Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2  (Luettu 49841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #75 : 20.03.14 - klo:21:48 »
Vielä tuohon linkkiin liittyen. Huomasin juuri Sannelin olevan läsnä foorumilla. Linkkiä läpi lukiessani huomasin että hän osasi antaa kirjavinkkejä kysyjälle vuonna 2005. Olitko silloin paljon muuta kuin 12-vuotias. Siis,varhaisteini-körtti !

Hei vaan Sanneli ja Siunausta kaikkeen elämääsi. :039:

Rippikoululainen olen ollut silloin foorumille eksyessäni, täyttämässä tai juuri täyttänyt 15  :icon_lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #76 : 20.03.14 - klo:22:03 »
Mutta enemmän aiheeseen palatakseni, miten körttipapit ja -maallikot kirkolliskokouksessa silloin aikoinaan suhtautuivat tähän eronneiden uudelleenvihkimisasiaan?
Eronneiden vihkiminen oli esillä 1948 kirkolliskokouksessa. Asia oli ajankohtainen, koska sodan jälkeen niin avioliittojen kuin avioerojenkin määrä nousi. Siihen asti eronneita oli vihitty, mutta papit pitivät asiaa ongelmallisena. Esim. asevelipappi Osmo Alaja (myöh. Mikkelin piispa) esitti Vartija-lehdessä, että mahdollisuus eronneiden vihkimiseen oli säilytettävä, mutta että toisin ajatteleville papeille oli uskonnonvapauden perusteella suotava mahdollisuus kieltäytyä tästä toimituksesta. Alajalla oli herännäistausta.

Toinenkin asevelipappi, niin ikään herännäistaustainen, Lundin yliopistossa vaikuttanut Lauri Haikola, vastusti Vartija-lehdessä kirkkolakikomitean ehdotusta, joka asetti rajoituksia eronneiden vihkimiselle. Samaan suuntaan ajatteli myös asevelipappi Erkki Niinivaara, jonka tausta taisi olla evankelisuus.

Körttipappi Martti Simojoki taas lausui kirkolliskokouksessa, että eronneita vihkiessään kirkko tuotti häpeää Jumalan sanalle.

Kirkolliskokouksen kannaksi tuli lopulta äänin 104-7 se, että eronnutta, jonka puoliso on elossa, ei vihitä eikä siviiliavioliittoa siunata, ellei siihen ole erityisen painavaa syytä. Äänestysluvuista voi päätellä, että eronneiden vihkimiskieltoa on varmasti kannattanut myös melkoinen määrä herännäistaustaisia kirkon aktiiveita. Asia ei kuitenkaan edennyt, sillä presidentti Paasikivi ei päästänyt sitä eduskuntaan asti.

Hengellisen Kuukauslehden vuosikerroissa saattaisi olla asiaan liittyviä kirjoituksia, mutta niiden tutkiminen saa jäädä tuonnemmaksi. Asiasta luulisi löytyvän myös kirkkohistoriallista tutkimusta.

Mt

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #77 : 20.03.14 - klo:22:17 »
Mietin että pitäiskö perustaa aiheesta uusi keskustelu mutta tämä keskustelu taitaa olla aiheen mukainen. Eli haluaisin keskustella tämän päivän Kotimaan mielipidekirjoituksista, joissa oikein moitittiin Herättäjä-Yhdistystä.

