Sitten itse kiistasta, niin sekin on vähän outoa, että nyt ollaan ajamassa naispappeuden vastustajat kirkosta. Ei kirkon tehtävä ole ajaa tällä hetkellä vallitsevaan kantaan nähden väärällä tavalla ajattelevia ihmisiä pois. Ei aikanaan ole ajettu pois naispappeuden kannattajia vastoin heidän tahtoaan niin aktiivisesti kuin nyt vastustajia. Samoin ei muissakaan riitakysymyksissä vähemmistöosapuolta ole nykyisellään ajettu aktiivisesti pois. Nyt nämä ihmiset ovat kirkon "ongelma".
Pahaa tekee katsoa tuota ajojahtia kummankin osapuolen kannalta. Mikähän olisi oikea ratkaisu, en osaa sanoa, mutta ei ainakaan kumpikaan näistä vaihtoehdoista, että 1. riidat jatkuvat entisellään ja syrjintä sekä 2. ihmiset ajetaan kirkosta pois. Papeissa on sellaisia, jotka ovat aikanaan vihitty virkaan miespappeuden aikana ja toisekseen Raamatustakaan ei saa täysin selkeää kuvaa kummankaan osapuolen kannasta (osa jopa suoraan kieltää?), niin sikäli vähän paha tilanne uudempienkin pappien kohdalta.
Otetaan vaikkapa tietyt lestadiolaisryhmittymät, jotka eivät nykyisellään tule kirkkoon silloin kun tietävät siellä olevan naispapin. Tällainen ei mielestäni loukkaa pappia, jos siitä ei ajojahtia ja panettelua tehdä, vaan asiallisesti jäädään vain pois ja piste. Työntekijöiden puolella tilanne on hankalampi. Useimmiten se näkyy menneen panetteluksi. Sekin on kyllä hölmöä, jos väkisin tehdään yhteistyötä ja sitten leikitään kissaa ja hiirtä, että vaikkapa missä liturgi tekee mokan, niin saarnaaja tarttuu siihen ja piikittelee. Aikanaan sovittiin naispappeutta hyväksyttäessä, että molempien osapuolien kannattajat mahtuvat samaan kirkkoon. Tämä on minusta hyvä ajatus. Pitäisi vain keksiä hyvä keinoa toteuttaa tämä.
Naispappeuden totaalivastustajien määrä on aika pieni, ainakin sen tutkimuksen mukaan, mikä oli netissä, mutta sitten, kun otettiin aktiivikirkossakävijät, niin luku kasvoi huimasti vaikka edelleen ylivoimaisesti vähemmistö olikin. Kuitenkin kirkon kannalta paha yhtälö. Toivottavasti saadaan joku ratkaisu aikaiseksi niin, että mielipiteenvapaus säilyy, mutta riidat loppuisivat.
Itsekin olen miettinyt asiaa, mutta käsittääkseni ne raamatunkohdat, joihin kumpikin osapuoli pohjaa asiaansa, ovat aika ympäripyöreitä. Tosin en ole niin tarkkaan perehtynyt. Itselleni olenkin sen vuoksi tehnyt tästä asiasta vain makukysymyksen. Sen vuoksi hyväksyn kummatkin ja en todellakaan meinaa jättää menemättä kirkkoon papin sukupuolen takia, mutta ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät hyväksy naispappejakaan, koska Raamatussa on kohtia, jotka voi ymmärtää koskemaan tätä kiistaa.