Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2011 osa 2  (Luettu 104131 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« : 05.03.11 - klo:18:41 »
Keskustelu jatkuu täällä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #1 : 08.03.11 - klo:23:47 »
  Anteeksi pitkä vaalipuhe:  Tämä on kaikki mitä tahdon tällä ketaa koko vaaleista sanokakaan.

Itseäni  mietityttää erään väestöryhmän kohtalo: Työkyvttömyyseläkeläisten. Kun elinkustanusindeksi toisilla nousee, se nousee eläkeläisillä ns. taitetun indeksin mukaan, toisin sanoen eläkkeen ostovoima laskee vúosi vuodelta. Kuitenkinesim.  lääkkeet, joista kaikki eivät kuulu peruskorvauksen piiriin, kallistuvat. Jo nyt asioidessani apteekissa tutuksi tulleet farmaseutit ja proviisorit ihmettelevät:  Ei voi olla totta - lääkekulut kuukaudessa lähemmä neljäsataa euroa. Hintakattokulukorvaus ei auta, ´sillä lääkekuluissa tullaan vastaan vain, mikäli lääke kuuluu peruskorvauksen piiriin. ¨

Tiedän hyvin olevani yhteiskunnalle välttämätön paha;  taakka josta pääseminen olisi huojennus. Noin kolmen kuukauden äärimmäiseen minimiin säädetyn elämän jälkeen voin kohtalaisen hyvin, ja olen siitä kiitollinen.  Siis: Unta niin paljon kuin nukuttaa, mielellään vaikka ympäri vuorokauden, niin vähän tekemistä kuin suinkin, säännölliset ateriat, rauhallinen kävelylenkki, kaikin tavoin tasainen (lue=tylsä) meno päällä.  Eipä silti;  en jaksanutkaan enempää. Viime toukokuusta lähtien työnteko on ollut järjetön yrityskin. Haluaisin tehdä työtä, haluaisin sitä todella, mutta jo silloin nähtiin, ettei siitä kerta kaikkiaan tule mitään muuta, kuin hankalampia ja hankalampia kohtaussarjoja.  Mutta olenpahan yrittänyt!  

Tiedän, että minussa, mikäli kylmän viileästi budjettia pohditaan,  nähdään ainoastaan valitettava "yhdeksän pisteen virhe" nyt, kun ilmeistä on, etten voi hyödyttää yhteiskuntaa millään tavoin ja "miljoonan markan koulutus" on mennyt hukkaan.  Realiteetti kuitenkin on, että elän, ilman lääkkeitäni joko kuolen mikä luonnollisesti poistaisi ongelman, mutta mahdollisesti "vain" halvaudun, halvauksen laajuutta on mahdoton ennakoida Saatan jäädä vielä raskaammaksi kustannuseräksi yhteiskunnalle kuin olin ennen, mikäli esimerkiksi tarvitsen jatkuvaa laitoshoitoa. Eikö olisi tolkullisempaa myöntää lääkkeelle edes peruskorvaus. Ja jälleen:  Tämä ei ole yksin minun ongelmani.

En kaipa ulkomaanmatkoja, en biletä, koetan käyttää järkeä auttamisriehakkuudessani, sillä on ensin huolehdittava itsestäni...HK on ainut lehti jonka tahdon tilata, siitä en halua luopua - Hesaria en tilaa, enkä muitakaan sanomalehtiä, siis..  Harrastuksistani tämä läppäri on kallein, ja tekstinkäsittelyóhjelmalla voin kenties hieman hyödyttää; jokin kirjani on ollut näköjään lauludidaktiikan harjoittajille tarpeen koska hinta on kiskottu poilviin ja uusia painoksia tarvitaan..

Oma oloni on tyyni; kaikki ei mene kenties juuri Jumalan tahdon mukaan, ja maailman väerstöä rivitettäessä voin hienosti, jokaisesta tilanteesta on tie Jumalan luo, ja opettelen pyytämään jokapäiväisiä lääkkeitäni...  Mutta en ole ainoa. Edustan suurta ihmisryhmää, jota ei oikeastaan kannata huomioida vaalipuheissa. Vanhustenhoito on äärettömän tärkeä, mutta myös mainio ääniharava;  suuret ikäluokat vanhenevat, ja heidän laposensa ovat vilkkaita äänestäjiä.

