Kirjoittaja Aihe: Avoliitoista  (Luettu 45345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niila

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 50
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #135 : 07.04.11 - klo:07:34 »
Kyllä minä kuuntelin ja tein kaikkeni että entisellä miehellenä olisi kaikki hyvin, mutta jaksaako kukaan elää Narsistin kanssa joka ei suostu edes hoitoon eikä myönnä että siihen olisi edes tarvista vaan piti itseään täysin tervejärkisenä. Keskustellakkin yritin hänen ja minun perhettäni myöten, mutta se vaan pahensi asiaa kun hän muutteli kaiken toisinpäin väittäen että omasta kokemuksestani en siitä mitä olin nähnyt ja lukenut sekä keskustellut. Ja perheiden kohdalla hän syytteli heitä sinisilmäisyydestä ja agrissiivisuus alkoi sitä kautta myös kohdistua heihin. Jos olisin jäänyt en tietäisi olisiko minua enään sen verran hurjaksi meno meni. Samalainen hän on edelleenkin ja jossain asoissa tilanne on vain pahentunut huonompaan suuntaan.
Avioliitomme oli ennen mieheni saurastumista onnellinen ja tasapainoinen pienet erimielisyydet saatiin aina sovittua tai tehtyä jokinväliratkaisu.

Asuttiinhan mekin entisen mieheni kanssa kihlausaikana erikseen vasta häitten jälkeen muutettiin yhteen. Avoliitot pitäisi kuitenkin myöskin hyväksyä vähemmän tulisi pikavioliittoja ja sen myötä turhia avioeroja.  Joissakin tapauksessa se helpottaa myös ottaa askel eteen päin.

Ja lukekaa tarkemmin aiempi viestini kirjoitin siinä että lapset kuuluvat aviolitton ei avoliitton. Mutta nykypäivänä monet eivät odota siihen asti vaan perustavat perheen ennen aikojaan silloin olisi lapsen tulevaisuuden kannalta parempi kun vanhemmat menisivät avioliitton asuivathan ne sitä ennen yhdessä tai erikseen.

Raamatussahan sanotaan että yhdeksi lihaksi muuttumisen jälkeen mies ja nainen ovat puolisot.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #136 : 07.04.11 - klo:08:03 »
 :eusa_clap:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #137 : 07.04.11 - klo:09:26 »
En oikein tajua sitä, että pitää testata yhteiselämän sujumista avoliitolla. Aika moni aikuisikään ehtinyt ei ole elänyt itsekseen ehkä ollenkaan, vaan on menty suhteesta suoraan toiseen. Tulee halvemmaksi, muutetaan yhteen, kun nyt kerran ollaan yhdessä tms. Ihan kuin mitään ei jaksettaisi odottaa, pitää saada kokea heti kaikkea, mitä just nyt tekee mieli, ja sitten kun ei ole kivaa ja tulee harmaa arki, aloitetaan alusta jonkun muun kanssa.

Tutustua voi riittävästi viettämällä aikaa yhdessä elämättä kuitenkaan saman katon alla. Yhteiset ja erilliset tekemiset ja suhtautuminen niihin plus arvomaailma kertovat aika paljon, löytyykö yhteisiä eväitä. Minusta tuollaista kokeilemista kiinnostavampaa on yhteiseen kasvamiseen suostuminen ja sitoutuminen. Se edellyttää sitä, että ensin osaa elää yksin itsensä kanssa tasapainossa ja tietysti toisella pitää olla samat ideat elämisen ja tulevaisuuden suhteen. Tähän (keski-)ikään asti elämää nähneenä ja kolhujakin kokeneena ajattelen näin.  


En minä ymmärrä mitä pahaa siinä on että asutaan ensin yhdessä ennenkuin mennään naimisiin?  Sehän on mitä parhain tapa nähdä sujuuko yhteiselämöä myös arjen keskellä, vaiko vaan "treffeillä".  Itsekin asuin yhdessä pitkään nykyisen puolisoni kanssa ennenkuin mentiin naimisiin ja ihan hyvä ratkaisu oli.  Eihän sitä voi toista tuntea niin hyvin pelkästään "treffeillä" käymällä.  Kyllä minä ainakin lapsilleni suosittelen, etteivät mene suin päin naimisiin vaan tuumaavat asiaa ensin rauhassa, mahdollisesti jopa yhdessä asumista kokeillen.

Olen nähnyt pari varoittavaa esimerkkiäkin näistä heti-naimisiin-menevistä eikä siitä ole oikein hyviä asioita seurannut kun ei opittu kunnolla tuntemaan toista ennen lopullista sitoutumisen lupausta. Sen jälkeen tulee jo yhtä ja toista taloudellis-juridistakin "ongelmaa" mahdollisen eron sattuessa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo:09:29 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #138 : 07.04.11 - klo:10:26 »
riitelemisestä ja sen suhteellisuudesta vielä, että

kun yhdelle 100%nen yhdenmukaisuus on ehdotonta  ja jo se, että
puoliso tykkääkin sinisestä kun itse tykkää punaisesta, on kriisin ja ahdistuksen paikka

niin toisella parilla käytetään puukkoja ja puntareita
ja koetaan, että ollaan tosi onnellisia  :102:

Aviovaimo 50vuotishääpäivänä juhlapuheessaan kertoi
pitkästä liitostaan ja sen kestävyydestä,
että eroaminen ei ole ollut mielessä kertaakaan, mutta tappaminen monta kertaa.  :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #139 : 07.04.11 - klo:10:39 »
Kuinka yksituumaisuuteen päästään?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #140 : 07.04.11 - klo:10:44 »
eroaminen ei ole ollut mielessä kertaakaan, mutta tappaminen monta kertaa.  :icon_biggrin:


 :icon_lol:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #141 : 07.04.11 - klo:10:53 »
kun yhdelle 100%nen yhdenmukaisuus on ehdotonta  ja jo se, että
puoliso tykkääkin sinisestä kun itse tykkää punaisesta, on kriisin ja ahdistuksen paikka

Entäpä, jos puolison kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen, onko tietty värisävy ruskea vai vihreä?

Poissa Niila

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 50
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #142 : 07.04.11 - klo:11:10 »
Me ei menty treffien perusteella kihloihin eikä aviolitton. Ensin tutustuttiin hyvin toisiimme ja toistemme vanhempiin sekä muuhun perheeseen sekä sukuun. Sitten vasta mentiin kihloihin vanhempani soistumuksella. Sitten aloimme säästää yhteistä kotia varten kumpikin kun asu pienessä yksiössä ja tänä aikana vietimme pitkiäkin aikoja toistemme luonna ja silloin kun ei oltu saman katon alla pidimme yhteyttä. Eli elimme hiukan erilaisessa avoliitossa ennen avioliittoon menemistä.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #143 : 07.04.11 - klo:11:17 »
Lainaus
Entäpä, jos puolison kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen, onko tietty värisävy ruskea vai vihreä?
 

No tuotahan ei sietäis Erkkikään!!  :107: Lusikat jakoon!

Herra armahda.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #144 : 07.04.11 - klo:11:23 »
Lainaus
Ensin tutustuttiin hyvin toisiimme ja toistemme vanhempiin sekä muuhun perheeseen sekä sukuun.

Tästä syntyy sellainen käsitys, että ihminen olisi jotain pysyvää!

Mehän muutumme koko ajan, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
Ja olosuhteet ja maailma . kaikki muuttuu.

Se mies jonka kanssa menin 20v naimisiin on ihan eri nyt 58-vuotiaana

Tällä en tarkoita, että pitäisi reagoida ja toimia muutoksiin,
vaan vain sitä, että kehenkään - edes itseensä - ei voi tutustua tarpeeksi,
se (tunteminen) karkaa käsistä joka hetki
Herra armahda.

Poissa Niila

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 50
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #145 : 07.04.11 - klo:11:43 »
Niiin muututaankin ja eikä mikään ole pysyvää, mutta on hyvä tietää ennen kihlautumista vähän myös toisen taustasta toistenkin näkökulmasta. Silloin tulee laajempi kuva ihmisestä ja saa tietää onko se sellainen kun itsestään kertoo vain vallan muuta. Samalla näkee myös perheeseen kuuluvien välit ja miten ne suhtautuu sinuun ja teidän suhteeseen ja oppii tuntemaan ystäväpiirin. Jos vain luottaa yksistään toisen puheisiin voi myöhemmin tulla eteen sellaista jonka olisi voinnut välttää juuri kuuntelemalla muitakin ja tutustamalla muihin. Ja kun tuntee heidät hyvin on helpompi tarvittaessa pyytää heiltä tarvittaessa apua tai kysyä jotain asiaa tai neuvoa.

Ja onhan perheidenkin hyvä tuntea toisensa ei sitten sitten niitä kahden tuulen tapauksia, jotka ovat aiheuttaneet osalle jopa eron.

Sekin kannatta kuitenkin muistaa että tekee siinä samalla heille selväksi teidän säännöt ja mitä pitää ottaa huomioon jos yhteen mennään ja jos lapsia siunautuu. Silloin asiat eivät karkaa lapsista vaan kaikki tietää paikansa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo:11:55 kirjoittanut Niila »

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #146 : 07.04.11 - klo:11:48 »
samaa mieltä, niila,  näin riskit pienenee...  :003:
Herra armahda.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #147 : 07.04.11 - klo:12:09 »
En minä ymmärrä mitä pahaa siinä on että asutaan ensin yhdessä ennenkuin mennään naimisiin?

Ei siinä sinänsä tai ainakaan minä en osaa sitä tuomita. Mutta juuri se on ellei pahasta niin ainakin aivan ahterista että väitetään että näin pitää tehdä koska ilman yhdessä asumista ei tunne toista tarpeeksi ja pitää ny kokeilla ensin että toimiiko se ja näin edelleen. Olen seurustellut sulhaseni kanssa 4,5 vuotta. Välimatkaa on 200-350 kilometriä (kodit-opiskelupaikat), mutta silti mulla on pokkaa väittää, että mitään semmoista hänessä ei ole, mitä en pystyisi sulattamaan, omalta osaltani korjaamaan ja arjesta selviytymään.

Ja kuten Atanasia sanoi, ihmiset muuttuvat. Jos ei uskalla ilman yhdessä asumista mennä naimisiin vaan haluaa ensin "kokeilla" (siis jos tämä on oikeasti syynä niin kuin vissiin usein onkin, käytännön syitä asua yhdessä en dissaa), silloinhan ero on ihan taatusti edessä jos ei ole aikomustakaan sopeutua siihen, että toinen muuttuu ja itse muuttuu. Siis tahtoa rakastaa.

Laskuista voi kyllä jättää pois alkoholismin, perheväkivallan ja narsismin. Niihin ei kyllä mun mielestä tarvi kenenkään sopeutua.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Avoliitoista
« Vastaus #148 : 07.04.11 - klo:17:28 »
Siirrytään osaan kaksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi