Kirjoittaja Aihe: Sudet  (Luettu 30165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Sudet
« : 21.04.13 - klo:17:15 »
Minkäslaisia mielipiteitä teillä muilla on susista ja niiden lisääntymisestä viime aikojen Suomessa?  Käsittääkseni yksittäinen susi ei ole vaarallinen ihmiselle kuin äärimmäisen harvassa poikkeustapauksessa. Sen sijaan susilauma voi hyvinkin alkaa saalistaa myös yksinäistä ihmistä. Pahempi riesahan taitaa kuitenkin olla maaseutuelinkeinojen harjoittajilla kun sudet raatelevat kotieläimiä.

Karhuja sen sijaan en haluaisi nähdä, enkä välittäisi vaikka kaikki karhut Suomesta ammuttaisiin. Suden olen kerran luonnossa omin silmin nähnyt ja sen verran läheltä että se oli 100% varmuudella oikea susi eikä esim. koira. Ajelin autolla metsätiellä ja susi tuli tielle. Ahmaa tai ilvestä en valitettavasti ole koskaan nähnyt vaikka olen aina liikkunut todella paljon metsissä, metsästämässä, marjassa, metsätöissä ja muuten vaan samoilemassa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Sudet
« Vastaus #1 : 21.04.13 - klo:20:13 »
Minulla on eri käsitys. Susilauma pystyy saalistamaan luonnolliseen tapaan hirviä, mutta yksinäisen on joskus pakko tulla ihmisasuntoja häiritsemään.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Sudet
« Vastaus #2 : 21.04.13 - klo:20:47 »
En käy väittämään vastaan kun en ole mikään asiantuntija. Lähinnä vain ajattelin omalta kantiltani, että jos sattuu luonnossa liikkuessa "törmäämään" yksinäiseen suteen tai sitten laumaan, niin kuvittelisin lauman ollessa kyseessä selkäpiitä karmivan enemmän...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sudet
« Vastaus #3 : 21.04.13 - klo:22:16 »
En käy väittämään vastaan kun en ole mikään asiantuntija. Lähinnä vain ajattelin omalta kantiltani, että jos sattuu luonnossa liikkuessa "törmäämään" yksinäiseen suteen tai sitten laumaan, niin kuvittelisin lauman ollessa kyseessä selkäpiitä karmivan enemmän...

Kuvittele silloin olevasi se hirvi, jota lauma haluaa.
Toisaalta kyllä lauma tulee pihoihin. Kuhmoisisssa lauma söi 16 koiraa pihoista kolmessa kuukaudessa. Sitten tämän viiden suden lauman johtajasusi ammuttiin, niin lauma hajosi ja koirien syönti loppui.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sudet
« Vastaus #4 : 21.04.13 - klo:22:19 »
Eipä noista ole ihmisille tai ainakaan minulle ole ollut vaaraa karhuista eikä susista. Karhun olen nähnyt ja pelkällä huhuilulla saanut sen pakenemaan metsään. Susia ei täällä ole pariin vuoteen näkynyt. Niistä olen nähnyt vain jälkiä lenkkireitilläni silloin kun niitä täällä liikkui.

Mutta ymmärrän hyvin niitä, joiden elinkeinoa susi haittaa, että he haluaisivat sudet kokonaan hävitettäväksi. Meillä on tuttavaperhe tässä ihan lähellä, joiden lammaskatraasta sudet raateli useita lampaita. Petokorvaus ei riittänyt edes lihan arvoon, saati siihen, että menetettiin kantavia uuhia. Se taisi olla viimeinen pisara lammasfarmarille. He ajoivat koko tuotannon alas.
Pyryharakka

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Sudet
« Vastaus #5 : 22.04.13 - klo:08:25 »
Sudet samoin kuin karhut, ilvekset ja ahmat kuuluvat tämän maamme luontoon ja siellä metsän kätköissä niiden kuuluukin olla. Itse olen nähnyt ilveksen ylittämässä valtatie 12 syksyn pimeässä. Susiparin Kuhmon ja Suomussalmen rajoilla todellisella korpialueella ja ahman Kainuun erämaassa. Karhuja olen käynnyt katsomassa useamminkin turvallisesti tarkkailukopista. Susien ja ahman jälkiä olen useampanakin talvena nähnyt Kainuussa. Niin kauan kuin nämä eläimet ovat ja pysyvät metsässä, ne saavat olla rauhassa. Ihailen niitä ja seuraan niiden toimintaa, mutta välimatkan ja varovaisuuden huomioiden. koska korvessa minä olen niiden alueella.

