Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4  (Luettu 29946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #30 : 11.10.10 - klo:22:41 »
Altaat näkyy myös ihan tavallisessa nettikartassa. Se nakyy meinaavan että 50 kilsaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.10 - klo:22:45 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #31 : 12.10.10 - klo:07:38 »
Huomenta Sanneli. Olet siis aika lähellä seuraamassa näitä maailmanmittakaavan suuronnettomuuksia. Ajattelinkin sinua kun uutisointi alkoi.

Oma punaväri on paljon hillitympää, ja alan tottua taas tähän sävyyn. Tyttären mielestä on hyvä ja luonnollinen. Onhan mulla ollut muitakin punaisen sävyjä, kirkkaampiakin.

...
Heräsin kovaan lonkkakipuun, iskiaksenomaiseen. Tälle päivälle suunnitellut menot jää menemättä, mutta tähän on tyytyminen.

Onneksi Matti kärräsi haravoimani viisi suurehkoa lehtikasaa pois pihasta, nyt ne olisivat myrskytuulen hajoittamina uudellen haravoitava.
Tuuli pieksee ja vettä vihmoo, ulina kuuluu hormista ja ikkunat naksahtelevat.
Paras kyyristyä torkkuhuovan alle romaania lukemaan. Luppopäivää muillekin mummeleille !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #32 : 12.10.10 - klo:13:56 »
On tästä varmaan ainakin monta kilometriä sinne matkaa. Kolmella alueellahan on julistettu hätätila mutta mää oon niukin naukin niitten ulkopuolella, arviolta 3 km on matkaa toisen alueen rajalle ja 6 km toisen...  :003: Karttaa kun kattelee niin vois arvella että 70 kilometriä. Kun Székesfehérváriin kerran on 35 ja tuonne on silmämääräsesti arvioituna kaksinkertanen matka.
Sanneli, MISSÄ sin olet... kaikki hyvin?  Onko sen pölyn hengittäminen vaarallista?  Onko ne paikalliset saatu turvattua?  Ei pysty katsomaan nyt uutisia. Iski hyvin ihmeellinen tauti, en ole koskaan kuullutkaan,  kuumeessa on muuten hyvä ajatella mutta saattaa olla hieman hidas. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #33 : 12.10.10 - klo:16:13 »
Sanneli, MISSÄ sin olet... kaikki hyvin?  Onko sen pölyn hengittäminen vaarallista?  Onko ne paikalliset saatu turvattua?  Ei pysty katsomaan nyt uutisia. Iski hyvin ihmeellinen tauti, en ole koskaan kuullutkaan,  kuumeessa on muuten hyvä ajatella mutta saattaa olla hieman hidas. 

Olen Bakonycsernyessä, Fejérin alueella Unkarissa, muutaman kilometrin päässä luoteeseen alkaa Komárom-Esztergomin alue ja muutaman kilometrin päässä lounaaseen alkaa Veszprémin alue, joilla molemmilla on julistettu tuon liejuvyöryn takia hätätila. Mutta täällä ei siis oo mitään hätää. Mikäli mää nyt oon oikeen ymmärtänyt niin se lieju on vaarallista lähinnä emäksisyytensä takia, kuinkahan kauhian paljon sen pH nyt olikaan. Palovammoja aiheuttaa jos menee paljain käsin sorkkimaan. Lehestä luin että toimittajalle oli joku aluetta siivoava sotilas neuvonu että kumpparit kannattaa pestä hyvin, muuten niistä irtoo pohjat. Siinä on pääasiassa lipeää ja punamultaa ja jossain välissä meinattiin että saattaa olla muitakin myrkkyjä kuten lyijyä mutta muistelenkohan väärin vai joko todettiin että ei oo. Paikalliset on evakuoitu ja arvellaan ettei ainakaan Kolontáriin enää halua juuri kukaan palata, jääneekö autiokaupungiksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #34 : 12.10.10 - klo:19:42 »
Sain minuutti sitten netin taas peliin ja samalla Unkari teki maalin 1-0 Helsingin Olympiastadionilla.

Tänään on taas mr. Murphy vieraillut. Aamusta alkaen on lonnka vaivannut niin etten juuri ole kivulta liikkunut, sitten iltapäivällä netti teki tenän. Kolmas oli kun Lotan perhe oli tulossa hätiin niin heiltä loppui bensa autosta ja Mattia tarvittiin hätiin. Olipa eräänlaista vaihtelua tässäkin päivässä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #35 : 12.10.10 - klo:19:52 »
Eikö sitä sanota ettei kahta ilman kolmatta :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #36 : 12.10.10 - klo:19:58 »
Näinhän sanotaan ja taitaa aika usein käydäkin näin, olen huomannut. Kodinkoneet poksahtelevat peräjälkeen meillä.

Onneksi näitä ei tiedä edeltä muut kuin noita-akat, ei körtti-sellaiset. Se otetaan vastaan mitä tulee ja kiitetään ettei pahemmin käynyt.


 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #37 : 12.10.10 - klo:20:46 »
Hihhahhhoo, eipä se potkupallo Suomelta suju :) saati sitte, kun nää nyt maajoukkueessa vielä tahkoovat poistuvat rivistä.. Mistä sitä uusia kaivethaan? Taitaa olla parempi keskittyä ihan vaan lätkään :)
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #38 : 13.10.10 - klo:16:41 »
Olen Bakonycsernyessä, Fejérin alueella Unkarissa, muutaman kilometrin päässä luoteeseen alkaa Komárom-Esztergomin alue ja muutaman kilometrin päässä lounaaseen alkaa Veszprémin alue, joilla molemmilla on julistettu tuon liejuvyöryn takia hätätila. Mutta täällä ei siis oo mitään hätää. Mikäli mää nyt oon oikeen ymmärtänyt niin se lieju on vaarallista lähinnä emäksisyytensä takia, kuinkahan kauhian paljon sen pH nyt olikaan. Palovammoja aiheuttaa jos menee paljain käsin sorkkimaan. Lehestä luin että toimittajalle oli joku aluetta siivoava sotilas neuvonu että kumpparit kannattaa pestä hyvin, muuten niistä irtoo pohjat. Siinä on pääasiassa lipeää ja punamultaa ja jossain välissä meinattiin että saattaa olla muitakin myrkkyjä kuten lyijyä mutta muistelenkohan väärin vai joko todettiin että ei oo. Paikalliset on evakuoitu ja arvellaan ettei ainakaan Kolontáriin enää halua juuri kukaan palata, jääneekö autiokaupungiksi.
Se oli aika tyrmäävä tapaus.  Mitkä mahtoi olla fiilikset kun oli niin lähellä itse?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #39 : 14.10.10 - klo:16:02 »
Se oli aika tyrmäävä tapaus.  Mitkä mahtoi olla fiilikset kun oli niin lähellä itse?

Mää sain semmosen pehmeän laskun tähän hommaan, kuulin siitä ekan kerran tiistaina raamattutunnilla että jotaki kamalaa on tapahtunu jossa on neljä ihmistä kuollu, huonolla kielitaidollani sain sen käsityksen että ihan normaali mutavyöry. Sitten tiistai-illan uutisista näin asian todellisen laidan. Ja vasta loppuviikosta tajusin, että kuinka lähellä toi olikaan tapahtunu kun katoin kartasta että missä on Ajka ja Kolontár ja kumppanit.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #40 : 15.10.10 - klo:19:29 »
Mää sain semmosen pehmeän laskun tähän hommaan, kuulin siitä ekan kerran tiistaina raamattutunnilla että jotaki kamalaa on tapahtunu jossa on neljä ihmistä kuollu, huonolla kielitaidollani sain sen käsityksen että ihan normaali mutavyöry. Sitten tiistai-illan uutisista näin asian todellisen laidan. Ja vasta loppuviikosta tajusin, että kuinka lähellä toi olikaan tapahtunu kun katoin kartasta että missä on Ajka ja Kolontár ja kumppanit.
Varmaan mukavampi noinpäin.
Kuulkaa naiset, mitä minä teen minun pelargonioille? Ne on yhä ulkona ja kukkivatkin, mutta ei enää pitkään. Missä ne säilyis talven yli, ajattelin tänä talvena pitää ne noissa pitkissä parvekelaatikoissa ja laittaa marjakanervat semmoiseen hyvin pitkään joka normaalisti on ruusupavulla ja lattialla siis... että vain siis vaihtaisin sen´laatikon noihin terassikoukkuihin. Ei tarvitse istutella edestakaisin.  Nyt jos vielä nuo pelargonit tosissaan saisi noin menemään yli talven niin siitä vain siirtäisi keväällä ulos. Jos ne olisi ikkunalla ja pitäis olohuoneen viileänä niin toimisikohan se? Kerllarikomeronkin löysin, se oli niin merkillisessä paikassa että kolmatta vuotta luulin ettei sitä' edes ole. Siellä olisi pimeää.  Onko pimeä hyväksi?  Lämmin se kyllä on.

