Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri. Esterin kirja  (Luettu 10821 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Raamattupiiri. Esterin kirja
« : 09.10.16 - klo:22:06 »
Alusta eteenpäin, kahden viikon ajan.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Est.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #1 : 10.10.16 - klo:13:52 »
"Haman päättää tuhota juutalaiset"

-Maailma on paljon vihannut juutalaisia.
-Pelastus on juutalaisista, sanoo Sana.

"Est. 4:13

käski Mordokai vastata Esterille: "Älä luulekaan, että sinä, kun olet kuninkaan linnassa, yksin kaikista juutalaisista pelastut."


Joh. 4:22

Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.

-pienet, hajanaiset ajatukset.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #2 : 10.10.16 - klo:14:08 »
Menee hiukan ohi, mutta by the way, eikös juutalaisilla ole melko paljon Nobelin palkintoja.
Viisaita ja ainakin kekseliäitä ovat.
Ajattelisin.
Mutta nyt takaisin aiheeseen.
Mulle tulee usein rönsyjä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #3 : 10.10.16 - klo:14:27 »
Juutalaisvastaisuus lienee usein kateutta. Olen kuullut, että Mesopotamiasta löytyneet savitaulut ovat osoittaneet, että pakkosiirtolaisuuden aikana juutalaiset kauppiaat hallitsivat valtakunnan tukkukauppaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #4 : 10.10.16 - klo:16:02 »
Paljon mahdollista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #5 : 12.10.16 - klo:13:12 »
Ainoa huomio jonka tein lukiessani on kaiken kertomisen tarkkuus. Kuvataan ulkonäköä, vaatteita, valtikoita, ja on tallennettu repliikkejä.
Minulla on lapsille tarkoitettu kuvateos näistä, se on kuin satu tai jännitystarina.

Ovatko tiedot säilyneet muuttumattomina reilut 2100 vuotta ? Kuka on ne kirjannut muistiin ?
Wikipedia mainitsee myös näiden kirjaamisten epävarmuustekijöistä.

Tämä on yksi Raamatun historiallisista kirjoista. Minkä keskeisen opin tästä saamme ? Juutalaisten erityisasema Jumalan omana kansana tulee kyllä selväksi.

Onko tämä otollinen kirja raamattupiirin tutkittavaksi ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #6 : 13.10.16 - klo:18:19 »
Tämä on yksi Raamatun historiallisista kirjoista. Minkä keskeisen opin tästä saamme ? Juutalaisten erityisasema Jumalan omana kansana tulee kyllä selväksi.

Onko tämä otollinen kirja raamattupiirin tutkittavaksi ?

Kyllä mielestäni tämäkin on sellainen kirja, jota voi raamattupiireissä tutkia.
Jumalaahan tässä kirjassa ei missään taideta mainita, mutta on tässä kyllä tärkeä sanoma lukijalle.
Ehkäpä tämä on kirjan kirkkain helmi, jonka ytimen tummensin:

4:11. Kaikki kuninkaan virkamiehet ja kuninkaan maakuntien kansatkin tietävät, että sille miehelle tai naiselle, joka kutsumatta menee kuninkaan palatsin sisäpihaan, on laissa yksi ainoa rangaistus: kuolema. Vain jos kuningas ojentaa häntä kohden kultavaltikkansa, hän saa jäädä eloon...
4:16. ...ja sitten lähden kuninkaan luo, vaikka se onkin vastoin lakia. Kun minun kerran on kuoltava, niin kuolen.
5:1-2.  Kolmantena päivänä Ester pukeutui kuninkaalliseen asuunsa, meni kuninkaan palatsin sisäpihaan ja jäi seisomaan valtaistuinsalin oviaukon kohdalle. Kuningas istui valtaistuinsalissa kuninkaallisella valtaistuimellaan vastapäätä oviaukkoa. Kun kuningas huomasi kuningatar Esterin seisovan pihassa, hän heltyi ja osoitti Esteriä kultavaltikalla, joka hänellä oli kädessään...


Siinä on kuva ihmisestä, joka menee Jumalan luo ja joka on täysin Jumalan armon varassa. Jos Jumala armahtaa, niin ihminen pelastuu, jos ei armahda, joutuu ihminen kadotukseen.
Tässä kuva kadotetusta syntisestä, jonka Jumala armahti.

Ehkä tästä voisi vielä ajatella niinkin, että vaikka kaikki ihmiset, oma järki ja tunne ja vaikka itse Jumalakin tai Raamattu tai laki tuntuvat olevan minua vastaan ja yrittävät estää ja kieltää Jumalan luo menemisen, niin silti ehdottomasti pitää kääntyä Jumalan puoleen.
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:18:22 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #7 : 13.10.16 - klo:23:01 »
Kiitos Kyösti tästä kirjoituksestasi!

Minulle Esterin kirja on toistaiseksi jäänyt varsin vieraaksi ja etäiseksi.
On paikallaan lukea vaikkapa Norvannon selitysteosta tai kuunnella luentoaan,
niistä varmasti jotain selviäisi enemmän.

Teitpä tekstisi viimeisessä kappaleessa mielenkiintoisen kysymyksen:
Mikä meitä estää menemästä Jumalan luokse?
Jäin miettimään mitä mahdoit tarkoittaa sillä että itse Jumala ja Raamattu voivat olla este?
Kenties näiden aiheuttama vääränlainen mielikuva mikä on esteenä...
joko ylpistäen tai lannistaen meidät siten ettemme osaa etsiä, rukoilla, kysellä Jumalan
yhteyttä, apua.
Ehkä olen aika herkkä tunneihminen, jotain koen ja ymmärrän tunteiden vaihteluista.
Tunteet saattaa olla esteenä Jumalan yhteyteen.
Kun Jeesus on saanut minut pelastaa ja vapahtaa, olen saanut armon ja sovituksen kohdata,
silloin Jumala on turvallinen Isä tunteitteni ylä- tai alapuolella, kuinka päin vain ajattelen,
mutta kuitenkin Jumalasuhde on jotain muuta kuin omat pienet ongelmani.
Järki voi olla todella suuri este Jumalan yhteyteen menemiselle.
Nykyisin ihminen on omasta mielestään usein varsin viisas ja ymmärtäväinen, tietää paljon.
Kaikelle löytyy selitys. Ihminen asettaa itsensä Jumalan asemaan. Raamatun arvovalta
Jumalan Sanana kyseenalaistetaan. Olemme mielestämme oikeassa, tiedämme miten toimia.
Emme tiedä missä Jumala on ja mihin Häntä tarvitaan.

Tarvitaan Raamatullista herätystä.
 

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #8 : 14.10.16 - klo:07:20 »
Jäin miettimään mitä mahdoit tarkoittaa sillä että itse Jumala ja Raamattu voivat olla este?
Kenties näiden aiheuttama vääränlainen mielikuva mikä on esteenä...

Juuri näin ajattelen.

Tuli mieleeni tapaus, jossa kanaanilainen nainen tuli Jeesuksen luokse apua pyytämään.  Matteus 15.
21 Lähdettyään sieltä Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. 22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." 23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään.

Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa." 24 Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." 25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!" 26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille." 27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." 28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve.

Tuossa tilanteessa tuntui vahvasti, että Jeesus ei halua ottaa vastaan. Kaikki Jeesuksen sanat tukivat vahvasti tällaista tulkintaa.
Liekö meistä koskaan kukaan tällaista itse kokenut? Tunnemaailma kyllä on monesti voinut uskotella, että Jeesus ei ota vastaan.

Väitän, että kukaan meistä ei koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa, että Jeesus oikeasti toimisi meitä kohtaan noin.
Äärimmäisen harvinaislaatuinen tilanne.
Vaan siitä huolimatta, vaikka joutuisimmekin tuollaiseen, niin ainut oikea tapa toimia on huutaa Jeesusta avuksi.
Mitä muutakaan siinä voisi enää tehdä? Peli olisi muutenkin jo menetetty.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #9 : 14.10.16 - klo:08:19 »
Tarvitaan Raamatullista herätystä.

