Körttifoorumi
Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pirska - 14.02.11 - klo:12:43
-
Katoavaa kansanperinnettä on Siionin virrekkin, kun niitä uuristetahan ja virsien määrää vähennetähän :icon_confused:. http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=564338&Title=Siionin+virret+uudistetaan+t%E4ll%E4+vuosikymmenell%E4
Kyllästyttää muutenkin tämä nykyaikaanen uuristaminen ja rationalisointi. Ollahan aika huano sukupolovi, kun meillä ei varaa ylläpitää palaveluja, joita esipolovet on ylläpitäny satoja vuasia kunnialla kannattavasti. Postit, pankit ja monet historialliset paikkakunnat kuten Yli- ja Alahärmä on kuntaliitoksis joutunu romukoppahan. Maaseutu autioituu ja rapautuu, kun suuret sukupolovet häviää kotikonnuultaan.
Maailma muuttuu. Se on elämää. Sairauskin on merkki, että on elossa.
Näistä kommenteista tuli mieleeni, kuinka ärsyttävää on pukea huolestumisensa ja turhautumisensa sanoiksi, kun saa vastauksia tyyliin 'En minä voi sille mitään etkä voi sinäkään, piste'. Emmekö me tosiaan voi millekään asialle mitään? Minusta kommentit 'emme voi sille mitään' kuulostavat paremminkin siltä, että ole hiljaa äläkä häiritse minua, en halua ajatella vaikeita asioita, ne ahdistavat minua.
Tämä kommentti ei ole henkilökohtaisesti satmanille tarkoitettu. Oma myötätuntoni Mörttiä kohtaan vain heräsi, kun muistin niin monet muut asiat, jotka ovat ahdistaneet mieltä ja joihin on tullut hys hys -kommentteja.
-
Kilipaaluttaminen ja kaupallistaminen on niin tärkiää, että siinä unohtuu useen ihiminen kokonaan. Kaikkein tärkein asia palavelujen tehostamises on tuattaa osakkahille suurimmat mahrolliset tuatot. Lapuakin joka on n.15 000 asukkahan kaupunki menetti oman postin, jolla oli hyvät asiakastilat valtion virastotaloos. Postin palvelut myitihin piänen K-kaupan sivubisnekseksi ja asiakaspalvelu on nyt sen mukaasta :icon_sad:.
Tyän tekemisen sosiaaliset vaikutukset tulis huamioora paremmin, kun teherään kustannuslaskelmia kannattavuuresta. Sivukylän pankin tai postin pyärittämises on muutakin arvoa kuin se, että kuinka suuri + luku jää viivan alle. Kuntaliitosten hyätykin menetetähän, kun se voi olla alueen makrotalouren kannalta tuhoosaa ja muuttotappiot sen pian toristaa. Käy monesti ku kuuluusalle mustalaasen hevooselle, että justihin kun isäntä sai sen opetettua olemahan syämättä, niin hevoonen otti ja kuali.
-
Sivukylien koulujen lakkauttamisessa tuntuu, että tärkeintä on säästää sivukylän koulun opettajien ja muun henkilökunnan palkkauksessa eikä muita asioita tarvitse ottaa huomioon eikä laskea. En tarkoita nyt semmoisia kouluja, joissa oikeasti oppilaat loppuvat, vaan semmoisia, joissa voi olla lähemmäs 100 oppilasta ja tuntuu, että heidät pitää siirtää kirkonkylän kouluun ihan väkisin. Tosiasia on, että kirkonkylän koulun seinät pullistelevat jo valmiiksi ja välitunnilla oppilaat ovat kuin sillit purkissa.
Entäpä Suomen yritykset, joista suuri osa on siirretty Kiinaan ja meno ei kun jatkuu. Eikö tosiaan Suomessa kannata valmistaa enää mitään?
Entäpä ensimmäisen ja toisen asteen koulutuksen taso. Ainakin äidinkielen osaamisessa tuntuu, että ollaan menty alaspäin. Jopa tiedotusvälineissä kuulee joskus semmoista kieltä, että ei voi kuin haukkoa henkeään.
-
Aika pöhköä että maailma menee ihmisestä poispäin.
