Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: 1944 - 31.10.20 - klo:11:04
-
Pilven kautta Kuusamon kirkossa. Sukunimikaimani oli taas äänessä.
-
Istimme nojatuoleissa , ja olimme pyhässä yhteydessä pidettyyn kirkonmenoon, sekä poisnukkuneisiin omaisiimme ja ystäviimme.
https://areena.yle.fi/1-50278024?autoplay=true
-
Taisi olla ensimmäinen pyhäinpäivä neljäänkymmeneen vuoteen, ettei oltu kirkossa. :017: Se on kuuluntu tapoihin, vaikkei läheisiä olisikaan ollut luettavien joukossa. Joka kerta kuitenkin monelle tuttavalle kynttilä on sytytetty. Silloin nuorempana tuli mentyä siksikin, kun puoliso lauloi kirkkokuorossa.
Nyt korkonan vuoksi jätimme tilaa niille, joiden läheisiä on vuoden aikana haudattu. Ekaa kertaa porukka oli vielä jaettu kahtia vainajan aakkosten mukaan. Kummassakin palveluksessa luettiin kuitenkin kaikki nimet. Ei ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen ole ollut niin paljon vainajia kuin nyt: 103.
-
YLE 1 lähettää parhaillaan Jumalanpalveluksen Hakunilan kirkosta.
Ohjelmaa on muutettu USAn presidentinvaalin johdosta, se tulee 9 - 11.30.
Hyvää ja siunattua Isänpäivää !
(https://www.cosgan.de/images/more/flowers/115.gif) (https://www.cosgan.de/images/more/flowers/115.gif)
https://areena.yle.fi/1-4587269?autoplay=true
-
Pariin otteeseen kurkkasin Metodistikirkon Jumalanpalvelusta tv:stä. Saarnassa ja loopupuheessa puhujat korostivat voimakkaasti samaa kuin körtit: Ei omin töin, vaan Kristuksen tähden on meille pelastus luvassa.
Afrikkalais-peräisiä oli kirkossa paljon. Lapset lauloivat ja leikkivät ja musiikkia oli runsaasti.
Uskomme näkyy teoissa !
https://areena.yle.fi/1-50278009?autoplay=true
-
Katsoin televisiosta metodistikirkon Jumalanpalveluksen.
Pastori otti saarnansa aiheeksi tämän:
KR 1933/-38
Gal. 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Hyvin hän sitä selitti, kertoi jostain arabimaasta Suomeen muuttaneesta naisesta, joka sai kokea suomalaisen naapurinsa taholta paljon apua ja ystävällisyyttä. Sitten erään kerran hän oli kysynyt naapuriltaan, miksi hän on niin avulias aina. Siihen tuo suomalainen naapuri vastasi, jotta hän uskoo Jeesukseen. Usko Jeesukseen sai aikaan tuossa suomalaisnaisessa sen, että hän halusi tehdä hyvää lähimmäiselleen.
Tästä seurasi se, että tuo arabimaasta tullut nainen halusi myös uskoa Jeesukseen ja on kuulemma pastorina tänä päivänä.
-
Minäkin seurasin sitä mielenkiinnolla. Afrikalainen rummutuskin oli kiva katsella.
-
Minä tutustuin Metodistikirkkoon wikipediassa. Tyttären talon vieressä Asikkalassa on Metodistikirkko.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Metodistikirkko
Metodismi: http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=24
John Wesleyn nimi on tuttu kirkkohistoriasta.
-
Minä tutustuin Metodistikirkkoon wikipediassa. Tyttären talon vieressä Asikkalassa on Metodistikirkko.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Metodistikirkko
Metodismi: http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=24
John Wesleyn nimi on tuttu kirkkohistoriasta.
Jos ihminen on Amerikasta, niin taustalla voi olla vaikki mitä uskonsuuntaa. Äitini suku on kveekareita, joiden tavat muistuttavat körttejä. Isäni äiti oli baptisti. Körtit ovat poimineet paljon baptisteista, tavallaan ovat Suomessa parempia baptisteja kuin baptistit itse. Nimittäin, 1600-luvun baptistikirjoitus, Kallis hunajan pisara, on vielä käytössä suurin piirtein vain körttien parissa. Mutta isän isä oli metodiisti. Hänen iso-isänsä perusti länsi-Virginiaan metodistikirkon. Rakennus on vielä olemassa, mutta se ei ole enää käytössä. Se on kauniin puron lähellä. Sillä on kaksi ovea: miehille ja naisille. Sisällä miehet istuivat oikealla, naiset vasemmalla.
-
Pariin otteeseen kurkkasin Metodistikirkon Jumalanpalvelusta tv:stä. Saarnassa ja loopupuheessa puhujat korostivat voimakkaasti samaa kuin körtit: Ei omin töin, vaan Kristuksen tähden on meille pelastus luvassa.
Afrikkalais-peräisiä oli kirkossa paljon. Lapset lauloivat ja leikkivät ja musiikkia oli runsaasti.
Uskomme näkyy teoissa !
https://areena.yle.fi/1-50278009?autoplay=true
Aamen! Oli hyvä meininki, kuin suoraan Afrikan kuuman kosteasta viidakosta, jossa mustat kädet yhteen hakkaa. Tahdonpa minäkin löytää tuon aidon sykkeen, jossa rytmi tempoo viidakkoon alkavassa kaamoksessa maamme monikulttuurisessa rikkaudessa, jossa afrikalainen rummutus ei koskaan lakkaa.
-
Oli hyvä meininki, kuin suoraan Afrikan kuuman kosteasta viidakosta, jossa mustat kädet yhteen hakkaa.
Afrikassa tehdään monenlaista musiikkia. Tämä on juri sieltä kosteasta viidakosta: https://www.youtube.com/watch?v=FkQTEqwTs7Q
-
^OT, mutta tiedätkö, minkä valtion alueella tuo tallenne on tehty? Ei sillä että laulajille itselleen muiden asettamat valtiorajat välttämättä mitään merkitsisivät.
-
Afrikassa tehdään monenlaista musiikkia. Tämä on juri sieltä kosteasta viidakosta: https://www.youtube.com/watch?v=FkQTEqwTs7Q
Mahtavaa! Olin menossa Etelä-Afrikkaan joku vuosi sitten ja kannoin kainalossani viisikielisen kanteleen. Istanbulin lentokentällä koneenvaihdon yhteydessä tapasin afrikkalaisen bändin kotimatkallaan eurooppalaisen keikan jälkeen. Kerääntyivät ilhailemaan kanteletta ja kokeilemaan sitä. Katsoivat tarkkaan, jos voisivat tehdä sellaisen itselleenkin. Afrikkalaiset ovat kultaiset.
-
Ttiedätkö, minkä valtion alueella tuo tallenne on tehty?
Luultavasti Keski-Afrikan tasavallassa. Toinen vaihtoehto olisi Kongon tasavalta.
-
Bibgo bango bongo löytyy körttibaarista. Sinänsä hauskan rallin maku menee, kun tietää Kongon alueen karun siirtomaahistorian ja kipeät vaiheet itsenäistymisen jälkeenkin.
-
Bibgo bango bongo löytyy körttibaarista. Sinänsä hauskan rallin maku menee, kun tietää Kongon alueen karun siirtomaahistorian ja kipeät vaiheet itsenäistymisen jälkeenkin.
Natsi-Saksa kosiskeli Suomea tarjoamalla muun muassa Kongoa siirtomaaksi.
