Kirjoittaja Aihe: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.  (Luettu 29311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #120 : 30.10.19 - klo:01:36 »
Kiitos joka tapauksessa luterilaiselle sillä tuon tekstin kirjoittamisessa oli takuulla iso työ.  Siitä voi. kukin lähteä kehittelemään ajatuksiaan aivan omaan suuntaansa. Mikäli kommentoi jonkin puolueen agendaa, sen voi varmasti mainita, tai voi kommentoida mikäli sen hyvin tuntee ja sitten kertoa oman näkemyksensä.

Minulla on tuttavia, jotka ehdottomasti kieltävät koko ilmaston lämpenemisen.  Sitten niitä, jotka ovat sitä mieltä ettei ihmisellä ole siihen osaa ei arpaa.  Jääkausikin tuli ja  niin edelleen.

Mietin tässä, etten jaksa rähjätä siitä mitä tuli tehtyä, mutta mitä ilmeisimmin me voimme vaikuttaa tulevaisuuden ilmastoon.

Siitä voimme riidellä, hyödyttääkö se, vai jätettäisiinkö hiilidioksidin ja metaanin ja muiden selvästi ilmastoon ja sitä kautta säähän ja maapallon elinolosuhteisiin vaikuttavien kaasujen mittaaminen ja asian tutkiminen vaikka kokonaan.

Siis unohdetaan nielut ja metsät ja tehdään vaikka brexitit ellei täällä saa edes puitansa kaataa. Ei se tutkimuskaan ole ilmaista, nimittäin. Sitä en ihan käsitä, miksi mitata mitään jos tuloksia täytyy vimmatusti vääristellä.

Tai otetaan asia mietinnän alle.

........................

60-lukukeskustelut isän kanssa, milloin hän vielä jaksaa, ovat tehneet minusta hyvin rikkaan, sillä näinä viimeisinä aikoinaan ennen sulkeutunut ihminen on muuttunut avomieliseksi ja minulla on isä aivan toisin kuin koskaan ennen. Tiedän äitini kertomasta, että se perhe eli äärimmäisessä köyhyydessä, ja kun valitin kaipaavani sitä elintasoa joka meillä oli 60-luvulla kun saisin sen elämisen tason takaisin, isä sanoi, voi niin!

Talvet. Puhelimen, joka oli siksi että vanhemmat tarvitsivat työssä eli meille piti voida soittaa. Ei mitään, että soitettaisiin kaverille luvatta. Jos halusin seuraa menin hakemaan. Ei autoa. Ei kouluruokaa, eväät, kansiksessa oli. Ei ulkomaanmatkoja.

Mutta rauhallisempi elämisen tempo, säännöllisyys, jonka sisällä itse elämä lopulta kukoisti ja säilytti monimuotoisuutensa ja yllätti joka aamu, kuin tankaruno, joka ei toistu samana vaikka vaikuttaa kaavaan pakotetulta.

Elämä, sitä ei voi peruuttaa. Oikeastaan me ajattelimme, ettei elintason lasku vielä aikoihin tekisi ainakaan meistä onnettomia ja tyytymättömiä. Arvelen ettemme voi saada kaikkea, jatkuvaa kasvua ja aina vain vauraampia sukupolvia sillä ekosysteemin kantokyky tulee väistämättä vastaan.

Jos olemme realisteja, olemme ilman muuta pahan edessä. Metsien hakkuita  täytyy jarruttaa, sen seurauksia arvioida sillä tiedetäänhän jo, että kaadetun puun jatkokäsittelyllä on merkitystä. Mietin ettei tässä kai nyt tarvitse puuhun kiivetä paniikki päällä vaan kaiketi katsella, kuinka edetään.  Selluksi keitetty haaskaa sidotun hiilidioksidin sen tien, puurakentamisen käytetty sahatavara säilyttää ainakin sen menetetyn puun jo sitomaan hiilidioksidin. Toisaalta tahtoisin tietää  missä määrin se kartonki joka korvaa muovin, on arvokas itsessään.

Muistathan minä miten turpeesta intoiltiin, siitä piti tulla jotain öljyn veroista vähintään lämmitykseen. No niin, silloin ei tiedetty niin paljon jos mitään koko ilmastosta. Katselin jonkin ajankohtaisjutun, turpeen tilalle kelpaa rahkasammal, se uusiutuu, eli suolta saatiin sentään jotain.

............................

 Isälle sanoin pikku varauksen. Jos kaikilla olis niin hyvin kuin meillä. Eli viemäri ja vesijohto ja keskuslämmitys. Oltais kaikki keskiluokkaa.... Ja opparissa syötäis omia eväitä ja......  vaatteet nyt olis ne hiihtarit ja anorakki.

Ensilumen aika. Ei se vielä jäänyt maahan, mutta se satoi rannikolla pyhäinpäivänä. Ihan joka pyhäinpäivä. Olis kauppahalli. Mentäis salaa yöllä purkaan se Halosen tavaratalohirvitys ja.... paljon muuta. Puuta kouluiskuun rakennettaisiin... pysyvästi. Ihan pikkusen vaan.




« Viimeksi muokattu: 30.10.19 - klo:01:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #121 : 30.10.19 - klo:09:39 »
Sen korjaan minkä IPad näköjään tärvää ihan itte. Ei sahatavaraa kouluiskuun tarvita, miten ihmeessä puurakentaminen saattaa edes muuttua kouluiskuksi?  Siis en tajuu. Mutta sitä tarkoitan. Puurakentamista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #122 : 30.10.19 - klo:11:19 »
Siis unohdetaan nielut ja metsät ja tehdään vaikka brexitit ellei täällä saa edes puitansa kaataa. Ei se tutkimuskaan ole ilmaista, nimittäin. Sitä en ihan käsitä, miksi mitata mitään jos tuloksia täytyy vimmatusti vääristellä.

Tai otetaan asia mietinnän alle.

Kun mietitään oikein tosissaan, niin Suomi on johtavia maita ilmastonmuutoksen torjunnassa, kunhan se ei koske maamme metsiä?  :017:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #123 : 30.10.19 - klo:14:03 »
Ilmastonmuutosta ajatellen metsä on parasta mitä meillä on.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #124 : 30.10.19 - klo:15:02 »
Kun mietitään oikein tosissaan, niin Suomi on johtavia maita ilmastonmuutoksen torjunnassa, kunhan se ei koske maamme metsiä?  :017:

Ja 1944: ilmastonmuutosta ajatellen metsä on parasta mitä meillä on. Olisin poiminut sen kanssa jos olisin osannut.

Samaa täällä ihmettelen, kuin luterilainen ja vaikuttaa olevan kuten 1944 toteaa. Metsää se on korpikin ja suo.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #125 : 30.10.19 - klo:15:38 »
Ilmastonmuutosta ajatellen metsä on parasta mitä meillä on.
Juuri näin! Mutta Suomi on osa EU:ta, jolloin maamme ilmastopolitiikkaa ohjaa EU, ja EU-asetus metsiemme käyttöön hiilinieluina on sitova. Jos puuta hakataan liikaa suhteessa EU:ssa asetettuun hiilinieluun, niin Suomi joutuu kompensoimaan ylityksen. Metsien hakuista seuraakin sitten kompensaatioina miljardilasku.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #126 : 30.10.19 - klo:15:47 »
 
Lukija HS:ssa: Pihvi ravintolassa jäi syömättä, kun naapuri­pöydästä haukuttiin eläinten­tappajaksi ja ilmaston­tuhoajaksi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #127 : 30.10.19 - klo:15:48 »
Tuommosen linkin sain tehdyksi. Ruokailijafasisteja siis on aina silloin tällöin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #128 : 31.10.19 - klo:10:29 »
Minulla on tuttavia, jotka ehdottomasti kieltävät koko ilmaston lämpenemisen.  Sitten niitä, jotka ovat sitä mieltä ettei ihmisellä ole siihen osaa ei arpaa.
Ilmaston lämpeneminen alkoi teollisesta vallankumouksesta skotlantilaisen matemaatikon ja insinöörin James Wattin patentoidessa vuonna 1784 hiilellä käyvän koneensa luoden pohjan teolliselle tuotannolle. Ruotsalainen fyysikko ja kemisti Svante Arrhenius julkaisi vuonna 1896 ensimmäisen tutkimuksen, missä ennustetaan ihmisen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen johtavan ilmaston lämpenemiseen. Tosin ranskalainen matemaatikko ja fyysikko Jean Fourier oli havainnut saman ilmiön jo vuonna 1827.

Lähteet

https://fi.thpanorama.com/articles/historia/james-watt-biografa-inventos-y-aportes.html

https://www.bbvaopenmind.com/en/science/leading-figures/svante-arrhenius-the-man-who-foresaw-climate-change/

https://www.irishtimes.com/news/science/how-joseph-fourier-discovered-the-greenhouse-effect-1.3824189

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #129 : 01.11.19 - klo:15:39 »
Ja minun näkemykseni ja lukemukseni mukaan koska me sen aiheutamme, sopisi hyvin, että me myös pelastaisimme mitä pelastettavissa on.  Ehkä ei enää päästä millään nieluilla alle kahden asteen lämpenemisen, mutta siihen olisi pysäytettävä. Jos joku osaa kertoa parempia uutisia kuin tuon kaksi astetta, olen hyväntuulinen loppuelämäni ja koko viikon ajan vain onnellinen, hyvin suuresti ja syvästi.

Tuo me yhdessä - ajattelu on niin syvästi jostain juurtunut, etten osaa enempää enää. Meidän tulee tämä jokaisen osaltamme yrittää tehdä. Nyt olen ensimmäisen kerran hyvilläni siitä, ettei minulla koskaan ollut autoa.

Autot kuuluvat teille, mutta miksi niitä on joka kadunääri tukkeissa?  Hyviä kalliita merkkejä, kyydissä mies ja attaseasalkku? Minä katsoin, en lukenut tätä mistään. En nähnyt missään äitiä joka vie lapsilaumaansa harrastuksiin tai ihan vain päiväkodista kotiin. Bussissa on perinteisesti iso joukko näitä ns autonkäyttäjiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #130 : 01.11.19 - klo:15:43 »
Ja minä olen lukenut lehdestä, että lihaa syövää henkilöä on ivattu julkisesti.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #131 : 01.11.19 - klo:15:49 »
Ja minä olen lukenut lehdestä, että lihaa syövää henkilöä on ivattu julkisesti.


Ja minä, että siitä saattaa saada peräti syytteen yllytyksestä kansanryhmää kohtaan. Meidän kannattaisi varmaan joskus vaihtaa lehtiä.

Mutta oli lisääminen että minä olen tätä ajatellut siitä kun muistan, ja nyt taisi vanhan muisti korjautua, sillä en edes osaa sanoa mistä minä tämän kanssa olen jotenkin kuin tuttu. Tästä tuli ensimmäiset dokkarit 1989.  Ne löytyivät kun selasin nähdäkseni joitain hyvin vanhoja dokkareita. En niitä etsinyt, mutta katsoin kun löytyivät ihan silmille tulivat siis suorastaan. Me vastaamme tästä kerran Jumalalle ja sen takia minä otan tämän aika henkilöönkäyvästi, olkoon että ajattelen lapsia. Minulta kysytään tämmöisiä asioita, tuskin mitään homoseksiin suhtautumista.

Areenaa olin penkomassa, kun haeskelen 1970- lukua. Kai sekin vielä löytyy.  Jokainen löytää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #132 : 01.11.19 - klo:17:48 »
Testosteronitasommme on laskenut huolettavasti viime vuosina samaa tahtia kasvissyönnin etenemisen kanssa. Ajaudummeko sukupuuttoon vagaaniemme kanssa?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #133 : 01.11.19 - klo:18:15 »
Alammeko myös, me miehet puhua kimeällä äänellä ja rintakarvammekin kaljuuntuvat pois.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #134 : 01.11.19 - klo:18:39 »
Alammeko myös, me miehet puhua kimeällä äänellä ja rintakarvammekin kaljuuntuvat pois.

Tämä on pelkomme veli sopraano.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi