Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri  (Luettu 10113 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa viima

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
  • En voi hallita elämänmeren aallokkoa.
Raamattupiiri
« : 10.02.11 - klo:22:18 »
Kävääsin äsken Raision srk kotisivuilla. Mieltä on askarruttanut, kun tuo kirja on mulle aivan liian vaikeaselkoinen. Vaikka mun usko onkin heikkoa ja vähäpätööstä, niin ei tulis mieleenkään hyljätä tätä peruspilaria elämästä. Ajattelin, josko tässä 50-v kynnyksellä laajentaisi ymmärtämystä Katekismusta ja Siionin virsiä pidemmälle ja mun mieltä kiusaaviin kysymyksiin. Niin niin Raision seurakunnan nettivuulta tuli hakusanaani Raamattupiiri vastaus notta:

Haku ei tuottanut tuloksia.Tarkista oikeinkirjoitus.
Poista lainausmerkit hakusanojen ympäriltä hakeaksesi joka sanalla yksittäin: "sininen smurffi" saa vähemmän osumia kuin sininen smurffi.
Harkitse hakuehtojesi keventämistä loogisella operaattorilla OR: sininen smurffi saa vähemmän osumia kuin sininen OR smurffi.

Smurffeistako tässä nyt olikin sitten... :icon_lol:  

Onneksi mulla on yöpöydän laatikos tuo Pieksämäella -76 painettu rippimuisto Virsikirja + Siionin virret. Taidan siitä lukasta ennen maate laittoa 238 "Mua siipeis suojaan kätke..."  
« Viimeksi muokattu: 10.02.11 - klo:22:22 kirjoittanut viima »
//markku

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #1 : 10.02.11 - klo:22:33 »
Ymmärsinkö oikein, että haluaisit ymmärtää Raamattua paremmin? Oheisesta linkistä löytyy Jukka Norvannon radio-ohjelma Raamattu kannesta kanteen. Sieltä voit poimia minkä tahansa kohdan Raamatusta ja kuunnella, kun Jukka käy sen läpi erittäin perusteellisesti. Suosittelen lämpimästi.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/?q=kirjat

Jos et saa kuulumaan lähetystä, niin joskus voi auttaa selaimen vaihto, esim. Mozilla Firefoxista Internet Exploreriin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa viima

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
  • En voi hallita elämänmeren aallokkoa.
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #2 : 10.02.11 - klo:22:45 »
Kiitos Pirska, toihan käväistään tutustumassa.

Itse asiassa muistelin, että isoisä pruukasi käydä raamattupiirissä. Joku harmaa aavistus asiasta on, että siellä ne ryhmässä keskusteli jostakin uskoa kaivertavasta asiasta ja raamattuun tukeutuen koittivat hakea "ääneen ajattelemalla" vastauksia. Kaiketi niissä oli oli joku oppinut keskustelua ohjaamassa.

Ajattelin, että semmosia piirejä voisi löytyä oman seurakunnankin toiminnassa, mutta eipä vaan ainakaan netin kautta löytynyt tietoa. Luulisin, että tämäkin on parasta paikan päällä koettuna. Internetissähän tällaisia olisi varmaankin erittäin haasteellista, ellei mahdotonta pitää "kurissa", kun meitä olisi liian moneksi rönsyilemään täällä netin laajassa pilvessä.
« Viimeksi muokattu: 10.02.11 - klo:22:50 kirjoittanut viima »
//markku

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #3 : 10.02.11 - klo:22:50 »
Vuosia sitten meillä oli raamattupiiri muutaman ystäväpariskunnan kanssa. Yksi joukosta oli lukenut teologiaa ja hän oli vetäjänä. Se oli oikein mielenkiintoista ja antoisaa. Ai niin, ja se vetäjä muuten oli körttiläinen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #4 : 11.02.11 - klo:21:21 »
Kun aikanani aloitin Päivän tekstin, kuvittelin, että siitä tulee semmoinen, että sunnuntain tekstistä poimitaan seuraavan viikon ajan ajatuksia, joita itse kullakin tulee mieleen. Se ei kuitenkaan näyttänyt saavan tuulta purjeisiinsa ja niinpä siitä tuli nykyisenkaltainen, milteipä pelkät tekstit sisältävä ketju.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #5 : 11.02.11 - klo:21:40 »
Meillä täällä maaseudulla oli muutama vuosi nuorten meseraamis. Haja-asutusalueella on pitkät matkat, eikä nuoret pääse taajamaan, jos vanhemmat ei ehdi kuskailemaan, niin mesettämällä yhteydenpito onnistuu. Siinä oli vain se raja, että 6 pystyi yhdellä kertaa mesettämään. Oli sovittu tietty ilta, tietty aika ja siihen kai piti ilmoittautua.
Nyt on työntekijät vaihtuneet ja toteutetaan ihan perinteistä raamista. Toisaalta nuoretkin vaihtuvat, kasvavat ja lähtevät opiskelemaan muualle jne.
Pyryharakka

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #6 : 12.02.11 - klo:11:24 »
Raamattupiireissä on se vika että siellä aina tulee porukan painotukset liian vahvasti esille. Siellä(kin) on vaikea olla eri mieltä jos ei ole vahva ihminen.

Raamattupiiriä parempana vaihtoehtona suosittelen mieluummin että hankit kirjahyllyysi kaikki Lutherin kirjat mitä suinkin saat. Kun niitä kahlaa läpi niin anti on todella hyvää. Esim. jo pelkkä iso katekismus oikein kunnolla tutkittuna ja mietittynä avaa asioita enemmän kuin jos istuisi 5 vuotta raamattupiirissä. Mutta tämä on minun mielipiteeni.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #7 : 13.02.11 - klo:14:51 »
Liikun ajatuksissani Jampen tyylisissä... se on vaikeaa osallistua raamattupiiriin. Raamattu on näet kirjasarja. Ohjaajana olisi kirjasarjansa lukenut ihminen. Kommentaareja myöskin lukenut ihminen. Minä en uskalla ryhtyä ohjaajaksi.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #8 : 15.02.11 - klo:11:44 »
Ohjaajana olisi kirjasarjansa lukenut ihminen. Kommentaareja myöskin lukenut ihminen. Minä en uskalla ryhtyä ohjaajaksi.
Nyt olen hieman erimieltä sinun kanssasi nimimerkki juhani. Käsitääkseni vajavaisena ihmisenä, kyllä sinä hieman ohjailet ihmisiä. ei nyt ehkä raamatunpiireissä. Mutta ainakin seuroissa Sanan ääressä...ja hieman tällä foorumilla.
Luther ja saksalaisuus näyttää myös olevan hyvin voimakkaastikin viesteissäsi ohjauksen suuntana, niin ja kyllähän sinut myös löytää http://www.h-y.fi/yhdistys/tyontekijat.html "ohjaajana"

No meillä ihmisillä on varmasti jokaisella taipumus hieman ohjata omissa "raamatunpiireissä" vierellä kulkevaa ihmistä, myös minulla.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #9 : 15.02.11 - klo:12:20 »
Ohjaajana olisi kirjasarjansa lukenut ihminen. Kommentaareja myöskin lukenut ihminen. Minä en uskalla ryhtyä ohjaajaksi.

Tota öö.
Raamattupiirihän on siis piiri, jossa jokainen osallistuja vuorotellen perehtyy sen verran aiheeseen, että pystyy pitämään keskustelua yllä. Raamattupiirin voi perustaa vaikka kavereiden kanssa.
Raamattutunti on se, missä puhuu ohjaaja eli joku asiasta oikeasti jotain tietävä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #10 : 15.02.11 - klo:12:59 »
Tota öö.
Raamattupiirihän on siis piiri, jossa jokainen osallistuja vuorotellen perehtyy sen verran aiheeseen, että pystyy pitämään keskustelua yllä. Raamattupiirin voi perustaa vaikka kavereiden kanssa.
Raamattutunti on se, missä puhuu ohjaaja eli joku asiasta oikeasti jotain tietävä.

Kiitos ohjauksesta, mutta kuka on joku joka oikeasti on jotain tietävä Raamatun suhteen?

Minä aina hieman karsastan yksittäisen ihmisen ohjausta, koska se on hänen näkemyksensä asioista. Raamatunpiireissä / raamatunnissa on kumminkin yhtäläisyyttä sen verran että aina molemmissa on yksittäinen ihminen ohjaamassa piiriä tai tuntia ja tällöin on vaarana että on vain yksi näkemys asioista.
Siksi minulle seurat antavat enemmän sillä puhevuorot jatkuvat ja pohdinta jää kuulijalle. Keskustella asioista voi sitten myöhemmin vaikka kavereiden kanssa.

ps. Hyvä raamatutunti on kirkossa Messu/ Jumalanpalveluksen aikana.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #11 : 15.02.11 - klo:13:15 »
Raamatunpiireissä / raamatunnissa on kumminkin yhtäläisyyttä sen verran että aina molemmissa on yksittäinen ihminen ohjaamassa piiriä tai tuntia ja tällöin on vaarana että on vain yksi näkemys asioista.

Joo jos raamattupiirissä on hyvin tuppisuisia osallistujia... Raamattupiirissä senkertaisella "ohjaajalla" on kysymykset, joihin porukalla mietitään vastausta. Raamattutunnilla ohjaajalla on vastaukset.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #12 : 15.02.11 - klo:13:18 »
Kiitos ohjauksesta, mutta kuka on joku joka oikeasti on jotain tietävä Raamatun suhteen?

Teologi! höh

Niin, tai raamattuopistolainen

Siksi minulle seurat antavat enemmän sillä puhevuorot jatkuvat ja pohdinta jää kuulijalle. Keskustella asioista voi sitten myöhemmin vaikka kavereiden kanssa.


Seuroissahan voi olla jos jonkinlaista selittäjää - paitsi ei siioninvirsiseuroissa yleensä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #13 : 15.02.11 - klo:13:28 »
Raamattutunnilla ohjaajalla on vastaukset.

Oikea vastaus, mahdollisesti.
Mutta se voi olla myös väärä vastaus.

Joo jos raamattupiirissä on hyvin tuppisuisia osallistujia...

No itse raamatunpiirissä en kaipaa "markkinahumua". Mutta eipä ole tullut käytyä raamatunpiireissä viime vuosina.
Sillä raamatunpiirit ovat nykyisin pilkottu miesten ja naistenpiiri.

ps. ehkä tässä voisi käydä katsomassa ja kuuntelemassa oman seurakunnan raamattupiirejä. Niin voisi sitten saada näkemystä tämän hetkisestä raamatunpiiristä.  

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Raamattupiiri
« Vastaus #14 : 15.02.11 - klo:15:29 »
Teologi! höh Niin, tai raamattuopistolainen
Olisiko mahdollista pohtia että "oppineet" ihmiset eivät tiedä eikä tunne kaikkea.
Vaan rahvaan paristakin voi löytyä hunajan pisaroita, joita voi sitten maistella.

Lainaus
Seuroissahan voi olla jos jonkinlaista selittäjää - paitsi ei siioninvirsiseuroissa yleensä.
Toinen asia mitä voisi ehkä hieman ajatella, onko herännäisyyden, siioninvirsien ja körttiläisyyden ulkopuolella elämää?
Itse kyllä ymmärrän jos on kasvanut sellaiseen ympäristöön jossa ei katsonta olekaan niin avara ja juuret ovat tiukasti kiinni vain tietyn käsitysten mukaan, se ei ole helppoa.
Näin oli itselläni, mutta onneksi Hän alkoi minun juuristoa hoivaamaan ja kastelemaan.
Näin vältyin kuihtumasta.


ps. toivottavasti en loukkaa kenenkään identiteetiä