Kirjoittaja Aihe: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?  (Luettu 55773 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Olen prostestantti
« Vastaus #15 : 12.09.06 - klo:11:11 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Raskasta on tämä protestantismi!



Sanoisi, että enemmänkin evlutilaisuus.  :wink:


Lainaus
Raamattu yksin - ja MINÄ sen oikean opin tulkki (ex catedra).



Ei kai nyt sentään oppituolista (ex cathedra) tai lienetkö piispa?
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #16 : 12.09.06 - klo:12:35 »
Olohuoneen nojatuolista nyt kuitenkin. Ex cathedra atrii.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #17 : 12.09.06 - klo:13:24 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Itsekin tulin sieltä, tarkoituksenani avata keskustelua mm. näistä silmiini sattuneista körttejä koskevista sitaateista:
Lainaus käyttäjältä: "de Muerto"
Olisi jälleen kiva tietää keitä mahtavat olla nämä "oikeaoppiset" joita lainausmerkeissä usein parjataan. Ilmeisesti aika moni ei katso itse kuuluvansa oikeaoppisten joukkoon, eli mitä he silloin ovat? Vääräoppisia? Hereetikkoja siis? Sekö on muka ansio, nimittäin että ei ole oikeaoppinen?[...]Tämä nyt oli tätä nitkutusta termien väärästä käytöstä. Mutta oikeasti: huomaatteko kuinka absurdia on se tapa, jolla esim. kotimaa-lehti yms. körttikristilliset mediat ovat onnistuneet muuttamaan käsitteen "oikea oppi" merkitsemään "ahdistavaa dogmaattisuutta". Tajutonta..
Lainaus käyttäjältä: "Svend"
Itse olen esimerkiksi mieltänyt, että uskojarukous.net sivuston profiilia värittää kriittisyys nykyistä kansankirkollista ideologiaa ja sen epäterveitä implikaatioita kohtaan. Tämä on kuitenkin vielä kaukana vihasta. Jotkut foorumit taas ovat avoimesti kansankirkollisuuden nimeen liputtavia. Mieleen tulevat körttifoorumi ja nuorikirkko-blogi.


Lainaukset on poimittu ketjusta, jossa hämmästellään joidenkin kristillisten foorumeiden vihamielisyyttä kansankirkkoa (tai kansankirkkoaatetta) kohtaan. kaali_koi ehti vähän ensin.


Kyllähän noista sitaateista näkyy miten koko körttiläisyyden eetosta ei yksinkertaisesti tavoiteta. Uskoon lähdetään sen omatoimisesta älyllisestä hallinnasta käsin, mitataan toisia tarkoilla ja itsevarmoilla mittareilla - meillä avuttomilla ja hitailla ei tälläistä hallintaa ja viisautta ole. Tietysti pitäisi suvaita tälläistäkin ajattelua, mutta on vaikea suvaita suvaitsemattomuutta, ylenkatsetta, älyllistä omahurskautta. Itse suhtaudun kyllä viralliseen kirkkoomme hyvinkin kriittisesti, eikä se ole minulle kovinkaan rakas instituutio - kun nyt jotenkin edes pysyisi luterilaisuuden ytimessä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Olen prostestantti
« Vastaus #18 : 12.09.06 - klo:21:23 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Raskasta on tämä protestantismi!

Raamattu yksin - ja MINÄ sen oikean opin tulkki (ex catedra).


Salis:
Lainaus
Tautiin on myös lääke. Kannattaa lukea seuraavan vuoden ajan vain ja ainoastaan kaunokirjallisuutta. Siitähän se nopeasti tokenee.

Jeps. Vakava tauti vaatii hyvää hoitoa ja sopivia lääkkeitä.
Tuota lääkettä pitää kokeilla. Siinä ei kai tarvitse välittää vaikka kirja ei olisikaan niin oikeaoppinen?
 - Ja mistäpä minä poloinen sen tietäisinkään?

Varmaan tuo kaunokirjallisuus auttaa erilaisiin kovettumiin,
eri puolilla kehoa - sydämessäkin. Toivotaan niin.

Onneksi sitä saa vieläpä ilman reseptiäkin...


Jäin tekniikan ihmisenä, joka on tottunut lukemaan 500 sivua faktaa viikossa ja unohtamaan koko kaunokirjallisuuden ihmettelemään mihin perustuu moinen väittämä. Kaikissa ammateissa se ei yksinkertaisesti ole ajankäytöllisesti mahdollista. Nyt ehkä eläkkeellä ehtisi vaan on vuosien kuluessa niin vieraantunut fiktiosta ettei se tavoita. Fakta on aina faktaa, vaikka siitä osa olisikin vielä futuurissa ja vasta mahdollista faktaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #19 : 12.09.06 - klo:22:21 »
Jännä juttu, Sepposin esittämä, minäkään en halua faktattomiin juttuihin pörrätä. :wink:  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa ISOPAAVO

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 21
    • http://fi.msnusers.com/IKHTYS777
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #20 : 13.09.06 - klo:00:13 »
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


Rakkauden "laki" rakkaus on lain täyttymys.laki näyttää meille että olemme syntisiä ja teemme asioita jotka ovat vahingollisia itsellemme ja muille.Jeesus johtaa meitä totuteen ja sana kehoittaa vaeltamaan rakkaudessa.Hän on tie iankaikkiseen elämään.Totuus siitä miten pääsemme perille sinne ja miten elää täällä tuon rakkauden lain mukaisesti siinä kasvaen jumalan antamaa kasvua.Elämä.hänellä on iankaikkisen elämän sanat.Hänessä me elämme, olemme ja liikumme" ilman häntä ei ole syntynyt mitään mikä syntynyt on.Huuliltamme/sydämistämme kaikukoon kiitos uhri, huultemme hedelmä.varjelkaamme sydämemme, sillä sieltä elämä lähtee.lihaan kylväminen tuotaa tekoja jotka ei ole rakkaudellisia itsellemme eikä kanssa matkaajillemme.Tuo "ihmisten" kirjoittama tieto pelastuksesta on tarpeelinen "elämän ohje kirja" se tuo viisautta ja kasvattaa meitä kaikkeen hyvyyteen.Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.

Jeesuksen kristuksen armo ja rakkaus olkoon kaikkien teidän kanssanne.pankaamme täysi toivo siihen armoon ja lukekaamme itsemme hyväksi tuo kallis Golgatan ristin työ.ei ole kerskausta  luottaa siihen mitä meille on luvattu.Lahjavanhurskaus on Kristuksen armon työ meidän hyväksemme.siihen oman lisääminen ei mitään auta.

"Myrkkykärpäset saavat haisemaan ja käymään voiteentekijän voiteen."

Olkaamme sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita.sen uskon määrän mukaan mikä meillä kullakin on.
"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #21 : 13.09.06 - klo:11:12 »
Toki kauniisti kirjoitettu faktakin on  kaunokirjallisuutta. Huonosti kirjoitettu fiktio on roskaa.
Ortodoksisen kirkon oppi on talletettu suurelta osalta laulettaviin jumalanpalveluteksteihin, siis lähes runomuotoon. Kuka säveltäisi Vähän katekismuksen?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Olen prostestantti
« Vastaus #22 : 13.09.06 - klo:11:53 »
Lainaus
Kaikissa ammateissa se ei yksinkertaisesti ole ajankäytöllisesti mahdollista. Nyt ehkä eläkkeellä ehtisi vaan on vuosien kuluessa niin vieraantunut fiktiosta ettei se tavoita. Fakta on aina faktaa, vaikka siitä osa olisikin vielä futuurissa ja vasta mahdollista faktaa.


Enpä ole sellaisiin ammatteihin vielä törmännyt, joissa ihminen ei vapaa-aikanaan voisi lukea kaunokirjallisuutta. Onhan meillä tunnetusti 2 päivää vapaata viikossa. 300-sivun kirjan lukee päivässä. Eikä kaunokirjallinen teos ole välttämättä fiktiota. Minkälainen minä olisinkaan ilman Kiveä, Kiantoa, Waltaria, Hesseä ja Tournieriä? Kaunokirjallisuus kertoo ihmisistä ja elämästä ja ihmisyydestä. Olen oppinut kaunokirjallisuudesta enemmän kuin oppikirjoista. Elämä ilman fiktiota on vain tylsää faktaa.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #23 : 13.09.06 - klo:11:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olohuoneen nojatuolista nyt kuitenkin. Ex cathedra atrii.


Joku muukin näyttää osaavan latinaa. Onnittelen! 8)
Acta, non verba.

Poissa tiipii

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Körttiläinen oppi
« Vastaus #24 : 13.09.06 - klo:14:26 »
Ei kai sentään kaikki ole sallittua körttiläisyydessä... 10 käskyä koskee körttiläisiäkin, ja jonkun kirjoittelijan täällä lanseeraama käsite armollisuudesta pätee mielestäni körttiläisessä ajattelussa hyvin - ainakin näin itse sen koen. Omista arvoista poikkeavalla tavalla eläviä ei tuomita kovin äkkiä, se on mielestäni yksi körttiläisyyden parhaita puolia.
Ajat ovat muuttuneet Raamatun kirjoittamisen ajoista ja tavat ovat toiset, itse en lähtisi äkkiseltään tuomitsemaan avoliitossa eläviä. Tosin, jos syynä avoliitossa elämiseen on se, että "avoliitosta on sitten helpompi lähteä, kun ei ole laillisia sitoumuksia", niin tätä ajattelutapaa en oikein itse ymmärrä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #25 : 13.09.06 - klo:14:51 »
Kristillistä ja körttiläistä lienee lain tiukka soveltaminen itseen ja armon avara soveltaminen lähimmäiseen. Eihän sellaista tosin luhistumatta kestä ilman luottamusta siihen avaraan armoon omallakin kohdalla.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #26 : 13.09.06 - klo:16:34 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Ps. Lähdin täältä kuumasta keskustelusta hieman "lepäämään" ja keräämään voimia tänne teidän seuraanne ... :wink:
... mutta jos ei huolita, niin jatketaan matkaa ...


Piti lähteä sitten tuonnekin tappelemaan - en kerta kaikkiaan pysty hillitsemään kiivauttani näissä etiikka-asioissa. Miten voi näitä asioita käsitellä rakentavasti kun huutaa vastustajalle kurkku suorana? Päinvastoin, jos kerran on varma asiastaan niin pitäisi olla varaa esittää se avarassa hengessä, kuten minua paljon paremmat körttiläiset sen perinteisesti pystyvät tekemään. Sille ei vain voi mitään, että minusta konservatismi lyö armotta kaikein heikoimpia ja syrjityimpiä, ja kerta kaikkiaan tekee väkivaltaa kristinuskon universaalille vapautuksen sanomalle, mutta pitäisi sitä pystyä tämä esittämään edes alkeellisella kohteliaisuudella ja vastapuolen kunnioituksella. Ei hyvä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Kumpi pelastaa: oikea oppi vai Jeesus?
« Vastaus #27 : 13.09.06 - klo:19:54 »
Kyllähän keskustelu hyvä on - ja saahan sitä varmaan väitelläkin.
Se voi selkeyttää omiakin ajatuksia ja poistaa monenlaisia epäluuloja keskustelijoiden väliltä. Erimielisyys ei ole uhka - vaan haaste dialogiin.

Kerron tähän nyt joitakin näkemyksiäni ja omaa tulkintaperspektiiviäni.
Tämä ihan siksikin, että hahmottaisin omaa paikkaani kristillisessä kentässä jsekä raamattunäkemystäni yleensäkin.
Toisekseen siitä voinee poikia mielenkiintoisia dialogeja toisin tai samoin ajattelevien kanssa. Tätä toivon. Siksi kirjoitan.
Itse olen siis vain maallikko enkä omaa syvällisiä näkemyksiä teologiasta, joten useissa asioissa olen varsin tietämätön sanomaan yhtään mitään. Mutta mielipiteitä tietysti voin aina esittää asiasta kuin asiasta.

Minä olen mieltynyt ns. puhdasoppisuuden ajan teologiaan, jota olen kerännyt itselleni varsin runsaasti. Näin olen näkemykseltäni ilmeisestikin jonkunlainen "fundamentalisti" tai "ääriluterilainen", konservatiivi, "änkyräluterilainen", tms..
Toisin sanoen minulla on ns. tunnustuksellisen luterilaisuuden opinkäsitys.
Raamatun ohella mm. Tunnustuskirjat, Lutherin, Pieperin ja Waltherin teokset ovat vallanneet kirjahyllyni.
Lutherin uljas kuva ja Valamosta ostamani ikoni: "Kristus Kaikkivaltias" - ovat sulassa sovussa keskenään.
Katson kuuluvani ns. tavalliseen kirkkokansaan. En ollenkaan halua väittää, että vain minun näkemykseni on oikea ja muiden väärä. Tottakai myönnän, että olen tässä monasti erehtynyt ja tulen varmasti erehtymäänkin - vajavaisia ihmisiä näet olemme.

Tämä opinkäsitys, josta kerroin,  on kuitenkin "minulle se oikea oppi" - toisilla on omansa. Näin uskon, en tiedä.
En ollenkaan halua halveksia kristillistä oppia. Siitä ei siis ole ollenkaan kysymys.
Kysymys on omasta subjektiivisesta opista, siis siitä miten Raamattua itse ymmärtää, tulkitsee ja osaa soveltaa.
Viisas oppinut osaisi tämän ilmaista varmaan paremmin, mutta ymmärtänette, mitä yritin sanoa.
Näkökulma tähän "omaan oppiini" voi muuttua ja varmasti muuttuukin.
Mutta kristillisyyden perusasiat säilyvät - toivon niin.
Piispa Vikström kirjoitti jossakin artikkelissaan, että oppi on ikään kuin sormi, joka osoittaa Kristusta.
Oppi ei meitä pelasta eikä vie taivaaseen, ei oikea oppi eikä väärä.
Yksin Vapahtaja vie perille.
Sormihan (= oppi) on meillä jokaisella erilainen, mutta kunhan se vain osoittaa Kristusta, asia on kohdallaan.
Siinä on jokaisen meidän itsetutkistelun paikka: ”Tutki tietäsi kristitty, arkana käy, varo niitäkin vaaroja, joita ei näy…”
Toisia voi sitten tutkia ja hutkia opissa ja elämässä, jos aikaa jää  ja harrastusta on … ja eiköhän sitä aina sen verran löydy ...

Meillä kaikilla tuo sormi (= oppi) on erilainen, mutta kun sen suunta on oikea, kohti Kristusta - se riittää.
On suurta turhuutta ruveta tutkitaan ja kerskailemaan, kenellä on paras ja kaunein sormi (= oppi)!
Kyllä kai meillä kristityillä on tähdellisempääkin tekemistä täällä maailman turuilla? Mitä se Jeesus puhuikaan niistä leivisköistä?

Tiedän, että körttiläisten joukossa on monella tavoin ajattelevia ihmisiä ja minusta se on yksinomaan rikkaus.
Tässä onkin juuri se elinvoima - "primus motor". Senpä tähden onkin ihan mukava keskustella - se on avartavaa.
Joskus näkemys laajenee kasvukipujenkin kautta, joskus hymyn ja remakan naurun kautta.
Että tällaista ...

Ps. llwyd. Olen kiinnostuneena seurannut keskustelujasi (ja muidenkin)
     täällä ja tuolla ....
koi syö ...

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Kumpi pelastaa: oikea oppi vai Jeesus?
« Vastaus #28 : 13.09.06 - klo:20:04 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"

Piispa Vikström kirjoitti jossakin artikkelissaan, että oppi on ikään kuin sormi, joka osoittaa Kristusta.
Oppi ei meitä pelasta eikä vie taivaaseen, ei oikea oppi eikä väärä.
Yksin Vapahtaja vie perille.


Mutta sitten toivoisi kulloiseltakin "opilta" tämän asian hyväksymistä. Minulla ei pienintäkään vaikeutta hyväksyä tätä argumenttia, ymmärrän valmiiksi että oma tulkintani on pakosta erheellinen, puutteellinen - mutta tämä ymmärrys tuntuu tyystin puuttuvan "tunnustuksellisilta" konservatiiveilta, he omistavat oppinsa, joka takaa heille, oikean opin kautta, pääsyn taivaaseen. Ei siis Vapahtajan vaan opin kautta.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Tulkinta olkoon vapaa ...
« Vastaus #29 : 13.09.06 - klo:20:21 »
Sanon vielä selvennykseksi edelliseen viestiini, että se ei ollut tarkoitettu "kiistakirjoitukseksi" ketään vastaan,
mutta saa sen toki siksikin käsittää.
Olkoon tulkinta vapaa... :-({|=
koi syö ...