Kirjoittaja Aihe: Kreationismi ja luopumus  (Luettu 45316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kreationismi ja luopumus
« : 20.04.14 - klo:23:26 »
Oletetaan, että maapallo ei ole 6000 vuotta vanha.
Nyt kun joku sitten uskoo ja sanoo, että maa on 6000 vuotta vanha, niin hänhän on silloin väärässä.

Seuraavaksi voisi olettaa, että seuraava väite on väärä:  maapallo on vanhempi, mutta ihmiskunta on 6000 vuotta vanha.
Jos joku sitten uskoo tämän, niin hänhän on väärässä.

Mitä sillä yleensäkään on kristillisen uskon kannalta huonoa, jos sattuu näissä vuosimäärissä uskomaan väärin?
Tai mahtaakohan tuollaisella seikalla olla minkään asian kannalta kovinkaan vahingollista, jos uskoo väärin?

Se, mikä on tuhoisaa kristillisen uskon kannalta on se, että ei usko
 - että Jeesus on Jumala Poika ja Ihmisen Poika, eli 100% Jumala ja 100% ihminen
 - että Jeesus ei ole syntynyt neitsyestä,
 - että ilman Jeesusta ei joutuisi kadotukseen, eli että uskoo, että on useita eri pelastusteitä,
 - että jokin seuraavasta väittämästä on virheellinen: http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html

Tuhoisaa kristillisen uskon kannalta on se, että kirkon palvelija (=pappi) ei halua uskoa kristillisen uskon tiivistelmää, joka löytyy tuon yllä olevan linkin takaa, tai kieltää Jeesuksen 100% ihmisyyden tai 100% jumaluuden.
Se, että jos pappi sattuu uskomaan väärin Maapallon tai Kuun tai auringon iän on täysin merkityksetön asia kristillisen uskon peruspilareiden kieltämisen rinnalla. Se on myös varsin merkityksetön asia monen vähemmän tärkeänkin asian rinnalla.

Silläkään ei ole merkitystä, rukoileeko pappi liian kovalla tai liian hiljaisella äänellä, hyppiikö hän saarnastuolissa vai seisooko liikkumatta, laulaako hän siionin virsiä vai melodisia hengellisiä lauluja. Silläkään ei väliä, onko pappi Ameriikasta vaiko Suomesta. Eikä oikeastaan silläkään kovin suurta merkitystä ole, seisooko pappi päällänsä saarnastuolissa vaiko jaloillaan.
Sillä on väliä, kieltääkö hän kristillisen uskon joltain osalta vaiko ei.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #1 : 20.04.14 - klo:23:31 »
Sinä kun kaiketi uskot, niin selitätkö tuon oikealla puolella istumisen. Onko Isäkin sillä tavoin ruumiillinen, että oikeasta ja vaemmasta puhumisessa on jotain mieltä?

Entä mitä on pyhäin yhteys?

(On se onni, että mikään ei ole minun uskoni eikä ymmärrykseni varassa. Ja että olen älynnyt pysyä poissa tehtävistä, joissa puutteeni em. saroilla herättäisivät pahennusta.)
« Viimeksi muokattu: 20.04.14 - klo:23:41 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #2 : 20.04.14 - klo:23:50 »
Markus
16:19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.

Efesolaiskirje:
1:20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa,

Nämä eivät ole ainoat raamatuntekstit, jotka puhuvat tästä asiasta. Jotkut näistä Raamatun "oikealla puolella"-lausunnot ovat varsin korkealta taholta tulleita toteamuksia.

Kristillinen uskontunnustus lähtee siitä, että siinä tunnustetaan tietyt uskon peruskappaleet niin, kuin ne Raamatussa on esille tuotu.
Jokin asia ei muutu epätodeksi sillä, että ei osaa asiaa selittää.

Jeesus meni Jumalan oikealle puolelle, se on kyseisen uskonkappaleen sanoma. Ei haittaa, jos ei siitä enempää tiedä. Jos sinulla on tähän jotain tarkentavaa tietoa, niin kerro vain.

Joku muu voisi halutessaan pohtia tuota pyhäin yhteyttä. Varmaan hyvinkin laaja kysymys.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #3 : 20.04.14 - klo:23:55 »
Viimeisinä aikoina tulee myös suurta luopumusta, joten kyllä tuo uskontunnustuskin tullaan kohta kohdalta kyseenalaistamaan erilaisin ihmislogiikan keinoin.

Innokkaimpina körttiaikoinani olisin mitä ilmeisimmin närkästynyt, jos joku olisi tällaista tekstiä kirjoittanut, kuten itse nyt kirjoitin, eli ymmärrän hyvin niitä ajatuksenjuoksuja, jos joku närkästyy.
Itse närkästyin tuolloin siitä, jos joku liian innokkaasti vetosi Raamattuun. Kyllä minäkin olen hassu ollut tämän asian suhteen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #4 : 20.04.14 - klo:23:56 »
- että ilman Jeesusta ei joutuisi kadotukseen, eli että uskoo, että on useita eri pelastusteitä

Mitä tarkoittaa "ilman Jeesusta"? Onko se sama kuin ilman Kristusta? Onko se sama kuin ilman sitä Sanaa, jonka kautta kaikki on syntynyt? MIllä tavoin voi olla ilman sitä, jonka kautta on syntynyt?