Terve eläkeläinen voi nostaa ansiotasoaan työskentelemällä varsin vapaasti; minun on pitkään täytynyt sompuloida työmahdollisuuteni KELA:n  onnelsi erittäin sympaattisen palveluneuvojan kanssa. Määräyskirja 12 tunnille/viikko, työtä 30 tuntioa --mutta se oli ainoa mahdollisuus säilyttää ammattitaito.

Minä en todennäköisesti palaa työhön, ei ole varaa enää, sillä kyseessä on toistenkin hyvinvointi. Tässä ammatissa työkyky on välttämätön. Itse jään siis merkityksettömäksi harmiksi toisille, mutta minä en ole ainoa. On ihmisiä, jotka kykenisivät sairaudestaan huolimatta ajoittain työhön. Itse asiassa meillä on huomattava työvoimareservi, jonka käyttöönoton hankaloittamista olen ihmetellyt vuosikausia ja ihmettelen edelleen.

Miksi yksikään kansanedustajaehdokas tai puolue ei rummuta tällä? Räsäselle ja monelle muullekin, mailasin - hän mailasi ja lopulta keskustelimme puhelimitse, mitä todella arvosta Hän sanoi tyrmistyneenä  ettei tuo voi olla totta, mutta tarkisti asian, ja soitti takaisin:  On se niin!  Oltakoon Päivistä muutoin mitä mieltä tahansa, hän on siitä mukava, että todella selvittää asiat, ja ainakin lupasi yrittää helpottaa sairaseläkeläisten työntekomahdollisuutta. Saman "ei voi olla totta" olen kuullut lääkeasioista puhuttaesa --- rva Hyssälä paiskasi silmilleni pykälän jolla päätös olla korvaamatta enää mitään uutta on tehty.  

Perustuslakimme tulisi taata yhdenvertainen mahdollisuus myös terveydenhoitoon.  En pidä itse tilanteesta, jossa ihminen saattaisi asianmukaisella lääkirtyksellä kyetäkin työhön, muttyei sitä saa. Ihmiset nakertelevat sitten tabletinnurkkaa... kuultu on!  Samoin on kyseenalaista, onko niiden ihmisten kohdalla toteutunut "yhdenvertainen mahdollisuus työntekoon" joiden sairaus on siinä määrin vakava, että vaaka kallistuu sille puolen, että ollaan sairaseläkkeellä ja välillä työssä, eikä työssä ja yhtämittaa poissa...

Tämä on pitkä teksti, ja pahoittelenkin sitä.  Mutta ihmettelen tätä. Miksei tämä teema kiinnosta ketään --- mistä syystä kokenut parlamentaarikko huomaa sen vasta huomautettaessa, pykäliä pengottuaan?  Mainittakoon, että hän oli ainut niistä lukuisista poliitikoista, joille mailasin tästä. Kukaan muu ei ole vastannut lainkaan.  

Myös mahdollisuus tehdä työtä pienenee kainen aikaa, sillä myös ansaintioikeus on sidottu taitettuun indeksiin. Siis, kun viisi vuotta sitten sai tehdä työtä 25 tuntia, viime vuonna sai tehdä (meillä= saada palkjan) 12 tuntia. Sillä ei se osasto pyöri, jolla olin työssä. Ja kuitenkin:  Erittäin taitava tiimi, helppo yhteistyö, ei toivottoman raskasta työtä.  Mutta silti liikaa, suurelta osin kai työperäisesti vielä. Olen ymmälläni.

« Viimeksi muokattu: 08.03.11 - klo:23:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #2 : 19.03.11 - klo:15:07 »
Ei tajuu poliitikot mistään mitään.
Mun kanssa ylen vaalikoneen mukaan samaa mieltä asoista oli lähinnä Kari Kärkkäinen kristillisistä.
http://yle.fi/vaalikone09/vaalikone.php

Nyt testaamaan mtv3 kone.
Tik toc.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #3 : 19.03.11 - klo:15:20 »
Olen aktivoitunut poliittisesti.

1. Ostin yhden ehdokkaan tuoreen kirjan. Kirja on hyvä [vaikka/koska/mutta/sillä] kirjoittaja on persu.

2. Eräs ikivanhasta (1900) lehdestä löytämäni suomettarelaisen senaattorin lausunto on kuulemma toimitettu vasemmistolaiselle kansanedustajalle esim. vaalipuheen piristykseksi.

Eiköhän opposition vaalityö ole nyt osaltani hoidettu. Vuorossa ovat hallituspuolueet. Mitähän hyvää niille keksisi?

Oman ehdokkaan etsinnässä on kovat kriteerit:
- Kokemusta siitä, mistä raha tulee (= yrittämistä omalla rahalla ja riskillä).
- Pystyy omaksumaan kirjallista tietoa (= lukee kirjoja)
- Pystyy ilmaisemaan kantansa kirjallisesti (=osaa kirjoittaa ymmärrettävää suomea tai ruotsia).

Voi olla, että ei löydy.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #4 : 19.03.11 - klo:15:35 »
Ei tajuu poliitikot mistään mitään.
Mun kanssa ylen vaalikoneen mukaan samaa mieltä asoista oli lähinnä Kari Kärkkäinen kristillisistä.
http://yle.fi/vaalikone09/vaalikone.php

Nyt testaamaan mtv3 kone.

Halme Ulla Kristillisten taas. Pahus en kyllä tota, mutta toi toinen ehkä Keskustasta 81%
Lehtinen Sanna. Tota voisi jo ajatella. Pappi ja aika avarakatseinen ja sen näköinen, että ehkä pärjäisi vänkäpoliitiikassa vänkäämässä.
Sitähän se politikointi on. Yhtä vänkäämistä väkisin saada oma ääni kuulumaan.

MT llä hyviä kriteerejä.
Mulla lähinnä sellainen kun ottaisi rahat pois kulttuurilta ja urheilulta.
Julkiset kaikenmaailman erikoismuseo ja muut kulttuuriin ja urheiluun liittyvät hankinnat pois.
 Tukisi rehellistä yrittämistä. Nuorille töitä.
Vapaata kauppaa samoilla ehdoilla kaikille. Paitsi korvessa eläville etuuksia kuljetus ja muissa asioissa kun ne asuu kaukana ja kaikki siksi niille kalliimpaa.
Suomelle tukia maatalouteen, että ees perunoita saisi Suomessa, eikä ne menisi Venälälle.
Kalastukseen joku roti. Hylkeet ammuttava, norppa ensimmäisenä. Ne ihme linnut kun syö kaikki pikkukalat ammuttava.
Avarakatseinen. Itsepintainen väittelijä ja oman tien kulkija.
Hasuttelija..Ihan siis samanlainen kuin minä.

Kyllä olisi paljon mitä tehdä tässä maassa.
Tik toc.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #5 : 19.03.11 - klo:15:43 »
 :icon_lol:

Minkä poliitikon olemmekaaan menettäneet viisveisaajassa!
Herra armahda.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #6 : 19.03.11 - klo:20:26 »
:icon_lol:
Minkä poliitikon olemmekaaan menettäneet viisveisaajassa!

Älä vielä luovuta. Ehkä Veisaajalla on jo puolue katsottuna ja vaalikoneisto valmiina seuraaviin koitoksiin.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #7 : 19.03.11 - klo:20:29 »
Omalla listalle ei tullut persuja maailmancup pisteille! Onko se sivistyksen merkki?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #8 : 19.03.11 - klo:21:21 »
Älä vielä luovuta. Ehkä Veisaajalla on jo puolue katsottuna ja vaalikoneisto valmiina seuraaviin koitoksiin.

Juuri!  Ellei ole, mikään ei meitä estä sitä perustamasta, joka iikka sitten ryhtyy vaalityöhön oitis kun nyt näistä 2011 koitoksista tyhmemmät rämpivät minne rämpivät. Saattaa olla että maa kaipaakin uudistajan kättä kun neljä vuotta on haukottu henkeä edellisten jäljiltä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #9 : 20.03.11 - klo:08:56 »
 Anteeksi pitkä vaalipuhe:  Tämä on kaikki mitä tahdon tällä ketaa koko vaaleista sanokakaan.
Itseäni  mietityttää erään väestöryhmän kohtalo: Työkyvttömyyseläkeläisten. Kun elinkustanusindeksi toisilla nousee, se nousee eläkeläisillä ns. taitetun indeksin mukaan, toisin sanoen eläkkeen ostovoima laskee vúosi vuodelta. Kuitenkinesim.  lääkkeet, joista kaikki eivät kuulu peruskorvauksen piiriin, kallistuvat. Jo nyt asioidessani apteekissa tutuksi tulleet farmaseutit ja proviisorit ihmettelevät:  Ei voi olla totta - lääkekulut kuukaudessa lähemmä neljäsataa euroa. Hintakattokulukorvaus ei auta, ´sillä lääkekuluissa tullaan vastaan vain, mikäli lääke kuuluu peruskorvauksen piiriin.

Siis kysymyshän on siitä, että normaalisti elinkustannukset eivät nouse niin paljon kuin palkat. Koska indeksi on sidottu elinkustannuksiin, eläke ei nouse riittävästi. Ei muuten nouse työeläkekään, koska 80% on elinkustannusten vaikutusta ja 20 % palkkojen vaikutusta. Olisi siis järkevää tehdä komprossi 50% elinkustannukset ja 50% palkat. Nyt tosin on poikkeuksillinen vuosi, koska elintarvikkeiden tuotteet ovat nousseet rajusti.

Itse työkyvyttömyyteen. Suomessa pannaan terveitä ihmisiä työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia. Sen sijaan, että heidät kuntoutettaisiin.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #10 : 20.03.11 - klo:08:58 »
Omalla listalle ei tullut persuja maailmancup pisteille! Onko se sivistyksen merkki?

ON!
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #11 : 20.03.11 - klo:14:39 »
Siis kysymyshän on siitä, että normaalisti elinkustannukset eivät nouse niin paljon kuin palkat. Koska indeksi on sidottu elinkustannuksiin, eläke ei nouse riittävästi. Ei muuten nouse työeläkekään, koska 80% on elinkustannusten vaikutusta ja 20 % palkkojen vaikutusta. Olisi siis järkevää tehdä komprossi 50% elinkustannukset ja 50% palkat. Nyt tosin on poikkeuksillinen vuosi, koska elintarvikkeiden tuotteet ovat nousseet rajusti.

Itse työkyvyttömyyteen. Suomessa pannaan terveitä ihmisiä työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia. Sen sijaan, että heidät kuntoutettaisiin.

Työkyvyttömyyseläkkeen ongelmallisin pointti on lopulta se, että oikeus ansiotuloon eläkkeen ohella on kytketty samaan taitettuun indeksiin myös. Tällöin työtuntien määrä sulaa kuin kinos auringossa. Kun siis se oli 5v sitten 25 tuntia se on nyt 12 tuntia ja ensi vuonna kai 8-9.  Tällöin sellaisissa sairauksissa, joissa työkyky fluktuoi, ihmiset voivat vuosi vuodelta osallistua vähemmän työelämään, vaikka työpanos ja siitä kerättävä ansiotulovero tarvittaisiin.  Eläke/ osa siitä olisi maailman helpoibn periä takaisin, sillä ansioita kontrolloiva järjestelmä meillä jo on. Jos tietää etukäteen ottavansa riskin ja menevänsä puoleksi vuotta työhön, voi onneksi eläkkeensä hyllyttää etukäteen neuvotellen siksi aikaa.  Mutta riskinotto se on. Sitä ei saa takaisin kesken sopimuskauden kuin laajan byrokratian kautta.  

Mitä depressioihin tulee olen tasan samaa mieltä.  Vakavan masennustilan toipilasaika tosin on usein kriittiset 2 vuotta joskus ylikin, mutta toimintakykyä voidaan alkaa ylläpitää varovaisesti ja lisäten oitis kun asianomainen jaksaa.  Hassuinta oli, että näki depressiosta toipuneita, jotka olivat vain jo tottuneet ajattelemaan itseään työkyvyttöminä ja olivat tyrmistyneitä jos ehdotti työvoimaviranomaisten puoleen kääntymistä, heillä kun on erinomaisia tukitoimia juuri tälle ryhmälle: Ollut oikeasti työkyvytön ja vieraantunut työelämästä, ja palata voisi kyllä, kunhan tottuu ajatukseen

Lisäksi tuorein havainto osoittaa, että masennuslääke suht vaikeissa tapauksissa on tosin välttämätön muttei auta ilman akjtiviteettia.  Jotakin aktiviteettia. Sen ottaminen on sama kuin ottaa anabolisia steroideja ja mennä sohvalle katsomaan telkkaria.
« Viimeksi muokattu: 20.03.11 - klo:14:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #12 : 20.03.11 - klo:17:56 »
Työkyvyttömyyseläkkeen ongelmallisin pointti on lopulta se, että oikeus ansiotuloon eläkkeen ohella on kytketty samaan taitettuun indeksiin myös.

Oikeus ansiotuloon on 600 euroa/kk eli 7200 euroa/vuosi. Periaatteessa sen pitäisi olla sama kuin opintotuessakin eli 11 000 euroa.   

Lainaus
Lisäksi tuorein havainto osoittaa, että masennuslääke suht vaikeissa tapauksissa on tosin välttämätön muttei auta ilman akjtiviteettia.  Jotakin aktiviteettia. Sen ottaminen on sama kuin ottaa anabolisia steroideja ja mennä sohvalle katsomaan telkkaria.

Juuri näin. Lääkevaraisuus ei riitä, tarvitaan myös toimintaa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #13 : 20.03.11 - klo:20:10 »
Oikeus ansiotuloon on 600 euroa/kk eli 7200 euroa/vuosi. Periaatteessa sen pitäisi olla sama kuin opintotuessakin eli 11 000 euroa.   

Juuri näin. Lääkevaraisuus ei riitä, tarvitaan myös toimintaa.

Oikeus ansiotuloon työkyvyttömyyseläkkellä vaihtelee riippuen vakuutusyhtiöstä. Valtion eläkkeissä se on 25% kuukaudessa viimeisestä kuukausipalkasta. Useilla yhtiöillä se on 30%. Hinnalliseen ylärajaan en ole törmännyt.työkyvyttömyyseläke


Tuo 600€ on määräaikaisesta laista ja se nousi 687,74€ summaan 1.3.2011. Jos ansaitset tätä enemmän selvitä eläkelaitoksestasi, mikä on henkilökohtainen rajasi. Näin neuvoo työeläke.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eduskuntavaalit 2011 osa 2
« Vastaus #14 : 20.03.11 - klo:23:04 »
Oikeus ansiotuloon työkyvyttömyyseläkkellä vaihtelee riippuen vakuutusyhtiöstä. Valtion eläkkeissä se on 25% kuukaudessa viimeisestä kuukausipalkasta. Useilla yhtiöillä se on 30%. Hinnalliseen ylärajaan en ole törmännyt.työkyvyttömyyseläke


Tuo 600€ on määräaikaisesta laista ja se nousi 687,74€ summaan 1.3.2011. Jos ansaitset tätä enemmän selvitä eläkelaitoksestasi, mikä on henkilökohtainen rajasi. Näin neuvoo työeläke.fi
Voiko se todella vaihdella?  Kun selvitimme sitä Päivi Räsäsen kanssa, se oli sama kaikilla ts dsama kuin KEVA:lla. utten väitä vastaan koska en ole ollenkaan varma-
Oleeellistahan on se, että työkyvyttömyys alkaa ykeensä suhteellisen varhain, ja siten alkuun ihan ok riittävä eläke ei enää silloin riitä, kun vanhuuseläkeläinen alkaa omaansa nostaa, sillä se on taitetusti noussut varsin varhaisesta. Toinen ja suurempi ongelmahan oli tuo, ettei työhön kannustamisesta voi puhuakaan, jos ei kerta kaikkiaan saa lupaa koko ansiotuloon eläketulon ohella. Kuka nyt täysimääräisenä molempia tarvitsekaan, ei siitä ole kysymys, vaan sairauksista jotka välillä hellittävät, ja toimintakykynsä perusteella ao kykenisi työhön, mutta äkkinäinen relapsi  eli nopeat käänteet huonompaan tekevät niin vaikeaksi sen ennustamisen milloin eläketulon uskaltaa kastkaista. Takaisinsaanti nimittäin on varsinaista nuorallakävelyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.