Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen artikkeli  (Luettu 11869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #1 : 22.08.14 - klo:13:04 »
Kiva linkki, josta aukesi paljon luettavaa. Kirkonkellarin tykkääjissä näkyi tuttu kasvo, eräs meistä foorumilaisista. :039:

Mikä julkaisu onkaan kysymyksessä, tämä Kirkonkellari ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #2 : 23.08.14 - klo:12:04 »
Kiva linkki, josta aukesi paljon luettavaa. Kirkonkellarin tykkääjissä näkyi tuttu kasvo, eräs meistä foorumilaisista. :039:

Mikä julkaisu onkaan kysymyksessä, tämä Kirkonkellari ?

Kirkonkellari on hyvä!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #3 : 23.08.14 - klo:13:27 »
 :)
Juhani tuleeko se sieltä se sanonta, et köyhä kuin kirkonrotta?

Aina joskus ihmettelen huonosti suomea, vaikka kiitos körttifoorumin jo sujuvasti puhuen ja kirjoitten, et mistä tulee toi sanonta ja miksi kirkonrotta ois erilainen kuin muut rotat.
Onko niin, että kirkossa kävijät on jotenkin saidempia?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #4 : 23.08.14 - klo:14:02 »
Onko niin, että kirkossa kävijät on jotenkin saidempia?

Kirkon kellarissa ei ole ruokatavaroita vaan pyhien vainajien kivisiä arkkuja vanhoine luineen. Rotalle ei niillä taida olla juurikaan arvoa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #5 : 23.08.14 - klo:14:09 »
 :)
Voisiko kuitenkin  pena taitaa Per olla tanskalainen vastine nimellesi, kun aika mä ajattelen kaiken kahella kielellä :) olla, että kirkossa on "saidempaa". Onkohan tollaista sanaa?, kun esimerkiksi ravintolassa, jonne tullaan ja ,,kierros kaikille ja muutenkin, pitää lähtee himaan fyrkat lopussa, ni het joku, äh älä nyt, mä tarjoon, et jotenkin kuitenkin kirkon väki ei olisi niin solidaarista?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #6 : 23.08.14 - klo:14:27 »
Per olisi suomeksi Pera. Pena lienee tanskaksi Bent.

Englanniksi sanonnassa on hiiri eikä rotta. Netistä löytyi myös 'quiet as a churchmouse'. Sillä taidetaan viitata kirkossa käyvään vähäväkiseen väkeen.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #7 : 23.08.14 - klo:14:44 »
Per olisi suomeksi Pera. Pena lienee tanskaksi Bent.

Englanniksi sanonnassa on hiiri eikä rotta. Netistä löytyi myös 'quiet as a churchmouse'. Sillä taidetaan viitata kirkossa käyvään vähäväkiseen väkeen.

No nyt aletaan olemaan jäljillä.
Varmastikkin sanonta tulee tuosta churchmouse sanasta.
Olisivatkohan he sitten skotlantilaisia?
Tähän asiaan pitänee syventyä joskus kirkkaammalla hetkellä.

Täähän alkaa olemaan kuin kuin työstäni.

Mulla on työsä yksi puolainen jolla on ties kuinka monta tutkintoa ja hän myös on hyvin perinpohjainen ja esimerkiksi esitteen värejä ja esitys järjestystapaa kun mietimme, niin siinä kyllä käydään läpi kansallisuuksien värimieltymyksiä, tuotetta ja miten tekniset ja muut asiat tuodaan oikein esiin.

No ketään kiinosta tälläiset työasiat, mutta markkinoin nykyään myös www.mascoat.com tuotteita telakkateollisuuteen, sellanen pikkunen uus busines muiden vierellä :)

Niin siis siellä mietimme, kuten pena asiat aika perinpohjin, paitsi minä :)

Köyhä kuin kirkonrotta voinee kyllä juontaa jostain ihan muualtakin ja epäilen mututuntumalla, että pena ja veisuilija olemme väärillä jäljillä.
Näin tapahtuu useasti asioita halkaisemisissa.

Lulisin että mökinmummo tietäisi asian paremmin ja totuus tulisi sieltä :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #8 : 24.08.14 - klo:02:10 »
Kirkonkellari on erään diakoniahankkeisen, minulle nuoruudesta tutun teologin nettilehti, aika kunnianhimoisen mutta etevän, ja siellä on useasti kiinnostavaa luettavaa. Toisinaan ähkäisen ja puhkun ja tylytän mainittua teologia.

Kirkonrotta oli erinomaisen suosittu pihaleikki meidän talossa. Jollakin tapaa säädettiin kuinka kaukana rottavuoroinen kadulla kävi, Askon tai äärimmillään kioskin kohdalla. Sillä välin toiset piiloutuivat. Rotta etsi heidät ja läimäisi nimen määrättyyn seinään. Siinä oli joitakin jujuja. Se oli parempi kuin kymmenen tikkua laudalla.

Seurakuntarotta merkitsi meillä sitten uskoontullutta. Siis määrätystä näkökulmasta suruttomien keksimä nimi. Se oli yleisempi kuin seurakuntahiiri. Viittasi oletettuun arkuuteen,  maailmapakoisuuteen ja eskapismiin jota siellämain kyllä esiintyi, minä myönnän.

Kenties tämä valaisi ilmausten paikallisviljelyä  :icon_biggrin:  tai huvitti muutoin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #9 : 24.08.14 - klo:07:09 »
Yläasteen neidit leikkivät vieläkin 'kirkkistä'. Nyt siihen on mahdollisuus, kun Keskuskoulu toimii parakeissa työmaan kanssa kylki kyljessä. On nurkkia, joiden taakse piiloutua.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #10 : 05.09.14 - klo:09:06 »
:)
Juhani tuleeko se sieltä se sanonta, et köyhä kuin kirkonrotta?

Aina joskus ihmettelen huonosti suomea, vaikka kiitos körttifoorumin jo sujuvasti puhuen ja kirjoitten, et mistä tulee toi sanonta ja miksi kirkonrotta ois erilainen kuin muut rotat.
Onko niin, että kirkossa kävijät on jotenkin saidempia?

En tiedä... mutta kyllähän vanhoissa kirkoissa on rottia...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #11 : 06.09.14 - klo:17:59 »
En tiedä... mutta kyllähän vanhoissa kirkoissa on rottia...

Rottia ja konnia ja kilpikonnia, ne on pahimpia, ne kilpikonnat.
Päällä kilpi ja sisällä konna :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #12 : 06.09.14 - klo:20:09 »
Minä yhden artikkelin jouduin valittemaan semmoseen orientoivaan tehtävään ja minä hänen valittin. Minä järkytyn, kun tämä dosentti oivaltelee mennen tullen ihka ominaan Dosentin  :026:  aivan  dosenttispesifisiä juttuja. Hän muuttaa "kirkko keskellä kylän"  "jeesuskeskeisyydeksi"  ja loppuhavaintonsa oli vain synonyymejä Dosentin sanoille. . Minulla ei ole sitä linkkiä. Oli karmivaa sillä paitsi että ymmärsi Schopenhauerin "Lebensneinvereinungin" vai kuin se meni väärin,  minusta nähden sekoitti elämänmyönteisyyden ja yleensä hyvän olon, "että kävelee kadun aurinkoista puolta"  "että ajattelee lasin olevan puolitäysi" hän, hän siis jäljensi erään Dosentin mielipiteen tahi näkemyksen ilmoittamatta Dosenttia. Eihän se "Lebensjavereingung" sitä ole että on hyvä olo, vaan ettei juokse pakoon ihmisen osaa, iloa, tuskaa, vastuutansa!  Ettei keskity siihen oman sielunsa putsaamiseen ja jätä elämää elämättä!!

Se Dosenttispesifi oli Bethgen biografiassa sillä sivulla missä Dietrich on ottanut itsestänsä kuvan härkätaistelijapuvussa postikorttiin Rüdiger Schleicherille. Se on niin tuttua ja dosenttia etten minä edes saa päähäni. Jokin erityisen selkiyttävä josta tuli oma ajatus - minä muistan kyllä että se ei minun alkujaan ole! En jaksa nyt etsiä.

Systemaattinen teologi.

Joko hyvin hyvin erikoinen yhteensattuma, piilovaikutus tai - ikävä kyllä - kopsattu.  Kehtaako sitä todeta tehtävän päätöksessä että näin on. Käskivät perustella miksi valitti sen minkä valitti (Dosentin mielifilosofit) mitä siinä oli - helppo nakki - ja mitä jäi kaipaamaan.  

Mitähän niin. Heittääkö ne minun oitis koko kurssilta, kun ensi töikseni rupean väittämään että dosenttinsa lunttaa?   :100:
« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:20:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #13 : 06.09.14 - klo:21:47 »
Dosentin käräyttäminen vilpistä pitänee tehdä niin räväkästi, että savun hajun tuntee vielä viikon päästä. Muuten polttaa vain omat näppinsä. Perustan tämän kokemuksiini vähäisemmän tason opettajana. Me koulumestarit olemme vielä aika lailla kollegiaalisesti suojassa opetuslapsiemme arvostelulta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mielenkiintoinen artikkeli
« Vastaus #14 : 07.09.14 - klo:21:22 »
Dosentin käräyttäminen vilpistä pitänee tehdä niin räväkästi, että savun hajun tuntee vielä viikon päästä. Muuten polttaa vain omat näppinsä. Perustan tämän kokemuksiini vähäisemmän tason opettajana. Me koulumestarit olemme vielä aika lailla kollegiaalisesti suojassa opetuslapsiemme arvostelulta.

Kun minulla vielä on viitteetkin. Sehän tässä karmii.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.