Kirjoittaja Aihe: Leipää vai ohjeita?  (Luettu 4798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Leipää vai ohjeita?
« : 31.08.08 - klo:18:13 »
Olen tottunut menemään seuroihin ja kirkonmenoihin, että saisin sieltä palasen ravintoa - mieluusti ruisleipää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voin istua hetken ilman velvoitteita, saan veisata tai olla hiljaa, surra, olla epävarma, iloinen, suunnitteleva tai mitä tahansa Pyhän Jumalan edessä. Hän ruokkii sen nälän, mikä minulla on ja vieressä istuja saa avun oman nälkäänsä.
Kun muutaman viikon tauon jälkeen tulin foorumille, alkoi  hengästyttää. Onko keskustelussa tullut tärkeäksi ohjeistaa toinen leikkaamaan oma leipäpalansa toisen saneleman muotin mukaan tai toisen aineksista?
Jos kielikuvaa jatkaa pitemmälle voi seurapuheen tapaan sanoa, että eri leiville on varmasti omat aikansa: joskus on tarjolla vain pettua, joskus pala vehnästä virkistää. Pelkät leipomisohjeet eivät vie nälkää.
Tämä ei ole nyt suunnattu ketään vastaan, vaan on ihan yleishuomioni.  Yksi seikka mikä tähän kyllä vaikuttaa on monien irrallisten Raamatun lauseiden luetteleminen (suokaa nyt anteeksi niiden asiantuntevat viljelijät).
Yhdelläkin jakeella sopivassa kohdassa (vaikkapa ikkunasta nähtynä, kirkossa kuultuna, foorumilta tai omasta Raamatusta luettuna) voi olla ravitseva merkitys. Itse mieluummin pureskelisin yhden jakeen kerrallaan liitettynä Raamatun alkuperäiseen yhteyteen ja omaan kurjaan elämääni. Enempää en jaksa kerralla.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #1 : 31.08.08 - klo:18:58 »
Lainaus käyttäjältä: "apellikka"
Olen tottunut menemään seuroihin ja kirkonmenoihin, että saisin sieltä palasen ravintoa - mieluusti ruisleipää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voin istua hetken ilman velvoitteita, saan veisata tai olla hiljaa, surra, olla epävarma, iloinen, suunnitteleva tai mitä tahansa Pyhän Jumalan edessä. Hän ruokkii sen nälän, mikä minulla on ja vieressä istuja saa avun oman nälkäänsä.
Kun muutaman viikon tauon jälkeen tulin foorumille, alkoi  hengästyttää. Onko keskustelussa tullut tärkeäksi ohjeistaa toinen leikkaamaan oma leipäpalansa toisen saneleman muotin mukaan tai toisen aineksista?
Jos kielikuvaa jatkaa pitemmälle voi seurapuheen tapaan sanoa, että eri leiville on varmasti omat aikansa: joskus on tarjolla vain pettua, joskus pala vehnästä virkistää. Pelkät leipomisohjeet eivät vie nälkää.
Tämä ei ole nyt suunnattu ketään vastaan, vaan on ihan yleishuomioni.  Yksi seikka mikä tähän kyllä vaikuttaa on monien irrallisten Raamatun lauseiden luetteleminen (suokaa nyt anteeksi niiden asiantuntevat viljelijät).
Yhdelläkin jakeella sopivassa kohdassa (vaikkapa ikkunasta nähtynä, kirkossa kuultuna, foorumilta tai omasta Raamatusta luettuna) voi olla ravitseva merkitys. Itse mieluummin pureskelisin yhden jakeen kerrallaan liitettynä Raamatun alkuperäiseen yhteyteen ja omaan kurjaan elämääni. Enempää en jaksa kerralla.


Siinäpähän sitä ohjetta jo tulikin.
Acta, non verba.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #2 : 31.08.08 - klo:19:42 »
Ei, Salis-hyvä, ei ohjetta, vaan nälkäisen kokemus - ehkä hieman kireä. Liian ylös jäävä leipävarras ei ravitse. Minä tarvitsen niitä pöydän alle tippuneita muruja, joten jatkakaa ihmeessä - kyllä sieltä aina jotakin tulee tänne alas.

munkki-1

  • Vieras
Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #3 : 01.09.08 - klo:04:16 »
Lainaus

Matteus 24
 
 
Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.

Hyvä ja huono palvelija
 
45 "Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan? [24:45-51: Luuk. 12:41-48 : 1. Kor. 4:2; Hepr. 3:5]
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa palatessaan tapaa näin tekemästä!
47 Totisesti: herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa. [Matt. 25:21,23]
48 "Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: 'Herrani ei tule vielä pitkään aikaan',
49 ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa.
50 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen herransa tulee,
51 hakkaa hänet kuoliaaksi ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. [Matt. 8:12+]



On todella asiaa. jota ystävämme  kirjoittaa
Lainaus
:"...niitä pöydän alle tippuneita muruja..."



Hengellinen nälkä voi tulla suureksi, ellei ravintoa anneta.  Hengellinen ravinto  on  tärkeää:  " ihminen ei elä anoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee." Näin sanoi Jeesus...

Mistä löytyvät ne palvelijat, joilla on sitä hengellistä leipää?

Hengellisen veden saamiseen antoi Jeesus neuvon Samarialaiselle naiselle Sykarin kaivon luona. (Joh.4:)

Tällä foorumilla ei saa saarnata, eikä neuvoa.  Saa kuitenkin vastata kysymyksiin ja kysyä. Jos kysymykseen  voi vastata  Raamatun sanomalla, niin tietenkin minä ainakin ymmärrän sen kiistämättomänä vastauksena, jota ei voi kumota, vaan yritän ymmärtää, mikäli ymmärrän.

Tänä aikana on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät usko Raamattuakaan. Miten heitä voi  lohduttaa?
Useat lääkärit antavat vain lääkkeitä heille, jotka hetkellisesti poistavat hengellistä nälkää.  
Nälkä palautuu ja mahdollisesti poistuu vasta, kun on saanut oikeat ohjeet.

Paavo Ruotsalainen sai oikeat ohjeet seppä Högmannin luona Jyväskylässä.  Ei tullut Jumala kotiin  neuvomaan, vaan Paavo sai virsuissaan kulkea satoja kilometrejä sepän luo.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #4 : 01.09.08 - klo:06:45 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Tänä aikana on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät usko Raamattuakaan. Miten heitä voi  lohduttaa?

kUUNTELEMALLA JA / TAI LUKEMALLA ja vastaamalla heidän viestiinsä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

munkki-1

  • Vieras
Re: Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #5 : 01.09.08 - klo:17:18 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Tänä aikana on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät usko Raamattuakaan. Miten heitä voi  lohduttaa?

kUUNTELEMALLA JA / TAI LUKEMALLA ja vastaamalla heidän viestiinsä.


Kuuntelemalla väitteitä ja argumenttejä, mutta ei vastaa niihin, vaan väistää  ne sanoilla, niinkö tai ihanko totta,  en ole aikaisemmin kuullutkaan,  sepäs kiinnostavaa, miten se voisi olla mahdollista.jne...

Ei ateistikaan kestä yksipuolisesti väittää tuntikausia ja huomata, että pallot loppuvat.

VÄITTÄJÄ joutuu lopulta kysymykseen, miksi ei argumenttini tehoa.
tai mitä te ajattelette minusta ja väitteistäni?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #6 : 20.01.09 - klo:21:22 »
Raamattuun uskominen tai sen epäileminen on monitasoinen asia. Toisella laidalla ovat tietysti ne, jotka pitävät luovuttamattomana totuutena joka sanaa. Miten lie toisen laidan kanssa? Onko niitä, joiden mielestä mikään Raamatussa ei ole totta? Epäilijöiden kanssa voisi etsiä niitä Raamatun kohtia, jotka ovat ihan järkeen käypiä ja uskottavia.

santtu-62

  • Vieras
Leipää vai ohjeita?
« Vastaus #7 : 10.06.09 - klo:22:39 »
Onko keskustelussa tullut tärkeäksi ohjeistaa toinen leikkaamaan oma leipäpalansa toisen saneleman muotin mukaan tai toisen aineksista?
Jos kielikuvaa jatkaa pitemmälle voi seurapuheen tapaan sanoa, että eri leiville on varmasti omat aikansa: joskus on tarjolla vain pettua, joskus pala vehnästä virkistää. Pelkät leipomisohjeet eivät vie nälkää.
Tämä ei ole nyt suunnattu ketään vastaan, vaan on ihan yleishuomioni. Yhdelläkin jakeella sopivassa kohdassa (vaikkapa ikkunasta nähtynä, kirkossa kuultuna, foorumilta tai omasta Raamatusta luettuna) voi olla ravitseva merkitys. Itse mieluummin pureskelisin yhden jakeen kerrallaan liitettynä Raamatun alkuperäiseen yhteyteen ja omaan kurjaan elämääni. Enempää en jaksa kerralla.
Voimaton  olen minä,hidas älyinen.Enempää en todellakaan jaksa, nyt täytyy istahtaa.

Ei ohjetta, vaan nälkäisen kokemus - ehkä hieman kireä. Liian ylös jäävä leipävarras ei ravitse. Minä tarvitsen niitä pöydän alle tippuneita muruja, joten jatkakaa ihmeessä - kyllä sieltä aina jotakin tulee tänne alas.

Kiitos,näistä muruista.Turhaan paukutan rintaani ,kaivampa esiin taskustani...