Ylekirjoittanut taisi tietää jo elokuussa sen mitä ihmettelin tämänpäiväisestä uutisesta. Ollilla alkaa potia tietullien vaikutusta verotuksellisesti tms.
Liikenneministeri sai kovan juoksupojan !
Vasemmistolainen liikenneministeri antaa tietullihankkeen vetovastuun miehelle, joka a) johtaa alaan liittyvää elektroniikkayritystä b) johtaa kansainvälistä polttoainekonsernia. Jo on aikoihin eletty! Tavoitteena on kuulemma, että se joka ajaa, maksaa. Tätä varten on tarkoitus rakentaa koko maan kattava kansalaisten elektroninen seurantajärjestelmä ja maksattaa jokaisella auton omistajalla autoihin vastaava päätelaitteisto. Tällaisten järjestelmien asiantuntemusta on mm. Nokialla, joka omistaa paikannusteknologiaa.
Nykyinen järjestelmä hoitaa homman polttoaineverolla: mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Lisäksi se kannustaa päästöjen vähentämiseen, koska mitä säästäväisemmin ajat, sitä vähemmän maksat kilometriltä. Seurantajärjestelmässä polttoaineenkulutuksen vaikutus on vähäisempi, koska tietty maksu rapsahtaa riippumatta ajotavasta.
Mitä tällä saavutetaan? Ensin rahastavat konsultit, jotka tekevät selvityksiä. Sitten perustetaan nippu virkoja, ja virkamiehet alkavat valmistella järjestelmän arkkitehtuuria konsulttien avulla. Sitten kehitetään järjestelmä, jollaista ei ole missään muualla. Järjestetään tarjouskilpailu - konsulttien avulla. Odotetaan optimistisesti, että markkinakilpailu pitää autoilijoiden päätelaitteet halpoina. Ei pidä, koska kilpailua ei ole. Laitteet eivät toimi luotettavasti. Järjestelmä takkuaa ja laskuttaa ylimääräisiä. Kansalaiset valittavat, valituksia käsittelemään perustetaan virkoja. Konsultilta tilataan selvitys siitä, mikä mättää. Tulee pakkastalvi, huomataan, että päätelaitteet eivät toimi pakkasessa. Kiinassa kehitetään miniatyyrikokoinen autopakastin. Autoilijat ostavat niitä hullun lailla, kunnes ne kielletään liikenneministeriön päätöksellä. Järjestelmän aiheettomasti perimät maksut todetaan ulosottokelpoisiksi valituksista huolimatta. Soini ja Väyrynen kiertävät maakunnissa haukkumassa valtiovaltaa. Matti Putkonen hieroo käsiään: tällä tehdään kakkosjytky. Autojen päätelaitteet vanhenevat, valmistajia on vain yksi ja se hinnoittelee tuotteet vastaavasti. Hakkeriryhmä murtautuu järjestelmän tietoihin ja julkaisee tunnettujen kansalaisten ajoneuvotietoja. Nettiyhteisö laskee, että Heinäluoman autolla on ajettu tietty matka nopeusrajoituksen ylittävällä keskinopeudella. Sosiaalidemokraatit kääntävät kelkkansa ja alkavat vaatia kohtuuttoman järjestelmän poistamista ja palaamista vanhaan päästöpohjaiseen verotukseen.
Mt