Lähde
Suomi ei kiinnostanut Adolf Hitleriä ennen kuin hän päätti hyökätä Neuvostoliittoon. Sen jälkeen saksalaiset lupailivat Suomelle yhtä ja toista, jopa Belgian Kongoa.
https://www.apu.fi/artikkelit/saksalaiset-kosiskelivat-suomea-tarjoamalla-rajantakaisia-alueita
-
Natsi-Saksa kosiskeli Suomea tarjoamalla muun muassa Kongoa siirtomaaksi.
Lähde
Suomi ei kiinnostanut Adolf Hitleriä ennen kuin hän päätti hyökätä Neuvostoliittoon. Sen jälkeen saksalaiset lupailivat Suomelle yhtä ja toista, jopa Belgian Kongoa.
https://www.apu.fi/artikkelit/saksalaiset-kosiskelivat-suomea-tarjoamalla-rajantakaisia-alueita
Kai suomalainenkin tajuaa, että joskus tilanne on niin sietämätön ettei mikään muu auta kuin nauraa.
-
Siitäkös vihollisemme , saatana, suuttuu ja mustaksi muuttuu ! Heitetäänkö mustepullolla. :098:
Saako kirkossa nauraa ? Kerran piispa kertoi niin hyvän vitsin että suurin osa syntisistö kyllä nauroi .
-
Kai suomalainenkin tajuaa, että joskus tilanne on niin sietämätön ettei mikään muu auta kuin nauraa.
Jatkosodassa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papit ryhtyivät saarnaamaan uskonsodan puolesta. Suomen marsalkka ja ylipäällikkö Mannerheim kutsui päiväkäskyssä Suomen sotilaita "pyhään sotaan" ja "ristiretkelle". Piispa Theodor Heckel oli keskeinen hahmo Saksan ja Suomen kirkollisen yhteistyön syntymisessä. Hänen tehtävänsä oli uskotella Suomen kirkolle, että kristinusko ja natsismi on mahdollista yhdistää.
"Suomen sotilaat! Kutsun Teitä kanssani pyhään sotaan kansakuntamme vihollista vastaan. Sankarivainajat nousevat kesäisten kumpujen alta jälleen rinnallemme tänään, jolloin lähdemme Suomelle turvatun tulevaisuuden luodaksemme Saksan mahtavien sotavoimien rinnalla ja asetovereina vakain mielin ristiretkelle vihollistamme vastaan. Aseveljet! – Seuratkaa minua vielä viimeisen kerran – nyt, kun Karjalan kansa jälleen nousee ja sarastaa Suomen uusi huomen."
(Ylipäällikkö Mannerheimin päiväkäsky 29.6.1941)
Lähde
Suomen papit jatkosodan propagandisteina https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/05/suomen-papit-jatkosodan-propagandisteina
-
Jatkosodassa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papit ryhtyivät saarnaamaan uskonsodan puolesta.
Muutamat ryhtyivät, eivät kaikki.
-
Muutamat ryhtyivät, eivät kaikki.
Kaikki kolme universaaliset uskonnot, kristinusko, buddhalaisuus, ja islam, kohtaavat tämän ongelman. Se ei rajoittaudu Suomeen 40-luvulla. Tietysti, se onkin kipeä ongelma.
-
Lienee niin, että Suomessa ei enää ns valtion uskontoa ole, että armeijassakin puhaltavat liberaalit tuulet mitä kenttäpappien toimenkuvaan tulee.
Viime sotien perimä puhuu kyllä sen puolesta, että tiukassa paikassa jokaiselle löytyi jumalansa rintamalinjojen molemmin puolin. Suomalainen rukoili Taivaan jumalaa, naapurin mies Stalinia. Tästä on aikalaistodistus. Haavoissaan oleva venäläinen soturi ei-kenenkään maalla jotain vaikersi. Vartiomiehemme ajattelivat ensin, että soturi kutsuu vaimoaan Alinaa, mutta kuunneltuaan tarkemmin oli oikea sana Stalin.
Kreikkalaiskatoliset pappimme rintamalla joutuivat vähän oppositioasemaan, kun niitä luterilaisia pappeja joutuivat kuuntelemaan. Samoin kävi koululaitoksessa Itä-Karjalassa. Meikäläinen kouluhan sinne Karjalaan vietiin.
-
Toisaalta olen kuullut kerrottavan, että neuvostoliittolaiset sotavangit vastasivat suomalaisen vartijan vähän piloillaan huikkaamaan pääsiäistervehdykseen: "Христос Воскрес!" asianmukaisella arvokkuudella yhteen ääneen: "Воистину Воскресе!"
-
Et viitsisi, minulla ei ole kyrillisiä kirjaimia edessäni "omasta" takaa. Yleensä on idänmailla yleinen pääsiäistervehdys "Kristus on ylösnoussut", mutta mitä ne velmut huusivat.
B&H:ssa oli vastaava tervehdys "pomoc pog", johon vastattiin "bogti bomogo", jos nyt oikein muistan ja aikoinani oikein ymmärsin. Rebublika Srpska käytti kyrillisiä kirjaimia.
-
Nuo pääsiäistervehdykset ovat suomeksi: 'Kristus nousi kuolleista!' ja: 'totisesti nousi!' Tuskin tässä kukaan loppujen lopuksi velmuili. Suomalainen vartijakin taisi tajuta tilanteen vakavuuden saatuaan vahdittaviltaan hartaan vastauksen.
-
Hienoa, että selvisi.
-
Hienoa, että selvisi.
Naurattaa. Luin vain läpi huomaamatta, että Pena käytti vieraita kirjaimia. 1944n kirjaimet ei myöskään salannut tekstin sisältöä. Tosi mielenkiintoiset yhteen törmäyksiä.
-
Venäjänkielen taidosta tulee mieleen. Kun olen niin hankala ihminen, niin ei mikään uskonsuunta minua ole ikinä hyväksynyt. Kun tapaan toisen ihmisen, joka sanoo olevansa väestörekisterissä, niin sanon aina: Ai, uskon veli. Kuulun kyllä Herättäjäyhdistykseen, mutta sinne pääsee maksamalla vain jäsenmaksu. Niin joku vuosi sitten kokeilin jotakin perinteistä venäläistä hengellistä ryhmää. Prosessi kesti kaksi vuotta. Kun olin kaikkien vaatimien oppien läpi käynyt, menin Kirgizstaniin asti liittymään joukkoon. Olin siellä kaksi viikkoa, ja olivat ihania ihmisiä. Haastattelun tulos oli, että minut hylätiin. Heillä oli kielivaatimus, ja kun olen vain vuoden venäjää lukenut koulussa, arvelin kielitaitoni olevan riittämätön. Niin kysyin kielitaidonko takia? Ei, sanoivat. Kielitaitosi on erinomainen. Mutta asenteesi on liian tieteellinen.
-
Minulla on yhteisvastuukeräyksen hyväksi ostettu T-paita, jossa on khmerin aakkosilla kirjoitettu teksti. Toivottavasti en ole herättänyt paita päällä kuljeskellessani pahennusta sitä kieltä osaavien mielessä! Myyjät olettivat lauseen tarkoittavan jotain yhteisen vastuun kantamista, mutta eivät tienneet varmasti. https://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_script
-
Minulla on yhteisvastuukeräyksen hyväksi ostettu T-paita, jossa on khmerin aakkosilla kirjoitettu teksti. Toivottavasti en ole herättänyt paita päällä kuljeskellessani pahennusta sitä kieltä osaavien mielessä! Myyjät olettivat lauseen tarkoittavan jotain yhteisen vastuun kantamista, mutta eivät tienneet varmasti. https://en.wikipedia.org/wiki/Khmer_script
Toivottavasti, se on jotain hyvin räikeää.
-
Muutamat ryhtyivät, eivät kaikki.
Natsi-Saksassa oli perustettu kenttäpiispan virka vuonna 1934. Mannerheim halusi sellaisen myös Suomeen. Hän lähti ajamaan ylimmälle sotilaspapille eli sotarovastille kenttäpiispan arvoa ja sen mukaista asemaa paitsi sotaväessä, myös Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Presidentti Risto Ryti myönsi heinäkuussa 1941 sotarovasti Johannes Björklundille kenttäpiispan arvonimen. Pääesikunnassa alettiin saman tien suunnitella kenttäpiispan virkapukua. Kenraalin kaluunoiden lisäksi siihen kuului kaulassa kannettava piispanristi, sellainen jota oikeatkin piispat virkansa merkkinä kantavat.
Lähteet
Kenttäpiispa on Hitlerin lahja Suomen kirkolle
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jaakkoheinimaki/61765-kenttapiispa-on-hitlerin-lahja-suomen-kirkolle/
Väitös: Armeijaan kenttäpiispa Mannerheimin tuella
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vaitos-armeijaan-kenttapiispa-mannerheimin-tuella/
-
Entä sitten? Kuplavolkkarikin on 'Hitlerin lahja', mutta se ei tee tädistäni natsia, vaikka hänellä oli eläessään ainakin neljä kuplaa. Muita autoja hänellä ei sitten ollutkaan.
-
Entä sitten?
Kenttäpiispa olikin Hitleriltä hyvä lahja. Tällä hetkellä kenttäpiispana toimii Pekka Särkiö. :)
Kenttäpiispa Pekka Särkiö on asunut Lahdessa vuodesta 1989. Särkiö visioi Hennalasta viihtyisän asumisympäristön lisäksi paikan käsityöläisille, toimistoille tai vaikkapa ratsastuskoululle.https://www.youtube.com/watch?v=j_3vLvr_g9s
-
En vielä. Katsotaan ensin urheilut päältä ja kirkko Areenasta.
Tuomiosunnuntain Nojatuolikirkko:
https://areena.yle.fi/1-50278033?autoplay=true
-
Nyt olimme kotikirkossa Mukkulassa, mutta omassa olohuoneessa, n 150 m. kirkosta.
https://areena.yle.fi/1-50278037?autoplay=true
Toimittajat olivat tuttuja muut paitsi esiveisaaja. Kanttori Anna-Maija Virtanen on Padasjoelta kotoisin, kuten tekstinlukijakin on kesämökkiläinen, ja hänen vaimonsa on samalta kylältä kuin Matti.
Väkeä oli niukasti adventtikirkossa, normaalisti on lisätuoleja otettu seurakuntasalin puoleta. Poikkeusoloissa ollaan, se kyllä tuntuu .
Kotoisaltahan tämänkertainen tv-kirkko tuntui.
Anna-Mari Kopo hallitsee myös patarummun lyönnin. Hän on musikaalisesti lahjakas, laulaa mm. Lahden kamarikuorossa. Hän on körttipappejamme.
-
Kymin kirkossa oli kahden kuoron voimin toteutettu juhlava 1. adventin messu.
-
Olimme Mukkulassa mekin.
-
Tervetuloa toistekin !
Olivat kerran Pena, Sanneli, Pyryharakka ja Tiitiäinen, Hippiäinenkin oli, mutta Seppo tuli vasta puhumaan seuroihin.
Mauno on puhunut niin Mukkulan, Ristinkirkon ja Salpausselän kirkon messuissa.
Jos jonkun teistä unohdin, suo anteeksi, olen jo vanha. :052: :052: :052:
-
Kymin kirkossa oli kahden kuoron voimin toteutettu juhlava 1. adventin messu.
Olivatko kuorot voitelussa? :icon_xmaslol:
-
Tuomikirkon Itsenäisyyspäivän Jumalanpalvelus katsottiinn ja koettiin.
Alun vierastaminen tyhjän kirkkosalin tähden vaihtui lähetyksen edetessä hyväksi koetuksi ja paljon puhuvaksi Jumalan kunnioittamisen paikaksi.
Aivan kuten piispa Matti Repo saarnassa mainitsi, korona-aika voi olla myös syvemmän kokemisen oppaana merkityksellinen. Näin oli.
-
Kierettiin Ristinkirkko ympäri, sillä sen pohjoispuolella on Väinö Hovilan polun jouluvalaistus, uutta taidemuseota vastapäätä. Väinö Hovila oli pitkään kirkkoherrana Keski-Lahden seurakunnassa. Nuorena miehenä hän oli hyvä korkeushyppääjä, voitti jopa Urho Kekkosen joskua.
Hän toimi myös työpaikkani, Lahden Säästöpankin isännistössä, ja kävi kassoja tarkastamassa. Hän loikkasi kerran asiakastilaa ja meidän työtilaa erottavan portin yli vauhditta, vähän kädellä portista auttaen, 110 cm. Oli silloin jo yli 70 v.
Tv:stä katsottiin arkkipiispan saarna ja Viikin kirkon jumalanpalvelun osuudet.
https://areena.yle.fi/1-50278028
-
Helsingin baptisti-srk jumalanpalvelus katsottiin:
https://areena.yle.fi/1-50278005
Pidin tavasta jolla se toimitettiin.
-
Pidin tavasta jolla se toimitettiin.
Vanhahtava flanello-pyhäkoulu viehätti lähinnä nostalgisesti.
-
Kiitos Lahden messusta TV1
-
Puotilan kappelin menot kuuntelimme. Hyvin hoidettu juttu, kiitos.
-
Puotilan kappelin menot kuuntelimme. Hyvin hoidettu juttu, kiitos.
Mitä hän sanoi kahvista, kun meni ohi korviini.
-
Mitä hän sanoi kahvista, kun meni ohi korviini.
Hyvä testikysymys :003:, se oli minusta liirumlaarumia.
-
Katselin nyt ekumeeniset kirkonmenot. Hieno toteutus. Sykarin kaivolla käväisin v 1976 perheeni kanssa. Suolameressäkin oli silloin paljon vettä.
-
Seurasin Tikkurilan uuden kirkon vihkimisjumalanpalveluksen. Jotenkin ymmärsin ns vanhakantaisten henkilöiden menoiksi, sillä tekstinlukijaksi pääsi nainen. Ruotsin- ja suomenkielisyys pääsivät tasapuoliseasti oikeuksiinsa.
-
Seurasin Tikkurilan uuden kirkon vihkimisjumalanpalveluksen. Jotenkin ymmärsin ns vanhakantaisten henkilöiden menoiksi, sillä tekstinlukijaksi pääsi nainen. Ruotsin- ja suomenkielisyys pääsivät tasapuoliseasti oikeuksiinsa.
Molemmat piispat olivat miehiä ja samoin molemmat kirkkoherrat. He valikoituivat toimittamaan palvelusta virkojensa perusteella eivätkä sukupuolensa. Huiluilla ja cembalolla vahvistetu jousikvartetti soitti viehättävästi ja kellopeli oli hieno.
-
Tikkurilan kirkonmenot minäkin televisiosta katsoin.
Ulkopuolelta katsottuna uusi kirkkorakennus muistuttaa pyramidia.
-
Mea culpa. Kiitos oikaisuista.
-
Olin Turun piispan vihkimisen messussa. Mari Leppänen vihittiin arvokkaalla tavalla.
Olipahan hienoa olla mukana.
-
Mielenkiintoista nähdä os. Pentikäinen piispana onhan sillä onneksi Anna Hälli apuna. Katsoin messun.
-
Katsoin tämän:
Tuhkakeskiviikon messu Pyhän Marian kirkossa Helsingissä. Katolisen messun viettää isä Zenon Strykowski SCJ. Urkurina Markku Mäkinen. Kuoro Cappella Sanctae Mariae laulaa kanttori Piero Pollesellon johdolla.
