Kirjoittaja Aihe: Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)  (Luettu 47516 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lars Mikael

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #75 : 13.12.08 - klo:11:43 »
Hyvä tienes-2!
Äidilläni oli eläissään tapana sanoa, "No voi hyvänen aika sentään!". Nyt on minun aikani sanoa se Sinulle. Luin eilen illalla foorumin kirjoituksesi. Häveten ja harmistuneena totesin, että olen sekoittanut kaksi henkilöä. Tautivuoteessa oleminen taisi sekoittaa muistini? Tarkoitin aivan toista henkilöä, joka on suhtautunut kirjoituksiini tavalla josta syytin Sinua. Voisitko laittaa tämän "huruuteni" piikkiin ja antaa anteeksi?

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Oluen, viinin tai viina juonti ei ole juopottelua. Juopottelua se on, jos on kännistä sekaisin. Olut ja viini ovat ikivanhoja seurustelujuomia. Miksi Sinun pitää asialla moralisoida?
Kyseessä taitaa olla myöskin kurttuuri - ja olosuhde kysymyskin? Ollessani ulkomailla epämääräisissä olosuhteissa, join ruoan kanssa viiniä ja otin illalla joskus kunnon "matokuurin". Se ei vienyt minua mielestäni harhapoluille, enkä kokenut siitä syyllisyyttä. Siitä huolimatta en voinut aina välttää paikallisten ihmisten ystävällisyyttä, josta johtuen sairastin neljä vuotta giardiaasia, siitä itse tietämättä. Oliskohan vielä niinkin, että moralisointi kohdistuu Jeesukseenkin ja Hänen tekemäänsä esimmäiseen ihmeeseen?
Eräässä laulussa sanotaan, " Ei tippa tapa eikä ämpäriinkään huku, siis antaa mennä vaan - mikäli oikein muistan.

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Toivottavasti se lumi kuitenkin tekee enkelin Lassemikonkin eteiseen!
Koulupokana minua nimiteltiin Kilimikoksi. Isääni (Mikael), kun  sanottiin Mikoksi ja meillä oli vuohia. En tainnut silti jäädä itsekään huonommaksi toisia nimitellessäni.

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Muita kohtaan suhtautumisessa itse kullakin varmastikkin on parantamisen varaa.
Eräässä lehtiartikkelissa reipassanainen maalaislääkäri Tapani Kiminkinen toteaa, "Jos ihminen ei koe sanojensa ja arvojensa tulleen kuulluksi ja tunnetuksi, hän haluaa riistää arvon toisiltakin. Näin syntyy arvon kierre". Mahtaako näissä foorumilla tapahtuvissa keskusteluissa tämä toteamus toteutua omalla tavallaan? "Jokaisessa yhteisössä on sytyttäjiä ja sammuttajia. Erätulilla jotkut sytyttävät nuotion, jotkut haluavat kusta siihen, sammuttaakseen sen. Hän kehoittaa meitä olemaan sytyttäjiä ja muistuttaa, ettei kenelläkään ole oikeutta latistaa toisen ihmisen innostusta". Lisäisin tähän itse, ettei meillä ole oikeutta asettaa toisiamme eri kastiin uskomme perusteella, eikä arvioida ketään mutu-tuntumalta. Osoitan nämä mietteeni myös itseeni kohdistuviksi.

Lars Mikael
----------------------------------------------
Toivottavasti "the Censor" ei pahastu kirjoituksestani.

tienes-2

  • Vieras
Re: Hyvä jysäys!
« Vastaus #76 : 13.12.08 - klo:11:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Etkö todella? Kun olet tähän saakka puuttunut kirjoituksissasi jokaiseen kommenttiini epäasiallisesti ja vain omalta kantiltasi katsoen, nyt  et ymmärrä minua "ollenkaan".


Hyvä Lars Mikael - kyllä minä kirjoitetun tekstin ymmärsin ja ymmärrän edelleenkin, mutta en sitä, mitätä tarkoitit sanoa kirjoituksellasi.