-
" Turha on potkia tutkainta vastaan !" Kansanviisauttako vai tyhmyyttä?
Entisenä ammattiyhdistysaktiivina, puolueaktiivina ja seurakunta-aktiivina tiedän mitä pienetkin ihmiset, ryhmittymät, listakeräykset ovat saaneet aikaan.
Olematta vastarannan kiiski olen kerännyt nimiä ydinvoimaa vastaan, laittanut nimeni erilaisiin kansalais-adresseihin ja kierrättänyt listaa ja lipasta
Yhteisvastuun nimissä.
Aina on jotakin saatu aikaan, mainittavampaakin.
Tunisialaiset ja egyptiläiset lähtivät diktaattorejaan vastaan. Osa tuloksesta on tehty, loput näyttää historia.
....
Helsingissä alkaa olla ahdasta ja paljon ongelmia. Esitän että alamme ajaa Jyväskylää Suomen pääkaupungiksi ja jääköön H:ki satamakaupungiksi.
J:kylä on suht.keskellä maata ja tilaa laajeta on kolmeen suuntaan. Matkat Pohjois-Suomeen kohtuullistuisivat ja matkailu-elinkeino saisi siellä lisää kuluttajia.
Eletäänhän Turussakin edelleen, vaikka pääkaupunkius loppui 1827. :027:
-
" Turha on potkia tutkainta vastaan !" Kansanviisauttako vai tyhmyyttä?
:027:
Tuota minä oon miettinyt todella usein. Luulen että riippuu, mitä vastaan rimpuilee. Bonhoeffer yritti kaikessa toimia, hieman kuin Riitta kuvaa. Mutta kun hän oli itse uhri, ja ymmärsi ettei tietä vapauteen ja onneen hänellä ollut, sitten hän kirjoitti virren 600, myös säkeistön joka puuttuu, siitä karvaasta maljasta, jonka Jumala saattaa laskea huulille --- silloin se täytyy vain tyhjentää ja hänen asenteensa oli: Mitä nöyremmin, hyväksyvämmin ja vähemmin syljeskelyin, sitä helpommin, sillä sen ojentaa rakastava käsi --- ymmärrän sitä nyt tai en.
Kai niin: Jos näen toisen kärsimyksen, enkö kaikessa ainakin yrittäisi auttaa? Kun se osuu kohdalleni, tiedän kyllä, keneltä se tuli... jos sitä sitten tulee syljeksittyä ja kiukuteltua niin tulee...joku kysyi kerran ja unohtui selittää, miksi joskus kirjoitan itsestäni kolmannessa persoonassa, siksi kai että välillä on niin surkuhupaisa olo... minkäs ikäinen se nyt onkaan oikein Leena itte... itte tahtoo... eipäs syö... eipäs juo... pahaa...Hiljaa siinä Jumala kun Leena puhuu... Leena sanoo milleen pitää Jumala, tuhma... lopulta kuitenkin, asenteeksi vakiintuu se turvallisista turvallisin: Tapahtukoon Sinun tahtosi. Se on tänään elävämpi, huomenna syrjemmällä, se on huomenna harjoittelun asia, sillä ei suinkaan Jumala tuota kaikkea tahdo, mitä tapahtuu, siinä on paljon kaikenlaista, mihin hän toivoo meidän edes koettavan vaikuttaa. Rukouksen tietä myös.
-
Sivukylien koulujen lakkauttamisessa tuntuu, että tärkeintä on säästää sivukylän koulun opettajien ja muun henkilökunnan palkkauksessa eikä muita asioita tarvitse ottaa huomioon eikä laskea. En tarkoita nyt semmoisia kouluja, joissa oikeasti oppilaat loppuvat, vaan semmoisia, joissa voi olla lähemmäs 100 oppilasta ja tuntuu, että heidät pitää siirtää kirkonkylän kouluun ihan väkisin. Tosiasia on, että kirkonkylän koulun seinät pullistelevat jo valmiiksi ja välitunnilla oppilaat ovat kuin sillit purkissa.
Entäpä Suomen yritykset, joista suuri osa on siirretty Kiinaan ja meno ei kun jatkuu. Eikö tosiaan Suomessa kannata valmistaa enää mitään?