-
Samoin.
Tutkin juuri wikipediasta kirkon tietoja. Arkkitehtuuri ja esineistö eivät vaikuta suomalaiselta vaikka rakennuksen suunnittelija on suomalainen.
-
Kuuntelin Vaasan kirkonmenot. Virsissä oli tuttuja.
-
Kuuntelimme tänään Lappeenrannan helluintaiseurakunnan sunnuntain nettitilaisuuden TV7:n ohjelma-arkistosta.
Alkupuheen pitäjäm johdolla rukoiltiin Isä Meidän. KErtoi omasta katkeruudestaan, sen tiedostamisesta ja siitä irti pääsemisestä.
Vaikeita elämän vaiheita oli ollut.
Hänen miehensä sitten piti saarnan aiheesta Jumalan mielen mukainen murhe / maailman murhe.
Jumalanpalvelus sunnuntaina RadioDein kautta Suomen Raamattuopistolta kuuntelimme perinteisesti.
-
Olisihan se ainakin minun mielestäni hyödyllistä, jos paikkakuntien ja ihmisten ja kuorojen nimien sekä kirkkotaiteen lisäksi kertoisimme jollain sanalla siitä, mitä siellä puhuttiin.
Sehän se lienee kuitenkin pääasia mikä hengellinen anti oli.
(Ollenkaan väheksymättä kirkkotaidetta, paikkakuntia tai ihmisiä, jotka tilaisuuksissa palvelevat, ovat kaikki hyviä asioita, vaikka eivät kuitenkaan tärkein)
-
Näin :
https://areena.yle.fi/tv/suorat
-
Näin osittain, ja sitten piti vaihtaa kanavaa Kakkoselle. Tästä on hyvä kerrata.
https://areena.yle.fi/1-50646390?autoplay=true
Kirkko on hienolla paikalla 'keskellä kylää' joka otettiin myös mukaan messuun. Musiikki on korkeatasoista ja kirkko kaunistettu Palmusunnuntaihin sopivaksi.
-
Minulla kävi osittain samoin. Luin Jesajasta tietoja. Hän näyttää olleen eräänlainen ylimysten suosiossa ollut profeetta. Jesajan kirjassa on profetiat Jeesuksen tulosta, mutta heprealaisessa Tanakissa kärsii Jahven kansa. Tanak on juutalasten Raamattu. Siitä puuttuu Uusi testamentti ja apokryfiset kirjatt.
-
Tämä on Kiirastorstain kirkkoni:
https://www.youtube.com/watch?v=wDAIXD9yHXw
-
Viime vuonna Maarian kirkko:
https://www.facebook.com/maarianseurakunta/videos/kiirastorstai/1276541519196117/
-
Ja lopuksi viikkohartaus 1.4. 2020 jonka toimittivat Mukkulan piiripappi Hannu Lehdeskoski ja kanttori Marjukka Liimatainen.
Paikka on Kirkkokatu 5 Juhlasali jossa Körttiseurojakin vietetään.
https://www.lahdenseurakunnat.fi/keski-lahden-seurakunta
-
Haminan-serkku soitti vasiten kiittääkseen Lahden Launeen kirkon radiojumalanpalvelusta.
Minä en radiosta tapaa , sitten lapsuudenkodin, kuunnella jumalanpalveluksia. Minulle kun kuva on lisävaikutin.
Riitta Särkiö saarnaa, Johanna Hatakka toimii liturgina. He ovat tuttuja, mutta musiikin hoitavat minulle tuntemattomat. Musiikin osuutta serkku piti hienona, muun lisäksi.
Messi 18.4.2021 Launeen kirkko Lahti :
https://areena.yle.fi/audio/1-1341553
-
Korjaus edelliseen: Liturgin nimi on Pauliina Hatakka.
...
Sekä Pauliina Hatakka, että Riitta Särkiö ovat puhuneet Körttiseuroissa.
-
Kuuntelen kirkonmenoja. Aurinkomme ylösnousi on kaunis virsi.
-
Minua ilahdutti Perhemessu Espoon Suvelan kirkosta
https://areena.yle.fi/1-50646379#autoplay=true
Jäin kysymään onko ilo vain naisten ja tyttöjen asia. :061:
-
Taidan ymmärtää sen, mihin viittaat. Empatiaa on naisilla enemmän kuin miehillä. :023:
-
Kohta alkaa jumalanpalvelus Lapua tuomiokirkosta tv:ssä
-
Olimme Liedon kirkon parkkipaikalla motoristien messua seuraamassa toiseen kertaan ( U ). Pidin kovasti Outi Tukia-Takalan puheesta ja olemuksesta.
Nyt olen Petäjäveden kirkon tiloissa kuulemassa musiikkia ja ihmettelemässä hirsirakentamisen ja -taiteen kauneutta.
Olen kirkossa käynyt 1970-luvulla matkalla Jyväskylään.
https://www.youtube.com/watch?v=DvhsP4vQa3I
-
Olimme Liedon kirkon parkkipaikalla motoristien messua seuraamassa toiseen kertaan ( U ). Pidin kovasti Outi Tukia-Takalan puheesta ja olemuksesta.
Nyt olen Petäjäveden kirkon tiloissa kuulemassa musiikkia ja ihmettelemässä hirsirakentamisen ja -taiteen kauneutta.
Olen kirkossa käynyt 1970-luvulla matkalla Jyväskylään.
https://www.youtube.com/watch?v=DvhsP4vQa3I
Katselin minäkin sen. Ei piispan puolison saarnakaan ollut hassumpi.
-
Ai, oliko hän sitäkin ! Kyllä, hyvä saarna ja miellyttävä olemuskin.
Näin tämän jo vuonn 2019, ja feministinä tämä Outi oli mieleiseni. Katsoin hänen tieroja ja huomasin että maaliskuussa hän oli hakenut Paimion kirkkoherran virkaa. Liekö
paimiolaiset jo kenet valinneet ?
-
Osittain sain seurattua Jumalanpalvelusta TV1:ltä, Jokioisten kirkosta.
Lauluryhmä oli kyllä edukseen, puolitutun kanttorin (Heini Kataja-Kantola) johdolla.
Reipas loppulaulu taitaa olla Jakarandan ohjelmistoa alunperin.
Heinin äiti elelee näissä maisemissa, pappi-isä kuollut ehkä noin pari vuotta sitten.
Mies saattaa olla Kantolan muusikkosukua Pohjanmaalta?
-
Kiitos Veli, että Jokioisten menot referoit. Katsoin samat menot. Pojan poika Aaro on tänään ripillä Karjasillan kirkossa. Koronan vuoksi katsomme Kankaalassa sriimatut osat klo 1300
-
Jokioisten Jumalanpalvelus oli hyvää helluntaihenkeä säteilevä.
Voi että pidin tästä !
https://areena.yle.fi/1-50646392?autoplay=true
Kanttori oli tarkka ja varma muusikko ja nuoret jotka lukivat tekstejä palvelivat olemuksellaan Jumalaa ja meitä katsojia, kukin tavallaan.
Virkistävän erilainen, mutta kuitenkin myös perinteinen. Kirkkoa ei jaksa uskoa 350 v uotta vanhaksi. Ikkunat ainakin ovat uudemmat, niin suuria ei silloin pruukattu.
-
Kiitos areena-linkistä, täytyypä seurata kokonaan tarkemmin kuukauden sisällä.
Saattaa löytyä myös Jokioisten srk:n youtubestakin.
Heini laittoi jo valmisteluista jotain fb:iin.