Kenties hyvinkin. Pelkään, että sellaista toivovat haluaisivat usein herätyksen korostavan Raamatun arvovaltaa ja varsinkin siihen kirjoitettua lakia. Minä taas odottaisin siltä Raamatun oivaltamista välineeksi, jonka kautta saamme yhteyden itseensä Jumalaan. Ymmärrän Raamatun ikään kuin ikkunaksi. Ikkunasta on tarkoitus katsoa läpi eikä jäädä ihailemaan sen hienoja kehyksiä ja kirkasta lasia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #10 : 14.10.16 - klo:10:00 »
Jep, kyllä!

Luin äskettäin Ilmestyskirjan. On aika hurjaa ja pelottavaa tekstiä.
Mutta kyllä siinäkin korostuu Kristuksen Risti ainoana tienä Jumalan yhteyteen.
Minusta Jumalan Sanan päätarkoitus on tuoda esille Jeesuksen sovitustyö,
Jumalan antama ja valmistama ainoa tie yhteyteensä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #11 : 14.10.16 - klo:10:14 »
Raamatussa olevat kauhean tuntuiset asiat ovat myös omiaan ajamaan kristittyä sekä muitakin Kristuksen luo, mikäli Jumala on kutsumassa ihmistä.

Hivenen toinen asia:
Eräässä luennossa luennoitsija sanoi ajatuksen, että Jumala on luotettava ja mitä Hän sanoo, siihen kannattaa uskoa, vaikka kaikki muu todistaisi toista.
Esim. Raamatussa annetaan ymmärtää, että vain harva pelastuu, eli siis valtava määrä ihmisiä joutuu Helvettiin.
Jos järjeltä kysyy tai vaikka miten yrittää järjen avulla tätä asiaa järjestellä niin järki sanoo, että ei tuo ole rakkautta.
Mutta kun Raamattu sanoo, että Jumala on rakkaus, niin pitäydytään siihen, että näin on, vaikka kaikki muu selkeästi todistaa muuta.
Tämä lähestymistapa ainakin minulle on tärkeä, muuten tässä sekaantuisi täysin.
Tuonpuoleisessa sitten aukeaa moni asia toisin, kuin se täällä aukesi.

Toki varmasti on ristiriitaisuuksia, jotka johtuvat vain omista vääristä tulkinnoistani,

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #12 : 15.10.16 - klo:07:48 »
Tällä viikolla eräänä iltana luin pojalleni iltalukemiseksi Esterin kirjan.
Kyseisenä iltana uni poikkeuksellisesti ei tullut nopeasti, joten koko Esterin kirja tuli luettua + jotakin muuta myös.
Aivan jonkun/jokusen tosi lyhyen lauseen vain jätin lukematta.
Esterin kirja on pojalle tuttu, mutta kyllä hän sitä silti kuuntelee.

Meillä on tapana iltaisin lukea Raamattua siten, että hän tavallisesti nukahtaa Raamatun lukemiseen.



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #13 : 16.10.16 - klo:09:32 »
Juutalaisten vuotuisista juhlista purim liittyy Esterin kirjaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri. Esterin kirja
« Vastaus #14 : 17.10.16 - klo:22:41 »
Valtava määrä ihmisiä kuoli Esterin kirjassa kerrotuissa taisteluissa ja tapahtumissa.
Paha mieli siitä tulee, mitä enemmän asiaa ajattelee.
Ei ole ihminen noistakaan ajoista muuttunut.
Samanlaisia olemme me foorumikirjoittelijatkin. Jos olosuhteet olisivat riittävässämäärin toiset, mekin hyökkäisimme toisten kimppuun ja tappaisimme ja tulisimme tapetuiksi.
Onneksi olosuhteet ovat tällä hetkellä meille edulliset.