Eikö olekin ihanaa kun saa aloittaa kaiken joulupuuhan, tumppuja on jo tilattu, sisaren teinit kuluttavat siitä kauheasti, tai ne katoilevat. Yhtenä- vuonna kudoin yhden viikonlopun aikana 10 paria kun sain hälytyksen vasta adventtina, mutta sitten vannoin etten ikinä enää kudo mitään ja menikin muutama vuosi että' en. On niin kiva suunnitella kaikkia lahjoja kaikille... koristella... ostella hyasintteja... voi kun pian saisi jo hyasintteja.

Muuten, huomasin että on unohtunut istuttaa yhdet narsissit, vieläjöhän ne voi?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #41 : 15.10.10 - klo:20:40 »
Minun tietääkseni pelargoniat voisi viedä kellariin, mutta juuripaakku ei  saisi kuivua siellä ihan kokonaan. Liian lyhyeksi niitä ei saa myöskään leikata. Jos joku tietää paremmin, niin korjatkoot. Itse en ole kasvattanut niitä, mutta äidillä ne ovat aina menestyneet.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #42 : 15.10.10 - klo:21:00 »
Minäkin löysin narsinninsipulit parvekkeelta kun eilen muistin ottaa sisälle joulukaktukset. Mitähän teen noille mukuloille tekesi?

Joulu on tosiaankin ihan kohta ovella tai ainakin joulun valmistelut. Joulukuun alussa pitää aloittaa joulukakkujen teko ja erilaisten keksien leipominen. Hyasinttia en kaipaa. Astmakohtaus on nimittäin lähellä, jos olen samassa tilassa kukkivan hyasintin kanssa. Aikoinaan sain hyasintin aina lahjaksi eräältä srk:n toimikunnalta jonka jäsen olin. Kukka sai olla sisällä, kunnes ryhtyi kukkimaan, sen jälkeen sai karkotusmääräyksen.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #43 : 17.10.10 - klo:13:26 »
Jotkut saavat pelargonit menemään talven yli kellarissa. Minulta se ei onnistu. Homehtuivat siellä. Ihanteellinen olisi viileä valoisa paikka. Siis jos jonkun huoneen voisi viilentää huomattavasti alle asumislämmön. Ja tosiaan multapaakku ei saa ihan kokoon kuivaa, mutta eipä se saa oikein märkäkään olla.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 4
« Vastaus #44 : 17.10.10 - klo:15:59 »
Jotkut saavat pelargonit menemään talven yli kellarissa. Minulta se ei onnistu. Homehtuivat siellä. Ihanteellinen olisi viileä valoisa paikka. Siis jos jonkun huoneen voisi viilentää huomattavasti alle asumislämmön. Ja tosiaan multapaakku ei saa ihan kokoon kuivaa, mutta eipä se saa oikein märkäkään olla.
Voi ei sitten, ei onnistu ainakaan asunnossa. Minun puutarhurituttu, se myyjä jolta ostan kaiken ja joka usein neuvookin, sanoo että turha uneksiakaan että ne menestyisivät terassilla yli talven vaikka kuinka peittelisi. Kellarikomero on pimeä, paitsi milloin ihmiset siellä käyvät, . ja lämmin mutta sitä yritän ellen muuta keksi. On oikeastaan mukavaa viritellä terassia kohta syys- ja talviasuun

Jäin kuitenkin miettimään, että olisko tuo ihan mahdotonta. Jostain saa ostaa joitakin minikasvihuoneita, tosin kyllä sen pitäisi olla hyvin mini ja hyvin minihinnalla, mutta jos hommaisi niille koirankopin... mitä arvelette. Systerillä on eräänlainen isohko luksuskoppi kaikin mukavuuksin, talvilämmin ja noin, hyvin eristetty, eikä heidän koirat sitä käytä kuitenkaan.  Asuvat sisällä. Mutta se olisi aika hämärä... tai oliko siinä kattoikkuna, nyt en muista...  eikä tästä saa sinne oikein mitään lämmitysjohtoa vedettyä. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.