-
Oli hyvin hoidettu rippikirkko. Aaro ja isänsä ja äitinsä näkyi. Eka kertaa näin miniän uuden kaverinkin. Kaikkea on opittava varsitiellänsä.
-
Kuuntelin palveluksen radioituna, olikohan se jotenkin äänitetty, kun siinä ei ollut mitään taustaääniä, esim ylösnoustessa veisaamaan ylistysvirttä. Kikkouskovaiset laulavat virtensä.
-
Televisiointi kahden vuoden takaa Partiolaisten leirikirkosta Jyväskylän kirkon puistosta katsottiin.
https://areena.yle.fi/1-4587276?autoplay=true
Kyllä oli mukavaa kirkonmenoa ja ohjaajien innostavaa opastusta rukoukseen ja laulamiseen.
Vielä on meillä nuoria jotka rauhallisesti ja iloisesti ilman mökää ja diskoilua osaavat nauttia yhdessäolosta, sekä kaiken lisäksi saavat kuulla Sanaa.
Itse en ole ollut partiolainen, mutta seurakunnan samantapaisilla leireillä olen ollut. Osaan vieläkin ulkoa nuotiolaulun: Meill on metsässä nuotiopiiti.
-
Tässä sivussa seurailen jälkilähetystä tuosta eilen olleesta nuotiokirkosta Jkl:stä.
Tai siis jälkilähetyshän se oli eilinenkin, hoksin Riitan tekstistä.
Tuttu paikka, olen noissa maisemissa muutamana kesänä kävellyt aikani kuluksi kun
vaimo on käyttänyt aikaa tuntitolkulla käsityöläisten tapahtumassa.
Kerroinkin joskus kun näissä merkeissä sopivasti osuin katukonserttia kuuntelemaan.
Mutta nyt tuossa nuotiokirkossa heti bongasin tutun kanttorin kitaran kanssa.
Ei muuten tuttu, mutta otin jemmaan hänen hienon esityksen virrestä 902a.
Laitan sen tähän uusiksi, sen verran aikaa ettette taida muistaa. :icon_biggrin:
https://www.youtube.com/watch?v=8h-pCoR-_qA
-
Minä jo sinua kaipailin urheilusta juttelemaan. Muistin kyllä mieluisan velvollisuutesi .
Nyt käyn niille päikkäreille, että jaksan iltayön valvoa Suomea kannustaen. :039:
-
Kahteen kertaan eli ensin Wähäwäkisten juhlaveisuu Aholansaaresta lauantaina ja pyhänä partiolaisten messu Jyväskylästä
-
Aholansaareen vois mennä tänä kesänä jos Jumala suo ja sieltä majoitustilaa löytyy.
Koronan vuoksi kirkossa viimeksi kaakonkulmilla Pyhtäällä, vanha kivikirkko.
Pastori Kai, kun tuttu sieltä.
Kylla Kai viel istuttaa Herran pelon sinne syntiseen kaakkoon!!
-
Lähetys Sastamalan Pyhän Marian kirkosta, vuodelta 2019, oli kiintoisaa katsottavaa ja kuultavaa.
Kirkko on maamme vanhimpia. Seinät kai metrin paksuiset karuissa harmaakivisessä rakennuksessa.
Saarna oli Sanan mukainen ja hyvä kaikin puolin.
Musiikkia oli runsaasti, kuoro suuri ja nuoriakin mukana musiikissa.
https://areena.yle.fi/1-4587284?autoplay=true
Ovatko pappien nimet Pirttimaa ja Hautala teille tuttuja ?
-
Katsoin saman ja se oli jonkun kirkkokuoro koulutuksen päätös. Kaikin puolin hyvä messu, mutta pappien nimet olin kuullut, mutta eivät sanoneet mitään.
-
Ajattelin tuttuja körttipappeja. Jukka Hautalaa lähinnä. Myös Pirttimaa ooli tuttu jollakin lailla.
Löysin vastauksen tästä, joka on suotavaa 'matkalukemista' monella tavoin:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/jokaisella-on-oma-hengellinen-polkunsa-papit-henry-morgan-ja-kati-pirttimaa-kertovat-miten-matkalla-voisi-paasta-alkuun#5155da05
-
Nyt sain Kati Pirttimaan mieleeni eli Espoon hiippakunnan hiippakuntasihteeri
Kati on myös urkuri jne.
-
Katsoin ja kuuntelin iltapäivällä jälkikäteen.
Jumalanpalvelus ollut 2019 kesällä.
Musiikkipuolella näytti olevan Jakarandan Pekka Nyman ja Maria Laakso mukana.
-
Aion kohta siirtyä tv-kirkon ääreen. Se tulee Kärkölän seurakunnan leirikeskuksesta Kalliopirtiltä, rippikoulumessu.
Se on tuttu minulle lapsuudesta. Mukavasti nivoutuvat elämäni merkkipaikat Kärkölä ja Kauhava peräkkäisinä sunnuntaina toisiinsa.
Myös Matille oli Kauhan Juhlien messu kirkosta muistoja herättävä. Lennostossa palvellessaan hän erään kaverin kanssa meni sunnuntai-aamuisin mieluummin kirkkoon kuin jäi tupaa jynssäämään. Ne olivat vaihtoehdot.
-
Tuli katsottua sama
-
Paikka oli paljon muuttunut sitten 1956 . Rakennusta oli korotettu kattoikkunoi ja laajennettu siivellä. Piha oli leikattua nurmikkoa, ennen hiekkaista kangasmaata.
Ristejä näin useampia, mutta en sitä muinoista koivun valko-mustasta rungosta tehtyä. Se oli siinä lippitangon kohdalla. Oliko silloin lipputanko, en muista.
Rippileirejä ei silloin vielä pidetty, rippikoul köytiin rukoushuoneessa.
Mutta Oriharojärvi oli paikallaan.
Leiri oli Vantaankosken seurakunnan leiri. Ei Kärkölässä noin suurta olisikaan yhdelle leirille.
Omat lapsemme ovat käyneet rippikoulunsa leireillä vuosina 1979 ja 1980. Vanhempi kävi Asikkalan Heinäsaaressa, nuorempi Partaharjussa ( Pieksämäellä ? )
Leirin pomi oli edesmennyt körtti-ystäväpappi Terttu Hellman.
-
Muistat ulkona ristin valkomustasta koivun rungosta tehtynä vuonna 1956, olit toisella kymmenellä..
Luulenpa että se risti on lahonnut ja luhistunut, uusia tehty.
Mutta me olemme vanhetessamme edelleen lahoamattomia tervaskantoja. :eusa_angel: :039:
-
Täytyi tulla vielä jatkamaan, kerroit Riitta Partaharjusta.
Pieksämäellähän se Salvos-järven rannalla.
Olen siellä ollut mukana kolmella Poikien keskuksen järjestämällä raittiusleirillä,
kaksi kertaa 60-luvun lopulla ja kolmas kerta 70-luvun alkupuolella jolloin olin "isosena"
ja autokuskina nuoremmille pojille.
Kunta siihen aikaan järjesti tällaista mahdollisuutta osallistua näille leireille, ja minähän lähdin,
ja tämä kuuluu elämäni todella hyviin muistoihin. :109:
-
En edelleenkään edes tiedä saako sinne mennä kera maskein käsidesipulloin vai pitääkö varata paikka.
Ja jotenkin olen jumittunut siihen, ettei Jumala piittaa minusta enkä oikein ymmärrä miksi Hänen pitäisikään ja niin en mene kun se on Hänen huoneensa.
Joskus ajattelen että olisi hienoa jos voisi sanoa olevansa uskovainen/uskossa/herännyt/ alatien körtti/ tai jotain,
mutta kun ei voi.
