muokattu: 21.06.19 - klo:15:29 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #4 : 22.06.19 - klo:22:46 »
Kurkia näkynyt paljon. Ja kuulunut. Vime yönä komeasti töräyttelivät, kun taas joutsenet ovat olleet aika hiljaa. Yhdeltä pellolta laskin 16 kurkea.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 32
« Vastaus #5 : 22.06.19 - klo:23:38 »
Pari päivää sitten yksi kurki kaarteli tämän rivitalomme yläpuolella töräytellen,
on aikamoinen ääni kyllä...."vastausääni" kuului kilsan päästä pellolta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Linnut 32
« Vastaus #6 : 24.06.19 - klo:09:50 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #7 : 24.06.19 - klo:18:25 »
Ollapa nyt pääskynen. Olis paljon ruokaa!

Raavin juuri rikki hyttysten syömän nahkani peukalonhangasta, kutisi niin. Olen niin herkulinen ettei mitkään Offit auta. Kylmään veteenkin sukeltaa mielellään kun sinne eivät seuraa.

Voisi olla pääsky täälä sisällä lemmikkinä niin saataisiin olla rauhassa. Kun se on ahminut itsensä ähkyyn niin ruokkisi kissan. Näin saataisiin hyttyset hyötykäyttöön.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 32
« Vastaus #8 : 24.06.19 - klo:18:41 »
Hyvin kelpaa minunkin O-vereni, se niille on makoisinta kuulemani mukaan. Lisäksi diabetikkona olen makea.
Nykyisessä asunnossa ei ole ollut kuin pari kappaletta toukokuussa. Tässä ei ole havupuita lainkaan ja vain muutamia koivujakin, enimmäkseen koristepuita ja pensaita.

Syömisestä puheenollen, nyt onnistuivat ruisleipäni aika hyvin ! Nam, nam.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 32
« Vastaus #9 : 28.06.19 - klo:13:11 »
Vääksynjoessa oli tukkakoskelonaaras kahden poikasensa kanssa kalastamassa. Oi niitä emon upeita pitkä täyssukelluksia saaliin perään ! Poikaset opettelivat samaa, mutta se oli vielä pinnan pärskytystä.

Kaloja siihen koskeen onkin kasvatettu, laitettu lohikaloille kutu-soraa ja kiviä. Kaksi suurta kalaa näimme suoraan niiden yläpuolelta sillalla ja sinä alempana missä koskelot kalastikat oli pikkukalaa.

Hieno lintu-elämys pitkästä aikaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #10 : 28.06.19 - klo:18:26 »
Bongattu tänään meriharakka täällä sisämaassa Tampereella. Keskusteltu havainnosta yhtä lailla ilahtuneiden muiden satunnaisten havainnoitsijoiden kanssa. Finlaysonin alueella kosken rannassa kaiveli porkkananokka syötävää nurmikolta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 32
« Vastaus #11 : 28.06.19 - klo:21:09 »
Bongattu tänään meriharakka täällä sisämaassa Tampereella. Keskusteltu havainnosta yhtä lailla ilahtuneiden muiden satunnaisten havainnoitsijoiden kanssa. Finlaysonin alueella kosken rannassa kaiveli porkkananokka syötävää nurmikolta.

Poliisit T-ohjelmassa bongasivat samanlaisen porkkananokan Joensuussa. Kun oli lapsi Hangon ja Loviisan välillä asui 20 paria porkkananokkia ja itse näin Jäämeren rannalla ensimmäisen Meriharakkani. On levittäytynyt onnistuneesti laajalle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 32
« Vastaus #12 : 30.06.19 - klo:14:59 »
Olen saanut iloita tässä taajamassa, rivitalomme pihassa, ihan vaan ikkunasta katsellen,
muutamista lintuhavainnoista, itselleni ei niin tavanomaisista...joku voisi sanoa..pyh...
nuohan on ihan tavallisia.
Kuikka on minulle saavuttamaton harvinaisuus, on vain Lasse Heikkilän laulussa.
Mutta nämä muut taajamalinnut naakan lisäksi...
Punarinta on jo useamman vuoden tuttavuus. Mustarastastakin olen saanut useamman
vuoden seurailla. Tänä vuonna olen erityisesti iloinnut kottaraisen ilmestymisestä pihaamme,
ja nyt viime päivinä kirjosieppo.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #13 : 30.06.19 - klo:18:11 »
^Mikseivät tavalliset asiat voisi olla ilahduttavia ja ihmeellisiä? Hyvähän se jos niistä ymmärtää iloita ja olla kiitollinen!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #14 : 01.07.19 - klo:07:40 »
Katselin mökkisaunan kuistilta tovin kuikkaparin ja yhden poikasen sukeltelua aivan omassa poukamassamme. Usein yhden sukeltaessa toiset kurkkivat vedenpinnan alle, miten kalastus sujuu.