Kirjoittaja Aihe: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V  (Luettu 30635 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #30 : 23.02.16 - klo:19:20 »
Tässä Yle Arkistosta löytyvän viimeisen kastraatin  A Moreschinin ääninäyte. En sano mitään. Se ylempi on koominen.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/12/11/viimeinen-kastraattilaulaja-alessandro-moreschi

Ajattelin, että Farinelli olisi ollur tuttu nimi. Elokuva hänestä on liikuttava.

näyte eloikuvasta. Laulaja on puolalainen  Malas-Godlewska

https://youtu.be/NWMOmBohlTE

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #31 : 23.02.16 - klo:19:46 »
Sanoja ei ole monta tässä Purcellin laulussa, mutta ei niitä tarvitakaan, äänet sanovat mistä on kysymys.

https://youtu.be/6jFTHTWpfLI
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #32 : 23.02.16 - klo:22:50 »
Niinhän sitä voisi kuvitella. Toivon, etteivät nämä luuloluonteiset olettamukset ikääntyessä lisäänny kun niin uhataan käyvän. En viitsi penkoa googlesta  silloin kun tiedän että tiedän, kun joku viitsisi sanoa että ai tämäkö.  Muulloin en aivan totta muista että aivan, minä voisin katsoa tämän googlesta. Jos googlesta on löytynyt jotakin vähän aikaa sitten, muistan että aivan niin, google, mutta sitten taas....    :003:

Farinelli oli se kaveri jota kuunneltiin. Hän todella on kastraateista tunnetuimpia koska on niitä viimeisiä ja oli etevä. On se hyvä että meillä on kultturellia väkeä.  Itse lakkasin muistamasta nimiä aivan oikein ja oppikirjan mukaisesti jnkv täytettyäni 40vee ja siitä on kauhistuttavan kauan.

Makukysymykset ovat makukysymyksiä, mutta tallenteen ikä ja ensimmäisten levytysten edellytykset säilyttää musiikki edes jonkinlaisessa tallessa vaikuttavat aika lailla. Yleensä kontratenorista pitävä tuntee näihin vetoa, mutta äänentoiston laatuongelmien takia on taatusti mahdotonta vaatia välittämään koko kysymyksestä. Mielenkiintoinen se koko kappale oli musiikin historiassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #33 : 23.02.16 - klo:23:45 »
Faure, requiem, Pie Jesu. Philippe Jaroussky näkyy saaneen viisikymmebtä peukkua alaspäin ja ainoastaan kaksi tykkäystä.

Pidin siitä juuri tuollaisena, vaikka se on nyt vain kerta kaikkiaan sävelletty sopraanolle eikä sopranistalle eli semmoiselle korkeammalle kontratenorille. Jäin miettimään olisinko ollut mitä mieltä mutta en minä vain ainakaan vielä tiedä.

Tähän ei saa sitä heittomerkkiä tuon Fauren een päälle, mutta kappale kannattaa siitä huolimatta kuunnella. Oma opettajani lauloi tämän kerran tosi kauniisti niin että minusta ansaitsi mitä lämpimimmän onnittelun mutta hän oli hapan ja  harmissaan, kun olisi halunnut vedellä oikein urku auki, ja kapellimestari oli pidätellyt koko ajan.

Kapu oli ihan harvinaisen oikeassa. Tuota ei vain lauleta ns urku auki.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #34 : 24.02.16 - klo:07:19 »
Kuuntelen edelleen makumieltymys- ja tunnepohjalla. Tietopohjia ei minulla kansanihmisenä ole.
Tässä on sitä aikuiskasteen vaikuttamaa tunnelmaa, oltakoon kastekysymyksestä mitä mieltä vain.

trad:

https://youtu.be/zSif77IVQdY

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #35 : 24.02.16 - klo:17:03 »
En tiedä onko tämä hengellistä, uskonnollista vai kevyttä musaa, mutta laitan sen kumminkin tälle puolele.
Kun kuuntelen tätä niin tuntuu lähes hengelliseltä kokemukselta. en aikaisemmin ole ollut notkollaan Israelin suuntaan mutta  mikä lie saa kallistumaan siihen suuntaan.
Sanoja en ymmärrä enkä tiedä mistä tässä lauletaan, se on minulle hebreaa. Mutta ainakin pojat laulaa antaumuksella.


https://www.youtube.com/watch?v=8NIxqHJrL68

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #36 : 24.02.16 - klo:21:11 »
Tässä jazzahtava iltamusiikki Ruotsista. Lilla Lasse ei pelkää kaunissilmäistä karhua.
Älä sinäkään pelkään yön kauhuja. 

Hyvää yötä !

https://youtu.be/iRTmuU7sWKw
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #37 : 25.02.16 - klo:13:53 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #39 : 25.02.16 - klo:19:30 »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #42 : 25.02.16 - klo:20:42 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #43 : 26.02.16 - klo:00:26 »
Kuuntelen edelleen makumieltymys- ja tunnepohjalla. Tietopohjia ei minulla kansanihmisenä ole.
Tässä on sitä aikuiskasteen vaikuttamaa tunnelmaa, oltakoon kastekysymyksestä mitä mieltä vain.

trad:

https://youtu.be/zSif77IVQdY

Äläpäs nyt kun olit siinä kulttuurilautakunnassakin yli kymmenen vuotta. Minä taas käytin vain härskisti hyväksi ne huonommat ajat  :003: .  Oli tosilahjakkaita kavereita jotka hoitivat kumpaakin ja harrastivat kolmatta ja yhä ihailen heitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Klassinen musiikki, hengellinen musiikki, laulut V
« Vastaus #44 : 26.02.16 - klo:01:21 »
Äläpäs nyt kun olit siinä kulttuurilautakunnassakin yli kymmenen vuotta. Minä taas käytin vain härskisti hyväksi ne huonommat ajat  :003: .  Oli tosilahjakkaita kavereita jotka hoitivat kumpaakin ja harrastivat kolmatta ja yhä ihailen heitä.

Muutenkin tuollainen kitinä alkaa väsyttää. Minä oppimaton parka,  minä joka en syntynyt kulttuurisukuun,  minä sitä minä tätä.

Ketä kiinnostaa?  Minulla on ollut tosi inhottava olo, niinkuin pitäisi koko ajan pyydellä anteeksi ihan vain sitä, että sairaus mahdollisti opiskelun. Ja tartuin siihen ihan itse. Kukaan ei saa yhtikä mitään miltään " kulttuurisuvulta" . Mikähän se semmoinenkaan  oikein on? 
Joukkio lukihäiriöisiä kai! Onneksi oppivat sitten edes soittamaan.

Tämän perään sopisi Messiaasta aaria

He was despised.

Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, halveksittu jota emme pitäneet minkään arvoisena.

Semmoisesta sanotaan, tule ja seuraa. 
« Viimeksi muokattu: 26.02.16 - klo:01:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.