Jouluna sitten, jos korona on selätetty, silloin menee kaikki. :icon_sad:
-
Pysähdyin Pelastusarmeijan pyhätapahtumaan Helsingin Kalliossa. Minut pyydettiin puhumaan, annettiin paperi käteen. Puhuin kyllä, osin omin sanoin. Ei se ketään haitannut. Paikalla oli parisenkymmentä ihmistä, näistä noin viisi Pelastusarmeijan "sota-asussa". Laulut olivat/ovat minun korviini ja ajatteluuni hepposia, puheet kyllä toimivat, puhujilla - pääpuhujina mies ja nainen Pelastusarmeijasta - oli vertausten tajua ja kykyä Raamatun sisäistämiseen. :kahvi:
-
Pysähdyin Pelastusarmeijan pyhätapahtumaan Helsingin Kalliossa. Minut pyydettiin puhumaan, annettiin paperi käteen. Puhuin kyllä, osin omin sanoin. Ei se ketään haitannut. Paikalla oli parisenkymmentä ihmistä, näistä noin viisi Pelastusarmeijan "sota-asussa". Laulut olivat/ovat minun korviini ja ajatteluuni hepposia, puheet kyllä toimivat, puhujilla - pääpuhujina mies ja nainen Pelastusarmeijasta - oli vertausten tajua ja kykyä Raamatun sisäistämiseen. :kahvi:
Jumalanpalvelus tuo siis on, tuo jonka pyhätapahtumaksi nimesin. Kesän mittaan käynen vielä muutaman kerran mainitussa Kallion pyhässä. :kahvi:
-
Siellä Kalliom rälläkässä Esa Nenonen on mun nuoruuden tuttu.
Tosi musikaalinen.
Joskus sanoi mulle, et lyö rumpua ja mä et tumb tumb ja hän alkoi laulaa, syntiemme tumb tumb tähden Jeesus ristiin naulittiin tumb tumb.
Ihan sydäntä lämittää, että hänkin poikakoti taustaltaan nykyään pappina kallion rälläkässä.
Musta vois tulla kypärävarastonhoitaja.
-
Rälläkkä oli nyt tv-studioosa. Pidän siitä kuinka he evankeliumia julistavat, lähes ilman 'lihan makua'.
Musiikki oli OK. Pidin siitä Marko Haaviston Paholainen vanii, valinnasta. Sekin voisi olla virsikirjass, kuten Toni Virtasen huikean hieno Valot pimeyksien reunoilla !
https://www.youtube.com/watch?v=icCIkh-FL8A
-
Tuli katsottua Eräjärven messu ja nähtyä naamioitunut Pena kirkossa veisaamassa virttä 932
-
Huomasitko, että uruista katkesivat sähköt? Yksi virsi laulettiinkin ilman säestystä. Evankeliumin hallelujan aikana näkyikin taustalla, miten sulakkeita vaihdettiin. Ohjaaja kiitteli tilanteessa joustavasti toiminutta väkeä.
-
Kun näin että jumalanpalvelus tulee minullekin tutusta kirkosta, arvelin josko Pena ja rouva ovat läsnä. Olivathan he. Tuli kotoisa olo, kuten Jaakko Löytyn virttä kuunnellessakin: Opeta oi Herra meitä omastamme jakamaan.
En huomannut mitään häikkää, hyppäsin kyllä aina välillä keittiössä.
Kuoroja oli kaksi, oltiinhan kirkon 200-vuotisjuhlassa. Ja yhtyekin.
Saarna oli selkeäsanaisen papin rohkeita otteita sisältävä. Hyvin hän johti puheensa päivän tekstistä.
Oi te Korasim ja Beetsaida! - Voi teidän oppejamme kommunistit ja natsit !
Oli kiva nähdä. :023:
Oliko omatekoinen maski ?
-
Huomasin, että jotain häikkää, mutta en kiinnittänyt sen enempää huomiota siihen. Kanttori on varmaan sukua meidän eläkekanttorille Jouko Linjamalle.
-
Oliko omatekoinen maski?
Ei.
-
Vierailin Joensuussa, Pohjois-Karjalassa. Menin sunnuntaina - 15. elokuuta 2021 - messuun arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelemaan uusgoottilaiseen Joensuun kirkkoon, joka valmistui vuonna 1903. Paikallinen pappi, Kirsi Heikkinen, saarnasi; paikallinen toinen pappi, virkanimikkeeltään kirkkoherra, toimi liturgina; hän oli ja on Katri Vilén.
Ihan asiaa Heikkinen saarnasi, puhui niistä miehistä, jotka tupsujaan hypistellen menivät muinoin ylitärkeinä etupenkkiin.
Kirkon alakerrassa oli kuutisenkymmentä ihmistä, yläkerran väkeä en kyennyt laskemaan. Ehtoolliselle menimme, jonomuodostelmassa, turvavälein. Kolehdin sai laittaa koriin kirkosta poistuttaessa. Oli korissa jokunen seteliraha myös, sinisen ja punaisen värisiä seteleitä. :kahvi:
Ensi kesän - 2022 - herättäjäjuhlat ovat Joensuussa, jos siis Luoja suo ja korona ei kiusaa. Jotain oheisohjelmaa juhlilla lienee myös kirkossa, jossa kävin. Kaikkiaan Joensuun alueella on peräti seitsemän - 7 - evankelisluterilaista kirkkoa. Osa niistä on tullut alueliitosten myötä. :kahvi:
-
Kiitos kirkko-kokemuksestasi Kalistaja ! Sain lukemastani aiheen googlata kaikki Stenbäckin kirkot.
Muistamani mukaan ne olisivat olleet yleensä jykeviä harmaakivisiä ristikirkkoja, siksi piti katsoa kaikki kun Joensuun kirkko on punatiilinen ja laivakirkko-mallinen ilmeisesti.
On muitakin punatiilisiä, kuten esim. Kotkan kirkko, jossa olen käynyt, ja muitakin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Josef_Stenb%C3%A4ckin_suunnittelemat_rakennukset
Stenbäck on ollut maamme eniten kirkkoja suunnitellut arkkitehti.
-
Tänä korona-aikana ja näissä nykyisissä voimissa en ole käynyt kirkossa kohta vuoteen.
On puhuttu että ensi keskiviikkona käytäisiin Viikkomessussa ja pääsisimme ehtoolliselle. Sinne on jo kova kaipuu.
-
Yritin bongata esikoisemme kummisetää tv-jumalanpalveluksesta ja parikertaa olin mielestäni onnistunut. Hän vaimonsa kanssa vaihtoi ortodoksiksi.
-
Suora lähetys Kangasalan kirkosta on päättymässä.
Saarna oli hyvä, sellisti lauloi komeasti.
Omaishoitajien kirkkopyhän teksti rakkaudesta oli tärkeä.
Tulenee Areenaan myöhemmin.
-
Radion kautta olin Vaasassa.
-
Jumalanpalvelus Kangasalan kirkossa:
https://areena.yle.fi/1-50646400?autoplay=true
Kirkko on tuttu meille. Tie kesämökiltämme Tampereelle kulki ennen aivan kirkon sivuitse. Uusi tie kulkee lännenpänä.
-
Olin Herättäjän kirkkopyhässä Ylivieskan kirkossa. Tuomo Kälviä saarnasi ja Eija Nivala hoiti muut. Onnistunut messu
-
Enk äynyt, ohi meni, et paaluenkkiin, mut heittelette, niin mielummin vaan salaateilla.
Ooon ihan maassa, et siksi en käynyt, mut paalupenkin tai mikä se kun jalat jumissa sen oon ansainnut ja paljon muutakih.
-
Olin Herättäjän kirkkopyhässä Ylivieskan kirkossa. Tuomo Kälviä saarnasi ja Eija Nivala hoiti muut. Onnistunut messu
sepposon kirkossakäyntien suuri minne mennä, hän taisi olla Hangon kirkossa kanssani kerran.
Vaivalloinen, mutta syvästi luterilainen ja rakastaa hartaudenharjoittamista.
Itse rakastan samaa ihmisiä kun rakastaa hartauden harjoittamista sen suuremmista.
Seppos ja katolilaisuudesta monta iso pientä tuttua, kun tykkää vaan harjoitellus harjoitus joku hartaus, ajatus loppui taas.
-
Kävin kirkossa, tai no melkein, kävelin satametriä ohitse.
-
Parhaillaan tulee piispanmessu Helsingin tuomiokirkosta
https://www.youtube.com/watch?v=Gtt8MxkAJj0
-
Samaan aikaan tulee (tuli ) yhteispohjoismaiden Lähimmisen-päivän kaksikielinen messu Helsingin Johanneksen kirkosta. Piispa Teemu Laajasalo saarnasi.
Taltioitu vuosi sitten.
Löytynee Areenasta myöhemmin.
-
Samaan aikaan tulee (tuli ) yhteispohjoismaiden Lähimmisen-päivän kaksikielinen messu Helsingin Johanneksen kirkosta. Piispa Teemu Laajasalo saarnasi.
Taltioitu vuosi sitten.
Löytynee Areenasta myöhemmin.
Piispa Laajasalo saarnasi siis kahdessa kirkossa "yhtä aikaa".
-
Ns joka toinen viikonloppu, niin tuli vaarille vaikka mitä aktiviteetteja ja homma jatkuu klo 1600:een asti
-
Jokohan sitä kohta voisi, mietin, kun bussila köröttelin kirkon ohi.
-
Jokohan sitä kohta voisi, mietin, kun bussila köröttelin kirkon ohi.
Hmm, vähän kun töissä aina maanantaina kyseltiin, että no saitko.
Hmm, melkein käveli metrin päästä ohi.
Itte kävin Urjalan kirkossa ja ihan normimessu tai siis sanajumalanpalvelus.
Pikkasen tankkasi pastoriska puhuessaan, siis niinku niinku niinku ja eteenpäin, mutta eipä se häirinnyt, kun enempi sydämenuskon puolesta kuin teknisen onnistumisen puolesta olen.
-
Hyvä-ääninen kanttori Lohjalla ja vankka saarnaaja. Katsoin sieltä messun netissä.
-
Kävin ruudun välityksellä Helsingin Vapaaseurakunnan Annankadun kirkossa.
Vapaista suunnista on minua eniten miellyttänyt juuri Vapaaseurakunta. Pelastusarmeija on toinen josta aina saan matka-evästä.
Kun jättää omaan arvoonsa näiden yhdistysten ylläpitämää 'tunnelmaaä' , on Sana jota näissä saarnataan maistuvaa.
Puheet olivat molemmat ns. todistuspuheenvuoroja, mutta meillä on samanlaisia omakohtaisia kokemuksia, siksi ne olivat totta. Kristus elää ja toimii tässäkin ajassa.
Kuvataiteen ystävänä oli silmänruokaa Oskari Paatelan alttaritaulu, josta pastorin saarnan aihe oli otettu. Jeesus herättää Nainin kaupunginmuurin ulkopuolella leski-äidin kuolleen pojan.
Fresko oli jännästi kubistis-ekspressionistinen, hienoin värisävyin toteutettu. Henkilöitä oli paljon ja heidän piirteisiin Paatela oli käyttänyt helsinkiläisiä.
Vaatteiden laskokset puhuivat omaa kieltään.
Oskari Paatela on maalannut myös Virolahden kirkon alttaritaulun, siksi nimi olikin tuttu.
https://areena.yle.fi/1-50646372?autoplay=true
-
Kuuntelin Lapuan piispakanditattien puheet seuroista Kauhavalla. Oli hyvät puheet ja veisuut
-
Kohta, klo 10 alkaa Kirkkokahvijumalanpalvelus Virtakirkosta Myyrmäestä
Mukana mm. Niko Huttunen, erinomaisten aamuhartauksien pitäjä.
https://areena.yle.fi/audio/1-50910839
-
Katselen televisiosta tv1 lottien jumalanpalvelusta, jossa Jenni Haukio saarnaa.
-
Haukiolla oli hyvä ja tunteikas puhe. Puhe oli kielellisesti mahtava ja se on edelleen nähtävissä YLE Areenssa.
-
Meilläkin katsottiin Lottien Juhlajumalanpalvelus. Tilaisuus oli arvokas, juhlava ja täynnä Lottien kunnioittamista, unohtamatta Kotia, uskontoa ja Isänmaata.
Lotan tyttärenä ja pikku-marttana arvostin naisten työn kunnioittamista . Tuomiokirkkokin oli kuvauksella ja valoilla saatu näyttämään kodikkaammalta' kuin tavallisesti. Sen mahtavuus esiintyi nyt lämpimämpänä.
Musiikkiesitykset olivat hyvät ja kanttorin ääni ylimpänä oli juhlistava.
Kirkkoherra, se naispappi oli empaattinen. Tekstinlukijat valittu selkeiden äänien ansiosta, mikä on ikääntyneen juhlaväen kuulo-ongelmien vuoksi tärkeää.
Kadetit loivat arvokkuutta Akseli Gallen-Kallelan suunnittelemissa puvuissa.
Väkeä oli paljon, ja lähes kaikilla maskit kasvoilla.
https://areena.yle.fi/1-50646371?autoplay=true
-
Jumalanpalvelus 18.10.2015 on taltioitu Haapajärven kirkosta.
Ohjelmassa kerrotaan ja esitetään seurakunnan toimintaa. Kirkko oli täynnä eri-ikäistä kansaa, etenkin nuoria !
Kirkkoherra Kari Tiirola ja puolisonsa Kaija olivat toimittamassa mukavaa palvelusta.
Ovatko haapajärviset körttihekisiä ? Siltä vaikutti saarna ja soihan siellä myös Paavon virsi.
https://areena.yle.fi/1-2491700?autoplay=true
-
Jumalanpalvelus 18.10.2015 on taltioitu Haapajärven kirkosta.
Ohjelmassa kerrotaan ja esitetään seurakunnan toimintaa. Kirkko oli täynnä eri-ikäistä kansaa, etenkin nuoria !
Kirkkoherra Kari Tiirola ja puolisonsa Kaija olivat toimittamassa mukavaa palvelusta.
Ovatko haapajärviset körttihekisiä ? Siltä vaikutti saarna ja soihan siellä myös Paavon virsi.
https://areena.yle.fi/1-2491700?autoplay=true
Aiemmin seurakunnassa on ollut körttihenkisiä pappeja ja niin ovat ilmeisesti myös nykyiset. Olihan siellä myös Herättäjäjuhlat.
-
Minkähän henkisiä pappeja on Espoonlahden kirkossa, kun sinne aion huomenna, jos Jumala suo.
Viimeksi kun kävin siellä oli tää korona hössötys pahimmillaan.
No otin maskin ja istuin penkille ja tietty joku lanka tai joku siitä maskista meni kun kurkkuun ja aloin yskiä tuhottomasti ja jengi siirtyi musta kauasa.
Sain veisailla aika yksin ja rauhassa sen messun.
-
En mennytkään Espoonlahden kirkkoon, vaan olin Matinkylän kappelissa.
Cool.