Mielestäni on paljon hyödyllisempää keskustella Jumalan sanasta ja siitä mitä se tarkoittaa, kuin väitellä sanomisista.

tienes-2

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #77 : 13.12.08 - klo:12:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Hyvä tienes-2!
Äidilläni oli eläissään tapana sanoa, "No voi hyvänen aika sentään!". Nyt on minun aikani sanoa se Sinulle. Luin eilen illalla foorumin kirjoituksesi. Häveten ja harmistuneena totesin, että olen sekoittanut kaksi henkilöä. Tautivuoteessa oleminen taisi sekoittaa muistini? Tarkoitin aivan toista henkilöä, joka on suhtautunut kirjoituksiini tavalla josta syytin Sinua. Voisitko laittaa tämän "huruuteni" piikkiin ja antaa anteeksi?


Kirjoitin tuon edellisen tekstini ennen kuin tämä tuli sinulta. Totta kai annan anteeksi jos minulla on jotakin anteeksiannettavaa. Anteeksiantamalla Jumala teki "syyttäjän" tarpeettomaksi. Siksi hän edellyttää anteeksiantamista meiltäkin.

Lars Mikael

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #78 : 13.12.08 - klo:12:09 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Hyvä tienes-2!
Äidilläni oli eläissään tapana sanoa, "No voi hyvänen aika sentään!". Nyt on minun aikani sanoa se Sinulle. Luin eilen illalla foorumin kirjoituksesi. Häveten ja harmistuneena totesin, että olen sekoittanut kaksi henkilöä. Tautivuoteessa oleminen taisi sekoittaa muistini? Tarkoitin aivan toista henkilöä, joka on suhtautunut kirjoituksiini tavalla josta syytin Sinua. Voisitko laittaa tämän "huruuteni" piikkiin ja antaa anteeksi?


Kirjoitin tuon edellisen tekstini ennen kuin tämä tuli sinulta. Totta kai annan anteeksi jos minulla on jotakin anteeksiannettavaa. Anteeksiantamalla Jumala teki "syyttäjän" tarpeettomaksi. Siksi hän edellyttää anteeksiantamista meiltäkin.

Kiitos!

tienes-2

  • Vieras
hyvänen aika sentään
« Vastaus #79 : 13.12.08 - klo:16:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Äidilläni oli eläissään tapana sanoa, "No voi hyvänen aika sentään!". Nyt on minun aikani sanoa se Sinulle. Luin eilen illalla foorumin kirjoituksesi. Häveten ja harmistuneena totesin, että olen sekoittanut kaksi henkilöä. Tautivuoteessa oleminen taisi sekoittaa muistini? Tarkoitin aivan toista henkilöä, joka on suhtautunut kirjoituksiini tavalla josta syytin Sinua. Voisitko laittaa tämän "huruuteni" piikkiin ja antaa anteeksi?


Jatkan vielä vähän tähän. Olin ja olen vieläkin iloinen, että kerroit näistä, se antaa heti paljon läheisemmän ja ihimillisemmän tunnun asioille. Vaikka olisimmekin eri mieltä asioista, ei niiden tarvitse antaa olla ihmisyyden esteinä. Kiitos sinulle Lars Mikael.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #80 : 13.12.08 - klo:17:32 »
Haja-ajatuksia.

Viisveisaaja toi keskusteluun mukaan taas "kaiken sallivuuden" ja totesi kokevansa sen vääräksi. Sikäli kun esim. mainitun homoseksuaalisuuden kohdalla tiedetään, että kyseessä ei ole ihmisen oma valinta, tai asia, josta voisi "parantua", on minusta aika kovaa, jos sanotaan toiselle ihmiselle, että en hyväksy sitä mitä olet. Jos saavutetaan tilanne, että kuulija alkaa itsekin uskoa kuulemiinsa sanoihin, mitä siitä seuraa? Sairastumista, masennusta, häpeää, veikkaan. Ei hyvä.

Keskustelin erään amk:ssa opettaneen kanssa ja tämä kertoi, että vielä senkin ikäiset, aikuiset ihmiset siis, pilkkasivat vammaista opiskelukaveriaan vammaisuudestaan. Tuli mieleen, että olisi ehkä paikallaan näiden vammasta pilkkaajien saada itse kokea vastaavankaltainen tilanne kiusattuna perspektiiviä saadakseen. Viime viikolla Inhimillisessä tekijässä Katja Ståhl mainitsi lapsuuden kokemustensa koulukiusatuksi joutumisesta tehneen sen, ettei hän edelleenkään kykene uskomaan, jos esim. kuulee itseään sanottavan kauniiksi. Lapsena kuullut haukut rumuudesta voittavat kaikki myöhemmät kokemukset. Minä siis hakisin tällaisestakin näkökulmaa tähän sallivuus-tuomitsemisasiaan, silloin kun tuomitaan tosiaan jotain ihmisen kiinteää ominaisuutta.

Viisveisaaja puhuit edelleen moraalista. Johdan vähän kauemmas tästä. Moraalikäsitykset jokunen vuosikymmen sitten olivat erilaiset kuin tänä päivänä mm. sen suhteen, että avioero oli varsin tuomittavaa, ainakin kultakuorrutetummissa piireissä. Joskus myös sotaorpous. Esimerkiksi sellaisista asioista saatiin syitä pilkantekoon, halveksuntaan, yhteisöstä pois sulkemiseen. Tänä päivänä näemme paremmin kuinka tolkullista sellainen on ollut ja ymmärrämme mihin sellainen johtaa. Ehkä näitä asioita näkee yksittäisten ihmiskohtaloiden kautta, ei niinkään kasvottomista tilastoista. Muutama kymmenen vuotta eteenpäin, ovat moraalikäsitykset taas erilaiset kuin tänään.

Ihminen tykkää tehdä sitä, missä se on hyvä. Ja ihminen on pirun hyvä tuomitsemaan. Se on helppoa. Jos se tehdään porukalla, se on kaiken lisäksi kivaakin. Luo yhteenkuuluvuutta, kun yhdessä asetutaan jotain vastaan. Sen sijaan älyttömän vaikea on olla tuomitsematta. Ja vielä vaikeampaa, jos muut tuomitsee, on olla se, joka sen mylvinnän yläpuolelle korottaa oman äänensä ja asettuu yleistä linjaa vastaan. (Ihmisjoukot ne Jeesuksenkin ristiinnaulitsi. ;))

Minä esimerkiksi olen älyttömän hyvä tuomitsemaan juopottelun. Se on minulle aika helppoa, kun en itse juurikaan alkoholia käytä. Että tuntuukin monesti ylevältä, kun muut vitsailee viikonlopun viinanjuonnistaan, sanoa, että "niin no, minä en oikeastaan käytä alkoholia". Yleensä silloin jopa "unohtuu", että no, kyllähän minäkin joskus vähän käytän, ja että on sitä itsekin tullut viinapäissään tyhmyyksiä tehtyä. "Unohtamalla" tulee vähän vielä ripoteltua lisää kimalletta sädekehään, kun on herkullinen tilaisuus. Minusta absolutismi on tosi hienoa ja tervettä, ja minusta viinanjuonti on tyhmää, epäterveellistä, selkärangatonta pelleilyä. Minä olen siinä asiassa siis paljon parempi kuin muut ja voin näin ollen tuomita muiden käytöksen.
Eli helppo on tuomita muissa ne asiat, joissa itse kokee olevansa parempi, oikealla tiellä. Tuomita epärehellisesti, ylhäältä sylki alas roiskuen. Ja siinä itsekehussa unohtuu samalla se koko pimeä joukko asioita, missä itsellä on korjattavaa.

Miten se meni, Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä. Synti on sydämen luopumista Jumalasta. Jumala on rakkaus. Ota ensin hirsi pois omasta silmästäsi. Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven. (Ja kaikki heittää - koska sellainen ihminen on. Ja sen tietää myös Jumala.)

Taas kritisoitiin myös, ettei körteillä ole lakia, körteillä on vaan evankeliumi. Mutta kyllä minä koen, että on meillä. Koko maailma syöttää joka päivä lakia, ehkä siksi körttikansan keskuudessa evankeliumi on sitä rakkaampi. Armolle on tilaus armottomassa maailmassa. Synnit tiedetään, joka päivä niistä tulee muistutukset. Armo sen sijaan on suomalaisessa itsekriittisessä ja synkässä ihmisluonteessa vaikeammin muistettava asia.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #81 : 13.12.08 - klo:17:58 »
Niin, Liisa ja muut!

Jos sillä on jotakin tekemistä pelastumisen kanssa, niin totean, että en minäkään alkoholia käytä - ostan sitä tarvittaessa valmiina!

Jeesus tarjosi minun käsityksen mukaan opetuslapsilleen majatalon ravintolakabinetissa leipää, lampaanlihaa, kasviksia, dippikastiketta ja - viiniä. Pappi muisteli, kun viimeksi kävin Herran Pyhällä Ehtoollisella, tuota tapausta ja kertoi Jeesuksen sanoneen:
- Niin usein kuin te tästä syötte ja juotte.
Pappi halusi vielä tarkentaa, että Jeesus ei sanonut:
- Niin harvoin, kuin te tästä syötte ja juotte...

Pelastumisessa ei minun käsitykseni mukaan ole tärkeimpänä asiana viini- tai viinatilkat, homous, ihmisenä eläminen, vammaisuus, ylipaino, körttiläisyys tai muu vaiva, ahdistus tai häpeä. Olisi hassua, jos vain he pelastuisivat, joita inhimillinen elämä ihmisenä ei ole koskaan millään tavalla koskettanut, ne jotka ovat onnistuneet eristäytymään kaikesta tässä ajassa.

Ihminen kyllä mielellään askartelee ja urakoi vaikka mitä pelastumiensa hyväksi - vaikka Jeesus koko ajan vakuuttaa, että Hän on tehnyt jo kaiken valmiiksi.

Näin minä olen asiaa pohdiskellut

Mauno

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #82 : 13.12.08 - klo:18:01 »
Tuosta alkoholikäytöstä sanoisin että alkoholiongelmaa voi olla kahdenlaista:
Se että käyttö menee yli tai sitten absolutismi.  Pidän absolutismia yhtä lailla alkoholiongelmana koska minusta absolutistilla ei ole terve suhde alkoholiin.  Ei tavallisen terveen ihmisen (joka hallitsee tekemisensä) tarvitse olla alkoholiin mitenkään traumaattinen suhde.  Alkoholi on hyvä nautintoaine siinä missä muutkin jota pitää osata käyttää kohtuuden rajoissa. Maltillisesti käytettynä alkoholia ei tarvitse pelätä eikä kammota.

Muokkaan/tarkennan veilä sen verran että se että ei käytä alkoholia, ei mielestäni vielä ole absolutismia. Syitähän voi olla useita.  Sensijaan uskovaisten ja muiden kiihkoilijoiden "en saa/voi/missääntapauksessahalua/ käyttää alkoholia pisaraakaan" -on absolutismia.  Absolutismi on epäterve traumaattinen asenne alkoholiin.

Ihminen voi olla käyttämättä alkoholia olematta silti absolutisti. Siinä tapauksessa alkoholin käyttämättömyydestään ei ole myösk'ään tarvetta pitää meteliä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
sanottua
« Vastaus #83 : 13.12.08 - klo:20:59 »
Nyt Liisakin pikkuisen liioittelee.
En ole pilkannut ketään, vaikka olen maininnut, että homous, trans ja muut sellaiset eivät ole se miksi Raamatun mukaan ihmiset luotiin, eli mieheksi ja naiseksi.
En tietenkään pilkkaa ketään, vaikka näin totean ja en edes tuomitse moisia ihmisiä, vaikka totean että se ei ole minusta oikea malli.

Sitten perustelin näkemykseni. Tietysti olen käyttänyt kovaakin kieltä, kuten jos Raamatussa lukee, että homous on kauhistus Jumalalle, niin onko Jumala muuttunut ja muutama muu vastaava kommentti.

Olen useammin kirjoittanut, että henkilöitä vasstaan minulle ei ole mitään, ei ketään teistä.

Se jos joku esimerkiksi homo alkaa uskomaan mun kirjoituksiin ja saa itselleen traumoja olisi todella ikävää, minusta silti muutosta tulisi hakea, mutta ei siksi että asia minun takia traumatisoituisi, vaan koska jos itse asiaa ajattelee ja tutkii mitä Raamattu asiasta sanoo ja se saa menemään etsimään muutosta, niin jotain sellaista toivoisin.

 Onhan sitä vaikea kirjoittaa tälläisistä asioista, mutta minusta jokainen saisi sanoa mielipiteensä?
vaikkakin miten sanoo, sitä tulisi miettiä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: sanottua
« Vastaus #84 : 13.12.08 - klo:21:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Se jos joku esimerkiksi homo alkaa uskomaan mun kirjoituksiin ja saa itselleen traumoja olisi todella ikävää, minusta silti muutosta tulisi hakea, mutta ei siksi että asia minun takia traumatisoituisi, vaan koska jos itse asiaa ajattelee ja tutkii mitä Raamattu asiasta sanoo ja se saa menemään etsimään muutosta, niin jotain sellaista toivoisin.


Yhtä reilua kuin se, että vasenkätinen ala-asteen käsityönopettajani oli itse ala-asteella ollessaan pakotettu neulomaan oikealla kädellä, "koska niin kuuluu tehdä".
Tuntuu olevan kumman vaikea uskoa että homous ei ole oma valinta josta sitä parannusta voisi tehdä sen enempää kuin esimerkiksi juuri vasenkätisyyskään.

Eli vasenkätiset helvettiin? Aika reilua. Elämä on.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #85 : 13.12.08 - klo:21:06 »
No höpönlöpön.
Ei se noin ole.
Raamatussa ei ole, että ihmisten tulisi olla Oikea kätisiä, vaan mieheksi ja naiseksi hän heidät loi.

Muu on sellaista joka tulisi muuttua, mutta sellaisia ihmisiä ei tulisi tuomita taipumuksestaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #86 : 13.12.08 - klo:21:25 »
No on Eliisa oikeassakin. Joku voisi saada sellaisen kuvan, että kun Jumala loi ihmisen niin ihminen oli täysin terve ja samalla logiikalla voisin kirjoittaa, että vammaisuus olisi väärin.
Jokainenhan meistä tajuaa, että se ei ole totta.
Ja ei kukaan järkevä ketään vammaisuudesta ketään syyllistäisi, vaan toteaisi, näin on, mutta aivan yhtä rakas lähimmäinen kuin kuka tahansa.

Asia nyt on niin, että vammaista voi ja tulee kuntouttaa. Mielisairasta tulee kuntouttaa ja jos joku on homo, niin minusta häntä tulisi kannustaa hakemaan muutosta asiaansa. En kirjoita enkä tarkoita tautiinkaan, mutta homouteensa.

Onhan se tietysti ymmärrettävä tämä toinekin näkökulma asiassa- :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

tienes-2

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #87 : 13.12.08 - klo:22:40 »
Tässä Jumalansa hyljänneessä maailmassa voi olla mahdollista, että joku on homo syntymästään saakka, mutta Jumalasta se ei ole. Eihän hän voisi sanassaan tuomita homoutta, jos niin olisi. Mutta Jumala ei tuomitse ketään antamatta ensi mahdollisuutta valita. Ja jos homotaipumus on parannettavissa, mitä on monesti tapahtunut, niin sehän juuri osoittaa, että se ei ole Jumalan tarkoittama olotila.

Jos tutkimus on tuonut esiin, esim. homoudesta jotakin uutta ja ennen tietämätöntä, niin kuka on kykenevä päättämään mikä on faktaa ja mikä ei. Jumala sanoo, että hän ei muutu, eikö silloin Jumalan sana ole viime kädessä ainoa oikea mittapuu oikean ja väärän tunnistamiseksi?
Esimerkkinä siitä miten tieteellinen tutkimus voi muuttaa hölynpölyn faktaksi on evoluutiousko, joka on saanut kautta maailman yleisen hyväksynnän, vaikka siitä ei ole olemassa empiirisiä todisteita. Se on kuitenkin apsolutisoitu, eli sille on annettu jumalallinen status, sitä ei saa epäillä eikä arvostella. Eikä sitä vastaan saa tiedemaailmassa esittää kritiikkiä, joka kumoaisi sen. Evoluutio lepää sen oletuksen varassa, että joskus voitaisiin löytää riittävät todisteet sen luotettavuudesta. Kuitenkin jokainen Jeesukseen uskova tietää, että maailma on luotu Jumalan sanalla.

En pidä homoja syntisempinä kuin meitä muitakaan, enkä ole alun alkaenkaan heitä tuominnut, mutta yhtä lailla he tarvitsevat Jumalaa kuin mekin. Jokainen ihminen, jota Jeesus ei ole viimeisenä päivänä puolustamassa Isän edessä, on kadotettu ihminen, oli hän homo tai ei. Tässä olisi nyt hyvä nähdä asia niin päin kuin Jeesus opetti, eli että ne jotka eivät ole syntisen puolella hänen vapauttamisekseen, tuomitsevat hänet taipumuksensa orjaksi.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #88 : 13.12.08 - klo:22:54 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Ja jos homotaipumus on parannettavissa, mitä on monesti tapahtunut, niin sehän juuri osoittaa, että se ei ole Jumalan tarkoittama olotila.


Tähän kaipaisin perusteluja, koska en usko yhdenkään homon "parantuneen" homoudestaan. Siihen kyllä uskon, että yhteisön painostuksesta joku voi kätkeä todellisen seksuaalisen suuntautumisensa ja elää piilo-onnettomana ja identiteettikriisissä koko elämänsä ajan. Viittaat varmaankin näihin tapauksiin.

Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Evoluutio lepää sen oletuksen varassa, että joskus voitaisiin löytää riittävät todisteet sen luotettavuudesta. Kuitenkin jokainen Jeesukseen uskova tietää, että maailma on luotu Jumalan sanalla.


Ai? Minä kun ihan luulin että evoluutio-oppi on tieteilijöitten vastaus kysymykseen "Mistä me tänne olemme tulleet?" ja luomiskertomus on muinaisten kaksoisvirtainmaan kulttuurien vastaus kysymykseen: "Mitä me täällä teemme?" ja molempien kysymyksien näin ollen olevan oikeutettuja ja molempien vastausten olevan tasapuolisesti totta.

Vähän sama kuin väittäisit, ettei 2+2 voi olla 4, koska 3+1 on.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #89 : 14.12.08 - klo:11:30 »
Hei!

Kun jutellaan vammaisista, niin minun velvollisuus on siihen sanoa ajatukseni, sillä vammaisneuvostossa olen saanut asiaan perehtyä muutaman vuoden ajan, enkä terve ole enään itsekään.

Se on hyvä, että vammautuneita ihmisiä kuntoutetaan. Siihen pitää satsata ja panostaa.

Mutta kaikkien kohdalla ei kuntoutuksesta ole parannuskeinoksi, vamma ja sen tuomat vaivat ja esteet jäävät ihmiselle koko loppuiäksi.

Onkin siis kuntouksen lisäksi löydettävä muitakin keinoja. Yksi keino on se, että ei yritetä sopeuttaa vammamisia tähän yhteiskuntaan, esim. kiipeämään jalattomana hissittömässä kerrostalossa. Sensijaan käytetään keinona sitä, että yhteiskunta sopeutuu vammaisiin: tehdään kaikkiin kerrostaloihin hissit, poluille luiskat jne. Epätasaiset kulkuväylät siloitetaan ja silloitetaan. Ja muiden vammojen kanssa samalla tavalla, esim. ostosparatiisien lasiovet merkitään isoilla tarroilla, jotta sen näkövamaminenkin näkee.

Eli tehdään yhtesikunnasta sellainen, että kaikenalaiset vammaiset pystyisivät elämään täällä kaikella lailla estettömässä maailmassa. Se ei ole yhdeltäkään terveeltä pois eikä heikennä tavisten palveluja.

Se vammaispolitiikasta! Mutta tällä palstalla ja foorumissa taidetaan jutella muutakin kuin näitä ajallisia, ohimeneviä ja kuolemattoman sielun pelastumisen kannalta toissijaisia asioita. Voisiko olla niin, että kun joku on vammainen, homo, juoppo, huora, tekopyhä tms. niin muutettais maailman hengellisyys ja kirkko sellaiseksi, että ei yritettäisi ulkopuolisina sopeuttaa heitä tosiuskovaisten muottiin, vaan muutettaisisin tämä kirkko, uskonnollisuus ja hengellisyys sellaiseksi, että heilläkin olisi mahdollisuus pelastua? Ei tukittaisi Vapahtajan heille avaamaa avointa, kaikille ahdistetuílle tehtyä tietä taivaaseen.

Makasin kesän alussa PHKS:ssa alun toista viikkoa, osa sisuskaluista otettiin pois ja syötettiin kissoille tai mihin ne sen vei? Siellä luin Könkkölän Kallesta tehtyä kirjaa. Kirjassa Könkkölä arveli, että vammaiseillakin on mahdollisuus pelastua taivaaseen ja ehkä se Jumalakin on jossakin määrin vammainen.

Oma paappani isän puolelta oli umpikuuro. Olen aikaisemminkin palstalla muistellut, kuinka sieviläinen maallikkoppuhuja (en muista, oliko Taavetti vai Juhana) paapan muistoseuroissa Rieskaniemen pihalla loppukesän poutapäivänä arveli: "Vaikka Heino ei kuullut, hän kuitenkin kuuli Vapahtajan äänen!"

pohdiskelee omina ajatuksinaan

Mauno