Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus 3  (Luettu 23201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #135 : 14.11.22 - klo:16:38 »
^ Ihan hyvä päivitys Aamun Koitossa asiaan. Kiovan ruhtinaalla Vladimir Pyhällä oli henkivartiokaartissaan myös viikinkejä, samoin heitä oli Konstantinopolissa, joissa paikoissa monet viikingit keräsivät huomattavan määrän rikkauksia itselleen. Tunnetuin heistä oli Tanskan viimeinen viikinkikuningas Harald Ankara, joka lähtiessään joukkonsa kanssa entistä kuningasta syrjäyttämään poltti ohimennen kulkiessaan Hampurin kaupungin. Harald oli viimeinen viikinkipäällikkö, joka lähti tappelemaan Englantiin, jossa sai surmansa.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #136 : 14.11.22 - klo:17:23 »
^ Anteeksi, Harald oli myöhemmin tietenkin Norjan, eikä Tanskan kuningas.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #137 : 19.11.22 - klo:22:17 »
Olen miettinyt tätä asiaa paljon. Ainakin minä olen pitänyt mm. kirjallisuudesta Aleksis Kiveä ja Pentti Saarikoskea lähinnä Suomen eliittiä. Kivi oli hullu ja Saarikoski oli juoppo. Onko se meissä suomalaisissa sisäänrakennettuna? Vaiko ei?

Ainakin Kalle Ache (ja heittomerkin tapainen een päällä)  totesi psykiatrian kurssin  aluksi, ettei yksikään psykiatri ole saanut patsasta mutta neljä potilasta kylläkin (jos muistan oikein),

Ainakin yhtä (siis viides)  hoidettiin Hesperiassa, kun hän eläytyi niin voimakkaasti teoksensa henkilöihin ja aikaan,  ettei hetkeen erottanut mikä maa ,mikä valuutta. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #138 : 19.11.22 - klo:22:19 »
Aamen, Ortodoksikirkko on patriarkaalinen kirkko, mutta onneksi herännyt tumma ystäväkansa on individualistinen ja feministiteologinen joukkoonsa rakastava yhteisö, joka tarkastelee kristinuskon historiaa ja Raamattua naisnäkökulmasta.  :eusa_pray:

Älä höpötä.
Aloita vaikka kirjoittamalla o r t o d o k s i n e n,  koska ne itse tahtoo sen sillä tavalla ja kyllä ymmärrän miksi. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #139 : 19.11.22 - klo:22:23 »
Alla olevalla videolla kyseessä ei ole hyökkäys vaan venäläisen ortodoksipapin hengellinen erityisoperaatio.  :eusa_pray:

Russian priest attacks Ukrainian priest with Crucifix during soldier's funeral
https://www.youtube.com/watch?v=-J-xFqrzJPE

ei kun o r t o d o k s i s e n  p a p i n. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #140 : 07.12.22 - klo:19:17 »
Piispa Sergei, Ortodoksinen kirkko: Mitä joulupaasto tarkoittaa?

Julkaistu: ti 15.11.


https://areena.yle.fi/podcastit/1-61325335
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #141 : 07.12.22 - klo:19:47 »
Pentti Saarikoski on mielestäni körttiläinen ajattelija. Hän sanoi ihmisestä yhden suuren ajatuksen. Kun ihminen ei vielä ollut maan päällä, Kristus kävi ihmisen luona ja iski tatuoinnin selkään... Kristus-tatuointi. Ja kuinka maan päällä ihminen yrittää saunoa ja pestä sitä tatuointia pois. Ei se onnistu.
Kirjailija Pentti Saarikosken ja toimittaja Tuula-Liina Variksen (o.s. Puuppo) avioliitto oli vaikea, ja sitä leimasi hyvin pitkälti Saarikosken alkoholismi. Varis sanoo olleensa heidän kahdeksan vuotta kestäneen liittonsa aikana aviomiehelleen lähinnä äiti.  :icon_xmaslol:

Lähde

Pentti Saarikosken ja Tuula-Liina Variksen kahdeksan myrskyisää vuotta
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/06/10/pentti-saarikosken-ja-tuula-liina-variksen-kahdeksan-myrskyisaa-vuotta

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #142 : 15.03.23 - klo:19:27 »
Tuonílmaisiin siirtyi Isä Timo

https://www.hs.fi/muistot/art-2000009431294.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #143 : 27.03.23 - klo:17:56 »
Pääsiäisviikko lähestyy.

Tulkaa ylistäkäämme ikimuistettavaa Joosefia

Valamon juhlakuoro, joht. Anu Laine

www.youtube.com/watch?app=desktop&v=aTUHW2_sKdc

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ortodoksisuus 3
« Vastaus #144 : 28.03.23 - klo:16:40 »
Jatkuu osassa 4
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi