Kirjoittaja Aihe: Päivän ajatus  (Luettu 41353 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #120 : 20.10.10 - klo:00:58 »
Jokainen ihminen on Jumalan ajatus. (en muista kuka)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #121 : 20.10.10 - klo:08:48 »
Kääntäen. Jumala ajattele meitä kaikkia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #122 : 20.10.10 - klo:11:03 »
Ehkä Jumala ajattelee omia ajatuksiaan.  
« Viimeksi muokattu: 20.10.10 - klo:11:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #123 : 10.11.10 - klo:08:34 »
"Huomioi tänään myös sellaiset ihmiset,
joita et yleensä tule ottaneeksi huomioon.

Peilistäkin voi löytyä yksi."



Näin vinkkaa Positiivarit
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #124 : 02.12.10 - klo:10:29 »
Mietin silloin tällöin körttiläisten suhdetta sielunhoitoon. Eikö joku maininnut että Paavo Ruotsalainen oli ennenkaikkea sielunhoitaja.
Miten foorumin henkeen kuuluu sielunsa syvyyksien avaaminen ja hyväksytäänkö sitä, vaiko vierastetaan?

Olen itse saanut apua yksinkertaisesta sanasta: Odota! Ja vastaus on tullut ajallaan. Kärsivällisyyskoulua, ei impulsiivisuutta?
Onko oman itsensä tuominen esiin kaikkineen pahasta? Onko sairauksista puhuminen kielletty? Sairasta Jumalalle, mitä se merkitsee ?

Onko ilottomuus hyve? Onko nauru syntiä?
Miten meidän tulee suhtautua itsestämme outoihin ilmiöihin?                      :taistelu:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #125 : 02.12.10 - klo:12:57 »
Eikö ne "kamarikeskustelut" olleet juuri sielunhoidollisia.

Kaikki outo pelottaa ensi alkuun.

Muistan lapsuudesta, kuinka hurja kokemus oli nähdä "oikea neekeri" läheltä. Meidän suvun kesäpaikalla vieraili eräs Doris, jonka sukunimeäkään en muista. Hän oli enon vaimon ystäviä.  Pelkäsimme, koko serkuskaarti, tuossa kuuden ja kymmenen ikävuoden välillä... juoksimme laumana perässä, mutta varmuuden vuoksi kunnon välimatkan päässä. Välillä Doris kääntyi ja hymyili meille ja yritti tehdä tuttavuutta. Me pinkaisimme pakoon, ja kun Doris luovutti taas sillä kertaa, hiivimme perään, sama toistui... Aikuiset yrittivät neuvoa ja kasvattaa, mutta täysin hedelmättömäksi se jäi. Kun olimme uteliaita niin olimme, lapset ovat... ja pelolle emme mitään mahtaneet. Olisiko mennyt niin, että ennen puhetta  rankempia toimenpiteitä Doris itse olisi  sanonut pari sanaa meidän puolestamme.

Mietin usein, missä mahtaa olla eräs nimimerkki johon tutustuin täällä melkein ensimmäisenä: Erakko-Erkki. Hän kertoi vaikeista masennustiloistaan, ja siitä että harvoin jaksaa kirjoittaa, mutta lukee kyllä mielellään tätä foorumia. Jos Erkki jaksaa, olisi mukava kuulla miten hurisee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #126 : 02.12.10 - klo:13:32 »
Mietin silloin tällöin körttiläisten suhdetta sielunhoitoon. Eikö joku maininnut että Paavo Ruotsalainen oli ennenkaikkea sielunhoitaja.
Miten foorumin henkeen kuuluu sielunsa syvyyksien avaaminen ja hyväksytäänkö sitä, vaiko vierastetaan?

Olen itse saanut apua yksinkertaisesta sanasta: Odota! Ja vastaus on tullut ajallaan. Kärsivällisyyskoulua, ei impulsiivisuutta?
Onko oman itsensä tuominen esiin kaikkineen pahasta? Onko sairauksista puhuminen kielletty? Sairasta Jumalalle, mitä se merkitsee ?

Onko ilottomuus hyve? Onko nauru syntiä?
Miten meidän tulee suhtautua itsestämme outoihin ilmiöihin?                      :taistelu:


Vastaan vain omasta puolestani. Jos joku haluaa avata sielunsa syvyydet ihan yleisesti foorumilla, niin ei kait se minua haittaa. Itse mietin tarkkaan, kenelle avaan. Jos ne tulevat vastaan myöhemmin "ilmoitustaululla", niin ei ole oikein mukavaa. Oman itsensä tuominen esiin kaikkineen on myös itse kunkin oma asia. Eihän niitä ole pakko lukea, jos ei kiinnosta. Miksi sairauksista puhuminen olisi kiellettyä, tuskinpa meistä kukaan on ollut aina terve ja vaikka olisikin, niin kerrankos sitä sairastuu. Voihan sekin lohduttaa toisia, että en olekaan yksin sairauksineni. Jaettu suru on puolikas suru.

Ilottomuus ei ole hyve eikä nauru syntiä! Jos on apealla mielellä, niin mitäpä tuota muuta teeskentelemään. Mikä taas on sen terapeuttisempaa kuin nauraa oikein sydämen pohjasta. Tietysti naurun aihe pitää olla terveellä pohjalla. Toisen epäonnistumiselle ei saa nauraa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #127 : 02.12.10 - klo:13:44 »
Vastaan vain omasta puolestani. Jos joku haluaa avata sielunsa syvyydet ihan yleisesti foorumilla, niin ei kait se minua haittaa. Itse mietin tarkkaan, kenelle avaan. Jos ne tulevat vastaan myöhemmin "ilmoitustaululla", niin ei ole oikein mukavaa. Oman itsensä tuominen esiin kaikkineen on myös itse kunkin oma asia. Eihän niitä ole pakko lukea, jos ei kiinnosta. Miksi sairauksista puhuminen olisi kiellettyä, tuskinpa meistä kukaan on ollut aina terve ja vaikka olisikin, niin kerrankos sitä sairastuu. Voihan sekin lohduttaa toisia, että en olekaan yksin sairauksineni. Jaettu suru on puolikas suru.

Ilottomuus ei ole hyve eikä nauru syntiä! Jos on apealla mielellä, niin mitäpä tuota muuta teeskentelemään. Mikä taas on sen terapeuttisempaa kuin nauraa oikein sydämen pohjasta. Tietysti naurun aihe pitää olla terveellä pohjalla. Toisen epäonnistumiselle ei saa nauraa.

Pirska, jaan täysin ylläolevan, kirjoitit sen mitä en rääntäyteisestä päästäni saa ulos  :icon_eek:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #128 : 02.12.10 - klo:17:53 »
Arvelen, ettei kukaan täällä aivan kaikkea itsestään kerro.  Asiat, jotka koskevat muita kirjoittajia, saattaa olla hyvä ottaa esille -- anteeksipyyntö huonosta käytöksestä, esimerkiksi, on työläs lähettää yksityisviestinä jokaiselle.  Olen joskus pannut merkille, että kun epilesiasta on ollut pakko kertoa (hämärätila on ollut ja ihmiset tahtovat tietää mistä oli kysymys) väki jakautuu oikeastaan kolmeen ryhmään.

On ryhmä joka on ainoastaan loukkaantunut ja haluaa että heiltä pyydetään anteeksi. Silloin voin pyytää anteeksi - ei se ole minulta pois. Ainoa ongelma koskee tätä: Anteeksipyyntö sisältää yleensä omassa mielessäni lupoauksen:  Teen parhaani, ettei tämä toistu. Nythän en voi sitä tehdä, mutta osaan näitä henkilöitä hieman välttää.

Toinen ryhmä toivoo että pyydän abnteeksi, mutta tahtoo lisäksi selityksen: Mikä tuo juttu oli?  Heiltä pyydetään anteeksi ja selitetään, ja aika usein toisella kertaa riittää selitys.

Kolmas ryhmä pyyhkäisee anteeksipyynnöt syrjään ja sanoo: Niin, niin, mutta mitä sulle oikein tapahtui?  He ovat sikäli ongelmattomin joukko, että ymmärtäessään tilanteen ystävyytemme ei häiriinny. Seuraavalla kerralla he tietävät jo. Yleensä vakuutan kaikille että antoivat he anteeksi tai eivät, minä pidän heitä yhä ystävinäni -- tavallaan se on totta. Käytännössä kuitenkaan ei. Olen ollut pitkään neuvoton juuri tuon ykkösryhmän kanssa, ja lopputulos on ollut se että käyttäydyn ystävällisesti, mutta konfliktien välttämiseksi varon suoria kontakteja sitten kun se anteeksipyyntö on hoidettu.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #129 : 02.12.10 - klo:18:44 »
OLen joutunut miettimään hyvin paljon tuota Riitta-mummin esille ottamaa kysymystä. Tokkopa kukaan kaikkea itsestään kertoo missään. Usein yhteisössä on, jos rohkenee, sen yhteisön kannalta hyvä kertoa jotakin.  Anteeksipyyntö koskee usein kaikkia, sillä jos bannataan muun muassa "asenteen" tähden, se on takuulla koskettanut jokaista.  Silloin saattaa toivoa jokaisen tietävän, että suree sitä vilpittömästi, ei ole tehnyt mitä nyt noin vuodessa ehtikin, tahallaan, ja, tämä koskee jokaista: Pyydän sinultakin anteeksi - olen toiminut taitamattomasti.  Jotenkin minulle on tullut ortodoksisesta kirkosta rakkaaksi muuan seikka. Kun pyytää anteeksi, sanat ovat jotenkin niin todet: Tietäen tai tietämättäni -- tahtoen tai tahtomattani. Sillä uskon, että me rikomme toisiamme vastaan myös tietämättämme ja tahtomattamme. Omaa kömpelyyttämme, ahjattelemattomuuttamme ja harkitsemattomuuttamme

[size= 14pt]Pidän näistä Bonhoefferin sanoista: Ihmisen elämän tarkoitus on kasvaa rakkaudessa kohti iankaikkista elämää.  [/size] Tuo, mitä itse kerroin tekeväni, koskee teitä kaikkia -- te olette minulle rakkaita. Joku toinen käyttää jotakin muuta tapaa.  Eräs pappi sanoi aina suuttuessaan ottavansa kiven käteen, he ovat keräilleet niitä jostakin meren tannikolta koska ne olivat kauniita... ja ajattelevansa, tällä minä tahtoisin iskeä tai viskata tuota  joka minulle sanoi...kirjoitti... haavoitti minua, ja puristavansa käden nyrkkiin: "Herra, tämä on minun synnintunnustukseni" - näin haluaisin tehdä, vastata kovin sanoin, kostaa...  tyynnyttyään hän laskee kiven takaisin maljaan. Kosto on tarpeeton.  Hän kertoi myös iltaisin - jos ehtii ja jaksaa, mutta aina silloin - käyvänsä päivänsä läpi, käyttäen peilinään Kymmentä käskyä "nähdäkseni, kuinka paljon Jumala on antanut minulle anteeksi".  Mietin, eikö tuo jo ole omavoimaisuutta... eikö tuossa kerätä' meriittilistaa... sitten muistelin mitä hän kertoi: Hänen on helpompaa antaa anteeksi, sivuuttaa loukkaukset, ja ennen muuta: hän sanoi että hänen on kummasti helpompaa tulla toimeen työpaikalla... läheisissä ihmissuhteissa... vain tietämällä, kuinka paljosta hänet itsensä on armahdettu.  Hän oli vähän sellainen tuiskahteleva ja pippurinen kyllä. Eikä hän kuvitellutkaan että Taivaan ovi tuolla aukeaa, mutta kun täällä maailmassakin pitäisi tulla toimeen...   Mietin silloin tuota - toistakymmentä vuotta sitten - mutta silloin se tuntui teeskentelyltä. Nyt ei tunnu enää. Yhtä hyvin kuin vuorovaikutusta täällä voisin tutkia käskyjä... ja mitähän muita hänellä oli ... en muista, valitettavasti. Tulee mieleeni se Raamatun kehoitus oikasta venähtä'neet taajat ja vinksahtavat nivelet...
Jos tämä on omavoimaisuutta niin kylläpä Jumala minut akkiä luuloistani riisuu. Se on nähty...
---------------------------------

 Minulla oli mielenkiintoinen kokemus musiikkiterapiakoulutuksen kesäkurssilla. Piirsimme siellä "omakuvan". Se tehtiin niin, että henkilö asettui tahtomaansa asentoon isolle paperille ja toinen piirsi mustalla tussilla ääriviivat. Sitten vain kertomaan itsestä värien ja kuvioiden avulla. Meillä oli tilaa toimia niin että kukaan ei nähnyt, mitä itse töherteli.

Kun ne sitten ripustettiin seinälle, ja niitä kommentoitiin, hölmistyivät kaikki minun kuvani kohdalla - ja hölmistyin vähän  itsekin.  Olin ajatuksissani piirtänyt täsmälleen itseni näköisen kuvan. Tukka oli tarkalleen oikean värinen, jakaus sillä puolen päätä millä se olikin, silmälasit, kasvioen piirteet... vaatteet olivat tarkalleen omani, jopa paidanhihat oli kääritty kyynärpäiden yläpuolelle. 

- Höh! tuohan kertoo itestään kaiken, pari kaveria kommentoi...  sitten: Eihän tossa ole mitään kommentoitavaa... kunnes joku totesi: Tuo ei ole kertonut itestänsä mitään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #130 : 02.12.10 - klo:19:11 »
Realistisen kuvan 'ymmärtäminen' on vaikeaa. Abstraktia kuvaa on usein paljon helpompi tulkita, vaikka se usein ensiksi torjutaankin käsittämättömänä. Esittämisestä irroitetuilla väreillä ja muodoilla on oma symboliikkansa, joka puhuttelee jokseenkin samaan tapaan kaikkia. Sekin kertoo paljon, mistä kukin pitää ja mistä ei.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #131 : 03.12.10 - klo:21:41 »
"Jos onnettomuuden jälkeen olet enemmän kuin ennen sitä, ei se ollutkaan onnettomuus" (Rolf Arnkil).

"--Rakas Herra Jeesus, anna meille samaa rohkeutta, uskallusta elää pyytäen vain yhtä: sen Jumalan välikappaleena olemista, jolla on varaa antaa omiensa kärsiä syytä selittämättä." (Simo Talvitie).
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #132 : 15.12.10 - klo:23:06 »
-Kenties jokaiseen elämämme käänteeseen sopivat Jeesuksen sanat Pietarille kiirastorstain iltana: "Tätä, minkä nyt teen, et nyt käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät". Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa (Fil 4:13.)  
-Kiittäkää joka tilassa, sillä kiitollinen mieli on onnellinen ja tyytyväinen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #133 : 04.01.11 - klo:08:51 »
Niille joilla on Ahdituneen usko, Kari Kuula kertoo mielestäni hyvin kirjoituksessaan:

http://www.karikuula.com/56

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän ajatus
« Vastaus #134 : 04.01.11 - klo:13:19 »
 Kiva.  :eusa_angel: