Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.  (Luettu 14893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
”Foorumilla on lauma hiukan hajallaan täällä. Mutta eihän tämä ole kaikki”.

Näin eräs nimimerkki kertoi tuntemuksiaan foorumilla tänä keväänä, koen itse myös samoin. Mutta toisaalta hajaannus voi myös eheyttää foorumia tai sitten on myös se toinen muoto eli tuhota körttifoorumilla sisällä olevan herännäisyyden.
Itse en kaipaa niinkään johtohahmoa foorumille, mieluimmin suuntaa näyttävän persoonan.

Tässä on vaan se ongelma itselleni että kun en tiedä mitä nimimerkin takana on ja mitkä todelliset ovat hänen tarkoitukset körttifoorumilla.

Toiseksi minä itse olen hyvin herkästi kommentoimaan ihmisten mielipiteitä omalla sarkasmisella, mustalla huumorilla tai sitten aivan asian vierestä olevalla ajatuksella mistä ei kukaan ihminen ymmärrä, puhumattakaan edes minusta itsestäni.
Niin on monia persoonia, mielipiteitä, käsityksiä, toiminta tapoja, sosiaalisia ja kulttuurillisia eroja… Luetteloa voisi jatkaa äärettömyyksiin ja toiseksi.
Ei ole niin helppoa minun tai teidänkään kommunikoida Internetin kautta. Emme me kaikki osaa tai tahdo hallita kaikkia vuorovaikutus taitoja. Joten ei ole ihmekään jos tulee hajaannusta foorumilla.

Mikä siis olisi vastaus minulle tähän ongelmaan, sitä pohdin aamuisen kahvi kupin ääressä?
Vastaus oli ja on lähempänä kuin edes olisin voinut uskoa, meinasin tehdä vain asiasta itselleni liian vaikean.
Vastaus löytyi minulle H-Y Internetin etusivulta. Siinä on selvästi sanottu mitä herännäisyys tarkoittaa:
 
Herännäisyydessä korostetaan Jumalan suuruutta ja ihmisen pienuutta. Toiselta ihmiseltä ei kysellä hänen parannuksestaan tai uskonratkaisustaan. Usko ja elämä ovat Jumalan kädessä. Tällainen odottava ja ikävöivä usko merkitsee Paavo Ruotsalaisen hengellisen perinnön hengessä luottamista Jumalan aikatauluun.
Ihmisellä on taipumus hengelliseen ylpeyteen, jota körttiläiset kutsuvat omavoimaisuudeksi. Se on luottamista omaan uskoon ja uskon tekoihin. Kilvoitteleminen on sitä, että ihminen pyrkii luopumaan yrittämisestä ja rauhoittumaan jaksaakseen luottaa Jumalan armoon, ei omiin voimiin.


http://www.h-y.fi/

Näin voin pyrkiä luopumaan yrityksistä ja rauhoittaa itseni kilvoittelemisessa ja vihdoinkin luottamaan Jumalan armoon enkä niinkään omiin voimiin. O:)  
Näin hajaannuksen aikana.
SV.160 1-7.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #1 : 12.05.09 - klo:09:56 »
Kilvoitelkaamme siis ansaitsematoman armon varassa, kun emme kuitenkaan voi sitä kilvoittelullamme ansaita.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #2 : 12.05.09 - klo:18:29 »
B.H.S., en ole ihan varma, ymmärränkö mitä tarkoitat. Jos hajaannuksella tarkoitat sitä, että emme ole kaikista asioista samaa mieltä niin mitä sitten. Ei meidän tarvitsekaan olla! Minä ainakin koen kauhean hoitavana sen, että saan tuoda esille omia mielipiteitäni eikä niitä sensuroida tai ihan yksimielisesti tyrmätä. Minusta on tärkeää, että saa ihan oikeasti sanoa asiat juuri niin kuin ajattelee. En pidä pahana täällä syntyvää keskusteluakaan. Pääosin se on melkoisen rakentavaa.

Sen olen huomannut, että jotain ristiriitaa on tämän foorumin vastauksissa. Mielipiteille pyydetään perusteluja, mutta sitten kun niitä perusteluja annetaan, niin niistä loukkaannutaan (minä mukaan lukien) eikä niitä pidetäkään rakentavina. Kaikkein vähimmällä pääsevät he, jotka enimmäkseen lukevat muiden tekstejä ja käyvät vain ihan lyhyesti sanomassa oman valtaväestöstä poikkeavan mielipiteensä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

B.H.S

  • Vieras
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #3 : 12.05.09 - klo:21:14 »
:coffee:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Hajaannus
« Vastaus #4 : 13.05.09 - klo:01:24 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"

Saan olla erimieltä, mutta en aina tarvitse olla se joka uskoo olevansa oikeassa ja että vain minä tiedän miten asioita hoidetaan tai mitä Jumala haluaa. Hän tekee päätökset eikä kysy B.H.S:ta miten täällä Suomen niemessä oikein saa elää.

Ehkä tajusin jotain, mitä yritit sanoa, mutta mutta. Jumala ei toki kysy B.H.S.:ta miten täällä saa elää, mutta kyllä Suomen kirkossa ihmiset tekevät päätöksiä ja ovat myös vastuussa niistä.

Minä olen vissiin niin paatunut, että en tunne mitään katumusta siitä, että olen ollut Samulin kanssa eri mieltä. :evil:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Re: Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #5 : 13.05.09 - klo:07:07 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
”Erään nimimerkin lopetettua foorumilla on lauma hiukan hajallaan täällä”.

Kukas se semmonen "guru" on foorumilla ollut?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

B.H.S

  • Vieras
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #6 : 13.05.09 - klo:07:15 »
:coffee:

B.H.S

  • Vieras
Hajaannus
« Vastaus #7 : 13.05.09 - klo:07:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"

Ehkä tajusin jotain, mitä yritit sanoa, mutta mutta.


Haluan vielä täsmentää omaa henkilökohtaista aiheuttamaa hajaannusta foorumilla.

Minä olen suurimmaksi osaksi osallistunut tiedostamatta ja tietoisesti foorumin keskusteluihin.

Vain ja ainoastaan kilvoittelemalla että kohteena on ollut minä itse.

Kuinka erinomainen ihminen olen teidän silmissä, uskonut itsestäni olevani parempi kristitty kuin te. Tämän lisäksi jos olen kokenut olevani vähänkin foorumilla keskipisteenä. Niin kilvoituksen palkintona on ollut Vanhan - Aatun hyväily itsetuntoani, itsekeskeisyyttäni ja itserakkauttani.

Koska en ole se ihminen joka voisi korottaa itsensä teidän yläpuolelle ja tehdä itsestänsä epäjumalan. On minun ymmärrettävä että en ole täydellinen ihminen.

Silloin minulle jää vain yksi ja ainoastaan Hän.
Kilvoituksen kohteena on vain minulle Jeesus Kristus.

Saatte itse päättää mikä on teidän kilvoituksen kohde. Minulle se ei saa olla kukaan teistä tai jos näin on, silloin minä olen väärällä polulla.
En osaa enää tämän paremmin ilmaista itseäni.

Niin ja mahdollisuus on että olen tässäkin asiassa väärässä, mutta suokaa se minulle.
 O:)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Re: Hajaannus
« Vastaus #8 : 13.05.09 - klo:10:26 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"

Silloin minulle jää vain yksi ja ainoastaan Hän.
Kilvoituksen kohteena on vain minulle Jeesus Kristus.
 

Hänen varaansa voimme - Jumalan sanan mukaan - vain ja ainoastaan laskea. Kun ottaa Hänet mukaan lukuun, ei lasku mene koskaan väärin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #9 : 13.05.09 - klo:10:54 »
Mistäköhän hajaannuksesta täällä oikein puhutaan? Ei körttifoorumi ole koskaan ollut mikään yhtenäinen paikka. Ihmisiä tulee ja menee. Jotkut pysyvät kelkassa pidempään, osa taas lyhyempään. Mielipiteitä on aina ollut erilaisia, hyvä niin, koska se herättää keskustelua. Turha kenenkään on nokkiinsa ottaa siitä, jos on eri mieltä kuin valtavirta. Eivät erilaiset mielipiteet mitään repeämää aiheuta. Erilaiset mielipiteet ovat keskustelun kukkasia, jotka tuovat potkua keskusteluiden virtaan. Itse olen ollut täällä foorumilla jo yli neljä vuotta, enkä näe, että tilanne olisi mitenkään eriävä esim. kahden vuoden takaisesta keskustelusta. En tiedä kenestä "gurusta" B.H.S kirjoittaa. Foorumilla on ollut useita nimimerkkejä, jotka jonkin aikaa kirjoittavat aktiivisesti, mutta jotka jäävät sitten vähitellen pois. Se on harmillista, mutta toisaalta sitä on tapahtunut niin kauan kuin foorumi on ollut pystyssä. Jatkakaa vaan keskustelua niin kauan kuin mielipiteitä ja perusteluita riittää.

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #10 : 13.05.09 - klo:11:19 »
Takin saumoja pitää välillä ratkoa ja löysätä, ettei tarvitse sitä kääntää tai peräti vaihtaa toiseen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #11 : 13.05.09 - klo:11:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Takin saumoja pitää välillä ratkoa ja löysätä, ettei tarvitse sitä kääntää tai peräti vaihtaa toiseen.

Kristuksen pelastustyön kokemus kääntää takin lisäksi kaiken muunkin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

B.H.S

  • Vieras
Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #12 : 13.05.09 - klo:12:13 »
:coffee:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Re: Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #13 : 13.05.09 - klo:12:42 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
”Erään GURUN lopetettua foorumilla on lauma hiukan hajallaan täällä. Mutta eihän tämä ole kaikki”.

 
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
En ole mistään "gurusta" edes maininnut, en ainakaan omasta viesteistäni sitä löytänyt.


:evil:  :wink:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Re: Herännäisyys körttifoorumilla keväällä 2009.
« Vastaus #14 : 13.05.09 - klo:15:56 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Erään nimimerkin lopetettua foorumilla on lauma hiukan hajallaan täällä.

.



B.H.S kirjoitti:
Lainaus
ps. mutta jos ,vaivattu sielu, haluat tietää nimimerkin, löytyy hän foorumilta
.



 :shock:  :?:  :?:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-