Piispa Wille Riekkinen selittää saarnassaan, että tuomiolla on koolla kolme joukkoa: Vähimpiin veljiin myönteisesti ja auttavasti suhtautuneet, kielteisesti tai välinpitämättömästi suhtautuneet, ja sitten ne veljet itse. Kaksi juokkoa ei joudu kadotukseen. Onko tämä opetus vastoin sitä, mitä sanot pelastusteiden lukumäärästä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #5 : 21.04.14 - klo:00:02 »
Mitä tarkoittaa "ilman Jeesusta"? Onko se sama kuin ilman Kristusta? Onko se sama kuin ilman sitä Sanaa, jonka kautta kaikki on syntynyt? MIllä tavoin voi olla ilman sitä, jonka kautta on syntynyt?

Piispa Wille Riekkinen selittää saarnassaan, että tuomiolla on koolla kolme joukkoa: Vähimpiin veljiin myönteisesti ja auttavasti suhtautuneet, kielteisesti tai välinpitämättömästi suhtautuneet, ja sitten ne veljet itse. Kaksi juokkoa ei joudu kadotukseen. Onko tämä opetus vastoin sitä, mitä sanot pelastusteiden lukumäärästä?

On täysin hyväksyttävää ja luvallista, että et yritä uskoa tai edes ymmärtää sitä, mitä tuolla totesin.
Luultavasti minulla ei ole tällä hetkellä resursseja tuon parempaa vastausta antaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #6 : 21.04.14 - klo:00:12 »
Jokin asia ei muutu epätodeksi sillä, että ei osaa asiaa selittää.

Eipä niin, vaan voiko uskoa semmoista, mitä ei edes ymmärrä? Silloinhan ollaan tasolla "tässä varmaan sanotaan jotakin, mikä on totta, vaikka en edes tiedä, mitä se tarkoittaa". Itse en pysty sanomaan tuota uskomiseksi.

Entä mitä se tarkoittaa, että jokin on "kristillisen uskon kannalta tuhoisaa"?

Mutta joo, helvettiin tässä sitten kai ollaan menossa  :039:.
^Ja siihen annat luvan ja tilanteen hyväksyt.
Ikään kuin se olisi sinun luvastasi kiinni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #7 : 21.04.14 - klo:00:19 »
Dosentti    :026:   poikkeuksellisesti pompahtelee pääsiäisterveiset kaikille)  syvästi kristittynä puuttuu keskusteluun todeten, että Jumala näyttää meille kuvia opettaessaan meitä  (Schöpfung und Fall).  Meidän ei ole lainkaan tarpeellista suorittaa tietämisen salto mortalea keskiaikaan.  Kristus kutsuu seuraamaan itseään.   
"Oikealla puolella"  merkitsee hyvin syvää asiaa, syvempää kuin luulisi äkkiseltään, sillä se on synonyymi toteamukselle että on äärimmäisessä kunniassa, kun on sijoitettu juuri oikealle puolelle. Orja kaiketi saattoi joutua silläkin puolella seisomaan, mutta sitä kunniapaikkaa osoitettiin kun kutsuttiin siihen istumaan.  Niin toisin silmin katselee Jumala maailmanmenoa kuin ihminen.  Paavali kirjeessään nuhtelee väkeä siitä että rikkaalle sanotaan: Istu tuohon oikealle puolelleni, ja köyhälle jotakin vallan muuta.  Siinä on väki luopunut jostakin, mitä hän nyt olisikaan   >:(.   

Kuinka sanoa sanomaton, lausua lausumaton?
...  
Myytti, legenda, taru, syvästi totta" (Kyyhkynen, TYT:n tdk - julkaisu 1978?)
« Viimeksi muokattu: 21.04.14 - klo:00:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #8 : 21.04.14 - klo:00:25 »
^Minä vähän oletinkin, että oikean puolen taustalta saattaisi jotain tuommoista löytyä. Seuraavana selitettävässä topografiassa olisivat ylös ja alas.

Mutta mitä mieltä oikealla puolella istumisen (niin, se istuminenkin) uskomisessa on, jollei ole hajuakaan, mitä ne tarkoittavat?  Ihan kuin koululainen, joka osaa hokea että hypotenuusan neliö on kateettien neliöiden summa, ymmärtämättä yhtään, mitä ovat hypotenuusa, kateetit ja edes se neliö (tai no sen se varmaan "ymmärtää", mutta ymmärtää väärin). Opettajana en olisi  järin tyytyväinen. Miksi taivaspaikan sitten pitäisi olla kiinni siitä, että osaa uskoa todeksi lauseita, joiden sisällöstä ei ymmärrä hölkäsen pöläystä? (Matteuksen tuomion kuvauksessa, jota tässä epäsuoraan siteerasin, se onkin kiinni ihan muista asioista.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #9 : 21.04.14 - klo:00:28 »
^Minä vähän oletinkin, että oikean puolen taustalta saattaisi jotain tuommoista löytyä. Seuraavana selitettävässä topografiassa olisivat ylös ja alas.

Mutta mitä mieltä oikealla puolella istumisen (niin, se istuminenkin) uskomisessa on, jollei ole hajuakaan, mitä ne tarkoittavat?  Ihan kuin koululainen, joka osaa hokea että hypotenuusan neliö on kateettien neliöiden summa, ymmärtämättä yhtään, mitä ovat hypotenuusa, kateetit ja edes se neliö (tai no sen se varmaan "ymmärtää", mutta ymmärtää väärin). Opettajana en olisi  järin tyytyväinen. Miksi taivaspaikan sitten pitäisi olla kiinni siitä, että osaa uskoa todeksi lauseita, joiden sisällöstä ei ymmärrä hölkäsen pöläystä? (Matteuksen tuomion kuvauksessa, jota tässä epäsuoraan siteerasin, se onkin kiinni ihan muista asioista.)



Tästä syystä en kestä lässytyssaarnoja papin perheen mökkimatkasta --- tuollainen olisi järjellistä sananselitystä, sillä symboliikka on tolkuttoman antavaa ja Jeesuksen vertaukset hänen kulttuurissaan todella ihan selkeitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #10 : 21.04.14 - klo:01:19 »
Jeesuksen vertaukset hänen kulttuurissaan todella ihan selkeitä.

Siinä mielessähän ne vertaukset tosiaankin olivat selkeitä, että niiden kuori oli kaikille selvää. Kun puhuttiin kylväjästä, kaikki tiesivät, että niin se kylväjä toimii, kuten Jeesus asian kertoi. Tai kun eräässä vertauksessa puhutaan yritystoimintaan sijoittamisesta riskialttiimpana, joskin pitkässä juoksussa tuottavampana tapana sijoittaa, kuin pankkitalletusta, joka tuottaa vähemmän, mutta ilman suuria arvon heilahteluja, oli tälmä sijoitusasiakin varmaan monelle selvää kauraa.
Mutta se, mitä näiden kuorien alla oli, se ei tainnut olla kenenkään ihmisen avattavissa, vaan Jeesus avasi ne paketit monen monituisille opetuslapsilleen, miehille ja naisille, ehkä lapsillekin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #11 : 21.04.14 - klo:08:02 »
Eipä niin, vaan voiko uskoa semmoista, mitä ei edes ymmärrä? Silloinhan ollaan tasolla "tässä varmaan sanotaan jotakin, mikä on totta, vaikka en edes tiedä, mitä se tarkoittaa". Itse en pysty sanomaan tuota uskomiseksi.---

Minusta juuri sitä voidaan sanoa uskomiseksi. Jos ajattelen Jeesuksen ihmetekoja, veden päällä kävelemistä ja 5000 miehen (naiset ja lapset päälle) ruokkimista erämaassa, en todellakaan ymmärrä niitä, mutta uskon kyllä.


---Mutta joo, helvettiin tässä sitten kai ollaan menossa  :039:.
^Ja siihen annat luvan ja tilanteen hyväksyt.
Ikään kuin se olisi sinun luvastasi kiinni.

Älä pane toisen suuhun sanoja, joita hän ei ole sanonut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #12 : 21.04.14 - klo:08:06 »
Mitä tarkoittaa "ilman Jeesusta"? Onko se sama kuin ilman Kristusta?---

On.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #13 : 21.04.14 - klo:08:28 »
---
Piispa Wille Riekkinen selittää saarnassaan, että tuomiolla on koolla kolme joukkoa: Vähimpiin veljiin myönteisesti ja auttavasti suhtautuneet, kielteisesti tai välinpitämättömästi suhtautuneet, ja sitten ne veljet itse. Kaksi juokkoa ei joudu kadotukseen. Onko tämä opetus vastoin sitä, mitä sanot pelastusteiden lukumäärästä?

Enpä muista ennen kuulleeni, että viimeisellä tuomiolla vähäiset veljet muodostaisivat kolmannen joukon. Itse olen asian ymmärtänyt niin, että koolla on kaksi joukkoa. Vähäisistä veljistä olen ajatellut, että itse kukin on joskus autettavan paikalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kreationismi ja luopumus
« Vastaus #14 : 21.04.14 - klo:09:05 »
Enpä muista ennen kuulleeni, että viimeisellä tuomiolla vähäiset veljet muodostaisivat kolmannen joukon. Itse olen asian ymmärtänyt niin, että koolla on kaksi joukkoa. Vähäisistä veljistä olen ajatellut, että itse kukin on joskus autettavan paikalla.

Kuten!  Hämmästyin suuresti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.