Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Yasmin - 27.03.05 - klo:13:48

Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Yasmin - 27.03.05 - klo:13:48
Miksi uudessa messukaavassa tekstin luvun jälkeen sanotaan "tämä on Jumalan sana, kiitos sinulle Herra" ja "tämä on pyhä evankeliumi, ylistys sinulle..." (en muistakaan nyt miten loppui) Mitä varten noita pitää sanoa, eikö se ole ihan itsestään selvää, että on luettu Jumalan sanaa tai pyhää evankeliumia? Vai onko tuo otettu käyttöön siksi, että koetetaan vakuuttaa asiaa niille monille kirkossa käyville, jotka eivät usko raamattuun muuta kuin vertauskuvallisena ja mukavia tarinoita sisältävänä ihmisen kirjoittamana kirjana?
Otsikko: Re: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: m.k - 27.03.05 - klo:18:28
Lainaus käyttäjältä: "Yasmin"
kuin vertauskuvallisena ja mukavia tarinoita sisältävänä ihmisen kirjoittamana kirjana?
Jota se myös on... Valitettavasti tätäkään eivät kaikki ymmärrä...
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Yasmin - 27.03.05 - klo:21:24
m.k:  Minä onneton uskon vielä raamattuun Jumalan Sanana, joten olisi kiva kuulla perustelut väitteellesi. Mistä minä muualta löydän uskolle pohjan, mistä minä saan tietää Jumalan tahdon ja sen mikä on oikein ja mikä väärin, ellen Raamatusta? Jos raamattu on pelkkiä vertauskuvia niin miten ihminen voi tietää mitä ne vertauskuvat tarkoittaa??? Tulkintoja olisi varmasti yhtä paljon kuin tulkitsijoita. Käsittääkseni kirkko opettaa vielä, että Raamattu on Jumalan Sanaa. Miksi Jumalan olisi pitänyt ilmoittaa asiansa vertauskuvin, kun voi yhtä hyvin puhua suoraan?
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: m.k - 27.03.05 - klo:23:22
Turha tällaista asiaa on rueta tässä viestissä enempää puimaan, palstalta löytyy useampiakin keskusteluja aiheesta.

Sen verran kuitenkin mainitsen, että Raamattu on ihmisen kirjoittama kirja, ja jos joku tulee minulle kertomaan että on kuullut Jumalan puhuvan tai nähneensä enkelin, niin sääliksi käy. Sama homma ufojen kanssa, ei sellaista kenellekkään selvin päin tapahdu. Minä ainakaan en kuule ääniä päässäni tai saa mystisiä ilmestyksiä...

Uskokaa toki minun puolestani aivan vapaasti täysin Raamattuun, siinä on tekemistä. Kirja jossa on lähes asiasta kuin asiasta ainakin kaksi mielipidettä, niin siinä on sitten hyvä uskoa molempiin. Ihan rauhassa vaan, ei se minua haittaa.

Ja ylläoleva ei tarkoita sitä että en uskoisi Jumalan olemassaoloon. Ei Hän kuitenkaan minulle ilmesty tai puhu, jos ilmestyy niin toivon että joku toimittaa hoitoon.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Anonymous - 28.03.05 - klo:17:05
Miksi Jumala ei voisi puhua ihmiselle, jos haluaa? Jos se järjellä ajateltuna tuntuu mahdottomalta niin niinhän itseasiassa tuntuu järjellä ajateltuna mahdottomalta sekin, että Jumala on olemassa tai että Hän on syntynyt ihmiseksi ja kuollut ja noussut ylös ja että ihminenkin herätetään joskus kuolleista ym ym mihin kristinuskossa uskotaan.

Ufoista yms en tiedä. Jotkut uskoo niihin ja joillakin on yliluonnollisia kokemuksia. Yhden kaverini isoveli oli aikanaan kavereittensa kanssa ajellut iltaisin näitä lähitienoon pikkuteitä ja tähynnyt taivaalle odottaen ufoja.  :lol:  Kyllä se silti ihan järkevältä tyypiltä vaikuttaa. Enkä minä itseänikään ole minään hörhönä pitänyt, vaikka uskon niinkuin uskon.  :?  
En vielä hoitoon aio uskoni takia hakeutua, muutenhan kutistajalla käynti voisi tehdä hyvää meille itse kullekin.

Mutta, jos kukanenkin on tyytyväinen siihen miten ja mihin uskoo, niin kaikki lienee hyvin. Saattaahan nämä minunkin silmät vielä aueta ja huomaan miten lapsellista minun sokea usko oli. Sitä aikaa odotellessa toivottavasti joku osaa vastata tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Olisi kiva saada jotain selitystä, kun minusta se enemmänkin tuntuu teatterilta. Mikäli joku osaisi selventää asiaa saattaisi omakin suu aueta seuraavalla kerralla.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Yasmin - 28.03.05 - klo:17:07
siis minähän se olin, enkä mikään vieras  :)
Otsikko: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: seppos - 28.03.05 - klo:17:38
Yasmin Valitettavasti olet ihan oikeassa

Jumalanpalveluksen lähtökohtana on vanha tapa palvoa keisareita ja kuninkaita ja yksinkertaisuuden vuoksi jotkut ovat kuvitelleet Jumalan tahtovan samaa.  Yasminin mainitsemat sanat eivät ole kaavassa pakollisia ja esimerkiksi meidän seurakunnassa niitä ei hoeta. Minusta ne ovat arvotonta kunkkuilurihkamaa eivätkä istu matalakirkoilliseen profiiliini.  Toinen iso möhlä on siunauksessa seisominen.  Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten. Jotkut papit ovat nyt alkaneet sanoa painakaa päänne alas ja ottakaa siunaus kun käsikirjan mukaan on seistävä.. Edellisen käsikirjan aikaan muudan pappi käski painaa päät kirjalautaan ja ottaa vastaan siunaus. Anteeksi kaikki ylistysryhmäläiset ja temppelitanssijat, mutta minusta hommanne on...

Minusta Jumala tahtoo jotain aivan muuta, eli meidät kokonaan ja johdattaa meitä, ilman että ryppyilemme joka välissä. Usko on sitä, että luottaa Jumalan huolenpitoon. Jumala voi puhua ihmiselle silloin kuin hänelle sopii. Rukoilla voi jokainen, kun on tarvetta, mutta älkää ihmeessä koko ajan rämpyttäkö hänen ovikelloaan pyrkimällä puheille lukemaan loruja.  Siis Jumala on arjessa
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: m.k - 28.03.05 - klo:21:05
Seppo, tuo on täyttä totta...
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Sanneli - 29.03.05 - klo:13:40
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ja ylläoleva ei tarkoita sitä että en uskoisi Jumalan olemassaoloon. Ei Hän kuitenkaan minulle ilmesty tai puhu, jos ilmestyy niin toivon että joku toimittaa hoitoon.


Lue Nicky Cruzin omaelämänkerta Juokse poika juokse.

Meidänkään seurakunnassa ei kyseisiä sanoja käytetä. Onneksi! Radion jumalanpalvelusta kuunnellessa kuulostaa aika typerältä.
Otsikko: messut-matalakirkollisuus
Kirjoitti: juhani - 30.03.05 - klo:10:28
seppos olet niskasen tiellä...
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: Jaakkoopuukkoo - 30.03.05 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

 Toinen iso möhlä on siunauksessa seisominen.  Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten. Jotkut papit ovat nyt alkaneet sanoa painakaa päänne alas ja ottakaa siunaus kun käsikirjan mukaan on seistävä.. Edellisen käsikirjan aikaan muudan pappi käski painaa päät kirjalautaan ja ottaa vastaan siunaus. Anteeksi kaikki ylistysryhmäläiset ja temppelitanssijat, mutta minusta hommanne on...


Meikäläistäkin aluksi ärsytti tuo siunauksessa seisominen, oli jotenkin tavallaan vaikea seistä siinä siunauksen alla tai jotain. Aika äkkiä olen kuitenkin oppinut pitämään siitä. Muistaakseni joku pappi joskus selitti sellaisesta tavasta, että (kai katolisessa messussa, tai jotain?) lopuksi siunataan kansa, joka sitten niiltä seisoviltaan lähtee pois, ja että sieltä olisi tämäkin uudistus lähtöisin. Minulle tulee siitä sellainen olo, että nyt meidät siunataan taas uudestaan matkalle. Onhan se tavallaan kökköä sitten istahtaa veisaamaan tahikkaa kuuntelemaan loppumusiikkia, mutta ei se minua ainakaan haittaa. Jotenkin nyt se siunauksessa istuminen tuntuisi tavallaan epäkunnioittavalta.

Tämä siis kaikki vain minun omaa kokemustani.

Niistä tämä on jumalan totista ja aivan vitsin tärkiää sanaa -höpinöistä olen kyllä samaa mieltä. Itse asiat latistavaa lätinäähän se on.
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: seppos - 30.03.05 - klo:16:20
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"


Meikäläistäkin aluksi ärsytti tuo siunauksessa seisominen, oli jotenkin tavallaan vaikea seistä siinä siunauksen alla tai jotain. Aika äkkiä olen kuitenkin oppinut pitämään siitä. Muistaakseni joku pappi joskus selitti sellaisesta tavasta, että (kai katolisessa messussa, tai jotain?) lopuksi siunataan kansa, joka sitten niiltä seisoviltaan lähtee pois, ja että sieltä olisi tämäkin uudistus lähtöisin. Minulle tulee siitä sellainen olo, että nyt meidät siunataan taas uudestaan matkalle. Onhan se tavallaan kökköä sitten istahtaa veisaamaan tahikkaa kuuntelemaan loppumusiikkia, mutta ei se minua ainakaan haittaa. Jotenkin nyt se siunauksessa istuminen tuntuisi tavallaan epäkunnioittavalta.

Tämä siis kaikki vain minun omaa kokemustani.

Niistä tämä on jumalan totista ja aivan vitsin tärkiää sanaa -höpinöistä olen kyllä samaa mieltä. Itse asiat latistavaa lätinäähän se on.


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: Jaakkoopuukkoo - 31.03.05 - klo:15:20
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.


Niin, ehkäpä on turha alkaa vääntämään kättä siitä, mikä itse kustakin nöyrältä tai luontevalta tavalta siunauksen vastaanottamiseen tuntuu... En kyllä ymmärrä miten kansan seisominen siunauksessa papin egoon vaikuttaa..?
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: seppos - 31.03.05 - klo:15:49
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"


Meillä kyllä aina istutaan siinä välissä eikä se ärsytä ollenkaan. Painaisin mieluummin vaikka pääni kirjalautaan ja siten osoittaisin nöyryyttä. Kun katolisesta hapatuksesta on kerran päästy eroon, niin ei enää yritetä uittaa sitä takaisin niinkuin jotkut parhaillaan tekevät. Katolinen metodi kasvattaa papin itsetuntoa, mutta ei se ole Jumalanpalveluksen tarkoitus.   Jumalanpalvelus on kansalle ei suorittajalle. Onneksi Jumala on arjessa.


Niin, ehkäpä on turha alkaa vääntämään kättä siitä, mikä itse kustakin nöyrältä tai luontevalta tavalta siunauksen vastaanottamiseen tuntuu... En kyllä ymmärrä miten kansan seisominen siunauksessa papin egoon vaikuttaa..?


Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: Jaakkoopuukkoo - 31.03.05 - klo:15:54
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: seppos - 31.03.05 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Puhuin katolisen metodin vaikutuksesta papin egoon en seisomisen. On pikkuisen laajempi käsitttenä.


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?

'
Jaa'a hyvä kysymys. En ole ihan varma.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Jaakkoopuukkoo - 01.04.05 - klo:08:31
:D
Otsikko: Messukaavan omituisuuksista
Kirjoitti: Stuntman - 02.04.05 - klo:19:26
Minusta nuo messukaavan suuhun pistettävät sanat tai rauhantervehdykset ovat "kuvattelua". Joku vain siellä meidän vatikaanissa oli keksinyt, että hei, tehdäänpäs siitä nyt yhteisöllinen.
Olen työskennellyt uudistuksen aikaan kahdessa seurakunnassa, ja kummassakaan ei ole näitä käytetty, niitä on koko jumalanpalveluksia toimittavien ihmisten joukko pitänyt tyhmyytenä ja ulkokohtaisuutena.

Uudessa kaavassa on hyvää se, että näitä kuvatteluja ei ole pakko käyttää.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Sanneli - 03.04.05 - klo:14:38
Just siksi pidän seuroista palijo enemmän kuin jumalanpalveluksista kun jumalanpalveluksessa kaikki on niin koreeta, niin koreeta että. Seuroissa kaikki on samanarvosia.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: m.k - 03.04.05 - klo:18:30
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Just siksi pidän seuroista palijo enemmän kuin jumalanpalveluksista kun jumalanpalveluksessa kaikki on niin koreeta, niin koreeta että. Seuroissa kaikki on samanarvosia.
No jaa, eipä nuo jumikset nyt niin järjettömän koreita ole. Itse olen joskus katoliseenkin jumalanpalvelukseen osallistunut, ja siihen verrattuna meidän jumiksemme ovat hyvinkin rahvaanomaisia. Ihan hyvä, että tiettyä arvokkuuden tuntua on jumalanpalveluksella. Ei liian kruusattua saa olla, mutta sopivasti.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Teme - 09.05.05 - klo:12:59
Jumalanpalvelus ja Jumalan palveltavana oleminen on minulle yhä yksi rakkaimmista paikoista, joten pistänpä minäkin lusikan soppaan. ;)

Onko väärin kunnioittaa ja ylistää Herraa Raamatun sanasta? Minä tykkään mennä enemmän asioiden merkityksen sisälle, kuin vain siihen, miltä se tuntuu tai näyttää. Minusta ei mikään häpeä ole todellakaan kiittää siitä, että saamme kuulla Jumalan sanaa osana liturgiaa. Vaikka joillakin olisi vain tapa käydä jumalanpalveluksessa ilman uskoa, niin siitä huolimatta Jumalan sana on se, joka tekee ihmisen eläväksi. Ilman luettua sanaa evankeliumi katoaisi vähitellen, kuten se on käynyt monissa sellaissa porukoissa, jossa Raamattu on jäänyt sivuun esim. ylistyksen takia. Maallistuneessa luterilaisessa kirkossakin Jumala on läsnä Sanansa kautta eikä vain ihmisten fiilisten mukaan. Monet muutkin liturgian "äh... taas tämä" -jutut ovat merkitykseltään paljon arvokkaampia, kuin tajuammekaan ensi kosketuksessa. Minusta kirkon tulisi enemmän kertoa, mitä liturgiassa on ja mitä ne merkitsevät. Vain jos ymmärrämme, mitä asiat merkitsevät, voimme arvostaa jumalanpalvelusta.

Teme =)
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: seppos - 11.05.05 - klo:22:33
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Monet muutkin liturgian "äh... taas tämä" -jutut ovat merkitykseltään paljon arvokkaampia, kuin tajuammekaan ensi kosketuksessa. Minusta kirkon tulisi enemmän kertoa, mitä liturgiassa on ja mitä ne merkitsevät. Vain jos ymmärrämme, mitä asiat merkitsevät, voimme arvostaa jumalanpalvelusta.

Teme =)


Mielenkiintoinen kommentti. En varmaa ymmärrä, kun minun Jumalani elää minun arjessani, vaikka joka pyhä kirkossa käynkin.  Kuten olen muualla sanonut en ole teologi enkä edes humanisti vaan teknologi ja kun ajattelen sellaisilla aivoilla ja arkisessa viitekehyksessä niin ei kaikkea saata ymmärtää. Minusta yksi on tarpeen, mutta niin paljon turhaa tehdään.  

Meidän yhdellä kanttorillamme on tapana seurakunnan  jumalanpalvelustoimikunnassa sanoa , että ajattelet noin, kun olet körtti ja korjaan aina hänelle, että koska ajatten näin olen körtti. Minusta arkinen (siis ei mikään juhlakalu) Jumala ei koreutta kaipaa, eikä ylistyksestä ilahdu. Politiikot ja kunkut pitävät kehuista ja jotkut meistä luulevat, että meidän Jumalamme on samanlainen pikkusielu.

Siis Teme tämä purkaus ei ollut sinulle. Älä vaan erehdy ottamaan siitä mitään henkilökohtaisesti.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: alma - 16.05.05 - klo:10:38
Koska olen pitkään ollut poissa tältä palstalta, on todella hienoa, mutta myös hämmentävää lukea kaikkia näitä mielenkiintoisia keskusteluja, mitä täällä käydään.
Itse olen tutustunut körttiläisyyteen vasta näin vanhemmalla iällä, minua on koskettanut eniten se ihana asenne, ettei körttiläinen itseään korota! Teidän joukostanne ei löydy itsevarmoja, muita "parempia" ihmisiä.
Seurat ovat olleet minulle lämmin, sielua hoitava tapahtuma. Sieltä olen saanut lepoa ja lohdutusta  ja myös virkistystä.  :)
Mutta nyt kun olen lukenut näitä viestiketjuja, niin tuntuu siltä että se murhehuoneessa pörrääminen on vähän liikaakin päällä. Anteeksi nyt heti tämä ilmaus, mutta en osaa tätä oikein muutenkaan ilmaista.  :oops:
 
Kyllä minulle usko on myös iloinen asia.  Se että Jeesus kulkee rinnallani, antaa anteeksi riittämättömyyteni, eikä koskaan minua hylkää, on mielestäni niin valtavan hieno asia, että siitä sopii olla iloinen. Ja ilossani haluan ylistää Jumalaa hänen hyvyydestään.  :D
 Ja kyllä minä uskoisin että Jumalallekin tulee siitä hyvä mieli. Kyllä hän on rakastava Taivaan Isä, joka tahtoo lapsilleen hyvää.
Kun on saanut syntinsä anteeksi, on hyvä kiittää ja ylistää.

Jumala on antanut meille sanansa Raamatussa, miksi emme voisi kiittää myös siitä.
Jumalanpalveluksessa saamme olla yhdessä, seurakuntana, miksi emme kättelisi toisiamme, ja toivottaisi toisillemme hyvää?

Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Teme - 16.05.05 - klo:10:54
Lainaus käyttäjältä: "alma"
Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!! Itse vain en oikein siitä ole innostunut enkä sitä jaksa. Se on hieman liian "levoton" minulle kun vertaa normaaliin jumalanpalvelukseen. Siihen pitäisi kanssa paneutua "pintaa syvemmältä" joskus, mutta nyt ei ole aikaa, kun normaali elämä ja työt vie kaiken ajan.

Teme
Otsikko: Re: Jumalanpalvelus
Kirjoitti: seppos - 16.05.05 - klo:10:57
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"


Aivan, mutta ei kai se sitä seisomista halvenna, vaikka sitä katolisetkin käyttäisivät?


Ei se mitään halvenna, että katoliset käyttää sitä, mutta miksi meidän pitäsisi tehdä se niin vain sen takia, kun katoliset tekee sen niin???
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Teme - 16.05.05 - klo:10:59
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykuin jostain yli 2000 vuoden takaa, eikä vain katolilaisesta perinteestä.

Teme
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Anonymous - 16.05.05 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Lainaus käyttäjältä: "alma"
Mitä mieltä olette Tuomasmessusta?


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


caps for the win
Otsikko: Seisominen
Kirjoitti: seppos - 17.05.05 - klo:10:19
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykuin jostain yli 2000 vuoden takaa, eikä vain katolilaisesta perinteestä.

Teme


Olet oikeassa. Seisomisella on sielloin kaksi eri tarkoitusta.
1. Ääni kantaa pidemmälle ja paremmin
2. Muiden yläpuolella oleminen on kivaa ja pönkittää egoa
3. Körttiseuroissa puhutaan yleensä istualtaan edellä mainitusita syistä jos kohta 1 ei muuta edellytä.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: seppos - 17.05.05 - klo:10:27
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


caps for the win[/quote]

Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Teme - 17.05.05 - klo:13:23
Ah... sori. Luulen että tulee tässä "Herran sanan ääressä" -olemisesta hieman erilainen mielleyhtymä. Liitän Herran sanan niin uskon syntymiseen, uskon olemassaoloon, Jumalan armoon, enkä käsittele niitä erillään. Sanojen semantiikka vaihtuu kun ollaan eri "kulttuuripiiristä" kotoisin.

Teme
Otsikko: Re: Seisominen
Kirjoitti: Kauhanen T - 17.05.05 - klo:15:26
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
iso möhlä on siunauksessa seisominen.

Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykin jostain yli 2000 vuoden takaa


Ainakin muuan eteläsavolainen körttipappi esitti eksegeettisenä mielipiteenään, että Aaronin siunatessa kansaa tällä Herran siunauksella, kansa istui. Mooseksen kirjoissa ei kuitenkaan kerrota muuta kuin Jumalan sanoneen, että millä sanoilla Aaronin ja hänen poikiensa on siunattava kansa (4. Moos. 6:22-27).

Toimitettuaan ensimmäistä kertaa uhria, Aaronista kerrotaan:

Sitten Aaron kohotti kätensä israelilaisten puoleen, siunasi heidät ja tuli alas alttarilta toimitettuaan syntiuhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin. Mooses ja Aaron menivät pyhäkkötelttaan, ja kun he tulivat ulos, he siunasivat kansan. (3. Moos. 9:22-23)

Tätä edeltää kansan "asettuminen" pyhäkköteltan edustalle (9:5). Hepreassa käytettävä verbi voidaan kääntää "seisahtua" ja ihan suoraan "seistä". Aaron kyllä toimittaa pitkään uhreja ennen siunaamista, joten vaikea uskoa kaikkien jaksaneen seistä koko toimituksen ajan!

Joku perusteli minulle sitä seisomista sillä, että siinä seurakunta siunataan matkalle. He siis seisovat jo lähteäkseen niinkuin israelilaiset lepopaikalla autiomaassa ja heti siunauksen päätyttyä erämäävaellus jatkuu. Toki kun siunausta vielä seuraa loppumusiikki (jota tiedän joidenkin matalakirkollisten vastustavan: "ei tänne mihinkään konserttiin ole tultu"), on sen ajaksi tapana istua, joten tämä matkaan siunaamisen tuntu siitä vähän katoaa.

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten.


Voihan siunaksenkin sellaisena kokea. Itse koen synninpäästön kuorman ottamisena ja siunauksen matkalle varustamisena.
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Teme - 17.05.05 - klo:19:20
Hmm.. ehkä taaskin meni ristiin käsitys siitä, mitä seisominen tarkoittaa. Minulle se ei missään tapauksessa ole toisen yläpuolelle asettumista, vaan toisen kunnioittamista. Kun tervehdin jotakuta, tapani on aina ollut nousta penkistä seisomaan, koska minulle on opetettu, että se on kohteliasta ja toisen kunnioittamista. Mulle ei ole tullut mieleenkään, että sen joku tulkitsisi toisen yläpuolelle asettumiseksi. Puhuessakin useimmiten nousen, koska ääni ja henki kulkee paremmin, mutta myös sillä kunnioitan kuuntelijoita. Samalla asenteella nousen myös jumalanpalveluksessa seisomaan: nousen kunnioittaakseni Jumalaa.

Antaaksi, en tunne körttikulttuuria ja kirjoitan pakostakin omasta taustastani käsin. Siihen on kuulunut mm. äärikarismaattisessa ja vapaakirkollisessa toiminnassa mukana oleminen. Nykyään sitten pääosin ihan perusluterilaisesta. (Voisin kertoa hassun tilanteen viime kesän evankeliumijuhlista... anoppini lähellä, joten sinne sitten mentiin. Jostain syystä siellä tuli puhuttua tilaisuuksista "kokouksina". Tuota sanaa käytetään vapaakirkollisessa terminologiassa seurojen tai hengellisen tilaisuuden tilalla. Yksi kaveri naureskeli "nuortenkokoukselle" hetken aikaa... ja saattoi olla, että moni muukin joutui hmmästelemään.)

Teme
Otsikko: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Anonymous - 17.05.05 - klo:19:30
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


Lainaus
caps for the win


Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.


No kuhan ei caps lock jää roikkumaan päälle.
Otsikko: Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: PekkaV - 05.02.21 - klo:04:10




Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.

No kuhan ei caps lock jää roikkumaan päälle.
Otsikko: Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: Thomas McElwain - 05.02.21 - klo:04:23


Jumalanpalveluksen messukaava oli luterilaisten vastaus Paavi Paulus VIn messukaavaan. Mielestäni se oli oikein tehty, sillä paavin uusi messu oli oliivioksa uskonpuhdistukseen ja ansaitsi vastauksen. Toisaalta, lopputulos oli luopua herätysliikkeitten aikaisemmista vaikutuksista Jumalanpalvelukseen.
Otsikko: Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
Kirjoitti: öppiäinen - 05.02.21 - klo:16:07
^^Huomautan, että noin kirjoitti seppos, ei Anonymous. Tarkkana niiden lainausten kanssa!