Kirjoittaja Aihe: Herättäjuhlien ohjelmisto  (Luettu 20365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #45 : 19.01.12 - klo:01:15 »
tai parkkipaikalla :-)


Tuumasta toimeen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Aukusti

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #46 : 19.01.12 - klo:18:22 »
Minusta kyllä juuri rock on nyky-Suomen normi-aikuismusaa. Nuoriso kuuntelee kai jotain räppiä. Blues ja jazz ovat snobeille. (Juu, Herättäjäjuhlien ohjelmistosta en sano mitään...)
Heh, aikoinaan kehittelin Siionin virsiä metallibändien esitettäviksi; yhtenä talvi-iltana ravintolan nurkkapöydän hämärässä yksinäisyydessä. Innoittajana oli Vilhelmi Malmivaaran virsien tekstit ja muutkin, esim. 246:2. Ne kävisivät sellaisenaan death- tai goottimetalli bändien sanoituksiin.
Kun tästä kuorolaulusta ei näytä olevan herättäjäjuhlien seuraelämän uudistajaksi, niin olisiko syytä lähteä etsimään aivan uutta - vaikka pitämällä rap-seurat lauantain iltaseurojen tilalla.
Nyt vaan kaikki musiikki-ihmiset siionin virsien rap-sovituksia värkkäämään!

Kannattaa varmaan vetää ekat rap-seurat vuororappinä kuoron kanssa ja tietysti seisaaltaan, koska rapissa ruumiskin ylistää!
TODELLA ALA-ARVOISTA KESKUSTELUA! Seuratupa-foorumissa pitäisi olla paikka vakavalle keskustelulle. Kun olen ilmaissut kantani virsistä ja kuoroista,niin ilkeämielisesti johdetaan keskustelu niistä rockiin,räppiin,bluesiin,jazziin jne. Muutenkin ylipäänsä keskustelun taso on ollut aika köykäistä.Syvllisyyttä toivon enemmän!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #47 : 19.01.12 - klo:19:06 »
Joillekin rock, rap, blues ja jazz ovat syvällisempiä asioita kuin luuletkaan, Aukusti. Ilkeydestä ei ainakaan ole kysymys.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #48 : 19.01.12 - klo:19:12 »
Onko räppääviä kuoroja olemassa?

Kelpo lauluista on aina tehty monenlaisia sovituksia!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #49 : 19.01.12 - klo:19:31 »
TODELLA ALA-ARVOISTA KESKUSTELUA! Seuratupa-foorumissa pitäisi olla paikka vakavalle keskustelulle. Kun olen ilmaissut kantani virsistä ja kuoroista,niin ilkeämielisesti johdetaan keskustelu niistä rockiin,räppiin,bluesiin,jazziin jne. Muutenkin ylipäänsä keskustelun taso on ollut aika köykäistä.Syvllisyyttä toivon enemmän!

Joillekin rock, rap, blues ja jazz ovat syvällisempiä asioita kuin luuletkaan, Aukusti. Ilkeydestä ei ainakaan ole kysymys.

Jos ihan totta puhutaan, niin olen Aukustin kanssa samoilla linjoilla. Minua harmittaa se, että tiedän monta hyvää keskustelijaa, joita ei saa tänne takaisin enää kirveelläkään, koska he ovat niin kyllästyneet siihen, että tälläkin seuratuvan puolella niin moni asia lyödään lekkeriksi.

Ensiksi pelätään, että kuorolaulu on pois veisuusta ja sitten tehtäisiinkin yhtäkkiä herättäjäjuhlista ja -seuroista jotain rokkifestivaaleja.

Voitaisiinko mitenkään tehdä niin, että jos tänne seuratuvan puolelle tulee höpötyksiä (myös minun kirjoittamia), niin ylläpito siirtäisi ne suoraan joko yleiselle puolelle tai testialueelle.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #50 : 19.01.12 - klo:20:00 »
Tuohon lekkeripeliin myönnän itsekin syyllistyväni. Pyydän sitä anteeksi. Pitäisiköhän laittaa näppäimistön reunaan joku varoitustarra?

Kysymys juhlien ohjelmiston kehittämisestä on hyvä, mutta ymmärrän, että sen muoto juuri tällaisena on tuhansille se ainoa ja rakas. Senkin miettiminen, miten taloudelliset ja inhimilliset voimavarat mihinkin muutokseen riittäisivät, on tärkeää.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #51 : 19.01.12 - klo:22:30 »
Tuohon lekkeripeliin myönnän itsekin syyllistyväni. Pyydän sitä anteeksi. Pitäisiköhän laittaa näppäimistön reunaan joku varoitustarra?

Kysymys juhlien ohjelmiston kehittämisestä on hyvä, mutta ymmärrän, että sen muoto juuri tällaisena on tuhansille se ainoa ja rakas. Senkin miettiminen, miten taloudelliset ja inhimilliset voimavarat mihinkin muutokseen riittäisivät, on tärkeää.
Autuaita te, jotka nyt itkette: te saatte nauraa.” (Luuk. 6:21)

Äsken lunta kolatessa mietin naurun ja huumorin roolia kristinuskossa. Samalla muistui mieleen naapuripalstan keskustelu alkuräjähdyksestä ja maailmankaikkeuden iästä. Näistä keittelinkin seuraavan liemen.

Muistaakseni on väitetty, että Jumala tietää kaikki menneet ja tulevat tapahtumat, aikojen alusta aikojen loppuun. Eli kaikki on ennalta määrättyä ja vapaata tahtoa ei oikeastaan ole.
Jos näin on, niin Jumala on myös kuullut kaikki jo kerrotut ja tulevaisuudessa kerrottavat vitsit ja pilapuheet.
Tästä tulikin mieleen kysymys, että nauroiko Jumala vain kerran? Ja tavallaan omille vitseilleen!

Mitä taas tulee tämän palstan kirjoitteluun, niin ymmärtääkseni tämä ei ole pelkästään teologisten kysymysten vakavaan käsittelyyn pyhitetty. Eihän kuoromusiikki Herättäjäjuhlilla taida olla kovin teologinen kysymys vaan siitä voisi aivan hyvin keskustella yleisen keskustelun puolella.

Sopimattomien kirjoitusten käsittelyyn pitää tietysti olla oikeat työkalut, kuten "ilmoita asiaton viesti"-painike.

Uskonnolliselle foorumille voisi sopia myös "Kivitä"-nappi. Jotta kivittäminen pysyisi kohtuudessa olisi ehkä syytä olla mahdollista nähdä kivittäneiden tunnusten lista tai ainakin sen tunnus, joka heitti ensimmäisen kiven?

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #52 : 19.01.12 - klo:22:38 »
Tästä meikäläinen innostui! Miten ihanaa olisi jossain koivujen katveessa pistää pienet väliseurat pystyyn, ilman nimettyjä puhujia ja esilaulajia.

Koivujen katve.. Ihan sama mielikuva minulla! Oli se sitten miten vaan käytännössä. Mutta spontaania veisuuta, mukaan voi liittyä ohimennessään, jos ei ole kummempaa puuhaa   :icon_eek:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #53 : 19.01.12 - klo:22:42 »
Minusta kyllä juuri rock on nyky-Suomen normi-aikuismusaa. Nuoriso kuuntelee kai jotain räppiä. Blues ja jazz ovat snobeille. (Juu, Herättäjäjuhlien ohjelmistosta en sano mitään...)

Ai jaa. Normi  :icon_eek:  Snobi  :icon_eek:  :icon_eek:

Minusta virret virsinä, en ala tanssia niiden tahtiin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #54 : 20.01.12 - klo:13:24 »
Uskonnolliselle foorumille voisi sopia myös "Kivitä"-nappi. Jotta kivittäminen pysyisi kohtuudessa olisi ehkä syytä olla mahdollista nähdä kivittäneiden tunnusten lista tai ainakin sen tunnus, joka heitti ensimmäisen kiven?

Kyllä sen napin nimenä pitäisi olla raamatullisesti "Ensimmäinen kivi".

Mt

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #55 : 20.01.12 - klo:14:33 »
Kivittämällä on tapettu myös vääräuskoisia.
Kirkon sisällä tapahtuva kivittäminen on julminta.

Erilaiset sovitukset siikkareista voisivat olla humoristisia
versioita vanhoista ajan kellastamista virsistä.
Ehdotin bluesia, koska sen siniset soinnut ja kaipaava tarinointi sopisi tyyliin.
Pilkkeellä sulmäkulmassa.
Elämä on kemiaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #56 : 20.01.12 - klo:18:52 »
Ehdotin bluesia, koska sen siniset soinnut ja kaipaava tarinointi sopisi tyyliin.
Pilkkeellä sulmäkulmassa.

Löytyn Jaskalla on tuo pilke ollut silmäkulmassa jo kauan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #57 : 21.01.12 - klo:13:14 »
Jos ihan totta puhutaan, niin olen Aukustin kanssa samoilla linjoilla. Minua harmittaa se, että tiedän monta hyvää keskustelijaa, joita ei saa tänne takaisin enää kirveelläkään, koska he ovat niin kyllästyneet siihen, että tälläkin seuratuvan puolella niin moni asia lyödään lekkeriksi.

Ensiksi pelätään, että kuorolaulu on pois veisuusta ja sitten tehtäisiinkin yhtäkkiä herättäjäjuhlista ja -seuroista jotain rokkifestivaaleja.

Voitaisiinko mitenkään tehdä niin, että jos tänne seuratuvan puolelle tulee höpötyksiä (myös minun kirjoittamia), niin ylläpito siirtäisi ne suoraan joko yleiselle puolelle tai testialueelle.