Kaksi taisiollamua nuorempaa, mutta herttaiset 80 ja siitä ylöspäin siellä oli ja veisailtiin yhdessä ja olivat hyvin huomaavaisia kirkkokahveilla.
Itse saarnasta jäi mieleen jotain valona olemisesta tässä ajassa, vaikka vaelluksemme on vaivaista ja silti tahdomme jatkaa.
Hyvät virret oli kanttori valinnut, jopa Jumalamme on linnamme mahtipontinen virsi ja vain yksi näitä kevyitä uusia virsiä niinku 900 ja eteenpäin virsikirjasta.
-
Koin ortodoksisen Jumalanpalveluksen Tikkurilan kirkossa syvällisesti.
Henki ja hengellisyys olivat käsinkosketeltavat. Veisuu ja teksit avautuivat ja ravitsivat.
https://areena.yle.fi/1-4587271?autoplay=true
Oli lämminhenkistä katsella kun osa seurakuntaa istui lattialla saarnan aikana.
Minulle oli uutta myös että sylilapsille annettiin ehtoollinen.
-
Tänään on pyhä ja katselen telkkarista nojatuolikirkkoa Oulunkylän vanhasta kirkosta
-
Me myös katmoimme Nojatuolikirkon, ja kyllä se lämmitti karjalaista sydäntäni.
Juho Juutilainen ja Reetta Meriläinen tunnustautuivat myös juuriltaan karjalaisiksi.
Reetta on ollut tyttäremme esimies HS:ssa.Häntä kiitti Anni Pesonen avusta kirjansa Credon kiitoksissa. :049:
Lisäksi Reeta on Jälkihien vakiojäsen.
-
UT 2020 oli Päivän tekstinä Nojatuolikikossa. Entinen autuas on nyt onnellinen.
Matt. 5:3
Onnelliset
Kun Jeesus näki väkijoukon, hän nousi vuorelle. Hän istuutui, ja oppilaat tulivat hänen luokseen. Jeesus alkoi puhua ja opetti heitä näin:
»Onnellisia ovat hengeltään köyhät:
taivaiden valtakunta on heidän.
Onnellisia ovat suruaan valittavat:
heitä lohdutetaan.
Onnellisia ovat maltilliset:
he perivät maan.
Onnellisia ovat ne, joilla on oikeudenmukaisuuden nälkä ja jano:
he saavat kyllikseen.
Onnellisia ovat myötätuntoiset:
heitäkin kohdellaan myötätuntoisesti.
Onnellisia ovat puhdassydämiset:
he saavat nähdä Jumalan.
Onnellisia ovat rauhantekijät:
heitä kutsutaan Jumalan lapsiksi.
Onnellisia ovat ne, joita vainotaan oikeudenmukaisuuden vuoksi:
taivaiden valtakunta on heidän.»
»Onnellisia olette te, kun teitä minun vuokseni pilkataan ja vainotaan ja kun teistä levitetään kaikenlaisia pahantahtoisia valheita.
Iloitkaa ja riemuitkaa, koska saatte taivaassa suuren
-
Sain tänään osallistua messuun/jumalanpalvelukseen Suomen Raamattuopistossa Kauniaisissa. Kiitos siitä Herralle ja hieman myös Karjalaisen Kyöstille. Hengen ja ruumiin ravintoa oli saatavana yllin kyllin. Wilhelmi Malmivaaran rytmiseksi ja iskeväksi muokkaamalla virrellä tapahtuma lähti käyntiin. Pappi - Haataja - puhui selkeästi ja mietitysti. Ehtoollinen oli. Tapahtuman päätteeksi kattava ateria alku- ja jälkiruokineen. Eli mikäpä oli ollessa. :kahvi:
-
Katselin (YouTube Chromecast) televisiosta Helsingin tuomiokirkosta. Olipa laadukas toteutusta parempaa kuin YLE:llä.
-
Kuten kävi ilmi, olimme Kauniaisten Raamattuopistolla eilen. Jumalanpalveluksessa oli aiheena valvominen. Jeesuksen paluu oli aiheena, toinen otetaan, toinen jätetään. Saarnassa todettiin ajatus. että Jumalan lapsi on sellainen, joka ei tule päivääkään toimeen ilman Kristusta.
Herättävä saarna. Tuollaista saarnaa kuunnellessa ei hirveästi varmaan tule tai pitäisi tulla katseltua ympärillä mahdollisesti olevaa taidetta tai muisteltua laulajien lauluääniä tai kenties kanttorin sukupuuta tai mietittyä kirkon ikää.
Saarna alkoi siitä, kun puhuja kertoi oman kokemuksensa eräästä hengellisestä seurasta joskus 1960-luvun alkuvuosilta. Eräs nuori puhuja noissa seuroissa puheensa lopuksi kysyi, että oletko sinä valmis, kun Kristus palaa maan päälle omiaan noutamaan. (En muista sanamuotoa, mutta tuollainen ajatus siinä oli.) Siitä seurasi eilisen puhujan käännekohta hänen elämässään.
-
Nojatuolikirossa olin , poikkeillen välillä tv-2 puolella. Hyvä kattaus keskustelijoita Tuomiosunnuntaina pöydän ympärillä.
Oli tuomari, tuomittu, rauhan välittäjä ja pappi. Hyvää pohdintaa kaikilta.
Musiikki oli hyvää, kuten lähes aina Make Heikkilän bändiltä. Aloittivat Siioninvirrellä
55 Nyt herätkää, te murheelliset juuri.
https://areena.yle.fi/1-4587293?autoplay=true
-
Tuntui somalta olla kahden vuoden tauon jälkeen olla kirkossa. Oli Herättäjän kirkkopyhä ja väkeä oli koronan mukaisesti niukasti Seuratkin pidettiin. Hyvä oli olla.
-
Tuntui somalta olla kahden vuoden tauon jälkeen olla kirkossa. Oli Herättäjän kirkkopyhä ja väkeä oli koronan mukaisesti niukasti Seuratkin pidettiin. Hyvä oli olla.
Olitte olleet erittäin voidelluissa seuroissa. Herra on ihmeitä tekevä Jumala! :109:
-
Kirkossa tuli käytyä. Ja aivan mahtavan hieno asia, olihan siellä myös tämä ihana
pienokaisemme (nimistä en kerro, sain joskus siitä siipeeni) vanhempineen siellä mukana.
Urkuja soitettiin välillä niin kovaa että porukalla jännitettiin saako tyllerömme sätkyn,
mutta ei, hyvin selvisi reippaana, osin nukkuen, samoin kuin viikko sitten kastetilaisuudessa.
Pois lähtiessä bongasin 52 vuoden takaisen kauppakoulun luokkakaverin, hänen kanssaan
sain muutaman sanan vaihtaa, muisti minut.
Kirkkovuoden päätökseen liittyvistä virsistä erityisesti tuttu 160 tuntui hyvältä, otin maskin
vähän sivuun että sain laulettua.
Tässä yksi versio
https://www.youtube.com/watch?v=7nQJDmYL2MA
-
Meidänkin lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset on kastettu kirkoissa, paitsi viimeisin. Hänelle on pidetty vain nimiäiset. :'(
Matin veljien lapset on kastettu kodeissa.
Veli-vn:llä on kai pelkästään pojat, mutta lapsenlapset kaikki tyttöjä, 4 tai 5 :017:
Samoin meni Matin suvussa. Anopillani oli 4 poikaa, mutta ensin pojilleen syntyi 5 tyttä, ja sen jälkeen Matin veljet saivat pojat.
Hämeenlinnan kirkot ovat tuttuja, sekä Hätilän, että keskustan hieno Engelin kirkko.
-
Jatkuu osassa 25