Kirjoittaja Aihe: TULEVAISUUS ???  (Luettu 26202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #15 : 26.09.14 - klo:19:48 »
Mitenkäs se meni se kehityksen ennustamisen laki: lähiajan muutokset yliarvioidaan, pitkän ajan muutokset aliarvioidaan.

Sitten pitäisi vielä osata arvioida, mikä on lähiaika ja mikä pitkä aika. Vai vaihtavatko ne aina paikkaa keskenään?

Tässähän piti käydä niin, että suurten ikäluokkien eläköityessä tulee työvoimapula ja nuoremmilla on varaa valita, minne menevät töihin. Olihan se tavallaan ihan oikein laskettu; siinä vain oletettiin, että työvoiman kysyntä pysyy entisellään. Eipä pysynytkään. Mutta ehkä tuo ennustus vielä joskus pätee?

(Ja nyt ymmärsin, mitä Riitta-mummi tarkoitti. Oli vähän lyhyesti alkuun sanottu  :icon_biggrin:. Ainahan ne lopun ajan merkit on osattu nähdä. Ehkä lopun aika on koko ajan.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #16 : 26.09.14 - klo:19:50 »
Mt, kiitos tästä linkistä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #17 : 26.09.14 - klo:19:58 »
Saunaporukassa nuori mies haastoi meidät äijät pohtimaan, miten käy, kun automaatio pyyhkäisee suuren osan perinteisistä työtehtävistä tarpeettomiksi.

Eikös tämä ollut jo luddiittien aikaan pohdinnan alaisena? Pitkäänpä kestää vastauksen löytyminen!

ELIZA oli varhainen teköälysovellus, joka imitoi perinteistä  psykoterapeuttia. Joskus olen tuota kokeillutkin. Kuulemma jotkut käyttäjät tosiaan tunsivat siitä saavansa apua. Tässäkin automaatio tehnyt yhtä ammattia tarpeettomaksi.

Mutta joo. Työnantajapuolihan haluaisi alentaa ns. matalan tuottavuuden ammattien palkkoja. Jossain Jenkkilässä on marketeissa kuulemma kaupan kassahihnalla työntekijä, joka pakkaa ostokset kassiin (tietenkin kaupan kassiin eikä asiakkaan omaan). Kannattaa, kun ko. duunarin palkka on ihan mitätön, ja tällä menettelyllä hihna ei ruuhkaudu ja asiakas kokee saavansa palvelua. Toisaalla taas suunnitellaan automaattikassoja, joilla asiakas itse vetäisisi viivakoodit lukulaitteeseen. Ja kirjastoihin on tullut lainaus- ja palautusautomaatit. Olen miettinyt, että jos palkkataso on kovin matala, ei ole mitään intressiä kehittää saati ottaa käyttöön kaikenmoista automaatiota. Erinäiset tovit kirjaston silloista lainauskameraa itsekin polkeneena olen kyllä edelleen automaation kannalla, muistakin syistä kuin siksi että se tuo leivän (paraikaa nestemäisen) minulle.

Siis automaatiohan on pyyhkinyt ammatteja tarpeettomaksi jo hyvän tovin. Onko sitten käynyt jotenkin? 1980-luvulla oli työvoimapulaa, ja silloin oli jo pitkään eletty automaation aikaa. Meilläkin oli tomistossa laskukoneet, jotka laskivat summan nauhalle. Näin se automaatio oli tehnyt perinteisen paperilla laskemisen tarpeettomaksi. Ja tiedot siirtyivät laskentakeskukseen puhelinlinjaa pitkin, ilman että tarvitsi palkata kuski ne viemään. Ja silti oli olevinaan tekijöistä jokin pula. Ei työ tekemällä lopu; kysymys on vain siitä, miten tuotto jaetaan.
« Viimeksi muokattu: 26.09.14 - klo:20:02 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #18 : 26.09.14 - klo:19:59 »


Mitenkäs se meni se kehityksen ennustamisen laki: lähiajan muutokset yliarvioidaan, pitkän ajan muutokset aliarvioidaan.

Mt



Lähiaika koskee sitä mihinä miesmuisti ylettää eli tutkitusti kolme vuotta.
Vaihtoehtoisesti, lähimuisti koskee aikaa ennen kuin muistisairaus vie viimisetkin.

Kaikki muu on pitkää aikaa.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #19 : 30.09.14 - klo:18:51 »
Lähiaika koskee sitä mihinä miesmuisti ylettää eli tutkitusti kolme vuotta.
Vaihtoehtoisesti, lähimuisti koskee aikaa ennen kuin muistisairaus vie viimisetkin.

Kaikki muu on pitkää aikaa.  :003:

Leena on välillä peloittavan viisas :)

En ihmettele yhtään, että proffat on hänelle antaneet sen oliko lääkärin tittelin :)

Itse asiaan, niin tulevaisuus ompi synkkä noin isosti ajatellen, mutta toisaalta sodat ja kaikki menee sen perusteella mitä mistäkin hyödytään.
No ryssä tai NATO maat nyt ei paljoa meistä hyödy, vaikkakin NATOlle olisimme joku pikkanen uhrattavissa oleva etulinja,.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #20 : 01.10.14 - klo:08:42 »
Leena on välillä peloittavan viisas :)

En ihmettele yhtään, että proffat on hänelle antaneet sen oliko lääkärin tittelin :)

Itse asiaan, niin tulevaisuus ompi synkkä noin isosti ajatellen, mutta toisaalta sodat ja kaikki menee sen perusteella mitä mistäkin hyödytään.
No ryssä tai NATO maat nyt ei paljoa meistä hyödy, vaikkakin NATOlle olisimme joku pikkanen uhrattavissa oleva etulinja,.

Siinänä kaksi viisasta, mutta Leena ei minua pelota. Hän on niin fiksu ja ystävällinen henkilö. Kannatan Suomen liittymistä NATOon samana päivänä kun Venäjä siihen liittyy. Se olisi sitten turvallista. Tai sitten ei.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #21 : 01.10.14 - klo:10:54 »
Kannatan Suomen liittymistä NATOon samana päivänä kun Venäjä siihen liittyy. Se olisi sitten turvallista. Tai sitten ei.

Tomppa, Sinä olet sydänsavolainen körttiukko. Kyllä se voi olla toisaalta tai toisaalta ei!  :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #22 : 01.10.14 - klo:12:40 »
Tomppa, Sinä olet sydänsavolainen körttiukko. Kyllä se voi olla toisaalta tai toisaalta ei!  :icon_wink:

Iroko sinnout -keesi vae tsero-?  :003:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #23 : 01.10.14 - klo:12:44 »
Oottako te kaikki savolaesia ?  :017:
Ja minä hidas hämäläenen.
Suurimman osan silti elämässäni elänyt etelä-pohjalaisena.
Ja lasten toinen mummi on suvultaan karjalaisia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #24 : 01.10.14 - klo:13:07 »
Mie oon hiras hämäläinen...isän suku pohojalaasii

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #25 : 01.10.14 - klo:14:39 »
Tulevaisuus on hämäläisten. Nykyhetkeen he eivät ihan ehtineet.  :003:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #26 : 01.10.14 - klo:15:29 »
En tiiä liittyykö aiheeseen...
Työpaikalla aikanaan oli pomo joka oli aika sukkela käänteissään...koskaan ei kannattanut totella
ekaa "käskyä/työmääräystä" vaan odottaa aina toista...jossa edellinen käsky peruttiin, koska tuli
toisiin aatoksiin....selkeä hyöty hämäläisyydestäni silloin...
Nykyisin kotona ei toimi ihan samalla tavalla...usein kerkii toinen käsky tulla, mutta se on yleensä
kyllä samansisältöinen kuin ensimmäinenkin...

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #27 : 01.10.14 - klo:16:01 »
Se on vähän sillä viisiin hämeessä kuin niillä kahdella vanhalla pojalla.
Toinen aamulla sanoi että lämmitä nyt se sauna.
Illalla se juuri ja juuri oli valmis ja lämmin.  :003: :kahvi:

No, mulle kyllä on joskus sanottu että et voi olla hämäläinen kun olen ollut joissakin asioissa kai "ylinopea"  :icon_cool:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #28 : 01.10.14 - klo:16:27 »
Mukavia juttuja  :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: TULEVAISUUS ???
« Vastaus #29 : 01.10.14 - klo:16:31 »
Joskus innostuu tarinoimaan ja lukemaan toisten tarinointia.
Ja toisten tarinoista voi joskus kokea ispiraatioksi nimetyn ilmiön.
Ja siitä voi muodostua kuin rinnettä vierivä lumipalloefekti. :icon_biggrin:

No niin, nyt tytön kanssa puhelimessa.

o/ heippa taas.