Valaisehan vähän tarkemmin, mitä herätysliikkeitä tarkoitat. Olisin myös kiitollinen linkeistä asiaa valaiseviin nettisivuihin, joiden avulla voin perehtyä asiaan. Kirjavinkitkin otan kiitollisena vastaan, mutta netti sopii paremmin hätäiselle miehelle...
Mt
Pyyntösi kaikkinaisuudessaan tarkoittaisi että minun olisi nähtävä kauhea vaiva kaivaessani esiin kirjallisuusviitteitä, opinkohtia yms. Oletan/tin näiden kuuluvan jokaisen valveutuneen kirkonjäsenen yleissivistykseen, mutta voin toki päällisin puolin tarkentaa hieman mitä herätysliikkeitä tarkoitan ja mit'ä mieltä niistä olen.
Viidesläisyys on kokemuskristillisyyttä, ratkaisukristillisyyttä, vapaasuuntalais-teologiaa ym. siis oikea sekamelska. Lestadiolaisuus kieltää kasteen merkityksen uudestisyntymisen ja syntien anteeksisaamisen paikkana. Samoin ehtoollisen. Rukoilevaisuus on samaa pietismiä ja paljolti samoja painotuksia. herännäisyyden suhteen täytyy tehdä se erotus ettei se ole läheskään yhtä homogeeninen liike kuin muut mainitut. Siihen mahtuu nykyään laidasta laitaan. Mutta herännäisyyskin ON samasta pietismin juuresta kuin nuo muut mainitut ja siinä(kin) tänä päivänäkin vielä näkyy oireita pietismi-sairaudesta mm. siten että löytyy paljon mystiikan ihailua ja puhutaan ylikorostetusti kilvoittelusta ,lähimmäisenrakkauden teoista ym. mitä pitäisi tehdä kristittynä. Toisaalta virallinen herännäisyys on avaraa ja kirkon kanssa yhtä joten nuo ovat vain jäänteitä. herännäisyydessä ollaan siis pääsemässä eroon sairaudesta nimeltä pietismi.
Armonjärjestys on pietistien keksintöjä. Se tarkoittaa että taivaaseen on kiivettävä tikapuita pitkin hiki otsalla ja hammasta purren, on koettava huonouden tuntemuksia ja "armon vilauksia" mutta evankeliumi ei vaadi mitään, pietistit vain vaativat!
Se, että tänä päivänäkin vielä herännäisyydessä kunnioitetaan P. Ruotsalaista suurena opettajana, todistaa että herännäisyys(kään) ei ole kokonaan päässyt eroon raskaasta ja ikävästä menneisyydestään. Koetapa lukea Ruotsalaisen vaatimus-tekstejä sillä sitä ne KOKONAISUUTENA katsoen ovat, pelkkiä vaatimuksia vaatimusten perään! Ihan samoin kuin Lauri Lestadiuksenkin, Viidesläisten isien, rukoilevaisten isien jne.
Ja minkä takia on pitänyt perustaa omia rukoushuoneita kun samaan aikaan kirkko on tyhjänä? Siksi tietysti että siellä saa vapaammin viljellä saarnoja jotka ei kirkkoon sovi. kaikki pietistiset herätysliikkeet ovat alusta asti olleet törmäyskurssilla kirkon kanssa, mietihän miksi?
Evankelisuutta en mainitsi koska se ei ole ollut eikä ole pietismiä. Se olisi hyvin lähellä ajatuksiani mutten ole siinäkään mukana sen repivien riitojen takia ja siksi että kirkko todellakin riittää! Ei tarvita mitään herätysliikkeitä eikä rukoushuoneita kun voi mennä kirkkoon. Miksei esim. kaikkea sitä intoa ja voimavaroja suunnata KIRKON puitteissa mitä nyt öösätään herätysliikkeisiin ja niiden toimintaan? mahdollisuuksia olisi!
Mutta se on se että koetaan meillä olevan parempi oppi kun muilla ja siksi rakennetaan oma rukoushuone ja täytetään se ääriä myöten samaan aikaan kun pitäjänmäellä kirkko kumisee tyhjyyttään...
Ja mitä on kirkolle herätysliikkeiden rypäs? Se on kuin villiintynyt hevoslauma joista jokainen vetää eri suuntaan! isäntä istuu ihmeissään vaunuissa ja vaikka kuinka yrittää suitsia ja maiskutella niin vikuripäät vain kiskovat minne itse tahtovat. Eipä siinä etene vaunutkaan joten haittaa noista loppujen lopuksi vain on!