Kirjoittaja Aihe: Linnut 30  (Luettu 26747 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 30
« Vastaus #120 : 10.06.18 - klo:14:42 »
Siinä onkin muuten lähellä aivan hirmuisen korkeaa kalliota.
Eli luulen että havaitsin siis ihan oikein.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #121 : 10.06.18 - klo:14:48 »
Nuorempana sain palvella lyhyen aikaa Juupajoen Lylyssä, niin siellä yksi kaveri vei minut katsomaan huuhkajan pesää, missä oli jo isot pokaset. Oli muuten valkoisella kalkkimaalilla merkitty pesä joka suuntaan, mihin vain "satsin" poikaset pystyivät suuntaamaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 30
« Vastaus #122 : 10.06.18 - klo:14:51 »
Ja muutaman tuulihaukan olen nähnyt tänä keväänä ta kesänä, kesähän se on nyt ja oli jo toukokuunkin.

Ja meidän Nico kissa oli pyydystänyt jäniksenpojan jolla oli takajalka jotenkin loukkaantunut.
Joo, tiedän, ettei meidän kissa ole lintu eikä jänöjussikaan.  :051: :051: :051:

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 504
Vs: Linnut 30
« Vastaus #123 : 12.06.18 - klo:20:07 »
Huomasin tässä teltassa yötä ollessani, etten kuule enää lehtokurpan äänestä sitä loppuvinkaisua, vain narina kuuluu. Kummallista, kun linnut muuttavat laulujaan   :017:

Ja heinäsirkat on vissiin lopettaneet kokonaan  :003:


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 30
« Vastaus #124 : 12.06.18 - klo:22:43 »
mikähän on sellainen jatkuva aika yksitoikkoinen kova ääntely...
en nähnyt lintua...kuului vanhan puun tikankolosta rannassa
Itse veikkaisin käenpiikaa mutten ole varma.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 30
« Vastaus #125 : 13.06.18 - klo:21:49 »
Tänään on vihdoin nähty tervapääskyt minun kesälintuni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 30
« Vastaus #126 : 14.06.18 - klo:09:25 »
Luontoportin ääninäytteestä sain selville että käynpiika siiellä rantapuun tikankolossa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #127 : 15.06.18 - klo:13:54 »
Heh heh, harakalla on jo isot poikaset tälläkin korkeudella. Pyrstösiipiä niin, että osaavat lentää. Emolinnuille en ole iso ystävä, sillä ne muistavat hälytyshuudon heti päästää minut nähdessään.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 30
« Vastaus #128 : 15.06.18 - klo:15:00 »
Minäkin olen nähnyt harakka-perheitä, mutta en koskaan varista pienen poikasensa kanssa. Missä ne niitä piilottelee ?

Auton alle oli yksi jäänyt lähikadulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #129 : 17.06.18 - klo:08:50 »
Tälle aamulle syntyi pihallamme minun ja harakoitten välinen kunnon rähäkkä. Olin pannut merkille, että koko harakkasakki 2+5 alkoivat pysytellä saunan nurkilla. Kaksi poikasista ei osaa vielä lentää. Perinteisesti ajellun nurmikon öppäköppänät käyttävät ravinnokseen pikkulinnut, lähinnä västi ja pikkuvarpunen. Tälle kesälle kirjosiepot pesivät naapurin puolella, sillä sinne tehtiin uusia pönttöjä. En pidä siitä, että harakat ajavat takaa hyönteisiä. Kuivan kesän vuoksi niillä ei tietysti ole muuta mahdollisuuta,
Mietin, että miten voisin diplomaattisella tavalla saada harakat väistymään muualle. Ristiriitatilanne on yksi tapa. Jos harakoita häiritään sopimattomasti, niin ne menevät ihan shokkiin ja huutavat kaikelle maailmalle, että "tuo tuossa on kaiken pahan maailman
häirikkö". Joten otin lentokyvyttömän poikasen pienen juoksun jälkeen lippalakkiini vangiksi ja annoin sen kirkua 19,45 sekuntia ja sitten lennätin sen Rinteen vesakon puolelle. Ainakin puoli tuntia emoharakat räksyttivät ja lentelivät hermostuneina. Minun pitää nyt sietää koko kesän ongelma, kun minut nähdessään harakoista pääsee kollegiaalinen huuto ja lentely.
Sapahan nähdä, että "minkälaisen äjjäyksen temppuni lopulta antaa". Ruohot leikkaan meidän ihmisten hyvinvoinnin vuoksi, ja saakoot pikkulinnut siinä pientä osinkoa nekin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #130 : 17.06.18 - klo:10:58 »
mikähän on sellainen jatkuva aika yksitoikkoinen kova ääntely...
en nähnyt lintua...kuului vanhan puun tikankolosta rannassa
Itse veikkaisin käenpiikaa mutten ole varma.


Linkistä löytyy käenpiian laulu. https://www.lintujen-äänet.net/kaenpiika/
Täällä käenpiikaa sanotaan toukolinnuksi. Vaikka toukomies kuinka ahertaa pellollaan, niin toukolintu vain hoputtaa: "Tie, tie, tie, tie...." Sille ei mikään tekeminen riitä.  :017:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 30
« Vastaus #131 : 17.06.18 - klo:11:49 »
Nyt voi jälleen seurata Eesti Looduskalenderin sivuja. Kalasääkseä ei nyt näytetä, eikä mielestäni kaikkia muitakaan joita takavuosina seurasin.

Käsmun ranta on, ja hyljerannalla on tällä hetkellä neljä joutsenta sekä muitakin vesilintuja. Mustakurjen pesässä on kolme nuorta poikasta.

http://www.looduskalender.ee/n/en/node/3#cam
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 30
« Vastaus #132 : 17.06.18 - klo:11:54 »
Lintujen ääniä n. 257 kpl:

https://www.xn--lintujen-net-ocba.net/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 30
« Vastaus #133 : 17.06.18 - klo:20:11 »
 Perjantaina kiinnitin huomiota kävelytien vieressä paikallaan kyyhöttävään varikseen, teki mieli jäädä katsomaan tarkemmin onko se iso poikanen vai onko sillä jotain huonosti, mutta oli bussille kiire. Ei näyttänyt ihan normaalilta. Tänään sitten samassa paikkaa kuollut varis, mitä ilmeisimmin sama. Se siitä elämästä sitten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 30
« Vastaus #134 : 04.07.18 - klo:08:25 »
Valokuvakilpailun satoa linnun poikasista:

https://www.ess.fi/teemat/luonto/art2469146

Jotta ei olisi aivan näin auvoista , lehdessä on ollut monia juttuja Vesijärven ' tappaja-joutsenesta', niin että se on muka surmannut lähes kaikki linnunpoikaset
Pikku-Vesijärvellä.
Olen kuullut että se on puolisonsa menetettyään menettänyt järkensä.  :'(
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)