Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 4  (Luettu 41073 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #15 : 05.02.11 - klo:09:28 »
Olen kreikkalaisortodoksinen. Käyn myös luterilaisissa palveluksissa, koska me ortodoksit asumme niin hajallaan. Minulla on noin 100 km omaan kirkkooni, eikä suoraa yhteyttä julkisilla kulkuneuvoilla ole.

On kyllä niin ortodoksinen nimi, että ei kreikkalaisortodoksisemmaksi voisi mennä.

Missä ihmeen paikassa oikein asustelet? Jos saan kysyä.
Kun tuntuu, että kirkkoja on melkein joka kulmalla.
Ehkä ortodoksi kirkkoja sitten vähemmän, mutta syntisellä pääkaupunkiseudulla ainakin niitä riittää.
_______________
Lihava mukava mies. Minusta tuo: Käytkö kirkossa ei ole kysymys vaan....pahuksen sivistyssana,,,ei tuu mieleen,,,kysymään,,,RELEVANTTI, niin se on relevantti toteamus, eli ei kysymys vaan tottahan toki käymme kirkossa, mutta missä, miten ja olisiko kiva jakaa siitä millaista oli ja mitä jne. Ei niin että kuulusteltaisiin käytkö kirkossa, jos et niin miksi et.
Mutta voinen olla väärässäkin. Yleensä olen.
Tik toc.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #16 : 08.02.11 - klo:10:53 »
Mutta voinen olla väärässäkin. Yleensä olen.
Varmaan ollaan kirkossakin, sillä siellähän me ihmiset myös kokoonumme.
Me olemme ihmisiä Hänen omiaan, saviruukkuja.

ps. Minusta otsikon voisi mielummin muotoilla: Kävitkö kirkossa?
     Käytkö kirkossa on minusta selvä kysymys, tilastotietoihin.
     Uskon että Hän ei pidä tilastoja, sillä nimemme on jo hakattu kiveen tai sitten pyyhkäisty.
     Taidan olla kyllä väärässä , sillä yleensä olen ja...usein, nimimerkki Viisveisaaja.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #17 : 08.02.11 - klo:13:06 »
Varmaan ollaan kirkossakin, sillä siellähän me ihmiset myös kokoonumme.
Me olemme ihmisiä Hänen omiaan, saviruukkuja.

ps. Minusta otsikon voisi mielummin muotoilla: Kävitkö kirkossa?
     Käytkö kirkossa on minusta selvä kysymys, tilastotietoihin.
     Uskon että Hän ei pidä tilastoja, sillä nimemme on jo hakattu kiveen tai sitten pyyhkäisty.
     Taidan olla kyllä väärässä , sillä yleensä olen ja...usein, nimimerkki Viisveisaaja.

Otsikoita ei tässä järjestelmässä voi jälkikäteen muuttaa. Toisekseen "kävitkö kirkossa?" on vielä kovempi kysymys, joka vaatii joka pyhä tilille. Tämä kone pitää kirjaa vain siitä, kuinka monesti olet kirjoittanut, ei hartaudenharjoituksista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #18 : 08.02.11 - klo:14:37 »
Otsikoita ei tässä järjestelmässä voi jälkikäteen muuttaa.
Eikä tarvitsekaan.
Lainaus
Toisekseen "kävitkö kirkossa?" on vielä kovempi kysymys, joka vaatii joka pyhä tilille. Tämä kone pitää kirjaa vain siitä, kuinka monesti olet kirjoittanut, ei hartaudenharjoituksista.
Kone ei varmasti pidäkään minun eikä kenenkään muunkaan hartausharjoituksista kirjaa, mutta " kaveri" voi pitää mahdollisesti kirjaa.

Mutta , olennainen asia ei ole "kävitkö kirkossa tai et" tai " käytkö kirkossa tai et".
Vaan tärkeetä on että ihminen hakeutuu Sanan ääreen ja siihenhän antaa ainakin mahdollisuuden meidän Suomalainen evankelinen kirkko ja siinä sivussa lisä mausteena körttiseurat jne.

ps. Minusta kumminkin viestiketju voi hieman tuottaa "kavereille" ahdistusta kun eivät pääse ehkä kuin kerran vuodessa kirkkoon.
     Mutta haluan myös pyytää niiltä ihmisiltä anteeksi jotka taas kokivat mielipahaa kommentistani.
     Penkeillä on aina tilaa, terv: Vanha lihava mies.
« Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo:14:47 kirjoittanut vanha lihava mies »

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #19 : 08.02.11 - klo:19:02 »
Mutta haluan myös pyytää niiltä ihmisiltä anteeksi jotka taas kokivat mielipahaa kommentistani.
Penkeillä on aina tilaa, terv: Vanha lihava mies.

Meillä on sananvapaus, ainakin vielä. Tulevasta ei tiedä. Mielipahaa voi joskus tulla, mutta jos siinä vaiheessa pysähtyy hetkeksi ja laskee vaikka kahteenkymmeneen.. ja sitten miettii, miksi mielipaha? Mikä kolahti? Ja jos vielä, että miksi?

Minusta kysymys kirkossakäynnistä on ihan hyvä, oli muotoilu sitten mikä tahansa. Jos edes saa miettimään kirkkoa, Sanan kuuloa ja sen merkitystä itselle.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #20 : 08.02.11 - klo:19:28 »
Käytkö kirkossa?

« : 14.04.09 - klo:20:52 »
   
Minulle on äiti sanonut, että kirkossa käydään niin kauan kuin siellä Herran siunaus luetaan. Täytyy tunnustaa, että saattaa mennä montakin pyhää, ettei tule käytyä kirkossa, mutta mukavaa siellä on käydä. Tuntuu, että silloin on "oikea pyhä", kun käy kirkossa.

 Veisuusta olen aina pitänyt ja nykyään iloitsen suunnattomasti Raamatun teksteistä. Miten ne voivatkin olla niin "täyttä tavaraa". Jopa saarnasta voi saada jotain irti, joskus enemmän ja joskus vähemmän.


Minä tunnustan aloittaneeni tämän ketjun 14.4.2009 eli kauan tämä on pysynyt hengissä. Tarkoitukseni ei ole todellakaan ollut tehdä tästä mitään kuulustelua, vaan ihan tasapuolista jutustelua foorumilaisten kanssa. Minusta täällä on ollutkin oikein mielenkiintoisia keskusteluja.

Minä luulen, että tämä ei aiheuta mielipahaa heissä, jotka eivät oikeasti pääse kirkkoon. Hehän eivät ole silloin omasta syystään pois kirkosta. Sitäpaitsi onhan olemassa radio- TV- ja vieläpä nettijumalanpalveluksia, joihin voivat osallistua huonompikuntoisetkin.

Näistä edellisistä vanhan lihavan miehen tekemistä kysymyksistä en ole närkästynyt. Saahan sitä kysyä, miten sitä muuten tietäisi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #21 : 08.02.11 - klo:19:59 »
" Terveisiä kirkosta!". Näin ainakin meidän perhe on tervehtinyt niitä jotka eivät ole olleet mukana. Sellainen tuulahus sieltä missä itse on saanut
kokea kuulumista toisten yhteyteen, saanut synninpäästön, ehtoollisen ja osallistua veisuuseen.

Samassa mielessä olen kokenut foorumilaisten kertomukset kirkossakäymisistään. Samalla kun kuulen kuka missäkin kirkossa on ollut tulee tutkittua eri paikkakuntien kirkkoja netistä, luettua kirkon historiaa ja muutakin.

Kesäisin kiertelemme kirkkoja, hienoa että nykyisin pääsee Tiekirkkoihin arkenakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #22 : 09.02.11 - klo:00:47 »
Käytkö kirkossa?

Minä luulen, että tämä ei aiheuta mielipahaa heissä, jotka eivät oikeasti pääse kirkkoon. Hehän eivät ole silloin omasta syystään pois kirkosta. Sitäpaitsi onhan olemassa radio- TV- ja vieläpä nettijumalanpalveluksia, joihin voivat osallistua huonompikuntoisetkin.

Näistä edellisistä vanhan lihavan miehen tekemistä kysymyksistä en ole närkästynyt. Saahan sitä kysyä, miten sitä muuten tietäisi.
´

Minä oon lukenu Seuratupaa, eikä tämä ketju minussa ole tuottanu ainakaan ahistusta.... Aina en pääse, mutta vain 1. adventti voi olla vaikea..aina... Toisaalta kuulin jälkeenpäin että siinä kirkossa jossa käyn oli ollut  kärsimykseen saakka ahdasta, minua lohdutettiin, yks Hoosianna... älä itke Leena... ei siel ollu kivaa,...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #23 : 09.02.11 - klo:09:56 »
Saahan sitä kysyä, miten sitä muuten tietäisi.
"Miten paikkakunnan immeiset sunnuntaisin tekevät". :icon_wink:
Näin taisivat "kylän" mummot, muinoin ajattelevan ja tarkailevan ihmisten tekemisiä.
Mutta oliko heidän oma sisäinenkuva sittenkään aina niin puhdas, sitä en tiedä.
Senhän tietää vain Hän, niin kuin meidän kaikien ihmisten, oli julkisuuskuva sitten minkälainen tahansa ihmisellä.

No oli miten oli, toivottavasti moni löytää itsensä ainakin muutaman kerran kirkon penkille. Muutakin kuin kaste,rippi,häät, hautajais tilaisuuksiin.


Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #24 : 09.02.11 - klo:23:02 »
Piti vielä kertomani että ensimmäisen kerran tähän ikään teki polvet tenää ehtoolliselle polvistuessani. Ai, mikä kipu molemmissa lumpioissa, vaikka siinä on pehmustettu penkki. Olenko minä käynyt vanhaksi?

Mulla on sama juttu Luopioisten kirkossa. Pelkään aina, että en pääse ylös, että lumpiot ovat menneet sijoiltaan ja minut joudutaan kantamaan paareilla ulos ja nousee kamala kalabaliikki.  Nimittäin polvet naksahtelevat ja muljahtelevat siihen malliin alttarilta noustessa. Samaa ilmiötä ei ole Leppävaarassa. Varmaan pehmusteet ovat siellä paksummat.  :)
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #25 : 10.02.11 - klo:10:04 »
Toistaiseksi en polvistu, vaan seison.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #26 : 12.02.11 - klo:11:47 »
Lainaus raamattupiirikeskustelusta:
Raamattupiiriä parempana vaihtoehtona suosittelen mieluummin että hankit kirjahyllyysi kaikki Lutherin kirjat mitä suinkin saat.

Tuli mieleen kun koulussa ammatillisen kasvun kurssilla oli puhetta siitä, että kirkon työntekijät käy oikeastaan aika harvoin vapaa-ajallaan kirkossa. Yksi katolinen ystäväni mua siitä vähän moittiki, kun sanoin että käyn ehkä suunnilleen kerran kuussa kirkossa, enkä keksiny oikein muuta syytä kuin että herään yleensä sunnuntaisin vasta sillon viis yli kymmenen. Meidän ope sanoi, että tää harvemmin kirkossa käyminen luterilaisilla on jäänne pietismistä ja siitä henkilökohtaisen uskon korostamisesta, ajatellaan että minä ite vastaan uskonelämäni hoitamisesta ja ei siihen mitään seurakuntayhteyttä tai muutakaan sosiaalisuutta tarvita. Sen sijaan katolisille usko on yhteisöllinen eikä henkilökohtainen asia, minkä takia jumalanpalvelukset luonnollisesti on tärkeitä juttuja. Varmaan koskee raamattupiirejäkin (mimmonen ois muuten kiva koulukavereiden kanssa perustaa...)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #27 : 12.02.11 - klo:12:51 »
Itelläni on sellaiseen jostakin syystä syvä ikävä, kai sen takia ettei siitä oman uskon varassa elämisestä tullut mitään ja sen varsin nuorena näin. Tietty syytin itseäni myös kohtauksista --- minussa oli jokin hirvittävyys, jota en saanut edes peittoon, ja minun oli "uskovaisena" sädehdittävä mernestystä ja onnea, muuttumista... nehän ei muuttuneet millään tempulla...  Mutta kun tilanne yhtäkkiä onkon se, että et pääse, vaikka tahtoisit, saattaa löytää itsestään aivan eri asenteen... kaipauksen juuri vain kuuntelemaan mitä toiset kristityt sinulle sanovat.

Alkaa äkkiä ikävöidä raamattupiiriäkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #28 : 12.02.11 - klo:14:02 »
ettei siitä oman uskon varassa elämisestä tullut mitään ja sen varsin nuorena näin.

  Minä en nyt tiedä että tarkoitatko Leena tätä mistä seuraavassa kirjoitan. Todennäköisesti et mutta minäpä kirjoitan koska tuosta se tuli mieleeni.  Niin sitä yleensä mielletään. Tämähän ei ole vain sinun Leena, -käsitys tai minun tai jonkun muun vaan melkein kaikki mieltävät asian juuri näin.

Minä kritisoin tätä koska minusta se on jäänne/seuraus/uskonnollinen mielletraditio joka on vahingollinen ihmisen minäkuvalle ja mielenterveydelle. Tiedostan olevani heikoilla jäillä tällaisista asioista puhuttaessa kun ketjussa olet mukana sinä, Leena; ammattilainen, mutta minä puhun nyt rehellisesti mutu-pohjalta.

Miksi se on vahingollinen?  No ensinnäkin siksi että minusta liian usein uskovaisuudessa menee sekaisin elämä ja usko. "Uskon varassa eläminen" on minusta käsittämätön metafora jossa nimensä mukaisesti käsitteen merkityssisältö hämärtyy/vaihtuu joksikin selittämättömäksi ja sekavaksi. Minusta on siis olemassa ensinnäkin elämä ja sitten on olemassa usko. Elämästä tulee yrittää selvitä parhaan tietämyksen ja kulloisessakin tilanteessa mahdollisimman järkevien ratkaisujen varassa.  Uskosta taas selvitään uskomalla.

Tottakai ne myös linkittyvät toisiinsa mutta jos toisessa menestyminen on riippuvainen toisesta niin minusta se ei ole hyvä ja silloin on liian sekavaa; usko ulottuu alueelle johon sen ei pitäisi ulottua.  Vähän sama juttu kuin maallisessa ja hengellisessä regimentissä ja niiden oikeassa erottelussa.

Sitten toinen asia:  Minusta tuo "yksi puu ei kauan pala" on klisee joka joutaisi jo romukoppaan. Puiden osalta se pitää paikkaansa mutta ihmisten ja uskomisen suhteen ei. On erittäin kummallinen yleinen tapa mieltää että usko tarviutsee toisia.  Minusta olisi pikemmin niin että uskoVAISUUS saattaa tarvita toisia sillä toisia tarvitaan uskon näyttämiseen tai sen olemassaolon todistamiseen itselle siinä merkityksessä että jos on actionia niin sitten on myös uskoa.  Mutta eipä se niin mene!  Uskoa voi olla myös ilman actionia.

Jos koko Suomen Siion puhdistettaisiin turhista kliseistä ja pietismin vahingollisista käsitysjäänteistä niin luterilaista uskoa voitaisiin harjoittaa paljon vapautuneemmin ja ilman orjuuttavia kahle-käsityksiä joita enimmäkseen herätysliikkeet ylläpitävät. Itsekseen uskomalla ja itsekseen kirkossa käymällä oppimassa luterilaista uskonoppia sekä Raamattua lukemalla ihminen tulee todennäköisesti PALJON terveemmäksi ja vapautuneemmaksi uskovaksi jos vertaa sellaiseen joka on kulkenut imemässä vaikutteita ja umpiluutuneita käituksiä herätysliikkeiden tilaisuuksissa.  ja tämä koskee kyllä myös Körttiläisyyttä. On sielläkin käsityksiä joita umpataan, jos ei muuten niin ainakin rivien välistä.

Pitäisipä kasvattaa koeputkessa yksi uskova joka olisi kaikista uskovaisten ja herätysliikkeiden vaikutuksesta vapaa ja katsoa millainen siitä tulisi, mutta kun se on mahdotonta, uskovaiset ja herätysliikkeet ovat ulottaneet lonkeronsa kaikkialle.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 4
« Vastaus #29 : 12.02.11 - klo:15:27 »
Jos koko Suomen Siion puhdistettaisiin turhista kliseistä ja pietismin vahingollisista käsitysjäänteistä niin luterilaista uskoa voitaisiin harjoittaa paljon vapautuneemmin ja ilman orjuuttavia kahle-käsityksiä joita enimmäkseen herätysliikkeet ylläpitävät. Itsekseen uskomalla ja itsekseen kirkossa käymällä...

Vähän kun perehtyy kirkkohistoriaan niin huomaa että tuo itsekseen uskominen ja itsekseen kaikkialla käyminen on "pietismin vahingollinen käsitysjäänne", kuten jo aikaisemmin sanoin. Ei ole siis oma mielipiteeni, vaan herätysliikkeisiin sitoutumattoman papin/opettajan perehtyneisyyttä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna