Kirjoittaja Aihe: Romanikörtti  (Luettu 20275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Romanikörtti
« : 31.07.07 - klo:22:31 »
Oon miälenkiinnolla seurannu Romani keskustelupalstaa ja ihimetelly niitä valtavia ennakkoluuloja joita romanien ja valtaväestön välillä on.
Jotakin vikaa on, ku 20% romanimiähistä viättää elämäänsä kalterien takana eikä koulu maistu romaninuarille.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000461
Uskovaasia romaneja on palion, mutta en oo viälä törmänny körttilääs romanihin.
Millähän miälellä ystäväkansa ottaa romanikansan vastahan vaikkapa herättäjäjuhuliilla? Kuinka pahoja ennakkoluuloja on tummas kansas tummia kohtahan?
Itte toivon heirän jo pääsevän vanahan kulttuurin kurimuksesta, joka syntyi heirän vaeltaes eurooppahan. Suameskin oli 1500-luvulla lupa tappaa vaeltava mustalaanen jos sellaasen kohtas.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Romanikörtti
« Vastaus #1 : 31.07.07 - klo:22:58 »
Rainer Frimanissa voisi olla ainesta körtiksi. Sillä vaikuttaisi olevan uskonasiat aika realistisella pohjalla kaiken sen jälkeen, mitä on käynyt läpi. Mielipiteeni perustuu naistenlehdissä ja hengellisissä julkaisuissa viime vuosina tehtyihin haastatteluihin, Frimanin omia kirjoja en ole lukenut vaikka varsinkin se uusin kirja kyllä kiinnostaa. Uusimmassa Kotimaassa sillä oli hyvä mielipide uskonasioiden kyselemisestä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Romanikörtti
« Vastaus #2 : 31.07.07 - klo:23:27 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Rainer Frimanissa voisi olla ainesta körtiksi. Sillä vaikuttaisi olevan uskonasiat aika realistisella pohjalla kaiken sen jälkeen, mitä on käynyt läpi. Mielipiteeni perustuu naistenlehdissä ja hengellisissä julkaisuissa viime vuosina tehtyihin haastatteluihin, Frimanin omia kirjoja en ole lukenut vaikka varsinkin se uusin kirja kyllä kiinnostaa. Uusimmassa Kotimaassa sillä oli hyvä mielipide uskonasioiden kyselemisestä.


Romano Missio on kristillinen, mutta uskontokunnista vapaa järjestö. Romano Mission sitoutuneita paikallisia yhdistyksiä (romanilähetys) on joitakin. Mutta luulenpa, että valtaosa romaneista pyörii hellareiden Suomen Vapaan Romanilähetyksen piirissä.
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Romanikörtti
« Vastaus #3 : 31.07.07 - klo:23:31 »
Uskohon tullehet julukkikset on aina ollu haluttuja ihimisiä uskovihin yhteesiööhin mainosarvonsakin takia.
Fiksu ja henkevä Raineri otettaas vastahan avosyliin körttipiiriihin, mutta kuinka kävis Huldan, Arvin tai tavallisen meikäMannen, joka pyrkiisi vaikka kotoseuroohin? Näytetähänkö tiätä?
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Romanikörtti
« Vastaus #4 : 01.08.07 - klo:11:34 »
Mörtti-57:ltä hyvä pelinavaus. Aloitetaanpa - jatketaanpa - Rainer Frimanista, jonka olen tavannut noin viisi kertaa, ja tapaamisistamme, ainakin kolmesta niistä, on sitten lähtenyt tekstiä eri sanomalehtiin. Usko ja epäily tappelee kaiken aikaa Raikun päässä. Hän on totuuteen pyrkivä, haasteellinen mies. Uskonnollisia, henkisiä ja hengellisiä kirjoja hänellä on hallussaan tuhansia.

             Raikku on myös aina hetkessä totaalinen, kun hän on evankelista, hän on sitä. Kun hän kiertää lavoilla, hän kiertää viimeisen päälle. Tuuloksen lavalla hän joskus kuusi-seitsemän vuotta sitten pyörtyi, väsymyksestä. Raikku sanoikin, että hän on tiettävästi ainut eurooppalainen mustalainen - tai siis romani - joka on viety työuupumuksen takia lasarettiin.
   
              Mörtti-57: Jos - ja tulevaisuudessa kun - körttiseuroihin tulee romaneja, niin hienoahan se vaan. On kiva katsella ja kuunnella nopealiikkeisiä ihmisiä meidän jäyhien eteläpohjalaisten seassa.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Romanikörtti
« Vastaus #5 : 01.08.07 - klo:12:21 »
Taalta sita toistaiseksi viela Irlannin nakokulmasta asiaa kattelen...Taallakin sama vahemmisto on ja niinhan lahes koko Euroopassa ja Suomessa romaneilla on jopa verrattain hyva asema moneen muuhun maahan verrattuna. Taalla romanit harjoittaa viela paaosin perinteista elintapaansa eli viettavat liikkuvaista elamantapaa. Mutta arvannette kylla et ei aina suju yhteiselo maittensa rajoista tiukkojen irkkumaanomistajien ja travellerien (takalainen korrekti ilmaus) kesken!

Ma en oo lapsuudenkodistani kovin avaraa suhtautumista oo romaneihin saanut, lahinna siita syysta, et isaani, elakkeella olevaa poliisia, ovat "mustalaaset" tyollistaneet kovin hanen tyouransa aikana! Itse kuitenkin suhtaudun ihmisiin aina ennenkaikkea yksiloina ja sovellan tassakin kodinperintoa: Jokainen ihminen on syyton, kunnes toisin todistetaan! Ja erilaiset kulttuurit on myos aina kovin kiehtovia. Tosin me kortit kylla tunnutaan olevan "syyllisia" ihan huviksemmekin, syntiin ainakin! :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Romanikörtti
« Vastaus #6 : 01.08.07 - klo:14:40 »
Mun tenava ajoolta on muistoja kiärtävistä romaniperheistä, jotka oli yän aikana pystyttäny leirin kotokylän niitylle tai oli menny yäksi jonkun saunarakennuksehen.
Erääsehen mökkipahaasehen oli kunta majoottanu 8 lapsisen  romaaniperheen piremmäksi aikaa ja yhyrestä tuli luakkakaverikin.
Komiasti Veijo S lauloo yksin laulunkokehes Oollannin marssin, esimerkkinä meille, jokka ei millään meinannu mennä luakan etehen laulamahan. Näin Veijon kun oli viime näkemästä kulunu yli 40 vuatta ja hyvin muisti mun ja kouluaikamme.
Ihimisiähän meirän tuloo olla ihimisille, vaikka vääryyttäkin joskus kokisimma sinisilimääsyyttämme.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Romanikörtti
« Vastaus #7 : 05.08.07 - klo:00:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Jokainen ihminen on syyton, kunnes toisin todistetaan!


Poliisin tyttären perintö!  :D  Motoista parhain. Hauskaa, että joku muukin on ajatellut mustalaisia (omalta kohdalta johtunee Manne-tv:stä ja tästä aivan mainiosta bändistä: http://www.gogolbordello.com/ ). Olen harmitellut, etten tunne yhtään ko. kulttuurin edustajaa ja omat kontaktit ovat olleet pöllypäisten riehujien välttelyä. On myös mielenkiintoista, että tuntuisi olevan fiksujenkin ihmisten keskuudessa olevan hyväksyttyä olla romani-rasisti, vaikka muu rasismi tuomittua onkin; oma kontakti on ollut niin kovin vähäistä, että rasistiseen kantaan ei ole kertynyt syitä.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Romanikörtti
« Vastaus #8 : 05.08.07 - klo:09:38 »
Mielenkiintoinen juttu. Santtu Ahlgren, joka vetää manne tv:tä on kunnanvaltuutettu ja omalla työllään itsensä elättävä paikallisen hierarkian korkein. Tummilla on tarkka hierarkia. Hän ei hyväksy alueeleen muita kovin velposti. Hän ei ole ihailtu omiensa joukossa, kuten ei myöskään Rainer Friman. He ovat irtautuneet omiensa ajattelusta. En ole havainnut mitään rasismia Santtua kohtaan täällä vaan pikemminkin päin vastoin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Romanikörtti
« Vastaus #9 : 05.08.07 - klo:15:31 »
Tervetuloa Jaakko takaisin korttifoorumille, olenkin vahan ihmetellyt missa taa aikaisemmin melko aktiivinenkin foorumikirjoittaja on luuraillut... Mukava huomata, ettei "syntinen Helsinginmeno" ole sua vallan nielaissut! :wink:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Romanikörtti
« Vastaus #10 : 05.08.07 - klo:17:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Tervetuloa Jaakko takaisin korttifoorumille, olenkin vahan ihmetellyt missa taa aikaisemmin melko aktiivinenkin foorumikirjoittaja on luuraillut... Mukava huomata, ettei "syntinen Helsinginmeno" ole sua vallan nielaissut! :wink:


Kiitos tervehtimästä! Saattaa olla työn takana täällä kirjoitella jatkossakin. Olin eilen iltakävelyllä internetissä ja kävin täälläkin pitkästä aikaa. Aika on kovin kortilla; saattaa olla, että olen aiemminkin maininnut, mutta muusikoiden netin studiopalstalla on tullut viime aikoina viihdyttyä ja se on suurelta osin vienyt aikaa tällä palstalla käynnistä.

Täällä kirjoitukset on usein paljon pidempiä (ainakin ne mielenkiintoisimmat), ei tällainen puolivallaton citysinkku niitä ehdi lukea.  :D
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Romanikörtti
« Vastaus #11 : 06.08.07 - klo:11:30 »
Suosittelen kirjaa "Suomen mustalaiskansa", kirjoittajaa en valitettavasti nyt muista. Perustuu osallistuvaan havainnointiin (korjatkaa joku yhteiskuntatieteilijä, jos käytän väärää termiä), eli tutkija itse eli osana romaniyhteisöä varsin pitkään ja kattavasti. Tutkimus tehtiin kyllä jo parikymmentä vuotta sitten, joten saattaa olla vanhentunutta dataa, mutta ehkä kuitenkin lisää ymmärrystä vankkurikansaa kohtaan. Itse ainakin pidin kovasti kirjasta, ja koin ymmärrykseni lisääntyneen reippaasti. Teki mieli kassajonossa pysäyttää romaninainen ja kysyä lisää joistain erikoisista ja kiinnostavista detaljeista. :)
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa minni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Romanikörtti
« Vastaus #12 : 08.08.07 - klo:14:12 »
Olin pari vuotta mukana kirjailija-ohjaaja Veijo Baltzarin vetämissä teatteri- ja runoporukoissa. Baltzar on itse romani ja on kirjoittanut romaniaiheisia romaaneja, näytelmiä, runoja ja lauluja, joita sitten esitimme. Porukassa oli mukana niin romaneja kuin valkolaisiakin. Monet Baltzarin tekstit on myös uskonnollisia, ja koetettiinpa me saada myytyä yhtä esitystä herättäjäjuhlillekin. Tosin silloin en vielä oikein tiennyt että miten h-juhlakuviot toimii oheisohjelman suhteen.
Itse tykkäsin kovasti Veijon tyylistä ohjata ja kirjoittaa. Mutta tiedän myös että monet ovat eri mieltä. Hänen kirjojaan on saatavilla kirjastoissa ja runoja on levytetty Toni Edelmannin säveltäminä.
Mulle tuon teattteriprojektin isoin anti oli tietynlaisen omanarvontunnon löytäminen. En tiedä liittyykö se ylipäätään teatteriin vai nimenomaan siihen että meitä ohjasi romani. Jokatapauksessa Baltzar ohjasi meitä siten että meidän tuli löytää henkilöhahmot itsestämme. Hän ei tykännyt analysoida tekstiään ja henkilöhahmoja vaan rohkaisi meitä ajattelemaan, tai hmmm.. ei oikestaan edes ajattelemaan, vaan heittäytymään roolin maailmaan. Näytelmistä ja runoista tuli esittäjänsä näköisiä, ei siis ohjaajan näköisiä. Siksi näytelmät eivät varsinaisesti olleet mitään mustalaisteatteria, vaikka niiden tekstit olivatkin selkeästi romanikulttuurista.
Muistan tuolloin ajatelleeni paljon sitä, miten minun ja useimpien valkolaisten oli jotenkin paljon vaikeampi löytää se oma tapa olla lavalla reilusti omana itsenään ja tulkita itse roolia rohkeasti, verrattuna romaneihin. Mä ainakin mietin monesti että teenkö mä tän jutun oikein, tai tarpeeksi hyvin, ja olin jotenkin turhan nöyrällä ja anteeksipyytävällä asenteella mukana.  
Juttelin joskus körttiläisyydestä Baltzarin kanssa. Hän oli tietysti kiinnostunut yhteisöllisyydestä ja siitä epävarmuuden sietämisestä mikä körttiläiseen uskonnollisuuteen kuuluu ja muustakin.  Silti muistan ajatelleeni että romanikulttuuri ja körttiläisyys on ehkä aika huonosti yhdistettävissä.  Romaneilla on pitkä historia oman kulttuurin ja perinteen ja omanarvontunnon rakentamisessa ja säilyttämisessä. Siihen ei liity oman olemassaolemisen oikeutuksen kyseenalaistamista, koska valtaväestö on aina tehnyt tehnyt sen heidän puolestaan. Körttiläinen taas ottaa helposti syyn niskoilleen asiasta kuin asiasta, ja vaikkei kukaan ulkopuolinen körttiläisen olemassaolemisen oikeutta uhkaisikaan, hän tekee sen itse.
On tietysti varmasti olemassa romaneja, joita siioin virsien maailma voisi puhutella, ihan niinkuin minuakin puhuttelee monet asiat romanikulttuurissa. Mutta muistan myös ymmärtäneeni sen, että ihan oikeasti on niin että se maailmankuva minkä siionin virret ja herännäisyys tarjoaa, ei vaan puhutele kaikkia ihmisiä. Ennen ajattelin että jos ihmiset on uskonnollisessa etsinnässään rehellisiä, niin kyllä tämä körttiläisyys on paras ja oikein vaihtoehto kaikille. Mutta ei se ehkä olekaan niin... Voi kai olla aidosti uskonnollinen, syvällinen ja hengellinen osaamatta ainoatakaan siionin virttä. :D
Tuo on kyllä totta tuo Sepon kommentti siitä että monet julkkisromanit, joiden vilpitön tarkoitus on lieventää valtaväestön ja romanien välisiä ennakkoluuloja, eivät ole omissa yhteisöissään ihailtuja. Siihen kai kohu Mannetelevisiostakin liittyy.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Romanikörtti
« Vastaus #13 : 08.08.07 - klo:22:23 »
MINNI! Kulje, kierrä, veisaa... Siionin virsiä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Romanikörtti
« Vastaus #14 : 09.08.07 - klo:08:24 »
"Allapäin nuo kaunehimmat ruusut muistojeni tarhas yhä kukoistaa..." Näin laulavat romanit. Siionin virsien esipuheessa taas sanotaan: "Murheen alla veisaa Siion heleimmin Herralle kiitosta." Ei kai ihan samasta ole kyse, mutta samantapaisesta tumman ja kirkkaan kontrastista kuitenkin.