Entäpä ensimmäisen ja toisen asteen koulutuksen taso. Ainakin äidinkielen osaamisessa tuntuu, että ollaan menty alaspäin. Jopa tiedotusvälineissä kuulee joskus semmoista kieltä, että ei voi kuin haukkoa henkeään.
Ymmärrät asian ehkä paremmin, kun mietit ketkä asiasta hyötyy. Aina kun koulu lopetetaan taksikuskit korjaavat potin, eli työt siirtyvät heille. Joko ymmärrät miksi niiden vaimot ovat lautakunnassa päättämässä näistä asioissa. Eräässä kunnassa tästä tuli julkinen keskustelu ja vaimot todettiin jääveiksi (saivat aviomiehen kautta taloudellista etua) ja päätös meni uusiksi valtuustossa.
-
Ymmärrät asian ehkä paremmin, kun mietit ketkä asiasta hyötyy. Aina kun koulu lopetetaan taksikuskit korjaavat potin, eli työt siirtyvät heille. Joko ymmärrät miksi niiden vaimot ovat lautakunnassa päättämässä näistä asioissa. Eräässä kunnassa tästä tuli julkinen keskustelu ja vaimot todettiin jääveiksi (saivat aviomiehen kautta taloudellista etua) ja päätös meni uusiksi valtuustossa.
Uusi salaliittoteoria: "Taksikuskit hallitsevat kulisseissa!" :003:
No niin eli naama vakavaksi ja asiaan: -ajatellaans asiaa myös kuntatalouden kannalta. Ei se kyläkoulun lakkauttaminen varmasti ole yhdellekään poliitikolle mieluinen tehtävä, siinähän saa "kouluntappajan" nimen. Poliittisen uran kannalta se ei ole viisasta mutta ikäviäkin päätöksiä joudutaan tekemään. Syynä se ettei raha yksinkertaisesti riitä kaikkeen mitä ihmiset haluavat. Jos pitää valita joko kyläkoulu tai lääkäripäivystyksen siirtyminen naapuripitäjään viikonloppuna niin valitsen pienemmän pahan eli kyläkoulun lakkauttamisen. Oppilailla on kuitenkin paikka jossa käydä koulua.
-
Sivukylän pankin tai postin pyärittämises on muutakin arvoa kuin se, että kuinka suuri + luku jää viivan alle.
Eikös sivukylien pankit oo perinteisesti olleet isäntien omia pankkeja? Jos sinne viivan alle ei jää edes sitä plussaa niin ei ne kylän isännät sitä toimintaa omasta pussistakaan ala pyörittämään.
-
Uusi salaliittoteoria: "Taksikuskit hallitsevat kulisseissa!" :003:
Kertomani tapaus ei ollut juttu vaan tosiasia. Toisekseen en usko, että on edes ainoa. On hyvä aina miettiä kuka hyötyy, sillä suurin osa hakee omaa hyötyä jotain kautta. Meillä korkein hallinto-oikeus päätti juuri tämän vuoden tammikuussa yhden tuusulalaisen poliitikon osalta, että hän on yleisjäävi kunnan luottamustehtäviin suurten maaomistusten aiheuttaman eturistiriidan vuoksi. Siitä ei voi edes valittaa. Uskossa on hyvä olla, mutta ei hyväuskoinen. Eikö siinä vanhassa lastenlaulusssakin sanota "ahneita oomme kaikki, oomme kaikki.
-
no täällähän on vauhti päällä!
Helsingissä alkaa olla ahdasta ja paljon ongelmia. Esitän että alamme ajaa Jyväskylää Suomen pääkaupungiksi ja jääköön H:ki satamakaupungiksi.
J:kylä on suht.keskellä maata ja tilaa laajeta on kolmeen suuntaan. Matkat Pohjois-Suomeen kohtuullistuisivat ja matkailu-elinkeino saisi siellä lisää kuluttajia.
hieno idea, tulen heti marssille mukaan!
On hyvä aina miettiä kuka hyötyy
tärkeä pointti!
-
Eikö siinä vanhassa lastenlaulusssakin sanota "ahneita oomme kaikki, oomme kaikki.
:003:
-
Kaikki muuttuu entiselleen ei mikään jää... Valitettavasti monesti vaan huonompaan suuntaan. Ainakin se näin tuntuu. Palvelut siirtyy aina vaan etemmäksi. Kirkkokin on uudistuksen kourissa. Ettei vain hajoais sirpaleiksi. Demokratiassa enemmistö käyttää valtaa vähemmistöön, se aiheuttaa närää ja katkeruutta.
-
Ja muutoksissa on hankalat ylimenovaiheensa. Kriisi sisältää mahdollisuuden molempiin suuntiin, edistymiseen tai taantumiseen.
-
mehän olemme satmanin kanssa piilohegeliläisiä...
-
Ajatellaanpa seuraavia vaaleja ja niissä äänestämistä. Meillä on suurissa puolueissa semmoinen puoluekuri, että tuntuu, että yksittäinen kansanedustaja ei voi mitään sille, että asioista päätetään niinkuin päätetään. Kuitenkin tuntuu, että pitää äänestää semmoista puoluetta, joka voisi päättääkin jotain.
Näissä suurissa puolueissa on paljon kristittyjä, mutta silti tuntuu, että heillä ei ole mahdollisuutta puolustaa kristillisiä arvoja. Eihän sitä voi olla änkyrä kun porukalla päätetään jotain. Vaikka äänestän ison puolueen vakaumuksellista kristittyä, niin hänellä ei läpi päästessään kuitenkaan ole mahdollisuutta ajaa asioita niin kuin hänen omatuntonsa sanoisi.
Onhan meillä kristillinen liitto, joka ottaa esille todella tärkeitä asioita. Silti tuntuu, että sielläkin ovat "väärät ihmiset" päättämässä eikä heitä oikein voi ottaa "tosissaan".
-
Ajatellaanpa seuraavia vaaleja ja niissä äänestämistä. Meillä on suurissa puolueissa semmoinen puoluekuri, että tuntuu, että yksittäinen kansanedustaja ei voi mitään sille, että asioista päätetään niinkuin päätetään. Kuitenkin tuntuu, että pitää äänestää semmoista puoluetta, joka voisi päättääkin jotain.
Näissä suurissa puolueissa on paljon kristittyjä, mutta silti tuntuu, että heillä ei ole mahdollisuutta puolustaa kristillisiä arvoja. Eihän sitä voi olla änkyrä kun porukalla päätetään jotain. Vaikka äänestän ison puolueen vakaumuksellista kristittyä, niin hänellä ei läpi päästessään kuitenkaan ole mahdollisuutta ajaa asioita niin kuin hänen omatuntonsa sanoisi.
Onhan meillä kristillinen liitto, joka ottaa esille todella tärkeitä asioita. Silti tuntuu, että sielläkin ovat "väärät ihmiset" päättämässä eikä heitä oikein voi ottaa "tosissaan".
Suurimmat puolueet ovat sopineet, että puoluekuri ei ulotu uskonnollisiin ja seksuaalisiin asioihin, vaan ne ovat omantunnon kysymyksiä. Ainoa puolue, jossa uskonnolliset asiat kuuluvat puoluekurin piirin on KD. Tämä on yksi syy miksi Bjarne Kallis lopetti. Siellä on ainoa vastarannan kiiski vierustoverini koulusta Tarja Tallqvist, mutta hän on uudenmaan vaalipiirissä.
-
että heillä ei ole mahdollisuutta puolustaa kristillisiä arvoja. Eihän sitä voi olla änkyrä kun porukalla päätetään jotain.
Mitä ne kristilliset arvot ovat?
-
Mitä ne kristilliset arvot ovat?
Usko, toivo ja rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus.
-
Mitä ne kristilliset arvot ovat?
Esimerkiksi koulujen uskonnonopetus. Uskonnon tuntimäärää on pienennetty koko ajan ja samalla kun aamuhartauksista tuli aamun avauksia, niin paljolti on niiden sisältö muuttunut. Ennen suomalaisilla oli paljon paremmat tiedot kristinuskosta kuin nykyään.
Ei se oppi periydy, jos sitä ei opeteta lapsille.
-
Esimerkiksi koulujen uskonnonopetus. Uskonnon tuntimäärää on pienennetty koko ajan ja samalla kun aamuhartauksista tuli aamun avauksia, niin paljolti on niiden sisältö muuttunut. Ennen suomalaisilla oli paljon paremmat tiedot kristinuskosta kuin nykyään.
Ei se oppi periydy, jos sitä ei opeteta lapsille.
Minusta näissä asioissa on pallo menetetty jo aikoja sitten. Siksi en ymmärrä esim. keuhkoamista uskonnon opetuksen puolesta. Tuo taistelu olisi pitänyt käydä jo 30 vuotta sitten.
-
Minusta näissä asioissa on pallo menetetty jo aikoja sitten. Siksi en ymmärrä esim. keuhkoamista uskonnon opetuksen puolesta. Tuo taistelu olisi pitänyt käydä jo 30 vuotta sitten.
Tarkoitatko että kun pallo on menetetty niin sitä on turha yrittää saada enää takaisin? Muistelen kyllä, että oli siitä keskustelua 30 vuotta sittenkin, mutta ilmeisesti sitten enemmistön kanta on ollut, että uskontotunnit eivät ole tärkeitä.
-
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kaikilta muilta aineilta on vähennetty tunteja ja annettu niitä lisää kielille ja luonnontieteille (mat. fys. kem.) Tuoreimman uutisen mukaan kaunokirjoitus poistuu opetusohjelmasta. Tällä syteemillä on voitettu PISA tutkimus. Jos olen väärässä niin korjatkaa.
-
Tarkoitatko että kun pallo on menetetty niin sitä on turha yrittää saada enää takaisin? Muistelen kyllä, että oli siitä keskustelua 30 vuotta sittenkin, mutta ilmeisesti sitten enemmistön kanta on ollut, että uskontotunnit eivät ole tärkeitä.
Niin, -no jos meinaat että on mahdollista saada se pallo vielä kiinni niin sitten kai kannattaa juosta perään mutta minä en ainakaan jaksa kantaa tuollaisia murheita. Eikä minusta ole edes kovin olennaista opetetaanko kouluissa uskontoa, -noin niinkun tunnustuksellisuuden kannalta katsottuna nimittäin. Tunnustuksellista se opetus ei ole (ei ilmeisesti ole tarkoituskaan) ja yleissivistyksen kriteerit taas täyttynevät nykyiselläkin opetusmäärällä.
-
Niin, -no jos meinaat että on mahdollista saada se pallo vielä kiinni niin sitten kai kannattaa juosta perään mutta minä en ainakaan jaksa kantaa tuollaisia murheita. Eikä minusta ole edes kovin olennaista opetetaanko kouluissa uskontoa, -noin niinkun tunnustuksellisuuden kannalta katsottuna nimittäin. Tunnustuksellista se opetus ei ole (ei ilmeisesti ole tarkoituskaan) ja yleissivistyksen kriteerit taas täyttynevät nykyiselläkin opetusmäärällä.
Oh hoh, olen jyrkästi eri mieltä. Miten sinun mielestäsi pitäisi hoitaa kasteopetus? Kuinka se hoidetaan semmoisissa perheissä, joissa ei käydä kirkossa eikä muissakaan hengellisissä tilaisuuksissa, ei lueta Raamattua j.n.e.? Pitääkö mielestäsi kasteopetusta antaa lapsille?
-
Ihan rehellinen ollakseni, suhtaudun vähän skeptisesti koko ajatukseen että semmoisten ihmisten pitää antaa ja ottaa vastaan kasteopetusta jotka eivät halua. Lapsia pitää ilman muuta kastaa, sehän on Raamatun sana ja kristityt ovat aina kastaneet lapsia mutta alkuaikoina kristinuskosta mitään tietämättömät ja piittaamattomat pakanat eivät kastaneet eivätkä antaneet kasteopetusta.
Me elämme vähän ristiriitaisessa tilenteessa kun toisaalta melkein koko kansa kuuluu kirkkoon ja noudattaa kristillisiä traditioita mutta ei välttämättä niiden sisällön vaan tavan takia. Siksi kastetaan (ja hyvä on että kastetaan) -mutta kun ei tahdota antaa kasteopetusta. Kasteopetus kuuluu perheelle, kummeille ja seurakunnalle. Ei se ole yhteiskunnan tehtävä, varsinkaan sillä tavalla että "kasteopetus" on tunnustuksetonta. Jos perhe ei anna kasteopetusta niin sitten ei ole paljon enää tehtävissä. Kirkko tekee uutterasti osansa olosuhteista huolimatta mutta perhe laiminlyö piittaamattomuuttaan. Yhteiskuntaa ei voida vaatimaan suorittaa tehtävää joka kuuluu perheille.
Sitäpaitsi olen vahvasti sitä mielt'ä että jos jotakuta ei kristinusko kiinnosta, niin annetaan hänen olla! Miksi hänelle pitäisi väkisin tyrkyttää traditiota jota hän ei tunne omakseen? Eli Lipposen sanoin : "So what?"
Niistä arvoista vielä sen verran että kyllä semmoisellakin ihmisellä voi olla oikeat ja hyvät arvot joka ei ole kristitty. Ei hyvät arvot ole mitään kristittyjen yksityisomaisuutta.
-
Mitä järkeä on kastaa ellei halua antaa kasteopetusta? Kuten sanoit, lapsia pitää kastaa ja se on Raamatun sana. Myös kasteopetus on Raamatun sana. Ei siinä ole mitään mainintaa, että kasteopetusta ei tarvitse antaa, jos ei tahdo.
Matt 28 luvussa sanotaan:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Sitäpaitsi koulun uskonnonopetus parhaimmillaan tukee kotona annettua opetusta.
-
Sitäpaitsi olen vahvasti sitä mielt'ä että jos jotakuta ei kristinusko kiinnosta, niin annetaan hänen olla! Miksi hänelle pitäisi väkisin tyrkyttää traditiota jota hän ei tunne omakseen? Eli Lipposen sanoin : "So what?"
Traditiot nyt ovatkin mitä ovat, mutta pelastava usko olisi hyvä olla tarjolla. Seurakunnat kyllä katoavat varsin nopeasti tästä maasta, jos tuosta luovutaan, koska niiden yhteiskunnalliset tehtävät on aika lailla romutettu jo - hautaustoimikin varmaan onnistuisi helposti kunnallisena uskonnosta "vapaana" toimintana ihan hyvin.
Vaikka näin suomalaisena onkin vaikea kysyä, "kuinka on sun sielus laita, minne kuljet matkamies?".
-
Kirkkohan hoitaa varsin mallikkaasti kasteopetuksen. En käsitä mitä enää enempää voisi edes tehdä. Mutta sitä minun on vaikea ymmärtää että miksi pitää pakottaa suurta yleisöä uskonnonharjoitukseen jota he eivät tahdo? Johtuuko tämä siitä että ne eivät vain "ymmärrä parastaan" ja siksi niitä on pakotettava?
Tämähän on kuin talebaanien hommaa jos ideana on teettää yhteiskunnalla tunnustuksellisia uskoon liittyviä tehtäviä. Ei tämä maa tästä sen "kristitymmäksi" muutu se on varma! Epärealistista edes ajatella sen enempää.
-
Muuten olen sitä mieltä, että koulu-aikojeni aamuhartaudet, etenkin virsien veisaaminen ovat se siemen joka iti kolmisenkymmentä vuotta,tuloksin.
Siis "Karthagoa ei ole hävitettävä!".
-
Kirkkohan hoitaa varsin mallikkaasti kasteopetuksen. ---
...ja mitä siihen kuuluu. Päiväkerhoissa ja pyhäkouluissa annetaan kasteopetusta. Suurin osa lapsista on tarhassa ja sieltä ei kuljeteta seurakunnan päiväkerhoon. Pyhäkoulut ovat vähentyneet aivan radikaalisti, niitä ei todellakaan pidetä enää joka pyhä. Sitäpaitsi, keitä ne tavoittavat? Luultavasti semmoisia lapsia, joiden vanhemmat muutenkin huolehtivat kasteopetuksesta. Ainoa, missä seurakunta todella tavoittaa nuoria, on rippikoulu, siellä annetaan opetusta oikein roppakaupalla. Silti pidän sitä riittämättömänä suurimmalle osalle nuoria. Jos on kerran kastettu ja käytännössä kasteopetus alkaa rippikoulussa, niin liian paljon on menetetty siinä vaiheessa. Silloin, kun lapsi on kaikkein vastaanottavimmassa iässä, hänen pitäisi saada kasteopetusta eli ennen kouluikää ja koulussa.
Asiasta kolmanteen, pitääkö suurta yleisöä pakottaa opiskelemaan matematiikkaa, jos he eivät tahdo? Pitääkö ylipäätään nuorille opettaa mitään semmoista, mitä he eivät tahdo?
-
Asiasta kolmanteen, pitääkö suurta yleisöä pakottaa opiskelemaan matematiikkaa, jos he eivät tahdo? Pitääkö ylipäätään nuorille opettaa mitään semmoista, mitä he eivät tahdo?
Jos ei ole minkäänlaisia taitoja matematiikassa, niin on vähän vaikea selvitä elämässä. Minusta tunnustuksellinen uskonnon harjoittaminen ja yleissivistys ovat vähän eri asioita. Ja sitäpaitsi mehän sovittiin että sellaiset nuoret joita koulunkäynti ei kiinnosta, ammutaan tykillä kuuhun.
-
Eikös siinä käynyt lopulta niin, että sinne kuuhun jouduttiin ampumaan niin paljon porukkaa, ettei kouluun jäänyt ketään. :003:
-
...ja mitä siihen kuuluu. Päiväkerhoissa ja pyhäkouluissa annetaan kasteopetusta. Suurin osa lapsista on tarhassa ja sieltä ei kuljeteta seurakunnan päiväkerhoon. Pyhäkoulut ovat vähentyneet aivan radikaalisti, niitä ei todellakaan pidetä enää joka pyhä. Sitäpaitsi, keitä ne tavoittavat? Luultavasti semmoisia lapsia, joiden vanhemmat muutenkin huolehtivat kasteopetuksesta. Ainoa, missä seurakunta todella tavoittaa nuoria, on rippikoulu, siellä annetaan opetusta oikein roppakaupalla. Silti pidän sitä riittämättömänä suurimmalle osalle nuoria. Jos on kerran kastettu ja käytännössä kasteopetus alkaa rippikoulussa, niin liian paljon on menetetty siinä vaiheessa. Silloin, kun lapsi on kaikkein vastaanottavimmassa iässä, hänen pitäisi saada kasteopetusta eli ennen kouluikää ja koulussa.
Asiasta kolmanteen, pitääkö suurta yleisöä pakottaa opiskelemaan matematiikkaa, jos he eivät tahdo? Pitääkö ylipäätään nuorille opettaa mitään semmoista, mitä he eivät tahdo?
Meidän seurakunnassa pidetään pyhäkoulut kunnan päiväkodeissa ja niihin osallistuu 850 lasta siis ei mitenkään vähän ja kapasiteetti ei riitä. Pyhäkouluun osallistumiseen pitää olla kirjallinen lupa huoltajalta. Tämän jälkeen perinteisiin pyhäkouluihin osallistuu todella vähän.
-
Eikös siinä käynyt lopulta niin, että sinne kuuhun jouduttiin ampumaan niin paljon porukkaa, ettei kouluun jäänyt ketään. :003:
Näinhän se taisi olla. :icon_lol:
-
Kunhan Lotta alkaa tulla meille yökylään aioin opettaa laittamaan pinet sormet ristiin ja sitten sanotaan muutama sana Jeesukselle.
Tällä ikivanhalla tavalla on ollut hyvä vaikutus pikku-ukkojen nukkumisrituaaleihin.
Omia tyttöjäni en ymmärtänyt tähän totuttaa, mutta anoppini olikin hoitanut sen asian tietämättämme. Sitä tyttäremme vieläkin muistelevat kuinka
turvallista oli kun sai mummon vaaleanpunaisen laamapaidan yöpaidaksi, petiksi hetekanpuolikkaan ja mummon kanssa luetun iltarukouksen.
Sukupolvesta sukupolveen:
Levolle lasken Luojani, Armias ole suojani jne.... Amen.
...
Lotan äiti on suunnitellut yhteistä vauvakirkkoon menoa. Arvaatte kuinka suloiselta tämä kuulosti. :056: :059: