Kirjoittaja Aihe: Linnut 22  (Luettu 30299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #30 : 01.11.14 - klo:21:39 »
Räkättirastas taitaa olla niitä vihatuimpia Suomen linnuista.

Turhaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #31 : 01.11.14 - klo:21:42 »
Äiti sanoi että hän on nähnyt joskus valkoisen variksen.
Muttei hänkään fasaaniyksilöä ole valkoisena nähnyt.
Oli kyllä aika komia lintu.
Ja ei yhtään pelännyt autoa.

Fasaanista on myös täysin musta eli melanistinen muoto. Itse näin kerran osittaisalbinon variksen. Siinä oli paljon valkoista.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #32 : 01.11.14 - klo:21:43 »
Tulisi mieleeni koppelo, naarasmetso, syömässä kiviä ruuansulatuksensa pitämiseksi kunnossa. Olen kokenut, että konetta ei niin pelätä, mutta koneesta nousevaa ihmistä heti säikytään. Traktorilla ajo metsässä ja tapauksessasi autolla ajo tiellä ovat esimerkkejäni.

Auto on hyvä salakoju ja varmaan muutkin koneet.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #33 : 01.11.14 - klo:21:47 »
http://fi.wikipedia.org/wiki/Punakottarainen

Väritys on kuin vaaleanpunaisen variksen, mutta koko taitaa olla pienempi.

Nuoren punakottaraisen (aik. ruusukottarainen) olen kerran bongannut kaatopaikalla kottaraisparvesta. Niitä aina syksyllä ilmestyy Suomeenkin joitakin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Linnut 22
« Vastaus #34 : 01.11.14 - klo:21:47 »
Hyvä, että pääset sopivampaan asuntoon, ja että sinusta huolehditaan. Kivalta vaikutti tuo teidän kierrätysmenettelynne jolla pääsette liioistanne eroon ja saatte sopivaa tilalle.

Tänään oli hiukan lintulaudalla myös hömötiaisia, Pikkuvarpuset syövät maasta pudonneita ja talipalloista myös.
Sinitiaiset pitävät lautaa omanaan, Ne ajavat ärhäköinä suurempiaan pois.

Klaus ja toinen pienenmpi varis istuvat joka aamu odottamassa tammessa kunnes ilmaannun ovelle, Silloin ne lennähtävät lähemmäksi nurmikolle ja odottavat saamisiaan.
Harakat yrittävät päästä napsimaan osansa. Ne osaavat lentää pahki lintulautaan jolloin siemeniä ja pähkinöitä varisee maahan saataville.
Närhi rääkyy ja käy keräämässä tammenterhoja, joita myös orava viekätköihinsa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 22
« Vastaus #35 : 01.11.14 - klo:21:53 »
Pelloilla näin jälleen ison joutsenparven Lahden reisulla.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 22
« Vastaus #36 : 02.11.14 - klo:13:52 »
Fasaanista on myös täysin musta eli melanistinen muoto. Itse näin kerran osittaisalbinon variksen. Siinä oli paljon valkoista.

Ai, en olekaan ollut tietoinen tästä täysin mustasta eli melanistisesta fasaanista aiemmin.
Kiitos.
Luempa siitä lisää googlesta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #37 : 02.11.14 - klo:16:14 »
Monilla lintujen ruokkimista harrastavilla lienee jo ruokintapaikallaan pieni, vilkas ja äänekäs vieras idästä. Joillakin jopa kaksi. Pähkinänakkeleilla on ollut voimakasta vaellusta ja täälläkin niitä on lähinnä juuri ruokinnoilla useita kymmeniä. Kokonaismäärä saattaa koko maassa olla useita satoja. Silloin kun itse lintuja ruokin, niin taisi olla vuosi 1995, jolloin nakkeli tuli lokakuussa ja viihtyi kevääseen asti.

Taviokuurnia on nähty yllättävän hyvin jo tähän aikaan vuodesta. Niillä on myös ollut vaellusta. Tilhiä on, mutta suurimmat joukot lienevät vielä pohjoisessa kun parvet on olleet vielä pieniä.

Varsinaisista muuttolinnuista kihuja on nähty hyvin ja täälläkin jopa kaksi leveäpyrstökihua yhtä aikaa on ollut pitkään paikallisina lokkien kiusana Pyhäselällä. Ne ryöstävät harmaalokeilta saaliin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Linnut 22
« Vastaus #38 : 02.11.14 - klo:18:15 »
Ukko-metso komea näky...varsinkin elävänä soitimella...ainakin kerran kohdalleni osunut  :eusa_angel:

Sinuako riiasi, paremman puutteessa?  :icon_biggrin: Kuulemma voivat tehdä niinkin.

Voi kun voisikin laittaa linnuille ruokinnan! Vaan kun tässä talossa on kielletty. Joskus vielä haluan asumaan niin, että se on mahdollista. Ja sitten olisi kissa, jonka kanssa ikkunasta katselemme, ja kissa käkättää linnuille.

Harakka kävi pihaojaa päivällä tonkimassa, poisti ensin muutaman lehden ja sitten löysi syötävää. Lieneekö sinne käynyt varastoimassa jotakin? Räkätit saisivat tulla syömään aronian marjat, en pistäisi pahakseni. Kaunis lintuhan se on, kun tarkemmin katsoo.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 22
« Vastaus #39 : 02.11.14 - klo:18:16 »
Kihua en minä tunnistaisi.
Punatulkut ovat kauniita lintuja.
Ja sinitintit terhakoita, terhakkaampia kuin serkkunsa talitintit...hömötintit...töyhtötintit.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 22
« Vastaus #40 : 02.11.14 - klo:18:30 »
Öppis, juu noin taisi olla...olin siinä muutaman metrin ainoa "nisäkäs" eikä isoja lintujakaan
näkynyt...ja olihan se ihan valtatien varressa lepopaikan tuntumassa Savon mualla... :icon_eek:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #41 : 02.11.14 - klo:20:23 »
Minun pitäisi Espanjan punakirjavista kyyhkysistäni jotain kertoa, mutta vasta Oulusta. Nytkään ei taida lähteä eetteriin mitään  :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #42 : 02.11.14 - klo:20:24 »
Hei, taas pelasi  :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #43 : 02.11.14 - klo:20:26 »
Googlesta löytyy ne kirjavat kyyhkyt: jotenkin red yellow wing piguine. Suomen Kuusamostakin on kirjoitettu punakirjavista kyyhkyistä, mutta ne lienevät ilkivaltaisia maalauksia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Linnut 22
« Vastaus #44 : 02.11.14 - klo:21:46 »
Pigeon varmaan. Vaikutti kiehtovalta tiedolta. Punertavia kyyhkyslajeja elää villinä vaikkapa Keski-Amerikassa. Kesykyyhkyllä on punainen väri väistyvänä perinnöllisenä ominaisuutena. Sen pohjalta on jalostettu kauniita punaisia muunnelmia. Charles Darwinkin taisi olla kyyhkysharrastaja.