Ensin mielipiteeni Eva Salomäen kirjoituksesta: kirjoituksen sävy on samaa luokkaa kuin jollain Sari Roman-Lagerspetzillä. Tulee sellainen olo, että no tuommoisen rasittavan nillittäjän kanssa nyt en halua olla yhtään mistään samaa mieltä. Tekstissä oli myös kirjoitettu ihan puhtaalla mutulla esimerkiksi Siionin virsien uudistuksesta, olen kuukauslehdestä ja netistä seurannut kiinnostuneena uudistustyötä ja tuommosia argumentteja siellä ei kyllä ole esitetty perusteluksi jostain muutoksesta, enemmänkin sellaista, että Laguksen tai Malmivaaran siionissa sanottiin näin, niin pyritään palaamaan siihen alkuperäisempään muotoon, tai että joku säkeistö on muihin säkeistöihin verrattuna sanomaltaan jotenkin irrallinen ja siksi poistetaan. Mutta löytyi tekstistä yksi sellainenkin pätkä, mitä mun mielestä saisi laajemmin miettiä, että pitääkö se paikkansa ja missä määrin ja mitä asialle pitäisi tehdä: "Körttiliikkeen nykylinjausten mukaan näyttää tärkeintä olevan suvaitsevaisuus ja tasa-arvo. Ne ovatkin hyviä ihmisyyden perusarvoja. Mutta riittääkö nykykörttiläisyydessä kristittynä olemiseen se, että on hyvä ihminen?" Olen itsekin kaivannut sitä, että puhuttaisiin asiasta eli Kristuksesta ja vaikka nyt suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ja esimerkiksi kestävä kehitys on myös tärkeitä ja Raamatun opettamia asioita, niin pikkuisen menee epäselväksi että mistä oikein puhutaan ja mikä on homman nimi, jos keskitytään puhumaan ensi sijassa niistä. Jos olen sellaisissa seuroissa, joissa ensisijainen viesti on tämä, niin enpä saa sieltä mitään kotiinviemisiä.

Jouko Kukkosen kirjoituksesta: nillitys ei ole yhtä pahanlaatuista kuin Salomäen kirjoituksessa, mutta tekstistä huokuu silti, että "kyllä minä niin mieleni pahoitin" ja se syö asiallisuutta. Mutta olen Kukkosen kanssa samaa mieltä siitä, että ei ole mitään järkeä Herättäjä-Yhdistyksen ruveta erityisesti korostamaan Jumalaa Luojana. Ymmärrän Hautalan ajatuksen siitä, kestävän kehityksen teemalla toimivan kristillisen opiston rehtori kun on. Mutta jos nyt ihan vakavissaan sanotaan, että Herättäjä-Yhdistys haluaa nostaa Jumalan kolmesta persoonasta esiin Luojan, niin sehän tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Kristuksesta ehditä puhumaan niin paljon kuin ennen. Ja siinä taas on vaara puurojen ja vellien sekoittumiseen. Mikä on se ainoa asia, joka erottaa kristinuskon kaikista muista maailman uskonnoista? Kristus. Luojajumala nyt on aika monessa muussakin uskonnossa. Mun mielestä vois olla ihan kiva ottaa vaikka yhden vuoden teemaksi Jumala Luojana, mutta että koko herätysliikkeen agendaksi vähintään muutamaksi vuosikymmeneksi? Joo, maailma ehkä pelastuu, mutta eikö keskiverto ihmisen oo muutenkin jo ihan tarpeeksi vaikea hahmottaa, että mikä se kristinuskon erityinen juttu on?

Tiivistettynä: vaikka nuo kirjoitukset nyt olivat "rasittavaa nillitystä", niin kyllä munki mielestä vois vähän täsmentää, että mitä Herättäjä-Yhdistys nyt opettaakaan. Ymmärrän että Kristus-keskeisyydestä saattaa tulla itsestäänselvyys, jota ei koko aikaa jakseta pitää pinnalla, mutta hei haloo. Asiat tärkeysjärjestykseen!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #78 : 20.03.14 - klo:22:34 »
"Riittääkö - mitä - nykykörttiläisyydessä kristittynä olemiseen, että on hyvä ihminen"?

Minä ihmettelen tätä suuresti. Mitä varten minä en saa ittestäni hyvää ihmistä, vaikka kuulkaa minä yritän sitä oikein todella!?!  Kai sitten on nähtävä, että varsin pahana, ja todella tahtomattani, en voi katsoa olevani kristitty laisinkaan, joten on jokseenkin joutavaa enää vaivata pientä päätään sillä onko sen tai tuon värinen kristitty sitten.

Miettikööt paremmin nuo hyvät ihmiset sitä keskenään mikä kullekin sopii ja kuuluu ja miten pitää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #79 : 20.03.14 - klo:22:46 »
"Körttiliikkeen nykylinjausten mukaan näyttää tärkeintä olevan suvaitsevaisuus ja tasa-arvo. Ne ovatkin hyviä ihmisyyden perusarvoja. Mutta riittääkö nykykörttiläisyydessä kristittynä olemiseen se, että on hyvä ihminen?" Olen itsekin kaivannut sitä, että puhuttaisiin asiasta eli Kristuksesta ja vaikka nyt suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ja esimerkiksi kestävä kehitys on myös tärkeitä ja Raamatun opettamia asioita, niin pikkuisen menee epäselväksi että mistä oikein puhutaan ja mikä on homman nimi, jos keskitytään puhumaan ensi sijassa niistä. Jos olen sellaisissa seuroissa, joissa ensisijainen viesti on tämä, niin enpä saa sieltä mitään kotiinviemisiä.

Kommentoin vain palasta alkuperäisestä.
 Kun suvaitsevaisuudella tarkoitetta sitä, että ei potkita päähän erilailla ajattelevia, vaan suvaitaan heitä, niin se on kristillistä rakkautta ja eduksi kaidalla tiellä. Toisekseen ei tasa-arvoakaan voi pitää Kristuksesta karkottavana, vaan pikemminkin kristillisen rakauden tuloksena.
Moniin alkuperäisessä kirjoituksessa esittettyihin kysymyksiin olisi saanut vastauksen käymällä seuroissa, lukemalla Herättäjän nettisivuja, körttifoorumia ja tilaamalla Hengellisen Kuukauslehden. Minusta asiat olivat kaukana siitä, mitä esimerkiksi Etelä-Suomessa seuroissa puhutaan. En kommentoi mitä Etelä-Pohjanmaalla seuroissa puhutaan, kun en omaa siihen kompetenssia.
Veistaan yhdessä Siionin Virsi 183

Muuten ensi kesän juhlatunnus on Tule, Kristus, huomiseenkin
« Viimeksi muokattu: 20.03.14 - klo:22:50 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #80 : 20.03.14 - klo:23:03 »
Luultavasti on niin että kaikenlaisilla netin keskustelupalstoilla olevat asiat esitetään aivan eri
sanamuodoilla, eri tarkoitusperin kuin esim. Raamatussa oleva pelastussanoma, herätysliikkeiden
kotisivuilla olevat toiminnan ja tavoitteiden esittelyt, seurapuheet, virret jne.

Sitäkin tällainen tavallinen kuorossa ja messuissa käyvä "aktiivi seurakuntalainen" tulee miettineeksi
käyttääkö kirkko, seurakunnat, herätysliikkeet netin suomia mahdollisuuksia riittävällä tavalla.
Sen verran olen surffaillut että hyvää perustietoa ja toiminnan esittelyä löytyy.
Mutta hautautuuko se etsivälle ja kyselevälle ihmiselle tarkoitettu tieto jonnekin laajojen kädenvääntö-
keskustelujen alle monilla foorumeilla.
Ja etsivä ja kyselevä sielu pettyy kerta toisensa jälkeen.
Välillä tuntuu että keskustelupalstat on tarkoitettu vain vahvoille ja viisaille ihmisille.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #81 : 21.03.14 - klo:00:02 »
Keskustelupalstat on tarkoitettu aivan kaikille, mutta vahvat tahtovat omia niitä. Ylläpidolla on oma tuskansa heidän kanssaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #82 : 21.03.14 - klo:00:32 »
Ihanaa, kun en ole yksin ajatuksineni, jotka Sanna tuossa jo ehti sanoittaa. En ole tätä foorumia viime aikoina lueskellut, enkä juuri seuroissakaan käynyt, mutta jokin minua Kotimaan mielipiteissä puhuttelee juuri nyt samalla kaksijakoisella tavalla kuin Sannelia. Siis samaan aikaan ärsyttää tahallinen väärinymmärrys ja mielensäpahoittaminen ja toisaalta jaan huolen siitä, että laps' hankeen hukkuu unhoittuu.

Pääkaupungin uudistusmielistä suvaitsevaistoa ei yksin pidä syyllistää ydinsanoman hämärtymisestä. Olen ollut esim. Lappeenrannassa seuroissa, joissa erään seurapuheen ainoa sisältö oli seurapaikan historian muistelu. Myös viime vuosien Herättäjäjuhlien puheissa kristillinen sanoma on välillä melko päälleliimattua, kun puhujalla on kova tarve jakaa maallisia kokemuksiaan vuosien takaa tai lähimenneisyydestä. Körttiläisyyden köyhtyminen perinneliikkeeksi on yhtä vakava uhka kuin vieraantuminen juuristaan.

Ainakaan Haapajärven raamattutunnin perusteella tuskin rohkenisin väittää, että Kristus on herännäisiltä aivan hukassa, mutta onko suhteemme Häneen sielutieteellinen vai sielullinen? Minä haluaisin Herättäjäjuhlilla tuntea, kuinka tuhannet juhlavieraat yhdessä kaipaavat Hänen armoaan. Onko se edes mahdollista enää?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #83 : 21.03.14 - klo:07:04 »
Minä kummastelin Jouko Kukkosen kirjoituksessa sen henkilökohtaisuuden korostusta: "Yhteisön usko ei pelasta ketään. Pyhä Henki toimii sisäisesti ja juuri minua tai sinua puhutellen ja ohjaten. Jeesus kohtaa ihmisen hänen persoonansa ja tilanteensa huomioiden. Pelastava usko syntyy tästä kohtaamisesta." Tällaista olen tottunut lukemaan lähinnä viidennen herätysliikkeen edustajien teksteistä.

Kristillinen usko on kuitenkin minusta keskeisesti seurakunnan jäsenyyttä, yhteyttä ja jopa ykseyttä. Kuulumme oksina samaan viinipuuhun tai elävinä kivinä samaan temppeliin. Olemme erilaisia jäseniä Kristuksen ruumiissa. Uskomme on yhteinen. Olen kokenut tämän herättäjäjuhlilla ja seuroissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #84 : 21.03.14 - klo:08:13 »
Näkyy Sanneli haluavan kysellä juuri sitä mistä olen kaksi kertaa kysellyt. Jumalan, Kolmiyhteisen Jumalan, kolmesta persoonasta.
 Luoja, suvereeni kaikkeus, Jeesus Kristus, ihmisen Pelastaja ja Vapahtaja ja Pyhä Henki opastaja.
Luonnontieteen ja luominen, niin kiinostavia kuin ovatkin, kuuluvat mielestäni kaikelle luodulle. Jeesus on annettu niille jotka hänet otettuaan vastaan pääsevät kristittyinä, Hänen nimiinsä kastettuina, perille. Ja Pyhä Henki on oppaamme.
Jumalana kaikki yhdessä Yksi jumala.

En ole vielä lukenut ko. Kotimaan keskustelijoita. Yritän nähdä mitä niistä näenkään.

Minusta heränneet puhuvat Jeesuksesta. Eivät niin suurin kirjaimin kuin ehkä eräät muut liikkeet. Sopivasti suomalaisittain.

Hölkänen on puhunut ! :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #85 : 21.03.14 - klo:08:33 »
Sainpahan selatuksi läpi, vaikka yhteys pätkii.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #86 : 21.03.14 - klo:08:47 »
En löytänyt Sannelin kertomia keskusteluja. Ovat varmaan paperilehdessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #87 : 21.03.14 - klo:08:53 »


 Minä kummastelin Jouko Kukkosen kirjoituksessa sen henkilökohtaisuuden korostusta: "Yhteisön usko ei pelasta ketään. Pyhä Henki toimii sisäisesti ja juuri minua tai sinua puhutellen ja ohjaten. Jeesus kohtaa ihmisen hänen persoonansa ja tilanteensa huomioiden. Pelastava usko syntyy tästä kohtaamisesta." Tällaista olen tottunut lukemaan lähinnä viidennen herätysliikkeen edustajien teksteistä.



   Viides herännäisyysliike on sisäisesti meissä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #88 : 21.03.14 - klo:08:56 »
En löytänyt Sannelin kertomia keskusteluja. Ovat varmaan paperilehdessä.

Siellähän ne. Eva Salomäen kirjoituksen keskelle on joku tällännyt H-Y:n tunnuksen. Sitä voi erehtyä luulemaan yhdistyksen viralliseksi kannanotoksi, vaikka on melkein vastakohdasta kysymys.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #89 : 21.03.14 - klo:08:58 »
Viides herännäisyysliike on sisäisesti meissä.

Olemme tottuneet pitämään sen äänenpainoja aitona kristillisyytenä. Ei siinä mitään, mutta jos pidämme ainoana aitona ja oikeana, on aihetta silmien ja korvien aukaisemiseen.