Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen artikkeli  (Luettu 11866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli (uusi)
« Vastaus #15 : 07.09.14 - klo:22:00 »
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kirkkohallituksessa-istuu-useimmiten-kortti/

Terho Pursiaisen äskeisen määritelmän mukaan körttiläisyysyon kuin viuhka, jonne kaikki mielipiteet sopivat riitelemättä. Itse hän tunnustautuu körtiksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #16 : 08.09.14 - klo:11:20 »
Hän on hieno äijä. Rationaalisesti hän ajattelee. Jossakin mielessä körttiläisyys on viimeinen portti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #17 : 28.09.14 - klo:08:10 »
Herätyskiikkeet ihan pihalla, Teemu Kakkurin kirjoitus Kotimaa24:ssa on nostattanut mieliä.

Tänään havaitsin, että ent. foorumisti Benkku,ym. nimimerkkejä käyttänyt, perinnekörtti on poiminut Testi-palstalta ajatukseni ja kysymykseni kuvien, hymiöiden ja kirjaimien hinnoista esimerkinä   Raha ratkaisee-ajattelulle  jolla hän nyt likaa omaa ( entistä ? ) pesäänsä.

Olin  vain vilpittömästi kiinnostunut siitä, että onko syytä karsia runsasta kirjoittelua jos se tulee yhdistykselle kuinkakin kalliiksi.

Aholansaaren talkoot hän mainitsee aikaisemmin.  Ilmoitan täten avustavani Aholansaarta kuukausittain pienellä rovollani. Rakkaudesta, en rahan takia.

Riitta-mummi
                    kulttuuri-körtti jolla ei valtapyrkimyksiä, Sanavalta on meillä jokaisella

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/heratysliikkeet-ovat-ihan-pihalla/
....
Katsiokysymykseni hinnoista Testi ( ensimmäinen, suljettu ketju ) lopusta. Öppiäinen siihen antoi vastauksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #18 : 28.09.14 - klo:08:39 »
Teemu Kakkuri tuntee varmaankin asian, josta kirjoittaa. Tuskin mikään liike - uskonnollinen, poliittinen tai mikä muu tahansa - voi olla koko ajan sama kuin syntyessään. Sitä ei kannata asettaa tavoitteeksikaan. Muutos on elämää. On tietysti tärkeää arvioida rehellisesti nykyisiä tavoitteita, toimintaa ja tuloksia. Mitä tarkoitusta varten olemme, toimimmeko tarkoituksen suuntaisesti, saammeko aikaan sitä, mitä meidän tulisi?

Minua vähän kiusaa tulkinta, että Herättäjä-Yhdistys murskasi ns körttikapinan kuuntelematta sen esittämää hyödyllistä arvostelua. Eihän se minun tietääkseni näin ollut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #19 : 28.09.14 - klo:08:47 »
Tulkinnan esittäjät kaii kokevat " hävinneesä ".  Miksi  v o i t t o  onkaan niin hurjan tärkeää ?  Mieluummin vielä voiton maksimointi.
Se jos mikä on ahneutta.

Huvittavaa omalla kohdallani on, että ilmeisesti sanat: rakkaus, ihana, ilo ym. postiivinen ovat vihaa nostattaneet. Ja tietysti se etten ole ollenkaan perinnekörtti.  Ehkä juuri me muista suunnista tähän rakkaaseen liikkeeseen löytäneet olemme se huono hapatus.

Tiedän kyllä mistä päin tuulee.  Tuuli käy lopulta meidän kaikkien ylitse, eikä mitään erimielisyyttä silloin enää ole.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #20 : 28.09.14 - klo:08:53 »
Kun ihmistä riisutaan, silloin ehkä anotaan armoa, eikä mietitä voittoa, oikeassa olemista.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #21 : 28.09.14 - klo:09:42 »
Teemu on kateellinen meille körttipötkyille. Onko körttikansa jakautunut kahtia? Ei ole! Kaikissa muissa herätysliikkeissä on jakauduttu. Nuorta Lutteerusta me luemme.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #22 : 28.09.14 - klo:10:33 »
Puheet kapinasta ja vaatimus kaikkien vuosikokouksessa valittujen luottamushenkilöiden vaihtamisesta ei ilmeisesti ollut hyvä tapa uudistaa liikettä. Lentokoneella se olisi ollut nokkalasku.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #23 : 28.09.14 - klo:10:54 »
Puheet kapinasta ja vaatimus kaikkien vuosikokouksessa valittujen luottamushenkilöiden vaihtamisesta ei ilmeisesti ollut hyvä tapa uudistaa liikettä. Lentokoneella se olisi ollut nokkalasku.

Minun on tunnustaminen etten jostakin syystä huomannut koko körttikapinaa ja tämä on aivan totta. Saattoi johtua siitä että minun tuli tehdä omaa elämääni koskeva suurehko päätös eikä sille mahda mitään, että ihmisen mieleen ei tilapäisesti mahdu silloin paljoa muuta. Toisaalta se ei kai sitten niin mahdottoman meluisa voinut olla.

Jos kyse tuosta oli mitä Seppos kirjoittaa en oikein ymmärrä itsekään. Totta on ettei herännäisyys ole samaa kuin 1900-luvun alussa, kun juuri siitä luin kirjaa. Jos se tarjoaa uskontulkintaa joka tänään vastaa ihmisille käsitettävästi heidän kenties vuosia kestäneeseen etsintäänsä sillä on tervetullut paikkansa kirkossa, sillä valitettavasti jokainen paikallisseurakunta ei niin tee. Eikö liike uudistu itsestään sisältäpäin?  Perinnön saaja ei kai sitä mereen viskaa? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #24 : 28.09.14 - klo:12:23 »
Puheet kapinasta ja vaatimus kaikkien vuosikokouksessa valittujen luottamushenkilöiden vaihtamisesta ei ilmeisesti ollut hyvä tapa uudistaa liikettä. Lentokoneella se olisi ollut nokkalasku.

Tämä uudistamisen ulkoinen kömpelyys ei niinkään ihmetyttänyt kuin se, että uudistajien tuhdimpaa hengellistä ravintoa kaipaava viesti ei saanut ainakaan minun havaintoni mukaan mitään hahmoa. Minun piti tyytyä arvailemaan, haluttiinko paluuta Malmi- ja Malkavaarojen äänenpainoihin vai käännöstä kohti henkilökohtaisen uskonratkaisun kokemuskristillisyyttä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #25 : 28.09.14 - klo:15:11 »
Minun piti tyytyä arvailemaan, haluttiinko paluuta Malmi- ja Malkavaarojen äänenpainoihin vai käännöstä kohti henkilökohtaisen uskonratkaisun kokemuskristillisyyttä.

Molempia yllätyksekseni... tämä on minun huomio. Malmivaaralaisuus ei ole samaa kuin kokemuskristillisyys.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #26 : 28.09.14 - klo:15:54 »
Sellainenkin omituisuus on, että samalla, kun herännäisyyttä arvostellaan maallistuneeksi ja haalistuneeksi, kaikenlaiset pekkasimojoet ja ollivaltoset ilmottautuvat mielellään körttiläisiksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #27 : 28.09.14 - klo:19:24 »
Onneksi kansanliikkeen suuntaa on helppo muuttaa. Pois joutava järjestöpolitikointi! Alkaa vain järjestää siioninvirsiseuroja ja pyytää sinne mieleisiään puhujia. Jos aika ja ilmapiiri on otollinen, samanhenkisiä löytyy ja oikean hengen elähdyttämiä seuroja järjestetään yhä laajemmin. Ne vetävät väkeä, niin nuoria kuin vanhojakin. Ajoissa pitää olla, jos meinaa sisään mahtua. Siitä se lähtee, ja hyljättävä suuntaus kuihtuu pian kannatuksen puutteeseen.

Näinhän se menee, eikö?

Mt


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #28 : 28.09.14 - klo:19:41 »
Just..kyllä, kyllä...vähän sama homma kun minä olen varsin innostuneena seurannut...
melkein lähtenyt mukaan...kun joku porukka yks kaks yllättäen ryhtyy laulamaan jossain
tavaratalossa, asemalla, torilla, kävelykadulla yms. "ihmisten paikoissa"

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #29 : 28.09.14 - klo:21:17 »
Sellainenkin omituisuus on, että samalla, kun herännäisyyttä arvostellaan maallistuneeksi ja haalistuneeksi, kaikenlaiset pekkasimojoet ja ollivaltoset ilmottautuvat mielellään körttiläisiksi.

Olisko samaa,  mitä se eräs tutkimus totesi että peruspapistosta valtaosa ilmoittautuu "lähinnä körttiläiseksi". Onko se jo eräs tapa sanoa että mä sit en sillee niiku tyrkytä ja mä sillee oon hirveen suvaitsevainen ja usko on niiku jokaisen yksityisasia.  

Tai että minä oonkin semmonen kansan pappi jota ei tarvi pelätä.

 Tai kirkko on semmoin niiku rakkauden sylihoito et niiku isin kainalokuopas soperretaa synnintunnustus vaikka kyl sen pitäis olla vaan pahaolonvalitus....  :repee2:

 tämmönen pappi sai minut repeen. Tapaus on yhdistelmä kahdesta tositarinasta.
« Viimeksi muokattu: 28.09.14 - klo:21:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.