Kirjoittaja Aihe: Linnut 22  (Luettu 30286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 22
« Vastaus #15 : 26.10.14 - klo:19:48 »
Näin tänään todella ison vaaleanruskean linnun tien reunassa, joka ei yhtään väistänyt kuuttakymppiä kulkevaa autoani. Mikähän se oli? Ajattelin ensin että metsäkanalintu koska niitä on niin paljon täällä, mutta väritys, koko ja pelottomuus... jotain muutakin väriä siinä oli. Olisi pitänyt ottaa riski ja pysähtyä kuvanottoon.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #16 : 26.10.14 - klo:20:35 »
Tulisi mieleeni koppelo, naarasmetso, syömässä kiviä ruuansulatuksensa pitämiseksi kunnossa. Olen kokenut, että konetta ei niin pelätä, mutta koneesta nousevaa ihmistä heti säikytään. Traktorilla ajo metsässä ja tapauksessasi autolla ajo tiellä ovat esimerkkejäni.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #17 : 26.10.14 - klo:20:37 »
1 osiossa näyttää Malla nähneen albinolinnun, kyllä niitä on. Espanjassa näin punakirjavia variksia. Siitä oli selitys, jota en osaa nyt kertoa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 22
« Vastaus #18 : 28.10.14 - klo:13:51 »
Jep.
Äitini heti sanoi että se oli albiinoyksilö ja että hänen veljensä, enoni on nähnyt valkoisen variksen ja ihan valkoisen poron.
Oli aika hieno näky se valkoinen tyttöfasaani koiraansa rinnalla ja koiras oli ihan normaali väritykseltään.  :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 22
« Vastaus #19 : 28.10.14 - klo:14:03 »
Mitähän se sitten tarkoittaa kun lappalaiset laulaa "valkeasta linnusta"?
esim. Saila Seurujärvi...saattaa tarkoittaa jotain hengellistä asiaa?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 22
« Vastaus #20 : 28.10.14 - klo:14:05 »
No valkoisen poron minäkin olen nähnyt...taas siellä 70-luvulla, mikä taisi olla elämäni
"vauhdikkain vuosikymmen"  :003:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 22
« Vastaus #21 : 28.10.14 - klo:17:06 »
Tulisi mieleeni koppelo, naarasmetso, syömässä kiviä ruuansulatuksensa pitämiseksi kunnossa. Olen kokenut, että konetta ei niin pelätä, mutta koneesta nousevaa ihmistä heti säikytään. Traktorilla ajo metsässä ja tapauksessasi autolla ajo tiellä ovat esimerkkejäni.

Juu. Jostain syystä se on suurentunut muistissani myyttiseksi jättilinnuksi. :) Luultavasti joku melko perinteinen metsäkanalintu. Ukkometsoja olen nähnyt myös, metsässä liikkuessa ne aina pyrhältää pakoon melko läheltä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #22 : 28.10.14 - klo:17:16 »
Kanalinnun saanti metsästystilanteessa on aina "merkkitapaus", siis ovat ne isoja. Minulla on ollut aina sellainen tapa, että en naaraspuolisia kanalintuja ampunut. Jotenkin ajattelen, että kanta pienenisi, jos hautova ja hoitava emolintu ammutaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 22
« Vastaus #23 : 28.10.14 - klo:21:16 »
Lapin kanalinnut riekko ja kiiruna ovat talvella molemmat valkoisia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Linnut 22
« Vastaus #24 : 28.10.14 - klo:23:05 »
http://fi.wikipedia.org/wiki/Punakottarainen

Väritys on kuin vaaleanpunaisen variksen, mutta koko taitaa olla pienempi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #25 : 29.10.14 - klo:04:49 »
Siinähän se lintu on. Sanoisin, että iso kottarainen. Mutta tuota työhtöä en muista nähneeni, enhä niitä kovin lähellä ollut.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 22
« Vastaus #26 : 29.10.14 - klo:14:52 »
Olen tuota punaista lintuasiaa vielä muistellut. Voi olla, että ne Espanjan punakirjavat linnut olisivat olleetkin puluja, kun ei ollut sellaista töyhtöä. Paikaksi muistelen Banos de Fortuna, muinainen roomalainen kylpylä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Linnut 22
« Vastaus #27 : 29.10.14 - klo:21:17 »
Lintujen töyhdöt lienevät usein tilanteen mukaan nostettavia ja laskettavia.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pastor_roseus_2.jpg

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #28 : 01.11.14 - klo:21:32 »
Harmaapäätikka hyppii männyn rungolla. Olen iloinen ,  sillä se ei ole pariin vuoteen näyttäytynyt.

Mitä Joensuun lintumiehelle, myyrälle, mahtaa kuulua ?  Ajattelen, ja toivon parasta. :051:

Täällähän riittäisi kommentoitavaa, nyt vasta lukaisin ketjun. Onnittelut harmaapäästä, täällä se on selvästi yleistynyt. No...lonkkaleikkaus tulossa toiseenkin lonkkaan ja sen(kin) takia muutan tästä pois. Kolmas kerros eikä hissiä. Huimaus melkein jatkuvaa ja pahoinvointia ja päänsärkyä. Viimeksi niitä "tutki" endokrinologi. Tutkimus ihan yhtä tyhjän kanssa. Eli ei mitään uutta.

Sairaanhoitaja kävi tutkailemassa asuintilannettani ja muutakin ja hänen jälkeensä vielä sos.työntekijä. Hänelle olen kiitollinen tarmokkuudesta, jolla alkoi viedä asuntotilannettani eteenpäin. Siinähän on hirvittävä byrokratia, mutta nyt ollaan voiton puolella. Uusi vuokrasopimus on tehty ja tämän entisen kämpän olen jo irtisanonut. Marraskuu on irtisanomiskuukausi.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 22
« Vastaus #29 : 01.11.14 - klo:21:38 »
Kerran matkalla Aholansaareen metsonuorukainen uhitteli keskellä tietä autoille, rekoillekin. Pääsimme jatkamaan matkaa, kun kiersimme sievästi.

Minulle sattui kerran sama tilanne. Ukkometso tiellä eikä aikomustakaan paeta. Pysäytin auton ja sitten hyvin hiljaa eteenpäin, jolloin metso väisti. Tälle käyttäytymisellehän on olemassa oma syynsä; metsolla ei ole enää tarpeeksi tappelukavereita soitimella. Sen takia metsokukkoja ei pitäisikään ampua.

Meillä lintuyhdistyksessä salataan kaikki soidinaikaiset metsohavainnot, koska on huomattu metsästäjien käyttävän havaintoja hyväkseen.