Kirjoittaja Aihe: Vihapuhe ja teot  (Luettu 30621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #15 : 10.06.16 - klo:20:17 »
Vihervasurit taitavat harvoin olla yrittäjiä. Mahtaako olla ainuttakaan kebabbaarin pitäjää?

Anarkisteille minulla olisi ehdotus. Heidän yhteiskuntavisionsa ei vakuuta. Mutta tilanne muuttuisi, jos he perustaisivat anarkistisin periaattein toimivan yrityksen sellaiselle alalle, joka on aivan välttämätön Suomessa. Jos tämä yritys - yhtiömuoto voisi olla mikä tahansa - pystyisi toimimaan uskottavasti, anarkistinen yhteiskuntavisio saisi lisää uskottavuutta.

Olen pohtinut huolellisesti tämän Anar-yhtiön toimialaa ja päätynyt kahteen mahdollisuuteen: tie- ja vesirakennus tai talonrakennus/korjausrakentaminen.

Näillä leveysasteilla ihmisyhteisön vuorovaikutus - anarkisteillekin tärkeää - vaatii toimivia kulkuväyliä, ja ihmisarvoinen elämä yleensäkin hyväkuntoisia rakennuksia.

Anarkistit lukeutuvat älymystöön, joten homma on helppo panna toimeksi. Jos on aatteelleen omistautunut, voinee sen edistämiseksi hakeutua insinöörikoulutukseen. Pari kolme tällaista aatteen naista tahi miestä riittäisi alkuun. Saman verran yritystalouskoulutettuja lisäksi, niin siinä olisi johtoryhmää riittävästi. Parikymmentä ammattikoulutettua rakentajaa vielä, niin Anar-yhtiön henkilökunta alkaisi olla kasassa.

Yhtiö joutuisi tietysti toimimaan markkinaehtoisesti, mutta sisäisesti se voisi noudattaa anarkismin jaloimpia periaatteita.

Takaan, että mediajulkisuus olisi taattu.

Jätän ehdotukseni vapaasti maamme anarkistiryhmittymien käytettäväksi.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #16 : 10.06.16 - klo:20:54 »
Nimikysymys voi olla ongelma, sillä Anar on saameksi Inari, mutta on joitakin Anar tuotemerkkejä, joten se voi olla käytettävissä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #17 : 11.06.16 - klo:15:03 »
Vihervasurit taitavat harvoin olla yrittäjiä. Mahtaako olla ainuttakaan kebabbaarin pitäjää?

Tunnen muutamia vihervasuri-yrittäjiä, mutta kaikissa tapauksissa yrityksen tärkein pääoma on yrittäjän pää, jolloin sen polttaminen olisikin jo vakavampi rikos. Eli ovat kotitoimistossaan yrittäviä henkisen työn tekijöitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #18 : 11.06.16 - klo:15:08 »
Yhtiö joutuisi tietysti toimimaan markkinaehtoisesti, mutta sisäisesti se voisi noudattaa anarkismin jaloimpia periaatteita.

Miten isännän ja emännän (ja ehkä loma-aikoinaan auttelevien lasten) muodostama maatalousyritys poikkeaa tästä? Tietysti voi kysyä, ovatko kaikki maatalousyrityksen saamat tuet puhtaan markkinaehtoisia, mutta se nyt kuitenkin on se toimintaympäristö, jossa maatalousyritykset toimivat.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #19 : 11.06.16 - klo:15:18 »
" Mitä isoset edellä..." ja kansa menee edellä ja perässä.

Että tällaisia politiikkoja meillä .

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001198754.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #20 : 11.06.16 - klo:16:45 »
Miten isännän ja emännän (ja ehkä loma-aikoinaan auttelevien lasten) muodostama maatalousyritys poikkeaa tästä? Tietysti voi kysyä, ovatko kaikki maatalousyrityksen saamat tuet puhtaan markkinaehtoisia, mutta se nyt kuitenkin on se toimintaympäristö, jossa maatalousyritykset toimivat.

Klassisen anarkismin perinteessä on arvostettu esim. venäläisten talonpoikien mir-yhteisöjä. Meikäläisessä ympäristössä jokin kylä voisi olla tällainen.

Ehdotukseni pontimena on ollut se ajattelu, mikä ilmenee Vapaa syndikaatti -nettisivulla:
"Vastustamme kaikkia rakenteita ja instituutioita, jotka perustavat toimintansa pakkovaltaan ja hierarkioihin. Tahdomme mahdollistaa työläisten oman päätäntävallan kaikilla elämän osa-alueilla ja erityisesti työssä."

Olen nähnyt jossain esityksiä tämän periaatteen käytännön toteutuksesta. Kerron siitä, mikäli löydän lähteen.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #21 : 11.06.16 - klo:17:58 »
^Jos enemmistö työläisistä päättää, että tehdään näin (esim. että töihin on saavuttava aamukahdeksalta), niin onko se pakkovaltaa niitä vähemmistöön jääviä toisinajattelijoita kohtaan (jotka tulisivat vasta kymmeneksi)?

Minä ainakaan en halua aina päättää ja ajatella kaikkea itse. On sekin yhdenlaista vapautta, ettei tarvitse. Vapain on silloin, kun ei ole mitään omaa tahtoa, sillä silloin ei kukaan voi pakottaa toimimaan vastoin tahtoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #22 : 11.06.16 - klo:18:07 »
^Jos enemmistö työläisistä päättää, että tehdään näin (esim. että töihin on saavuttava aamukahdeksalta), niin onko se pakkovaltaa niitä vähemmistöön jääviä toisinajattelijoita kohtaan (jotka tulisivat vasta kymmeneksi)?

Minä ainakaan en halua aina päättää ja ajatella kaikkea itse. On sekin yhdenlaista vapautta, ettei tarvitse. Vapain on silloin, kun ei ole mitään omaa tahtoa, sillä silloin ei kukaan voi pakottaa toimimaan vastoin tahtoa.

Tuossa tapauksessa loukataan työnjohto-oikeutta, joka on laissa säädetty työnantajalle, mutta asiasta voidaan toki aina neuvotella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #23 : 11.06.16 - klo:18:41 »
tykkään teistä foorumin jäsenet...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #24 : 11.06.16 - klo:19:04 »
Juhanilla on laupeuden ajatukset lähimmäisistään.  :eusa_angel:
Mukavaa luettavaa johon on helppoa sanoa "amen"

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #25 : 11.06.16 - klo:21:04 »
Olisiko periaatteessa/juridisesti mahdollista, että työnantaja delegoisi työnjohto-oikeuden työntekijöiden yhteisölle? Erilaisissa työyhteisöissä näin käytännössä menetellään, koska ei tehdä palkkatyötä vaan kaikki ovat freelancereita. Olen työskennellyt tähän tapaan neljännesvuosisadan, ja kyllä se onnistuu, mutta kaikille se ei sovi - sekin on tullut käytännössä havaituksi. Mutta parhaimmillaan toiminta on sekä tehokasta että miellyttävää, kun kukaan ei ole kenenkään esimies.

Vastikään joku yritysjohtaja totesi, että it-alan startupeissa on saavutettu Marxin ihanne: työntekijät omistavat tärkeimmän tuotantovälineensä eli päänsä.

Mt

P.S. Lienee dementian ehkäisyn kannalta edullista samanaikaisesti kirjoittaa anarkistisen työkulttuurin mahdollisuuksista ja keskustella puolison kanssa Kokoomuksen puoluekokouksen äänivaltaperiaatteista.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #26 : 11.06.16 - klo:21:22 »
Olisiko periaatteessa/juridisesti mahdollista, että työnantaja delegoisi työnjohto-oikeuden työntekijöiden yhteisölle? Erilaisissa työyhteisöissä näin käytännössä menetellään, koska ei tehdä palkkatyötä vaan kaikki ovat freelancereita. Olen työskennellyt tähän tapaan neljännesvuosisadan, ja kyllä se onnistuu, mutta kaikille se ei sovi - sekin on tullut käytännössä havaituksi. Mutta parhaimmillaan toiminta on sekä tehokasta että miellyttävää, kun kukaan ei ole kenenkään esimies.

Vastikään joku yritysjohtaja totesi, että it-alan startupeissa on saavutettu Marxin ihanne: työntekijät omistavat tärkeimmän tuotantovälineensä eli päänsä.

Mt

P.S. Lienee dementian ehkäisyn kannalta edullista samanaikaisesti kirjoittaa anarkistisen työkulttuurin mahdollisuuksista ja keskustella puolison kanssa Kokoomuksen puoluekokouksen äänivaltaperiaatteista.

Työnantaja voi vapaasti delegoida valtaansa. Tiedeän, että varsinkin IT-alan yrityksissä, jotka yleensä ovat korkean osaamisen yrityksiä, joissa vastuut ovat selkeät ja työnjohdon tarve mitätön näin tapahtuu usein. Hyvin motivoituneessa porukassa työnjohto on turhaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #27 : 11.06.16 - klo:23:00 »
Usein työnjohto on parhaimmillaan huolehtiessaan siitä, että herrat eivät häiritse työntekoa,

Mt

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #28 : 12.06.16 - klo:09:52 »
Kaikkeen herrat ehtivätkin. Siis pienellä alkukirjaimella oleva herra. Se lienee muuten Suomen yleisin kirosanakin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vihapuhe ja teot
« Vastaus #29 : 12.06.16 - klo:14:46 »
Ja herrojen haukkuminen yleisimpiä omaehtoisen mielenterveystyön muotoja.

Mt