Kirjoittaja Aihe: Omien virheitten myöntäminen  (Luettu 6107 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Omien virheitten myöntäminen
« : 05.05.12 - klo:14:19 »
Onko sinun vaikeaa myöntää omia virheitäsi?
Minkä tyyppiset persoonallisuudet eivät myönnä mielestäsi omia virheitään?
Kuinka paljon tähän vaikuttaa asema/ammatti?
Elämä on kemiaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #1 : 05.05.12 - klo:17:51 »
Minun on ollut vaikea myöntää omia virheitäni. Se liittyi mielestäni paljon huonoon itsetuntoon. Siihen ajatukseen, etten minä ole mitään, enkä osaa mitään, eikä minua arvosteta. Silloin tilanne olis vain pahentunut, jos olisin tunnustanut virheeni. Ne piti yrittää peittää tai vierittää syy muualle.
Onneksi elämän taipaleella olen oppinut arvostamaan itseäni. Olen oppinut myöntämään virheitäni, varmaan en kaikkia, mutta hyvään suuntaan olen matkalla.
Tärkeää on oppia antamaan anteeksi myös itselleen. Elämä on paljon rennompaa, kun osaa antaa itselleen anteeksi.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #2 : 05.05.12 - klo:19:33 »
On vaikea. Olen ottanut nyt oikein urakakseni myöntää töissä tekemäni virheet. Se onkin helppoa, kun asiakkailta tulee paljon pikku tilauksia, niin aina johonkin toimitukseen jokin pikku virhe mukaan lipsahtaa. Ja töitä on myös niin paljon että jo ihan sen takia alan olla hajamielinen ja unohdan jotain ja pääsen taas myöntämään virheeni (kyllä, olen informoinut lähiesimiestäni tilanteesta myös; hänen vastuulleenhan työnjako kuuluisi). Kun olen ajatellut että virheiden myöntäminen on oikein varta vasten itselleni valitsemani tehtävä, niin tulee aina niin palkitseva hyvä mieli kun pääsen sen tekemään.

Olen nörtti (koodari), mutta minusta siihen alaan ei mitenkään erityisesti tunnu liittyvän vaikeus myöntää virheitä. Melkein säännöllisestihän ohjelmat kehitysvaiheessa kaatuvat johonkin bugiin tai tulostavat puuta heinää, ja useimmin toistuva päivittäinen tehtäväni onkin etsiä, missä kohden logitiedostoa lukee ensimmäinen aikaansaaman ERROR, ja se on rutiinia eikä tunnu pahalta.

Isäni oli opettaja, ja joskus kotona ruokapöydässä hän mietti sitä, saako opettaja myöntää oppilailleen erehtyneensä. Hän oli vähän sitä mieltä ettei, sillä oppilailta muka tällöin menisi kunnioitus opettajaa kohtaan. Tuo oli minusta pimeimpiä ajatuksia mitä olen kuullut, minkä kyllä sanoinkin.

Tuntuu että vaikeinta virheitään on myöntää erilaisten johtajien, olivat sitten yrityksen tai valtion johtajia. Pitää sinnikkäästi väittää, että kyllä valittu linja ja toimintastrategia on oikea, sitä vain toteutetaan puutteellisesti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #3 : 05.05.12 - klo:19:43 »
On vaikea. Olen ottanut nyt oikein urakakseni myöntää töissä tekemäni virheet. Se onkin helppoa, kun asiakkailta tulee paljon pikku tilauksia, niin aina johonkin toimitukseen jokin pikku virhe mukaan lipsahtaa. Ja töitä on myös niin paljon että jo ihan sen takia alan olla hajamielinen ja unohdan jotain ja pääsen taas myöntämään virheeni (kyllä, olen informoinut lähiesimiestäni tilanteesta myös; hänen vastuulleenhan työnjako kuuluisi). Kun olen ajatellut että virheiden myöntäminen on oikein varta vasten itselleni valitsemani tehtävä, niin tulee aina niin palkitseva hyvä mieli kun pääsen sen tekemään.

Olen nörtti (koodari), mutta minusta siihen alaan ei mitenkään erityisesti tunnu liittyvän vaikeus myöntää virheitä. Melkein säännöllisestihän ohjelmat kehitysvaiheessa kaatuvat johonkin bugiin tai tulostavat puuta heinää, ja useimmin toistuva päivittäinen tehtäväni onkin etsiä, missä kohden logitiedostoa lukee ensimmäinen aikaansaaman ERROR, ja se on rutiinia eikä tunnu pahalta.

Isäni oli opettaja, ja joskus kotona ruokapöydässä hän mietti sitä, saako opettaja myöntää oppilailleen erehtyneensä. Hän oli vähän sitä mieltä ettei, sillä oppilailta muka tällöin menisi kunnioitus opettajaa kohtaan. Tuo oli minusta pimeimpiä ajatuksia mitä olen kuullut, minkä kyllä sanoinkin.

Tuntuu että vaikeinta virheitään on myöntää erilaisten johtajien, olivat sitten yrityksen tai valtion johtajia. Pitää sinnikkäästi väittää, että kyllä valittu linja ja toimintastrategia on oikea, sitä vain toteutetaan puutteellisesti.

Tuli tuosta mieleen anekdootti opiskeluajaltani. Kinasin yhdestä mittayksiköstä opettajan kanssa koko syksyn ja se asia oli minulle ollut töissä jokapäiväistä leipää ja tiesin varmasti olevani oikeassa. No joululomille lähdettäessä opettaja kysyi olisiko minulla tiedossa mitään kirjaa, mistä opettaja voi tarkistaa asian. Annoin hänelle kirjan nimen ja kun hän pääsi lukemaan lukua joka käsitteli tätä aihetta hän totesi, että kirjoittajalla ja minulla oli sama sukunimi. Tämä kohta kirjaa oli isäni kirjoittama. Joulun jälkeen hän myönsi minun olevan oikeassa ja muutti tenttiarvosteluni oikeiksi. Kaikki opettajat eivät pystyneet korjaamaan virheitään ja se sapetti minua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #4 : 06.05.12 - klo:00:13 »
Minä olen kyllä opettajanurani aikana useamman kerran joutunut pyytämään joltakulta oppilaaltani anteeksi, joskus harkitsemattomia sanojani, joskus sitä, etten ole ymmärtänyt jotakin tilannetta tai asiaa oikein. Silloin kyllä nolottaa ja harmittaa, mutta tuntuu mahtavalta, kun saa anteeksi.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #5 : 06.05.12 - klo:04:21 »

   Tekevälle sattuu.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #6 : 06.05.12 - klo:08:08 »
   Tekevälle sattuu.
Sattuuhan sitä. Ei saisi kuitenkaan satuttaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #7 : 06.05.12 - klo:08:15 »
Jos teen virheen on yksinkertaisinta myöntää se ja tietenkin riippuu hieman siitä mitä tekee mutta lääkärin toimessa se oli helpointa.  Kolkompaa oli jos potilaan kävi kalpaten, lujemmin se koettelee, ja sellaisesta on vaikeata päästä ylitse muutenkin. Jo epäilys siitä että jos-minä-sittenkin-erehdyin - ja-nyt---   pilaa elämän tehokkaasti.

Muissa hommissa on ollut perustelluintakin todeta, että taitaa olla makuasia. Vaikeinta oli ehdottomasti tietää laulua opettaessaan miksi oppilas ei edisty. Tietty sillä on aina nuotti kateissa mutta silti...   selitänkö minä huonosti juuri tätä ihmistä ajatellen? Onko sen vaikeaa oppia ja motivaatio menee sitten? Vaadinko liikaa?  

Olen huomannut, Aku, että listoihisi on toisinaan vaikeaa vastata. Mahtaako ammatti vaikuttaa tuossa mitenkään? Tunnen monen ammatin harjoittajia, ja joka ryhmään kuuluu sekä itsepintaisia tivaajia että aika iisisti "ai hyvä kun huomasit korjataan äkkiä"- ihmisiä.

« Viimeksi muokattu: 06.05.12 - klo:08:19 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #8 : 06.05.12 - klo:08:48 »
On ilmeisesti ollut suuri virhe kun olen "passannut kaikki eteen " perheelleni. Etenkin jälkikasvu on monissa käytännön asioissa uusavutonta.
Itse saan nyt siitä maksaa . Väsyneenä ja sairaanakin laitan heille ruoat, pyykit, saunat. Ostan koiranruuat ja maksan auton kulut vakuutuksineen.

Onko tyhmyys virhe ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #9 : 06.05.12 - klo:09:00 »

   Usein olen kysynyt, teenkö karhunpalveluksen 'auttaessani' / 'tukiessani' lapsiani heidän itsenäistymisvaiheessaan. Periaatteessa olen vastannut kieltävästi. Olen sanonut ääneenkin, että autan niin paljon kuin voin, annan kaikkeni. Suojaudun 'epäilyoninhimillistä -tosiasian taakse.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #10 : 06.05.12 - klo:12:11 »
On ilmeisesti ollut suuri virhe kun olen "passannut kaikki eteen " perheelleni. Etenkin jälkikasvu on monissa käytännön asioissa uusavutonta.
Itse saan nyt siitä maksaa . Väsyneenä ja sairaanakin laitan heille ruoat, pyykit, saunat. Ostan koiranruuat ja maksan auton kulut vakuutuksineen.

Onko tyhmyys virhe ?
Tyhmyys ei ole virheen synonyymi. Kysymys kohdallasi on tyypillisestä korostuneesta hoitovietistä. Olet halunnut olla hyvä äiti ja tehnyt parhaasi eli liian paljon. Siinä se ongelma onkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #11 : 06.05.12 - klo:12:17 »
Kerran luulin olleeni väärässä, mutta myöhemmin huomasin erehtyneeni.   ;  )

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #12 : 06.05.12 - klo:12:54 »
Uusavuttomalle jälkikasvulle voinee aloittaa koulutusvaiheen milloin tahansa vaikka näin (muutettavat muuttaen): Nyt kun olet 48-vuotias, on varmaan minun aika näyttää, miten paita silitetään.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #13 : 06.05.12 - klo:13:54 »
Vaikeinta oli ehdottomasti tietää laulua opettaessaan miksi oppilas ei edisty. Tietty sillä on aina nuotti kateissa mutta silti...   selitänkö minä huonosti juuri tätä ihmistä ajatellen?

Erottaisin opettajantyössä didaktisen osaamattomuuden ja sen, että menee väittämään oppilaalle jotain paikkaansapitämätöntä. Jälkimmäistä minun olisi vaikea myöntää, ensimmäisen taas myönnän oitis.

Minähän en ole "oikeasti" opettanut muuta kuin opetusharjoittelun ja sitten vähän yksityisesti matemaattisia aineita. Jos oppilas on tuskaillut ettei ymmärrä, minusta aina vilpittömästi tuntuu etten vain ole itse keksinyt miten selittää asia juuri tälle oppilaalle ja olen sen myös hänelle sanonut, ja puhunut yleisemminkin siitä että aiemmat huonot oppimiskokemukset voivat olla vain sitä että opetusmenetelmä ei ole ollut sopiva. Koska näin uskon ihan omankin kokemukseni perusteella. Omat oppimisvaikeudet ovat ehkä arvokkainta mitä opettajalla voi olla.

Mutta sitä on vaikea myöntää oppilaille, etten tiedä tai osaa tai että oppilas on opettajaansa viisaampi. Vaikka se voisi myös olla hyvä opetus toisinaan. Pistää viisaampi oppilas selittämään asia opettajallekin (jolloin oppilas saa oppia selittämisen taitoa), tai miettiä yhdessä miten asiasta otetaan selvää, sehän se tärkein taito osata olisi. Mutta vaikeaa se vain on!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Omien virheitten myöntäminen
« Vastaus #14 : 06.05.12 - klo:17:49 »
Olen nörtti (koodari), mutta minusta siihen alaan ei mitenkään erityisesti tunnu liittyvän vaikeus myöntää virheitä. Melkein säännöllisestihän ohjelmat kehitysvaiheessa kaatuvat johonkin bugiin tai tulostavat puuta heinää, ja useimmin toistuva päivittäinen tehtäväni onkin etsiä, missä kohden logitiedostoa lukee ensimmäinen aikaansaaman ERROR, ja se on rutiinia eikä tunnu pahalta.
bugzilla on tuttu.

Onko sinun vaikeaa myöntää omia virheitäsi?
riippuu tilanteesta.