Mutta ja tämä on iso asia; jos jokin näistä eläimistä ryhtyy liian tuttavalliseksi ihmisen tai ihmiselle kuuluvan elinpiirin (=pihapiirin) kanssa tulee harkita eläimen siirtämistä korpeen tai sen lopettamista. Ymmärrän hyvin lasten pelon susi-/karhualuilla, kun pimeässä kävelevät koulutaksille alueilla, jossa ei naapureita ole kilometrikaupalla. Ymmärrän myös ihmisten pelon kotieläintensä johdosta, on sitten kyseessä koirasta (laadukas metsästyskoira on olla todella kallis investointi ja lisäksi rakas perheenjäsen) tai kissasta tai sitten jonkin hyödyn vuoksi kasvatettavista kotieläimistä (lampaat, porot, lehmät, hevoset). Kuten tuossa Pyryharakka kertoikin hyökkäys lammaskatraaseen, voi olla viimeinen isku koko elinkeinolle. Tuttavani kissa joutui ilveksen hyökköyksen kohteeksi melkein kotipihallaan erään suuren Etelä-Suomalaisen kaupungin laitamilla ja selviytyi hyvän lääkärin ja pitkän toipumisen jälkeen taas kuntoon. Myös karhun tiedän mm hävittäneen hunajapesiä tai muuten aiheuttaneen haittaa maaseudun elinkeinolle.

Sudeista muistakin pedoista lisää: http://www.suurpedot.fi/www/fi/lajit/susi/index.php

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Sudet
« Vastaus #6 : 22.04.13 - klo:11:13 »
Jännä juttu tämä villieläinasia. Asumme Itä-Vantaalla -96 vuodesta lähtien ja Sipoon aarniometsät ovat vieressä. Muutama vuosi oltiin täällä asuttu kun lehdessä oli iso juttu nuoresta nälkäisestä karhusta, joka on mennyt Sipoosta Nuuksioon. Tuli meidän kautta! Ymmärrän antivihreitä ajatuksia, jossa sudet ja karhut vedettäisiin hirteen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Sudet
« Vastaus #7 : 22.04.13 - klo:12:58 »
Memen kanssa olen samalla kannalla. Susi karttaa ihmistä. Aikoinaan Kuhmon itäosissa retkeillessäni tapasin paikkakuntalaisia, jotka kertoivat, miten susien reitin poikki tehtiin metsäajotie. Sudet käyttivät reittiä edelleen, mutta tien toisella puolella oli runsaasti suden ulosteita. Paikkakuntalaisten tulkinta oli se, että tien ylitys oli niin kova juttu, että veti hukan vatsan veteläksi. Mene tiedä.

Susi on myös oppivainen. Jos jokin hermorakenteeltaan peloton susi oppii, että ihmisasumusten liepeiltä saa ravintoa, se saattaa opettaa hyvän konstin pennuilleenkin. Tämä saattaisi vaikuttaa edullisesti pariutumismahdollisuuksiin. Jos taas susikannasta poistetaan ne yksilöt, jotka uskaltautuvat ihmisasumusten lähistölle, näiden lisääntymismahdollisuus huononee. Tällä lienee jotain vaikutusta. Vaikka ihmisarkuus on opittu ominaisuus eikä siten periydy, sen pohjana oleva hermorakenne, temperamentti tai mikä se nyt lieneekään periytynee. 

Edellä oleva on tietysti asiantuntemattoman pohdintoja, mutta yhden aran ja yhden rohkean koiran tarkkailu ja kouluttaminen samanaikaisesti on opettanut yhtä ja toista. Puolivilli kissaemokin alkaa jossain vaiheessa opettaa pentujaan karttamaan ihmistä ja lähtemään metsään. Sekin on nähty. Eläintalossa kyseinen mirri lopetettiin juuri tästä syystä - ja siellä ollaan jonkinsorttisia asiantuntijoita.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Sudet
« Vastaus #8 : 22.04.13 - klo:13:12 »
Sepon mainitsemat Kuhmoisten sudet siirtyivät vähitellen Padasjoki-Luopioinen suunnalle suuriin metsiin joissa oli runsaasti hirviä. Sen jälkeen ne, hirvet, kaikkosivat vuosiksi. Nyt on muutamia taas alkanut esiintyä, sen huomasi jo toissa syksynä, koska hirvikärpäsiä alkoi sataa marjametsällä niskaan.

Susi on uljas ja viisas eläin, mutta sitä pelätään ehkä liikaa. Vanhat kertomukset sudenkaatajista joita tilattiin aina Venäjää myöten, elävät yhä.
Kettu on viisas ja kaunis eläin, mutta sitä ei enää juuri vihata, saati pelätä. Pihalla kuopsuttelevat kanatkin ovat jo historiaa.

Rooman perustajat, Romulus ja Remus, olivat suden imettämiä orpoja, tarinan mukaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Sudet
« Vastaus #9 : 22.04.13 - klo:13:20 »
Mitäs vaaraa Karhusta on kaupungeissa, on kadut varmaankin heti tyhjät kun karhu tai susi ilmestyy ja aina taloja ja porttikongeja, kauppoja joihin pääsee turvaan.
Toista se on autiolla maaseudulla, puuhun on turha karhua paeta.
Joskus oli juttua eteläsuomesta kun oli karhu tyhjentänyt veneen vedestä, sehän piti heti ampua.
Kun täällä karhu tyhjentää veneen vedestä, kalastaja on tyytyväinen avusta.     ;  )

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Sudet
« Vastaus #10 : 22.04.13 - klo:13:45 »
Joskus 2-3 vuotta sitten karhu tallusteli öiseen aikaan Hml:n laitakaupungin kaduilla.
Itse olen nähnyt suden ammoisina aikoina lakkasuolla jossakin Kemijärven pohjoispuolella,
ei ihan lähekkäin kohdattu (n. 100-200 m päässä)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Sudet
« Vastaus #11 : 22.04.13 - klo:14:35 »
Jos oot hillasuolla koiranpennun kanssa, niin jos karhu on tuulen yläpuolella, niin kiehnää jalossas.
Aikakoira taas saattaa alkaa jopa ajamaan karhua.

Ei niien kanssa passaa leikkijä ja ymmärrän täysin ihmisiä jotka pelkää hyöty ja lemmikkieläinten takia.
Ei ihminenkään ole turvassa jos on sopiva aika vuodesta, pentuja, heräämisäkäisyys, ruuanpuute.    .....   :kahvi:

Riippuu siitä mistä roikkuu, eli tilanteesta.    :kahvi:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sudet
« Vastaus #12 : 22.04.13 - klo:21:34 »
Täällä kävi toissa keväänä, että tässä lähellä heräsi nuori naaraskarhu talviunilta. Kohta oli parikin uroskarhua paikalla. Iso uroskarhu alkoi sitten kosiskella nuorikkoa. Ne liikuskeli tässä lähistöllä päivä tolkulla ja herätti kyläläisten uteliaisuuden. Monet näki ne tai jäljet. Uteliain isäntä sai lähtöpassit. Uroskarhu ei tykännyt, että heidän riiusteluaan liiaksi seuraillaan. Ajoi isännän autoonsa. Ei siinä yleisöä kaivattu.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Sudet
« Vastaus #13 : 23.04.13 - klo:13:00 »
Aikanaan tuli yhdessä metsäoppilaitoksessa opiskeltua riistanhoidon jatkolinjan oppimäärä. Vuoden 1993 metsästyslaki ja -asetus opetti minut sihtailemaan asioita uudella tavalla: en halua olla enää verta hyytävä pyssymies. Pitäisi jättää lain ottaminen omiin käsiin tekemättä. Kyllä esivallan ohjeiden kanssa asiat voidaan hoitaa riittävän turvallisesti.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Sudet
« Vastaus #14 : 23.04.13 - klo:16:21 »
Susista karhuihin: näin unta viimeyönä että karhut olivat lisääntyneet runsaasti ja niitä oli kaikkialla.
Sitä väitti myös naapurini aiemmin, (tosielämässä) nykyisen asuinpaikkani suhteen. http://www.ita-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/karhuhavainto-mikkelin-kaupungin-tuntumasta-54090