Kirjoittaja Aihe: Liian raskas taakka??  (Luettu 19592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #45 : 15.10.10 - klo:20:50 »
Olen tässä mietiskellyt usein tarjottua ohjetta "ajatella niitä joilla on todella huonosti/paljon huonommin" jonkinlaisena "ota itseäsi niskasta kiinni" tai "ryhdistäydy" neuvojen käytännön sovellutuksina.

Sitä se varmaan onkin ja ehkä sen lisäksi vielä sitä, että en jaksaisi nyt kuunnella tuota valitusta.
Onko tuollainen auttanut lopulta ketään?
Tuskin.

 
Toisaalta: Minulla on yksi kaveri, josta olen joskus ajatellut että tämä taitaa olla sen tapa olla vuorovaikutuksessa. Sille ei ikinä kuulu hyvää. Ja kun luulee että se on jo itsemurhan partaalla ja tapaa, niin näyttää ihan hyvinvoivalta ja hilpeältä. Ei vain puhelimessa osaa puhua kuin huonoista uutisista, vastoinkäymisistä ja jos niitä ei ole niin puhutaan joka tapauksessa niistä.

Ehkä hän on käytännössä todennut, että jos hän kertoo onnistumisistaan, niin toiset vain kadehtivat ja alkavat vihata häntä. Huonoista asioista kertominen saa toisissa aikaan myötätuntoa ja sitä on mukavaa ottaa vastaan.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #46 : 16.10.10 - klo:11:53 »
Maailman kaatuminen päälle- tunne voi johtua liiallisesta kuormittuneisuudesta,
joka vähenee stressin vähenemisen kautta.
Kun elämässään kohtaa liikaa vastoikäymisiä niin traumatisoituu.
Ja jos traumat alkavat toistaa itseään esim. tässä muodossa:
Samankaltaisen trauman kohtaaminen mistä on kärsinyt tärkeässä
kasvamisen ja persoonan kehityksen vaiheessa voi tuntua kohtuuttomalta möröltä.
Ei ikäänkuin osaa olla välittämättä siitä mitä muut puhuvat ja ajattelevat minusta.
Se kertoo identiteetin keskeneräisyydestä. Tai haavoittuneisuudesta.

-jos on ollut koulukiusattu
 -ja kun on sairastunut lukiovaiheessa niin oppilaasta on tullut syrjitty
 -ja myöhemmin jos onkin selvinnyt hyvin myöhemmissä opinnoissa ja on kertonut
koulukavereille taikka treffi-kavereille sairastavansa psyykkistä sairautta niin
ihmisiä ei enää kiinnosta.
-pahimmillaan sukulaisetkin pelkäävät kuormittuvansa tai heitä ei kiinnosta
-ja jos kertoo uusille ihmisille sairaudesta niin ... :102:

Pitää siis keskittyä ihmissuhteissa Asiaan ja muittenkin kuuntelemiseen
Ihmisiä ei kiinnosta sairaus, vaan muut ominaisuus.
Sairaan rooli ei saa olla ainoa rooli, muuten elämä menee pilalle.
Pitää pyrkiä saamaan perusasiat kuntoon.
Mikäli on liian kuormittunut voi maailma kaatua päälle hetkittäisesti. Silloin muu ajatteleminen esim. hyvä leffa tai pyöräretki voi olla paikallaan
Elämä on kemiaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #47 : 16.10.10 - klo:11:59 »
Näin on, AKUANKKA313, toteaa vaari yykaakoo
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #48 : 16.10.10 - klo:12:46 »
Komppaan, akuankka.
Joskus hatuttaa, kun haluaisi olla jotain muuta kuin diagnoosinsa, omassa sosieteetissaan. Vaikeasti menee jakeluun, että voin ihan ite selittää, milloin minulla on oireita ja milloin kiukuttaa tai nukuttaa muuten vaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #49 : 16.10.10 - klo:13:21 »
Katsokaa meidän maamme ja muidenkin taitelijoita! Niin edesmenneillä kuin elävillä on hyvin monilla psyykisiä vaikeuksia. Tuntuu välillä kuin se olisi edellytys luovuuteen.
Kunnioitamme kuitenkin yleisesti heidään työtään, emmekä skitsofreniaansa, maanisuuttaan tai masennuksia.
Vertaisten joukossa on ymmärrystä ja elämäniloa. Ammatinvalinta on tärkeää.

Suitsevaa kynttilänsydäntä Hän ei sammuta! :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #50 : 16.10.10 - klo:17:05 »
Meitille opetettiin psykiatrian kurssilla, keille kaikille klinikan potilaista oli pystytetty patsas muttei niitä kukaan muista kun heitä  oli niin paljon... ja Paavalilla oli perimätiedon mukaan epilepsia.
Niin, ja mainittakoon että toistaiseksi yhdellekään psykiatrian klinikan työntekijöistä ei ole pykätty pystiä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #51 : 16.10.10 - klo:19:20 »
Katsokaa meidän maamme ja muidenkin taitelijoita! Niin edesmenneillä kuin elävillä on hyvin monilla psyykisiä vaikeuksia. Tuntuu välillä kuin se olisi edellytys luovuuteen.
Kunnioitamme kuitenkin yleisesti heidään työtään, emmekä skitsofreniaansa, maanisuuttaan tai masennuksia.
Vertaisten joukossa on ymmärrystä ja elämäniloa. Ammatinvalinta on tärkeää.

Suitsevaa kynttilänsydäntä Hän ei sammuta! :049:

Toivottavasti psyykkiset vaikeudet eivät sentään ole edellytys luovuuteen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #52 : 16.10.10 - klo:20:39 »
Toivottavasti psyykkiset vaikeudet eivät sentään ole edellytys luovuuteen.
No jutun kai oletetaan olevan niin että jostakin sisäisestä ristiriidasta kumpuaisi ratkaisuna saman tien muutakin luovaa. Itse asiassa me vähän rajoittuneesti nimitämme "luovuudeksi" jotakin erityiskykyä, kuvataiteellista lahjakkuutta, musikaalisuutta tai kirjoittamista, kun juttu on niin että arjesta selviytyminen edellyttää kimpuittain pieniä luovia ratkaisuja... on aika luova jos keksii miten saa märät puut syttymään ja noin...  lastenkasvatus edellyttää luovuutyta ihan takuulla samoin monet kodin hommat, ja antavat myös sen ilon jota luovuudesta saa.  Parhaimmillaan työpaikka kannustaa luoviin ratkaisuihin, silloinhan työnantaja saa siitä tekijästä parhaan käyttöönsä.

Tuo "luova työ" on vähän kuin tavallista suurempi leikkikehä vain, "näissä puitteissa saat olla luova" se sallitaan yleensä jos tekee jotakin tieteellistä tutkimusta tai taiteellista vaihtoehtoisesti. Valmiudet ja luvat sille antaa yhteisö jossa elämme. Kopernikus oli vähän hukassa kun kirkko ei olisi sallinut laitojen yli hyppimistä, ja hänestä kovasti näytti siltä että maa kiertää aurinkoa jne. Sisäiset luvat luovuudelle antaa ihminen itse itselleen, tai kieltää ne itseltään, ja sillä on tekemistä menneiden kokemusten kanssa kyllä. Kuka nyt ratokseen turpiinsa ottaa, ja pitkäaikainen kokemus siitä että köniin tulee saa pysähtymään ilman muuta.

Oikein vaikea ongelma kyllä pysäyttää luovuuden kokonaan, ei sitä lisää, silloin kaikki resurssit kuluvat siihen että ylipäänsä selviää hengissä ja kestää hyvin tuskaista olotilaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #53 : 17.10.10 - klo:12:40 »
Toissa viikon hoksaus: luovaa on legoilla leikkiminen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #54 : 18.10.10 - klo:09:20 »
Leikin leegoilla eilen... 6-vuotiaan poikani kanssa. Tein hirviötä. Poikani sanoi ylpeänä, että isä osaa tehdä maailman parhaat hirviöt. Jaa-hah.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #55 : 18.10.10 - klo:12:16 »
Leikin leegoilla eilen... 6-vuotiaan poikani kanssa. Tein hirviötä. Poikani sanoi ylpeänä, että isä osaa tehdä maailman parhaat hirviöt. Jaa-hah.
Siinä nyt nähtiin, isältä pojalle siirtyy todella suuriarvoinen luova kyky, tehdä maailman parhaat hirviöt. Nyt on hirviöt legolaatikossa tai jossakin, ja ne voidaan purkaa ja tehdä tankkeja tai hävittäjälentokoneita... hirviöt on otettu haltuun. Minä olisin sinuna todella ylpeä tuosta saavutuksesta, tuskin parempaa voi antaakaan, kuin kyvyn luoda itse maailman parhaita hirviöitä ja katsella sitten, siinä ne nyt ovat, ne voi purkaa jos haluaa, kun haluaa, eivätkä ne pure.  

Eivät ole vaaraksi itselle, eikä toisille liioin. Ne on leikitty läpi...hurja. Minun ei ollut tarkoitus täällä analysoida mitään enkä minä oikein osaakaan ja velotan siitä vähästä minkä osaan mutta nyt en nmalttanut.  Tuo oli niin suuri saavutus siltä pojalta, isän kanssa yhdessä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #56 : 28.10.10 - klo:21:00 »
Tosiaan liiallinen tunnollisuus-kin  voi viedä ihmisen loppuunpalamisen partaalle.
Itselleen ja muille todistelu, että jaksaa tehdä töitä, hoitaa asiansa hyvin, tavata ihmisiä,
jaksaa juhlia ilman mustasukkaisuutta, masennusta=ilman valittamista, ilman alkoholia,
fyysisen kunnon vaaliminen, soitto/laulutaidon vaaliminen, mummon auttaminen..
Näitä itse luotuja ja muiden silmissä pätemis velvotteita,on niin helppo keksiä ja yrittää täyttää.
Täytyy löytää se oma keskitie itsensä ja voimavarojensa, ettei ole joka paikassa väsynyt, kun on niin monessa mukana.
Autan klubitalon lähes kaikissa tehtävissä, siivoan vanhemmille ja mummolle ja poikaystävälle ja
kuuntelen kaverien valitusta, kannustan, lohdutan joka viikko, pyöräilen n. 40km viikossa,
käyn kuorossa...joku päivä entisen koulukiusaajan äänet arvostelevat kaikkea mitä teen kun olen sairaalloisen väsynyt.
Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Liian raskas taakka??
« Vastaus #57 : 28.10.10 - klo:22:18 »
No voi tasan viedä ja viekin. Jätä jotain... vaikka en minä siihen itekään aina pysty...  :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.