Mietin, mahtavatko jotkut puolestaan vähän arastella vakavampaa keskustelua? 

Itse pelkään ainakin, toden sanoakseni, että loukkaan syvästi täysin tarkoittamattani.  Täällä on vaikeampaa, kuin live-keskustelussa, huomata heti, korjata ja  sanoa:  Anteeksi, käsitit varmaan väärin, kerrotko vielä, mikä kuulosti ikävältä.   

Pitäisi pysyä vapaan keskustelun puolella, niin varmasti on. Mutta toisinaan aihe, johon tekee mieleni vastata, on avattukin tänne.

Tämä on hyvä esimerkki.  Tietysti tuota jaarittelua koivujen katveen "tilaamisesta" tulisi vähentää, eihän siitä kukaan suoraan näe, että juuri Kiuruveden koivujen katveessa pidettiin juhlat, joilla oli itselleni melkein pelottavan syvä merkitys.  Lyhyesti olisin voinut kirjoittaa:  En itse kaipaa kuoroesiintymisiä seuroihin. Kuuntelen mielelläni muuten kuoroja, ja  kuuntelisin aivan mielelläni tauoilla kuoromusiikkia.  Sellainen on kuorolaisille raskasta, turhauttavaakin, sillä vuorovaikutus yleisön kanssa jää torsoksi.  Mutta levyltä!  Ei häiritsisi minun ateriointiani yhtään. Kyllä ne sanat silloinkin eläväöt minulle.

Toisaalta ymmärrän hyvin ihmisiä, joiden mielestä on hyväksi olla pieni hetki hiljaa, kokonaan omissa miettessään.  "Seurakkeita" eli veisuuhetkiä ystävien kanssa toivoisin! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #58 : 22.01.12 - klo:12:33 »

Mietin, mahtavatko jotkut puolestaan vähän arastella vakavampaa keskustelua? 

Itse pelkään ainakin, toden sanoakseni, että loukkaan syvästi täysin tarkoittamattani.  Täällä on vaikeampaa, kuin live-keskustelussa, huomata heti, korjata ja  sanoa:  Anteeksi, käsitit varmaan väärin, kerrotko vielä, mikä kuulosti ikävältä.   

Pitäisi pysyä vapaan keskustelun puolella, niin varmasti on. Mutta toisinaan aihe, johon tekee mieleni vastata, on avattukin tänne.

Tämä on hyvä esimerkki.  Tietysti tuota jaarittelua koivujen katveen "tilaamisesta" tulisi vähentää, eihän siitä kukaan suoraan näe, että juuri Kiuruveden koivujen katveessa pidettiin juhlat, joilla oli itselleni melkein pelottavan syvä merkitys.  Lyhyesti olisin voinut kirjoittaa:  En itse kaipaa kuoroesiintymisiä seuroihin. Kuuntelen mielelläni muuten kuoroja, ja  kuuntelisin aivan mielelläni tauoilla kuoromusiikkia.  Sellainen on kuorolaisille raskasta, turhauttavaakin, sillä vuorovaikutus yleisön kanssa jää torsoksi.  Mutta levyltä!  Ei häiritsisi minun ateriointiani yhtään. Kyllä ne sanat silloinkin eläväöt minulle.

Toisaalta ymmärrän hyvin ihmisiä, joiden mielestä on hyväksi olla pieni hetki hiljaa, kokonaan omissa miettessään.  "Seurakkeita" eli veisuuhetkiä ystävien kanssa toivoisin! 

Kyllä minä ainakin hieman kartan tätä vakavampaa puolta. Ehkä siksi, etten ole synnynnäinen körtti. Olen ollut mukana niin lyhyen aikaa, että katselen mielelläni sivusta. Toisaalta olen syntyperäinen höpöttäjä ja leikinlaskija. Siksi viihdyn hyvin tuolla yleisellä puolella ja enemmän höpötyskeskusteluissa. Siellä tunnen olevani kotona.  :039:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Herättäjuhlien ohjelmisto
« Vastaus #59 : 22.01.12 - klo:13:50 »
Veit sanat suustani Pyrtsi.

Minä tykkään keskustella uskonasioista omalla tyylilläni. Olen sen havainnut täällä lapselliseksi, oppimattomaksi, epäkörttiläiseksi, jopa pateettiseksi on mainittu.

En pidä siitä että Raamatunlauseilla puhutaan, jotenkin olisi kiva saada niihin omakohtainen näkökanta.

Herättäjäjuhlien juhlapuheet ovat kaikki olleet hyviä, omakohtaisesti elettyjä. Ei ylhäältäpäin meille "tolloille" annettuja. Myös seurapuheista olen aina saanut kotiinviemistä. Milloin enemmän, joskus muutaman lauseen. Sekin riittää.
Pirskan vaivannäkö Päivän tekstien parissa on jokapäiväinen aamu-annos. Kiitos siitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)