Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2  (Luettu 48766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Keskustelu jatkukoon jos on jatkuakseen.
Edellinen sai lukkonsa kymmennen sivun jälkeen.
Nyt avautuu tässä seuraava "tabula rasa" kesksutelulle.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #1 : 13.03.14 - klo:20:51 »
 :icon_eek: Hyi olkoon, että tulee lyöty olo tälläisesta. Uskomatonta miten onnistuttekin tässä hommassa. Ilmeisesti sillä ei ole mitään merkitystä, miltä minusta tuntuu. Ja huomaa, että todellakaan kaikilla ei ole oikeutta ilmaista mielipidettään. Vieläpä vikoilusta syytetään. Just tämän takia en ole kommentoinut, kun on nähnyt miten julmasti nokitaan milloin karjalaisen kyöstiä, milloin Pirkaa jne.

Et kai seppo kuvitellut etten minä tai vn olla kuultu jo nuo samat asiat mitä kirjoitat ennen tätä. Mitä ihmettä täällä edes yrittää keskusetella, aivan totta. Pyörittäkää vaan sitä sanapeliä, kaikkihan on jo selvää.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #2 : 13.03.14 - klo:20:56 »
Varmaan eri henkilöt voivat kokea lyödyksi tulemisenkin eri tavalla.
Ja itse saattaa lyödä vaikkei hoksaakaan lyövänsä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #3 : 13.03.14 - klo:20:59 »
Monesti voi olla niinkin että kun kovistelee muita ankarin sanoin sama henkilö ei kestä yhtään itseään kohti käyvää kritiikkiä.

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #4 : 13.03.14 - klo:21:02 »
Kiitos vaan v***sti Malla. Tuohan lohduttaa paljon. Linkitäppä siihen nyt joku virsi, niin saatte näennäisen rauhan seurakuntaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #5 : 13.03.14 - klo:21:07 »
Hyvää yötä.  :eusa_angel:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #6 : 13.03.14 - klo:21:19 »
Yötä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #7 : 13.03.14 - klo:21:56 »
Pyydän anteeksi Malla. Samoin pyydän anteeksi koko körttifoorumilta ja lukijoilta, joiden mielen olen pahentanut.

Mulla saattaa joskus keittää yli. Tämä ei ollut oikea paikka, eikä Malla varsinkaan oikea henkilö "pyhän vihani" kohteeksi.

Ei pitäisi selitellä mokaamistaan. Eihän se olisi mikään aito anteeksipyyntö.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #8 : 13.03.14 - klo:22:06 »
Kaikki hyvin Mirjami.  :eusa_angel:

Ja saa ihminen joskus räjähtääkin.
Ja on lupa olla eri mieltä asioista.

Siunausta sinulle ja edelleen hyvää yötä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #9 : 13.03.14 - klo:22:41 »
:icon_eek:
Et kai seppo kuvitellut etten minä tai vn olla kuultu jo nuo samat asiat mitä kirjoitat ennen tätä. Mitä ihmettä täällä edes yrittää keskusetella, aivan totta. Pyörittäkää vaan sitä sanapeliä, kaikkihan on jo selvää.

En kuvitellut mitään mitä olette kuulleet ennen tätä. Vastauksesi jälkeen mietin vain millaisia vastauksia odotit? Yritin pysyä totuudessa ja vain totuudessa. Jos vastaukset ei tyydytä tai on parempaa tietoa saa kysyä lisää ilman, että suuttuu sitä mitä saa vastaukseksi. Toisekseen oliko niissä jotain väärin? En vastaa kenenkään mieliksi vaan ainoastaan sen minkä totuudeksi tiedän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #10 : 14.03.14 - klo:05:18 »
Tulipa helpottunut olo. Minun sanoistanihan kaikki alkoi, mutta ei kaivella. Mirjami on kaunis juutalainen nimi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #11 : 14.03.14 - klo:06:31 »
Vn kirjoitti 13.3.2014
Körttiteologia välillä mietityttää.
Paljon olen täällä foorumilla lueskellut, aika paljon on sellaista mistä en ymmärrä.
2-3 kertaa olen herättäjäjuhlilla käynyt, ihan hyvänä kokenut, taas ymmärrykseni puitteissa.
Siionin virsiä on ihana veisata suurella joukolla, pienissä ryhmissä, yksinkin.
Ja kuunnella vaikka Histan veisaajia tai Tellua.

Itselläni nousee joku kysymys:
Puhutaan joukkoon rakastamisesta, sen jotenkin ymmärrän.
Mutta löytyykö "hätää sieluista", aitoa rakkautta, evankelioivaa kehoituksen ja rohkaisun sanaa?
Tunnustetaanko Raamatun Sanaa, arvovaltaa, Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä yksin ja yhteisönä?
Onko suvaitsevaisuus liian laveaa? Onko mikään enää syntiä


Mutta löytyykö "hätää sieluista"
, Ei löydy.

 aitoa rakkautta
, Kyllä

evankelioivaa kehoituksen ja rohkaisun sanaa?
Kehoituksen ei, rohkaisun kyllä.

Tunnustetaanko Raamatun Sanaa, arvovaltaa, Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä yksin ja yhteisönä? Kyllä ja ei. Raamattua tulkitaan liikaa oman korvasyyhyn mukaan.

Onko suvaitsevaisuus liian laveaa? On.

Onko mikään enää syntiä Trendisynnit kuten mm. ahneus ja kateus ovat syntiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #12 : 14.03.14 - klo:07:25 »
Tunnustetaanko Raamatun Sanaa, arvovaltaa, Pyhän Hengen vaikutusta ihmisessä yksin ja yhteisönä? Kyllä ja ei. Raamattua tulkitaan liikaa oman korvasyyhyn mukaan.

Erässä elämäni vaiheessa kävin körttiseuroissa.
Seuroissa on muutama ystävällinen ihminen ja lämmin kotoisa tunnelma.
Seurat poikkeavat yleisistä kristillisitä kokoontumisista sillä, että siellä hyväksytään vain Raamatun tulkinta. Kirjoittamaton sääntö on, että Raamattua ei saa siteerata tai ainakin niin, että sen siteeraaminen ei ole toivottavaa.
Raamatun tulkinta on kuitenkin sallittua ja saamani käsityksen mukaan täysin hyväksyttävää.
Jos puhuja siis kuitenkin siteeraa Raamattua, hänen tulee pyytää sitä anteeksi, jonka jälkeen hän saa Raamattua siterata - ja siteeraaminen tulee tapahtua ulkomuistista, ei Raamatusta lukemalla.
Muistaakseni eräässä körttiseurassa Lauttasaaren kirkossa joku puhuja pyysi anteeksi, kun siteerasi Raamattua, tai ainakin hän antoi ymmärtää, että Raamatun siteeraaminen ei ole tapana.
Välillä lauletaan siinonin virsiä, jotka hyvin pitkälle ovat myös Raamatun tulkintaa.

Hassu ilmiö sinänsä: on sopimatonta lukea varsinaista raamatuntekstiä, mutta on sopivaa tulkita Raamattua lukematta sitä tekstiä, jota tulkitaan.
Kuten jo totesin, Raamatun tulkinta tapahtuu körttiseuroissa puhumalla ja laulamalla.

Omaleimaista körttiseuroille on myös se, että siellä rukous tapahtuu vain laulamalla. Yleensä kristillisissä piireissä rukousta harrastetaan niin puheen kuin laulunkin muodossa. Puhemuodossa oleva rukous koetaan körttiseuroissa huonoksi asiaksi, mutta laulumuodossa oleva rukous on sallittua.

Mainitsisin vielä, että hankkimani kokemuksen perusteella olen varsin vakuuttunut, että jos joku siteeraisi seurapujeessaan Koraania, sitä ei tarvitsisi pyydellä anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:07:31 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #13 : 14.03.14 - klo:07:40 »
Olisikohan tuo Raamatun pyhyyden kunnioittamista? Pyhä ymmärrettäneen usein koskemattomaksi. Raamatun jakeiden jatkuva paukuttaminen kieltämättä arkipäiväistää sen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #14 : 14.03.14 - klo:08:01 »
Olisikohan tuo Raamatun pyhyyden kunnioittamista? Pyhä ymmärrettäneen usein koskemattomaksi. Raamatun jakeiden jatkuva paukuttaminen kieltämättä arkipäiväistää sen.

On olemassa oikeaa pyhyyttä ja tekopyhyyttä.
Tekopyhyys on väärää pyhyyttä.
Raamatun selkeä linja on se, että pyhät kirjoitukset ovat hyödyllisiä moneen eri tarpeeseen ja niiden tuntemukseen tulisi pyrkiä kaikin tavoin.
Jos Raamatun koskemattomuus ymmärretään siten, että se ei kuulu arkipäivään (ei kaikkialla edes pyhäpäiväänkään), niin minulle tulee epäilys, että kyseessä on tekopyhyys.

Mielestäni oikeaa pyhyttä suhteessa Raamattuun on se, että raamatuntekstit saadaan arkipäiväistettyä niin, että niiden koetaan kuuluvan olennaisena osana arkipäivään.
Kutsuisin sitä tekopyhyydeksi, jos Raamatun kunnioittamisen nimissä pyritään olemaan siitä erossa.

Hyväksyn kyllä suuttumatta myös vastakkaiset näkökannat tähän asiaan.

Jos uskoo, että vain minun omat selitykseni siitä, mitä Raamattu tarkoittaa, ovat aina jotenkin arvokkaampia, kuin suora raamatunteksti, niin onhan se minusta hassua.
Myönnän, että tämä piirre löytyy muistakin kristillisistä yhteisöistä, ei kuitenkaan samassa muodossa, kuin körttiseuroista.

Ja tässä en nyt halua kriminalisoida raamatuntekstien selittämistä/tulkintaa. Kyllä sitä tarvitaan.
Olen sitä mieltä, että tarvitaan niin tekstin selitystä, kuin myös suoraa raamatuntekstiä ilman selitystä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:08:11 kirjoittanut karjalaisenkyösti »